Brouwen met bierkit (moutextract)

Gestart door BierMetSOFTW, 10-05-2015 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BierMetSOFTW

Hallo iedereen, mijn vrienden en ik willen beginnen met bierbrouwen. Hiervoor zouden we willen beginnen met bierkits. Moet ik hiervoor nog extra hop kopen? Of andere benodigdheden. De extracten die we zullen gebruiken zijn ofwel Tripel of Abdij van Brewferm. Als iemand nog goede raad heeft voor een groepje van jonge bierbrouwers ? Laat het dan weten ajb

Marcel_k


Edwarff

Nee hoor. Je kan gewoon met zo'n bierkit aan de slag. Ik ben vorig jaar ook zo met een bierkit begonnen en dat was meer dan voldoende ingewikkeld op dat moment.  Maar ook heel veel lol. Het eerste brouwsel was legendarisch en ook heerlijk.

Daarna zijn we stap voor stap richting moutbrouwen gegaan. De eerste stapjes kunnen bijvoorbeeld zijn een betere gist toevoegen en bij sommige bieren extra hop tijdens de nagisting (dry hopping).  Daarna hebben wij een vergistingskast gebouwd. Een enorme vooruitgang was dat.

En zo volgden nog meer stappen, waardoor we nu met even veel lol als toen moutbrouwen.

Begin met een kit, hou dit forum in de gaten en de rest volgt vanzelf.

Veel plezier gewenst!

broeder

Hoi,
Welkom bij de liefhebbers.
Het is zinvol eens te kijken op WIkI-Hobbybrouwen.nl,
Daar veel info over het brouwen voor beginners.


Groet,
broeder Willem

BierMetSOFTW

Citaat van: Edwarff op 10-05-2015  09:58 uNee hoor. Je kan gewoon met zo'n bierkit aan de slag. Ik ben vorig jaar ook zo met een bierkit begonnen en dat was meer dan voldoende ingewikkeld op dat moment.  Maar ook heel veel lol. Het eerste brouwsel was legendarisch en ook heerlijk.

Daarna zijn we stap voor stap richting volmout brouwen gegaan. De eerste stapjes kunnen bijvoorbeeld zijn een betere gist toevoegen en bij sommige bieren extra hop tijdens de nagisting (dry hopping).  Daarna hebben wij een vergistingskast gebouwd. Een enorme vooruitgang was dat.

En zo volgden nog meer stappen, waardoor we nu met even veel lol als toen volmout brouwen.

Begin met een kit, hou dit forum in de gaten en de rest volgt vanzelf.

Veel plezier gewenst!
Dankje en hoe doe ik een Nagisting als ik maar 1 gistingsemmer heb?

Brouwers

Ik zou de Brewferm Abdij overslaan. Mijn ervaring is dat die niet zo lekker is. Na 4 maanden op de fles begint hij pas een beetje te smaken, maar niet goed genoeg. Er zijn verschillende betere blikken van Brewferm, dacht de Grand Cru, Galia en Diabolo waren dacht ik wel goed. Maar er zijn ook nog andere merken die goeie kits maken. Op het forum is er genoeg over geschreven, als je even goed zoekt kan je wel vinden welke blikken wel goed zijn en welke niet.

EvdBroek

Citaat van: BierMetSOFTW op 10-05-2015  10:08 uDankje en hoe doe ik een Nagisting als ik maar 1 gistingsemmer heb?
Gewoon in die emmer. De hoofdgisting is binnen 3 tot 6 dagen wel gedaan, laat het dan nog een weekje staan en meet je SG met je hydrometer. Als blijkt dat je het eind SG hebt behaald kun je gaan bottelen.

EvdBroek

Welkom trouwens  ;) en heel veel succes!!

BierMetSOFTW

Citaat van: EvdBroek op 10-05-2015  10:20 uGewoon in die emmer. De hoofdgisting is binnen 3 tot 6 dagen wel gedaan, laat het dan nog een weekje staan en meet je SG met je hydrometer. Als blijkt dat je het eind SG hebt behaald kun je gaan bottelen.
Hoe weet ge wanneer de eind SG hebt behaald?

BierMetSOFTW

Citaat van: Brouwers op 10-05-2015  10:13 uIk zou de Brewferm abdij overslaan. mijn ervaring is dat die niet zo lekker is. Na 4 maanden op de fles begint hij pas een beetje te smaken, maar niet goed genoeg. Er zijn verschillende betere blikken van Brewferm, dacht de grand cru, galia en diabolo waren dacht ik wel goed. Maar er zijn ook nog andere merken die goeie kits maken. Op het forum is er genoeg over geschreven, als je even goed zoekt kan je wel vinden welke blikken wel goed zijn en welke niet.
Wat voor smaken zijn de  Grand Cru, Galia en Diabolo want we willen zeker geen zure of zoete bieren hebben?

Jacques

Citaat van: BierMetSOFTW op 10-05-2015  10:40 uHoe weet ge wanneer de eind SG hebt behaald?

Wanneer het waterslot niet meer werkt. Vandaar het belang van een goed sluitend gistvat.
Het kan voorkomen dat de vergisting vroegtijdig stopt. Meestal gebeurt dit als je te weinig gist geënt hebt.  Controleer daarom met een hydrometer wat het SG is (moet je altijd ook doen voordat je de gist bijvoegt). Aan de hand van het eind en begin SG kun je de vergistingsgraad uitrekenen. Vergelijk dat met de vergistingsgraad die gebruikelijk is.

Zie ook:
Een handleiding voor het brouwen met blikpakketten en moutextract
Speciale aandacht voor je gistvat
Gestokte vergisting
Gegevens gedroogde gist

Jacques

Citaat van: BierMetSOFTW op 10-05-2015  10:41 uWat voor smaken zijn de  Grand Cru, Galia en Diabolo want we willen zeker geen zure of zoete bieren hebben?

Met een blik zul je niet snel een zoet bier brouwen omdat er in de regel veel suiker wordt toegevoegd en je weinig restsuikers hebt.
Zuur bier kun je altijd krijgen als je niet hygiënisch genoeg werkt...

Edwarff

Wij begonnen ook toevallig met due Brewferm Abdij. Inderdaad een bier waar je veel geduld moet hebben.  Daarnaast was het maar 9 liter als iik het goed is.

Wij haalden meer voldoening uit bijvoorbeeld een blik van 20 liter stout. Meer bier, relatief snel drinkbaar en minder 'bliksmaak'.

BierMetSOFTW

Citaat van: Jacques op 10-05-2015  14:09 uMet een blik zul je niet snel een zoet bier brouwen omdat er in de regel veel suiker wordt toegevoegd en je weinig restsuikers hebt.
Zuur bier kun je altijd krijgen als je niet hygiënisch genoeg werkt...
Hoe kan je dan ook weten dat je gistemmer niet goed gesloten is en als dit zo is wilt dat dan zeggen dat je met die emmer niet kan brouwen?

vanduijneveld

Met de kits kan je prima af en heb je geen extra spullen nodig. Het was me trouwens nog even onduidelijk of je vloeibaar moutextract kits koopt, of in poedervorm. Dat is weer een stapje verder.

Gewoon de handleiding volgen en de linkjes die Jacques voorstelde doornemen. En dus inderdaad je begin SG meten (staat niet in sommige handleidingen), zodat je je alcoholpercentage kan berekenen.

Succes!

Jacques

Citaat van: BierMetSOFTW op 10-05-2015  23:25 uHoe kan je dan ook weten dat je gistemmer niet goed gesloten is en als dit zo is wilt dat dan zeggen dat je met die emmer niet kan brouwen?

Lees het onderstaande artikel eens door...
Speciale aandacht voor je gistvat

In een niet goed sluitend gistvat kun je zonder problemen de hoofdgisting (dat is de heftige gisting gedurende eerste 2 tot 3 dagen) uitvoeren. Daarna verloopt de vergisting rustiger, de nagisting is dan begonnen. Dit gebeurt onafhankelijk van handelingen van de brouwer. Het moment van nagisting wordt met andere woorden niet bepaald door het al dan niet overhevelen.
De overgang van hoofdgisting naar nagisting gaat geleidelijk. Na een dag of 7 wordt er niet zo veel koolzuur meer gevormd en kan bij een lekkend gistvat zuurstof van buiten in het gistvat komen.
Als je niet temperatuurgecontroleerd vergist koelt het bier in de nachtperiode af en krimpt het gas boven het bier. Het gevolg is dat je last kunt krijgen van oxidatie van je bier.

Een goed werkend waterslot en een voor het overige hermetisch gesloten gistvat vormen een goede barrière voor de lucht buiten het gistvat.
Helemaal oxidatievrij kunnen we jammer genoeg niet werken, wel kunnen de oxidatie beperken. Hierdoor heb je een frisser smakend bier. Dat is dus de moeite waard.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.