Wyeast XL 1968 London ESB Ale

Gestart door 12345, 12-05-2015 10:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Citaat van: 12345 op 14-05-2015  23:32 uJe citaat van Brakspear is duidelijk genoeg. Wat me ook opvalt is dat de vergisting op een gegeven moment wordt afgekapt. Voor mij is dat vloeken in de kerk! Veel geleerd vandaag.

Dat afkappen kan zijn omdat het een cask ale is, die wordt gekoeld, geklaard en dan op vat gevuld. Daar gaat de gisting dan weer langzaam verder als het geheel wat opwarmt. In de pub heb je dan bier met natuurlijke carbonisatie. Het kan zijn dat er in het traject nog een keer een klein beetje suiker en verse gist wordt toegevoegd, dat verschild per brouwerij.

Ingo

toon van den broek

Citaat van: Jacques op 14-05-2015  22:21 uEn hoe raak je dan de hop kwijt? ???

We zijn overigens weer behoorlijk off topic.

Hallo Jacques,
Ik hevel over met een gaasje, en dat gaat redelijk goed omdat de bellen dan bovenop liggen. Op het laatst kan het soms wat langzamer gaan, dus dan wat geduld betrachten....

Wat betreft de tijd van het 'droppen' : de volgende ochtend is inderdaad zo'n 16 uur verder, dus dan is de vermenigvuldiging van de gist volop bezig en daarom ben je dan snel door je O2 heen. Niet wachten tot je merkt dat de vergisting terugloopt, want dan ben je al te laat met beluchten.
Ingo heeft gelijk: als de gist optimaal werkt is de vergisting snel voorbij bij deze gisten (als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de saisongisten is het verloop echt anders).

Groet, Toon.

12345

Dus 16 uur na toevoegen gist / aanslaan van de gist, als de vergisting zo'n beetje op zijn top is. Ik herinner me dat ik ergens las dat het om bier van 3,5% gaat. Maakt het nog verschil als het bier 5 of 6% wordt? Zou je dan een paar uur langer moeten wachten?

12345

-- Brackspear website: This cooling and maturation process takes a further 3-4 days.

Is dit niet een soort "koud lageren" voor een dag of 3 - 4? Je zou denken dat dat niet nodig is bij een gist die zo sterk flocculeert.

seed7

Die ~16 uur zou ik gewoon aanhouden, alleen bij Barley Wines belucht je vaker en later in het proces.

Het koud lageren doe je niet alleen om gist kwijt te raken maar vooral ook voor eiwitten e.d. die later voor "koude waas" zouden kunnen zorgen in de pint.

Ingo

toon van den broek

Hallo 12345,

Ik zou gewoon de volgende dag in de loop van de ochtend overhevelen met veel luchtinslag. Langer wachten lijkt me zeker niet gunstiger omdat je de ontwikkeling van de gist moet stimuleren voordat hij aan zijn O2 grens komt.

Blijkbaar remmen ze de gisting als deze ver genoeg gegaan is. Dit omdat men niet wil dat het bier te droog en vooral leeg wordt, wat zeker goed kan gebeuren bij bieren met een zo laag begin-sg.
Vergeet ook niet dat dit soort bieren heel vers gedronken worden; de verzorging van het bier is dan heel anders dan wat wij gewend zijn.

Groet, Toon.

12345

Toon, ik heb inmiddels diepe inzichten gehad dat die methode van jou, gist toevoegen in het kookvat met hop en al, eigenlijk best wel een goeie methode is. Het enige dat mij weerhoudt om hetzelfde te doen, is dat de zaak bij mij meer dan 35 kg weegt en ik het niet in de koelkast kan tillen. Dwz geen gecontroleerde vergisting en dat vind ik toch belangrijk. Dus toch maar die tussenemmer ...

toon van den broek

Hallo 12345,
Je hebt een punt, want bij mij weegt e.e.a. tegen de 60 kg, en mijn vrouw begint steeds meer te pruttelen als ik het haar lief vraag me te helpen tillen...
Maar de eerste dag is bij mij ook niet gecontroleerd, maar zet de ketel dan op een plek van plm 20graden. Gisting begint doorgaans (met starter) pas in de loop van de nacht, dus relatief kort ongecontroleerd. Met korrelgist zou ik dit inderdaad niet zo doen omdat dan de gisting heel snel al begint.
Tweede dag -en volgende-  wel in de gistkast bij constant 20 graden.

Groet, Toon.

seed7

Misschien inmiddels mosterd na de maaltijd, maar hier een filmpje van de WLP026, een echte plakker, op de roerder. Deze gist flocculeert zo erg dat het lijkt te sneeuwen ondanks al het geroer. Als je de roerder stop zet liggen de vlokken meteen op de bodem.



Ingo

Chilobrachys

Ik heb het filmpje een paar keer stop gezet maar de vlokken blijven gewoon zweven hoor :weetniet:

Jacques

Citaat van: seed7 op 16-05-2015  22:40 uMisschien inmiddels mosterd na de maaltijd, maar hier een filmpje van de WLP026, een echte plakker, op de roerder. Deze gist flocculeert zo erg dat het lijkt te sneeuwen ondanks al het geroer. Als je de roerder stop zet liggen de vlokken meteen op de bodem.

Roeren schijnt het flocculeren te bevorderen...
De kans dat de cellen tegen elkaar botsen en aan elkaar plakken wordt er door vergroot.
Zie ook https://www.wyeastlab.com/hb_clarification.cfm


William

Citaat van: Jacques op 16-05-2015  23:08 uRoeren schijnt het flocculeren te bevorderen...
De kans dat de cellen tegen elkaar botsen en aan elkaar plakken wordt er door vergroot.
Zie ook https://www.wyeastlab.com/hb_clarification.cfm

[nerd mode=on] Dat noemen ze orthokinetische aggregatie 8). De botsingskans neemt kwadratisch toe met de roersnelheid. De kans dat twee deeltjes daarbij blijven plakken, een groter deeltje vormen en dus gemakkelijk uitzakken is niet afhankelijk van roeren. Plakken is afhankelijk van oppervlakte-eigenschappen van de deeltjes (wandlading en ladingsverdeling, afmeting) en daardoor ook van eigenschappen van de oplossing (pH, zoutconcentratie, specifieke ionen zoals calcium,...) [nerd mode=off]

Jacques

Uit het artikel van Wyeast.

CiteerMechanical factors that increase collisions between cells: Turbulence caused by CO2 production, temperature gradients, or other factors will cause more collisions between cells. A higher cell concentration will also result in more collisions and increase cell aggregation.

Overigens worden de factoren die jij benoemt ook besproken in het artikel. Flocculeren is inderdaad van diverse factoren afhankelijk en de ene gist vlokt veel eerder en sterker dan de andere gist.
Al een paar keer heb ik verwezen naar het heldere Wyeast artikel over het flocculeren van gist. Het mechanisme van flocculeren wordt er in besproken en ook de factoren die er op van invloed zijn.

12345

De 1968 ESB is een merkwaardige gist: gedraagt zich heel anders dan wat ik gewend ben.

1) Op de roerder gedroeg hij zich heel tam. De sneeuwvlokken vertoonden zich niet voor mij. Ik ben gewend dat een starter op een gegeven moment goed gaat schuimen, dan vermindert het schuim, vaak met achterlating van een zwarte rand. Vreemd genoeg gaat pas daarna het waterslot sneller bubbelen en als dat over zijn piek is, zet ik de starter in de koelkast. Niets van dat alles deed de 1968. Matig schuim, geen donkere rand en toen op een gegeven moment het bubbelen in het waterslot vertraagde, wist ik ook niet meer goed wat te doen en heb hem na een tijdje maar in de koelkast gezet. Nu moet ik erbij zeggen dat ik dankzij een nieuwe roerder wel ontzettend hard kan roeren. Ik kreeg het idee dat de gist niet alleen flocculent is maar ook heel veel CO2 bindt. Dat heeft een paar vreemde effecten tot gevolg.

2) Gisteren om 15:00 zat hij in het gistvat bij 18 graden. 10 minuten belucht en al na 2 uur hoorde ik de eerste bloebjes. Ergens vannacht moet hij goed aan de slag zijn gegaan, want vanmorgen was het volle bak en deze keer met een boel schuim en plukken zwarte hars (?) op het oppervlak.

3) Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een andere manier van beluchten/roeren dan hierboven beschreven. Ik heb een nieuw soort beluchter gemaakt die het mi. veel beter doet dan het RVS bruissteentje en die heb ik er vanmorgen om 10:00 ingehangen voor 10 minuten en daarna het vat op de grond gestoten (om de eventuele koek op de bodem los te breken) en daarna nog een tijd heftig gewalst en gezwenkt. Daarna meer dan een half uur geen enkel blubje in het waterslot (!) en nu staat hij als een gek te bubbelen.

12345

Vandaag mijn Brown Porter in de fles gestoken. Start SG = 1060 en Eind SG = 1016 dus SVG ~ 73%. Toch niet slecht?

Ik moet zeggen dat de vergisting vooral in het begin snel ging, het bubbelen ging aldra trager en viel op een gegeven moment vrijwel stil. Toen ben ik een paar dagen naar de Ardennen geweest en ipv alvast maar de temperatuur omlaag te doen, heb ik de zaak gewoon laten staan. Toen ik terug kwam, was hij weer vrolijk aan het bubbelen! Dat heb ik afgewacht tot hij klaar was en toen gekoeld tot 2 graden voor 3 dagen. Heden dus gebotteld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.