M20 mangrove jack's Bavarian Wheat

Gestart door klan85, 09-05-2015 07:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klan85

Ik wil (vandaag) een W-IPA gaan brouwen, met een M20 mangrove jack's Bavarian Wheat korrelgist.
Op de website van de fabrikant staat dat dit zakje 10 g genoeg is voor 23 liter (6 gallon) maar op de sites van Brouwland en Van der Kooy, waar ik het gekocht heb, staat goed voor 12,5 liter...

Wie helpt me! Het is namelijk de vraag of ik 10 of 15 liter ga brouwen...

http://mangrovejacks.com/products/bavarian-wheat-10g-coming-soon
vs
http://www.vanderkooyjubbega.nl/mangrove-jack-s-bavarian-wheat-m20-10-gram.html

Tjardo

Komt wel goed voor 15 liter is mede afhankelijk van het percentage alcohol dat je wilt bereiken, voor een tripel zou ik wat meer gist toevoegen?)

Eric v B

Ik heb nu 1 keer met deze gist vergist en één zakje is genoeg voor in ieder geval 12 liter. Mijn tweede brouwsel van 12 liter met deze gist staat nu te vergisten. Het vergistingsproces verloopt voor beide keren best wel apart:  4 dagen activiteit in het waterslot, daarna 3 dagen niets. SVG van 55-60%. In beide gevallen heb ik na de hoofdvergisting van een week, koudhop toegevoegd en vervolgens vergist het brouwsel langzaam verder. De eerste keer tot een SVG van 88%. Ik moet de SVG van mijn huidige brouwsel nog even afwachten maar het lijkt dezelfde kant op te gaan. Beide brouwsels zijn overigens ook W-IPA's: Citra Weizen en een kloon van White Whale van Oersoep.

Succes met je W-IPA!

mbroek

Als je start SG rond de 1.050 zit, dan heb je voor 15 liter net genoeg. Bij een hoger SG of minder liters maken, of een half zakje extra gebruiken.

Chiel.

Jacques

Citaat van: klan85 op 09-05-2015  07:54 uIk wil (vandaag) een W-IPA gaan brouwen, met een M20 mangrove jack's Bavarian Wheat korrelgist.
Op de website van de fabrikant staat dat dit zakje 10 g genoeg is voor 23 liter (6 gallon) maar op de sites van Brouwland en Van der Kooy, waar ik het gekocht heb, staat goed voor 12,5 liter...

Wie helpt me! Het is namelijk de vraag of ik 10 of 15 liter ga brouwen...

http://mangrovejacks.com/products/bavarian-wheat-10g-coming-soon
vs
http://www.vanderkooyjubbega.nl/mangrove-jack-s-bavarian-wheat-m20-10-gram.html

Mr Malty is je vriend!

Even er van uitgaande dat je 15 liter gaat brouwen met een begin SG van 1050 heb je volgens deze calculator 15 gram gist nodig.
Als het begin SG 1070 is heb je 21 gram gist nodig.

Regel is: beter wat meer gist dan te weinig!

klan85

SG is  1060 geworden, van 13 liter wort. Op het zakje en hun site staat: goed voor 23 liter.
Ik heb nog een zakje M20, maar vind het ook gek die er direct bij te gooien...

Jacques

Citaat van: klan85 op 09-05-2015  23:12 uSG is  1060 geworden, van 13 liter wort. Op het zakje en hun site staat: goed voor 23 liter.
Ik heb nog een zakje M20, maar vind het ook gek die er direct bij te gooien...

Trek je niets aan van wat op de verpakking staat. De fabrikant weet niet hoe zwaar je bier is.
Voor een vlotte vergisting en een betere vergistingsgraad kun je beter meer enten dan de aanbeveling van de fabrikant. Daarmee voorkom je ook stokkende vergistingen.

klan85

Als ik het invul op Mr Malty zegt hij 8 gram. Dan is 10 gram prima.

mbroek

Ik vond de getallen van Jacques al een beetje vreemd, maar die uitkomst krijg je wel als je "lager" instelt in mrmalty. Jij gebruikt gewoon bovengist, dat scheelt de helft in de uitkomst.

Chiel.

Jacques

Citaat van: mbroek op 10-05-2015  15:46 uIk vond de getallen van Jacques al een beetje vreemd, maar die uitkomst krijg je wel als je "lager" instelt in mrmalty. Jij gebruikt gewoon bovengist, dat scheelt de helft in de uitkomst.

Chiel.

Klopt. Ik had inderdaad niet in de gaten dat Mr Malty op "lager" stond. In het verleden stond Mr. Malty altijd op "ale' als ik hem opende.

klan85

Jacques de hele tijd met dubbele gist vergist?

Mijn bier staat flink te gisten, dus dat zal wel goed komen!


Jacques

Citaat van: klan85 op 10-05-2015  21:17 uJacques de hele tijd met dubbele gist vergist?

Nee hoor. Hij stond bij mij altijd standaard op "ale". Dat was ik zo gewend dat ik niet in de gaten had dat dit niet het geval was. In al de jaren dat ik Mr Malty gebruik vertrouw ik blindelings op de uitkomst. Eerlijk gezegd had er wel een belletje moeten rinkelen.

klan85


mbroek

Eind goed al goed zullen we maar zeggen.


klan85

De vergisting starte erg snel en ging hard naar beneden: van 1060 naar 1021 in 5 dagen. Daarom overgeheveld en met koudhop in vergistingsfles gezet.
Misschien ben ik ongeduldig, het waterslot werkt nauwelijks meer, dus zonet weer gemeten omdat ik las dat een weizen met deze gist snel gebotteld kan worden (ook al is dit een Weizen-IPA)
Het SG is nu gezakt naar 1020... Dat gaat dus niet zo hard meer.
Verwachte eind SG was 1015.

De vergistingstemperatuur heb ik nu verhoogd van 20 naar 22 graden.

Hoe lang denken jullie dat ik nog moet wachten?
En wat is het gevolg als ik een wat zoeter bier bottel?

Groet en proost!

Jacques

Geduld, geduld en geduld. Meet het SG nog eens over een dag of 4.
Als het bier er echt geen vergistbare suikers meer zijn zal het SG niet meer dalen.

Overigens wil een hoger eind SG dan verwacht niet meteen zeggen dat het bier ook zoetig zal smaken. Onvergistbare suikers hebben een lage zoetkracht en als je veel hop hebt toegevoegd wordt het zoete door de hopbitterheid verdrongen.

Eric v B

Voor de tweede keer met deze gist vergist. Eerste keer SVG van 86% (van 1.056 naar 1.008) Nu de tweede keer SVG van 82% (van 1.063 naar 1011). Voor de tweede keer een (voor mij) vreemd verschijnsel:
Na een dag of 7 een SVG van 55 - 60%. Dan een week nagisting en koudhop. Op de dag van bottelen de SG gemeten en nu blijkt voor de tweede keer de SVG > 80% te zijn.

klan85

Net weer gemeten. Nog steeds SG van 1020 :(
Waarschijnlijk te snel van hoofdgisting naar nagisting overgeheveld denk ik.

Wat zeggen jullie? Bottelen?
En moet ik het hoge gehalte compenseren met minder bottelsuiker?


Jacques

Citaat van: klan85 op 21-05-2015  19:01 uNet weer gemeten. Nog steeds SG van 1020 :(
Waarschijnlijk te snel van hoofdgisting naar nagisting overgeheveld denk ik.

Wat zeggen jullie? Bottelen?
En moet ik het hoge gehalte compenseren met minder bottelsuiker?

Als alle vergistbare suikers vergist zijn krijg je geen lager eind SG door het bier langer op de gist te laten staan.
Volgens de website van Mangove Jack's heeft deze gist lage flocculerende eigenschappen. Dat wil zeggen dat de gist niet snel op de bodem van het gistvat ligt. Ook als je vroeg overhevelt zweven er normaal gesproken in het bier voldoende gistcellen om de klus te klaren.

Daarom denk ik dat je weinig vergistbare suikers hebt. Hoe zag de stort er uit en wat voor maischschema heb je gehanteerd?

klan85

42 ºC  15 min
53 ºC  15 min
63 ºC  40 min
72 ºC  30 min
78 ºC  5 min

klan85

Stort was 1.897 kg tarwe (50%)
1.138 pils
0,569 premium pale
0,190 Cara hell
Begin SG van wort was 1070 op 11.5 liter aangelengd met 1.5 liter naar 1060

Jacques

Ziet allemaal normaal uit. Daarin kan ik geen verklaring vinden voor je lage vergistingsgraad.

De tarwe was dat tarwemout of tarwevlokken? Ik neem aan tarwemout.

klan85

Ja tarwemout.
Heeft dryhop invloed op nagisting?
Na het verplaatsen van de vergistingsfles kwam er weer veel activiteit op het waterslot.
Elke minuut een bubbeltje (of vaker), gedurende de hele avond.
Daarom het bottelen even uitgesteld en wachten tot het waterslot stil staat.
Hoe lang kan ik de dryhop er in laten voordat het niet meer lekker/goed is?
Het zit er nu een week in.

In principe wil ik morgen of zaterdag gaan bottelen.

Jacques

Koudhoppen heeft weinig effect op de nagisting.

Nog even wachten met bottelen kan niet zo veel kwaad. Een grasachtige smaak door koudhoppen heb je niet zo heel snel.

Ansius

Heeft nog iemand dezelfde ervaring als Eric van B?
Vergistingsgraad is nu 60% en nul activiteit gedurende een week.
Ga zeker niet koudhoppen.
De gist slaat zeker niet snel neer.
De smaak bevalt me vooralsnog niet.

Zo ik er nu over denk is dit de laatste keer met de M20.
De Wyeast variant bevalt me stukken beter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.