M20 mangrove jack's Bavarian Wheat

Gestart door klan85, 09-05-2015 07:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Citaat van: Ansius op 27-08-2015  15:18 uHeeft nog iemand dezelfde ervaring als Eric van B?
Vergistingsgraad is nu 60% en nul activiteit gedurende een week.
Ga zeker niet koudhoppen.
De gist slaat zeker niet snel neer.
De smaak bevalt me vooralsnog niet.

Zo ik er nu over denk is dit de laatste keer met de M20.
De Wyeast variant bevalt me stukken beter.

Ik heb afgelopen zondag voor de tweede maal gebrouwen met de M20. De eerste maal was ik er dik tevreden over. Zowel qua vergistingsgraad alsook het smaakprofiel. Echter... de tweede batch van zondag, daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Na enkele uren stond mijn biertje vrolijk te bubbelen. Na 2 dagen is er in het waterslot echter geen activiteit meer waarneembaar.

Mijn recept bestaat uit 50% tarwemout (licht), 30% pils en 20% munchener. Ik heb de gist, zonder te hydrateren, gestrooid op 16 l wort met een begin SG van 1045. Ik ben begonnen met vergisten op 24 C en na 2 dagen heb ik de temperatuur opgehoogd naar 26 C. Gisteren heb ik e.e.a. gemeten; het SG is gedaald naar 1030. Daar schrok ik wel een beetje van, o.b.v. mijn eerdere ervaring had ik toch wat anders verwacht. De smaak was overigens wel lekker - duidelijk een Weizen smaak met mooie banaan en kruidnagel erin.

Ik hoop nu maar dat de gisting doorzet; mocht ik blijven steken op 1030 dan gaat er nog een zakje (gehydrateerd) in. Gelukkig had ik er 2 gekocht. En anders heb ik nog wel een andere gist liggen...

Ansius

Nog nooit eerder gezien.
Na dagen stilstand gaat hij weer.
In 1 dag gezakt van 1,027 naar 1,021.

Hoofdgisting was vrij snel gedaan.
Het lijkt er op dat deze gist daarna nog een zetje nodig heeft om volledig uit te vergisten.
Wat ik heb gedaan is wat suiker toegevoegd en van de neergeslagen gist gehaald.

Vreemde jongens die gistcellen.



Jacques

Citaat van: Ansius op 29-08-2015  11:03 uNog nooit eerder gezien.
Na dagen stilstand gaat hij weer.
In 1 dag gezakt van 1,027 naar 1,021.

Hoofdgisting was vrij snel gedaan.
Het lijkt er op dat deze gist daarna nog een zetje nodig heeft om volledig uit te vergisten.
Wat ik heb gedaan is wat suiker toegevoegd en van de neergeslagen gist gehaald.

Vreemde jongens die gistcellen.

Dit verschijnsel komt wel vaker voor, zeker na overhevelen. Hier op het forum is er vaker melding van gemaakt. Beweging en wat zuurstof zijn de meest voor de hand liggende oorzaken.

Ansius

Wat ik vreemd blijf vinden is dat in eerste instantie een SVG van 55-60% gehaald wordt.
Even aannemend dat we genoeg en in goede conditie verkerende gist hebben gebruikt.

Normaal gezien gaat bij mij de hoofdgisting veel verder.
Bij het nagisten zakt het SG dan nog slechts enkele puntjes.

Wat zou er gebeuren als je niet overhevelt of beweegt?
Gist het bier dan niet goed uit?

Ik ken zo gauw geen gist die een zelfde beeld geeft.

Jacques

Citaat van: Ansius op 30-08-2015  11:36 uWat ik vreemd blijf vinden is dat in eerste instantie een SVG van 55-60% gehaald wordt.
Even aannemend dat we genoeg en in goede conditie verkerende gist hebben gebruikt.

Normaal gezien gaat bij mij de hoofdgisting veel verder.
Bij het nagisten zakt het SG dan nog slechts enkele puntjes.

Wat zou er gebeuren als je niet overhevelt of beweegt?
Gist het bier dan niet goed uit?

Ik ken zo gauw geen gist die een zelfde beeld geeft.

Het komt heel regelmatig voor. Het alleen lastig om topics te vinden die hierover gaan omdat gezocht moet worden met algemene zoektermen.

Op het moment dat je gaat bottelen hevel je het bier over. In ieder geval is er beweging. Het gevolg is dat de niet vergiste suikers alsnog vergisten en dat je veel te veel koolzuur hebt in je bier.

Een vraagje van mijn kant. Hoe is de verhouding van je gistvat? Is het vat smal en hoog of breed en laag? In een hoog smal gistvat heb je meer beweging door opstijgend koolzuur. Vaak zie ik breede gistvaten niet maar een deel gevuld zijn. Daarin is veel minder beweging.

Ansius

Citaat van: Jacques op 30-08-2015  12:37 uEen vraagje van mijn kant. Hoe is de verhouding van je gistvat? Is het vat smal en hoog of breed en laag? In een hoog smal gistvat heb je meer beweging door opstijgend koolzuur. Vaak zie ik breede gistvaten niet maar een deel gevuld zijn. Daarin is veel minder beweging.

Mandfles 25 liter met brede opening.

Is dus breder gevuld.
Zie daar geen probleem in.
Over het bewegen door koolzuur nog even geen mening.
Eerlijk gezegd dacht ik dat breed vergisten beter was dan hoog.
Wil je dat wat nader uitleggen?


Chris71

Ik zie dat dit een oude topic is, maar wilde desalniettemin melden dat ik een vergelijkbare situatie ondervind met de MJ M20 Bavarian Wheat.
Ik heb een DunkelWeizen gebrouwen die na anderhalve week op 61% SVG blijft hangen. Er zat voldoende gist in en ook had ik gistvoeding toegevoegd.
Ik ben benieuwd of dit nog verder gaat gisten.

WouterD

Citaat van: rajd op 27-08-2015  23:03 uIk heb afgelopen zondag voor de tweede maal gebrouwen met de M20. De eerste maal was ik er dik tevreden over. Zowel qua vergistingsgraad alsook het smaakprofiel. Echter... de tweede batch van zondag, daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Na enkele uren stond mijn biertje vrolijk te bubbelen. Na 2 dagen is er in het waterslot echter geen activiteit meer waarneembaar.

Mijn recept bestaat uit 50% tarwemout (licht), 30% pils en 20% munchener. Ik heb de gist, zonder te hydrateren, gestrooid op 16 l wort met een begin SG van 1045. Ik ben begonnen met vergisten op 24 C en na 2 dagen heb ik de temperatuur opgehoogd naar 26 C. Gisteren heb ik e.e.a. gemeten; het SG is gedaald naar 1030. Daar schrok ik wel een beetje van, o.b.v. mijn eerdere ervaring had ik toch wat anders verwacht. De smaak was overigens wel lekker - duidelijk een Weizen smaak met mooie banaan en kruidnagel erin.

Ik hoop nu maar dat de gisting doorzet; mocht ik blijven steken op 1030 dan gaat er nog een zakje (gehydrateerd) in. Gelukkig had ik er 2 gekocht. En anders heb ik nog wel een andere gist liggen...

Ik had iets soortgelijks. SG 1052, vlugge start en na 2 dagen klaar... SG 1012. Zondag gebotteld (na 1 week hoofd- en 2 weken nagisting)

Jeltuh

Citaat van: Chris71 op 22-05-2017  13:09 uIk zie dat dit een oude topic is, maar wilde desalniettemin melden dat ik een vergelijkbare situatie ondervind met de MJ M20 Bavarian Wheat.
Ik heb een DunkelWeizen gebrouwen die na anderhalve week op 61% SVG blijft hangen. Er zat voldoende gist in en ook had ik gistvoeding toegevoegd.
Ik ben benieuwd of dit nog verder gaat gisten.
Kleine kans op een antwoord maar ik probeer het toch.

Hoe is dit afgelopen?

Ik heb 4 dagen geleden gebrouwen, kwam na een dag erg hard op gang. Nu lijkt hij wel heel erg af te vlakken (SG 1024)... We houden het in de gaten. :)

Sjoerd

Ik heb vrijdag een gespitste batch Weizen doppelbock gebotteld, begin SG 1070. Die met de M20 een eind SG van 1024, die met de W3068 een eind SG van 1017. Ik heb nog nooit zo'n slechte vergistingsgraad gehad als met de M20. Ben benieuwd welke ik het lekkerst ga vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.