Bottelen of toch maar niet?

Gestart door Samv, 08-05-2015 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samv

Beste brouwers, drie weken geleden heb ik voor het eerst een tripel gebrouwen naar eigen recept. Ik ben begonnen op een sg van 1.091 en na zes dagen was de hoofdgisting afgelopen op een sg van 1.032. Ik heb gedurende die zes dagen een temperatuur van 18° C aangehouden. Daarna heb ik overgeheveld en was er even terug activiteit, na drie dagen heb ik dan per dag anderhalve graad afgekoeld tot 14° C En twee weken gelagerd. Nu ging ik normaal morgen bottelen maar ik zit nog steeds maar op een sg van 1.030. Wat raden jullie mij aan? Bottelen? Extra gist toevoegen? Temperatuur verhogen?

Dit was mijn moutstort en gistschema. Ik heb trouwens drie zakjes T-58 gebruikt voor 33 liter.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
12,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC75,5 %
1,600 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,1 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC6,3 %
0,800 kgCara-hellWeyermann25 EBC5,0 %
0,500 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C15 min.35 min.0,4 l/kg
72,0 °C10 min.20 min.0,4 l/kg
78,0 °C6 min.5 min.0,4 l/kg

Ik had trouwens na enkele dagen een staaltje genomen van honderd ml en dit laten staan op een temperatuur van 23° C met dagelijks schudden en daarmee kwam ik uiteindelijk op een sg van 1.025.

Alvast bedankt,
Sam

wilbertd

Citaat van: Samv op 08-05-2015  17:11 u...was de hoofdgisting afgelopen op een sg van 1.032.
Ik heb gedurende die zes dagen een temperatuur van 18° C aangehouden. Daarna heb ik overgeheveld en was er even terug activiteit, na drie dagen heb ik dan per dag anderhalve graad afgekoeld tot 14° C En twee weken gelagerd. Nu ging ik normaal morgen bottelen maar ik zit nog steeds maar op een sg van 1.030. Wat raden jullie mij aan? Bottelen? Extra gist toevoegen? Temperatuur verhogen?

Ik had trouwens na enkele dagen een staaltje genomen van honderd ml en dit laten staan op een temperatuur van 23° C met dagelijks schudden en daarmee kwam ik uiteindelijk op een sg van 1.025.

Je geeft zelf al aan dat het bier waarschijnlijk nog niet volledig was uitgegist voordat je hem koud wegzette; hij zakte immers nog 5 punten nadat je hem weer opwarmde.
Als je de vergistingsgraad van je gekozen gist opzoekt en je schijnbare vergistingsgraad uitrekent en die met elkaar vergelijkt, krijg je een beter idee of die 1025 een eindgetal is.

Jacques

Volgens Fermentis heeft deze gist een vergistingsgraad van 70%.
Dat zou betekenen dat je ongeveer op 1027 zou uitkomen.

Volgens Mr Malty zou je op 33 liter wort met een begin SG van 1091 maar liefst 60 g gist moeten enten.
Meer gist nu nog meer T-58 geven heeft niet zo veel zin. Als je een lagere SG zou willen kun je beter een gist enten die een hogere vergistingsgraad heeft zoals de US-05 of de BRY-97.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.