100 Miljard gistcellen

Gestart door Edwarff, 16-05-2015 14:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwarff

Hallo Brouwers,

Ik heb zo'n Wyeast smackpack gekocht. Ik wil vanavond 20 liter Weizen met een begin sg van 1.050 brouwen. 

Volgens de verpakking kan ik 20 liter tot 1.060 vergisten met dit smack pack met daar in maar liefst 100 miljard gist cellen.  Echter, nu zie ik dat BrouwHulp aangeeft dat ik er 140 miljard nodig heb. Mr. Malty geeft ongeveer het zelfde aan.

Wat nu?  Zal ik:
A) Gewoon gaan voor 20  liter en vertrouwen op de gebruiksaanwijzing
B) Gewoon een beetje minder brouwen zodat BrouwHulp ook aangeeft dat het goed is.

Liefst wil ik natuurlijk voor die 20 liter gaan ;-)

Jullie advies wordt zeer gewaardeerd,

Groeten Edward.

bierhenkie

Toch maar minder brouwen. Of een starter maken  :(

Oscar

Ent 100 miljard, na 1 uurtje heb je er 200 miljard, na 2 uur 400 miljard... Zal wel voldoende zijn. :nut:

EvdBroek

Citaat van: Edwarff op 16-05-2015  14:12 uIk heb zo'n Wyeast smackpack gekocht. Ik wil vanavond 20 liter Weizen met een begin sg van 1.050 brouwen. 

Heb je het smackpack al gesmackt?

Ik zou het wel aandurven met één pak... moet die wel geactiveerd zijn  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 16-05-2015  14:15 uEnt 100 miljard, na 1 uurtje heb je er 200 miljard, na 2 uur 400 miljard... Zal wel voldoende zijn. :nut:.

Onder gunstige omstandigheden deelt de cel zich ca. elke 90 minuten.

Hopbier

bierhenkie

Citaat van: Oscar op 16-05-2015  14:15 uEnt 100 miljard, na 1 uurtje heb je er 200 miljard, na 2 uur 400 miljard... Zal wel voldoende zijn. :nut:
Deze theorie maakt starters ineen klap overbodig. Ik kan dus 20 liter wort laten vergisten met een bodempje uit een flesje Westmalle bijvoorbeeld. Not.

Edwarff

Ik heb in ieder geval het pack maar vast gesmackt. Ik denk dat we hem rond 23.00 nodig hebben. 

Mijn angst om voor 20 liter te gaan is niet toegenomen.  Mocht de vergisting stokken,  dan kan ik toch altijd korrelgist voor Weizen later toevoegen?  Die heb ik in de koelkast als reserve.

William

Citaat van: Edwarff op 16-05-2015  16:53 uIk heb in ieder geval het pack maar vast gesmackt. Ik denk dat we hem rond 23.00 nodig hebben.

Als ie vers en vitaal is dan kan een smack binnen een paar uur opgezwollen zijn. Als ie wat ouder is kan er ook een dag of langer overheen gaan (zeg 1 dag langer per maand vanaf de manufacturing datum (zie verpakking)). Het nadeel als een gist niet direct kan starten is dat een bacterie de kans krijgt om te groeien in het wort.

Als je schoon werkt valt het meestal wel mee maar het is beter om een paar dagen voor de brouwdatum te smacken. Mocht de smack pack te snel zwellen kun je hem altijd in de koellast zetten.


Bennemans

Er is al heel veel geschreven over een gestokte vergisting. Er zomaar gist bij gooien is vaak niet de oplossing.
In de wiki staan wat tips.

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:gestokte_vergisting

Ansius

Ik denk dat Oscar gelijk heeft.
100 of 140 miljard, hoe ga je dat tellen?

bert braadslee

Kwartiertje wort beluchten met een luchtpompje, gaat de gist nog langer door met vermenigvuldigen, heb je ook voldoende.
 :brouwen:

Edwarff

Thanks iedereen voor de goede adviezen.   Ik ga er vanavond voor en lees mij morgen even on de materie van de verstokte vergisting. Voor het geval dat...

Edwarff

En overmorgen ga ik dan tellen of ik die 140 miljard in de emmer heb.

bert braadslee

Citaat van: bierhenkie op 16-05-2015  16:13 uDeze theorie maakt starters ineen klap overbodig. Ik kan dus 20 liter wort laten vergisten met een bodempje uit een flesje Westmalle bijvoorbeeld. Not.

Theoretisch klopt het als je voldoende lucht (zuurstof) en gistvoeding toevoegt.
Wordt alleen niet lekker.
 ;)

bierhenkie

Citaat van: bert braadslee op 16-05-2015  18:00 uTheoretisch klopt het als je voldoende lucht (zuurstof) en gistvoeding toevoegt.
Wordt alleen niet lekker.
 ;)
Nog geen Eanske geproefd.

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 16-05-2015  18:00 uTheoretisch klopt het als je voldoende lucht (zuurstof) en gistvoeding toevoegt.

Dan moet je inderdaad het wort intensief beluchten.
Daarmee kun je zorgen voor aanmaak van meer cellen. Het duurt dan wel wat langer voordat de vergisting merkbaar op gang komt.

Citaat van: bierhenkie op 16-05-2015  21:18 uNog geen Eanske geproefd.

Afgelopen week eentje gedronken die ik een week of twee geleden gekocht had. Het bier was over de datum (1 jaar na het bottelen) en dat was jammer genoeg te proeven...

Oscar

Citaat van: Jacques op 16-05-2015  23:59 uAfgelopen week eentje gedronken die ik een week of twee geleden gekocht had. Het bier was over de datum (1 jaar na het bottelen) en dat was jammer genoeg te proeven...

Welke had je gekocht/geproefd? Met welke botteldatum?

Jacques

Citaat van: Oscar op 17-05-2015  00:07 uWelke had je gekocht/geproefd? Met welke botteldatum?

Het was de Eanske "1325".
Het bier was "gemaakt" met...   ::)

Botteldatum februari 2014. Het bier had dus uit het schap gehaald moeten worden...


Oscar

Citaat van: Jacques op 17-05-2015  00:14 uBotteldatum februari 2014. Het bier had dus uit het schap gehaald moeten worden...

Bij deze partij is er, als ik mij niet vergis, helaas iets fout gegaan bij het filtreren... :-[ Waardoor de smaak al vrij snel niet meer ok was... Terug halen is voor mij dan erg lastig. Jammer dat je dit flesje in je bezit hebt gekregen. Maar ondertussen is dit "probleem" beter onder controle. Het filteren van een bier is een gevoelig proces...

Jacques

Citaat van: Oscar op 17-05-2015  00:33 uBij deze partij is er, als ik mij niet vergis, helaas iets fout gegaan bij het filtreren... :-[ Waardoor de smaak al vrij snel niet meer ok was... Terug halen is voor mij dan erg lastig. Jammer dat je dit flesje in je bezit hebt gekregen. Maar ondertussen is dit "probleem" beter onder controle. Het filteren van een bier is een gevoelig proces...

Ok. Over een tijdje zal ik het nog een keer proberen. Hopelijk is dan het bier gebrouwen in plaats van gemaakt...  :)

Oscar

Citaat van: Jacques op 17-05-2015  00:40 uHopelijk is dan het bier gebrouwen in plaats van gemaakt...  :)

Moet de etiketten op dat punt nog even aanpassen. Duurt nog ff. Maar ik brouw het bier hoor, wees niet bang. ;)

Ansius

Afgelopen week eentje gedronken die ik een week of twee geleden gekocht had. Het bier was over de datum (1 jaar na het bottelen) en dat was jammer genoeg te proeven...

Wat proef je dan?

Jacques

Citaat van: ANSIUS op 17-05-2015  12:27 u
CiteerAfgelopen week eentje gedronken die ik een week of twee geleden gekocht had. Het bier was over de datum (1 jaar na het bottelen) en dat was jammer genoeg te proeven...
Wat proef je dan?

Het bier had een sterke oxidatiesmaak (papierachtig, niet fris).
Eerlijk gezegd had ik de dag daarvoor ook al een geoxideerd bier gedronken van een andere kleine commerciële brouwer. Kwam ook uit dezelfde winkel. Voorlopig ga ik daar niet zo snel meer naar toe...

Edwarff

Productiedatum was Maart 2015, het Smackpack stond dan ook binnen twee uur helemaal strak. Ondertussen staat het waterslot lekker te pruttelen. Ik heb het vat nog een paar keer gedraaid/geschud om de gistcellen een beetje te verspreiden. Vooralsnog geen zorgen.

Maaarrrrr... Tjonge wat een zure lucht komt er van die vergisting!  Ik neem aan dat  dit een Weizen dingetje is?

William

Citaat van: Edwarff op 17-05-2015  20:30 uProductiedatum was Maart 2015, het Smackpack stond dan ook binnen twee uur helemaal strak. Ondertussen staat het waterslot lekker te pruttelen. Ik heb het vat nog een paar keer gedraaid/geschud om de gistcellen een beetje te verspreiden. Vooralsnog geen zorgen.

Dat gaat dan waarschijnlijk wel goedkomen. Maar hou er rekening mee dat het ook wel eens veel langer kan duren ;)

Edwarff

We hebben de tijd.

Trouwens,  we hebben de vergistingskast op 20 graden staan. Is het een idee om hem morgen een graadje warmer te zetten?

William

Als de snelheid uit de vergisting raakt kun je overwegen de temperatuur iets te laten oplopen.

Edwarff

Bedankt William,  ga ik doen. Ik denk eerst naar 21 en dan naar 22.

Edwarff

Hmmm. De snelheid is er nu inderdaad wel uit, maar tjonge wat ging het tekeer!

Flinke schuimvorming en uiteindelijk een blowoff afgelopen nacht. Ik laat hem nog een paar dagen staan en dan hevel ik over voor de nagisting. Dan meet ik meteen even het SG.

Heftig spul die vloeibare gist. Bij korrels nooit last gehad van blowoffs. Is dat inderdaad een ding van vloeibare gist?

Jacques

Citaat van: Edwarff op 18-05-2015  22:17 uHeftig spul die vloeibare gist. Bij korrels nooit last gehad van blowoffs. Is dat inderdaad een ding van vloeibare gist?

Niet zo zeer van vloeibare gist, maar van de gebruikte gist. De ene gist gaat als een speer maakt een heus gistdek en de andere niet.

Gadiot

Citaat van: Edwarff op 18-05-2015  22:17 uHeftig spul die vloeibare gist. Bij korrels nooit last gehad van blowoffs. Is dat inderdaad een ding van vloeibare gist?

Heb je de 3068 gist gebruikt? Ik had onlangs dezelfde ervaring met deze gist toen ik een Weizen maakte. Ik heb twee keer mijn gistkast kunnen schoonmaken.. Maar uiteindelijk is het een prima biertje geworden. Geen zorgen dus!

Dit was trouwens de derde keer dat ik deze gist gebruikt heb en alleen de laatste keer gebreurde mij dit. Op de brouwdag was het vrij warm buiten. Daardoor (en door gebrek aan geduld) heb ik de gist toegevoegd toen het wort nog niet ver genoeg gekoeld was (24-26C denk ik). Mijn theorie is dat het doordaar zeer heftig ging vergisten. Hierdoor bleef de temperatuur tijdens de vergisting ook erg hoog. Een volgende keer ga ik zeker verder koelen tot minimaal 20 graden voordat ik deze gist toe voeg. 

Edwarff

Ja inderdaad die 3068!

Bij mij ben ik juist vrij laag in temperatuur begonnen,  ik had wat ver dooegekoeld naar 18 graden.  Daarma in de vergistingskast opgewarmd naar 20 graden.  Blowoff was denk ik na 48 uur. Man wat een rotzooi.

Gadiot

Citaat van: Edwarff op 19-05-2015  22:38 uBij mij ben ik juist vrij laag in temperatuur begonnen,  ik had wat ver dooegekoeld naar 18 graden.

Daar gaat mijn temperatuurtheorie. Dan maar een groter gistvat bestellen ;)

Edwarff

Tja,  een groter vat is een oplossing. Zou er ook een andere manier zijn om dit te voorkomen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.