Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grotere opbrengst, meer bier met kleine ketel  (gelezen 3475 keer)

Offline zwager 2

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • zwager bier
Grotere opbrengst, meer bier met kleine ketel
« Gepost op: 08-05-2015 16:51 u »
Inmiddels drie jaar "echt" aan het brouwen met mijn Zwager en op een waarschijnlijk vaker voorkomend probleem gestuit.
We hebben al een stuk of 10 verschillende bieren gebrouwen met als laatste een super lekkere IPA. Bij de laatste bieren kwamen we al tot de conclusie dat onze bier voorraad eerder op was dan dat we weer een nieuwe brouwafspraak hadden staan. Dit houdt mede in dat we of alcoholisten geworden zijn, er te lang over doen voor een nieuwe brouwafspraak of een inmiddels te kleine installatie hebben. Voor dit topic ga ik er maar van uit dat het een te kleine installatie is...

Nu ben ik bezig met een witbier recept waarbij ik 4,5% tot 5% alc. Wens en een hogere opbrengst (hoeveelheid liters) bier wil met ons veel te kleine ketel.

Vraag:
Is het mogelijk en verstandig om tijdens het koelen 5 liter extra gekookt water toe te voegen in de kookketel zodat de opbrengst hoger is?
Ons gistvat kan nog zeker 10 liter extra hebben en heeft dan nog ruimte over.
In BrouwHulp heb ik de juiste hoeveelheid water ingevoerd voor de juiste opbrengst maar wil de laatste 5 liter er dan later aan toe voegen.

Misschien is er ergens ander al iets over geschreven maar dit kon ik helaas niet vinden ondanks dat ik het forum veelvuldig raadpleeg.

Denk alvast.

Groeten,
Michiel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Woozl

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwerij 'De Hoender'
Re: Grotere opbrengst, meer Bier met kleine ketel.
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2015 17:42 u »
High gravity brouwen is wat je zoekt
Is wel op dit forum te vinden, maar volgens mij zijn er niet veel brouwers die dit doen.

Ik ben er nu wel zelf aanbegonnen, vanwege de punten die jij al aangeeft, maar ben ook nog zoekende.
De hopgift aanpassen is het lastigst (ivm isomeren).
Wellicht dat de meer ervaren brouwers hier hun mening over kunnen geven.

Volgens mij wordt het in de VS meer gedaan dan hier.

Paulus

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2015 18:01 u »
Vraag:
Is het mogelijk en verstandig om tijdens het koelen 5liter extra gekookt water toe te voegen in de kookketel zodat de opbrengst hoger is?
Ons gistvat kan nog zeker 10liter extra hebben en heeft dan nog ruimte over.
In BrouwHulp heb ik de juiste hoeveelheid water ingevoerd voor de juiste opbrengst maar wil de laatste 5 liter er dan later aan toe voegen.

Je kunt zelfs gewoon koud water toevoegen in de gistingsvat. In BrouwHulp kun je op het tabblad Maischen, water in het veld Extra water in gistingsvat het extra invullen. Dan wordt hier rekening mee gehouden met de sterkte en bitterheidsberekening. Op de brouwdag zelf vul je de daadwerkelijk volume toegevoegde water in op de daarvoor bestemde tabblad zodat er ook bij de vergisting rekening mee gehouden wordt.

Offline Woozl

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij 'De Hoender'
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2015 19:18 u »
Dan wordt hier rekening mee gehouden met de sterkte en bitterheidsberekening.

Even een vraag hierover (aan de software ontwikkelaars)
Is het zo dat het percentage isomatie berekend moet worden op basis van de SG uit de kookketel en de daadwerkelijke IBU uitgerekend moet worden met de gegens van het gistvat?

En hoe zit het met de aroma hop?

Paulus

Mijn laptop is kapot gevallen, moet het nu ff doen met excel op de iPad

Offline zwager 2

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • zwager bier
Re: Grotere opbrengst, meer bier met kleine ketel
« Reactie #4 Gepost op: 09-05-2015 20:45 u »
Dank voor jullie reactie.

Misschien moeten we dat maar eens proberen!

En dan sparen voor een grotere installatie

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2015 10:38 u »
Citaat
De hopgift aanpassen is het lastigst (ivm isomeren).
Wellicht dat de meer ervaren brouwers hier hun mening over kunnen geven.
Veel grote brouwers brouwen high gravity, vaak wordt er iets lager ingezet qua IBU en gebruikt men na de vergisting geisomeriseerd hopextract om de bitterheid op peil te brengen.

Offline Gadiot

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 11-05-2015 08:04 u »
Veel grote brouwers brouwen high gravity, vaak wordt er iets lager ingezet qua IBU en gebruikt men na de vergisting geisomeriseerd hopextract om de bitterheid op peil te brengen.

Ik wil even inhaken want ik zit al een tijdje met een vergelijkbare vraag. Als amateur dacht ik dat ik "gewoon" high gravity kan brouwen en heb dit al enkele keren gedaan. Althans, dat denk ik dus..
Wat ik dan doe is dat ik na het spoelen uitrekenen hoeveel bier ik uiteindelijk in mijn gistvat ga krijgen (op dat moment zit ik dan nog veel te hoog met SG). De hopgiften pas ik dan aan aan het volume wat ik uiteindelijk denk te krijgen in mijn gistvat. Mijn gedachte is dat ik op deze manier een enigszins geconcentreerd brouwsel maak. Na/tijdens het koelen voeg ik dan koud kraanwater toe om op de juiste SG en IBU te komen.
Is dit een goede werkwijze of zie ik iets over het hoofd?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 11-05-2015 09:37 u »
Ik brouw regelmatig high gravity als we met de Vier Broeders brouwen. In mijn ketel kan ik maximaal 35-36 liter wort brouwen en dan gaat er in het gistvat bij aanvang van de gisting nog 14-15 liter water bij om op 50 liter uit te komen.

In BrouwHulp doe je dat als volgt. Vul in het Recept tabblad eerst bij volume in hoeveel liter je hebt aan het eind van het koken in je kookketel, zoals gebruikelijk. Vervolgens vul je in het tabblad Maischen, water in hoeveel liter er achterblijft in de kookketel na over pompen of hevelen naar je gistvat. Er wordt dan berekend hoeveel liter je in je gistvat hebt. Vul vervolgens in hoeveel water je toevoegt. Maak dan je recept. De bitterheid wordt berekend als de bitterheid na toevoeging van het water, rekening houdend met het andere SG in je kookketel. Voor wat betreft je aromahop moet je rekening houden met het uiteindelijke volume na toevoeging van het water. Wil je dus 2 gram aromahop per liter hebben, dan voeg je 2 g x uiteindelijke volume toe.

Offline bierhenkie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-05-2015 13:37 u »
Ik brouw regelmatig high gravity als we met de Vier Broeders brouwen. In mijn ketel kan ik maximaal 35-36 liter wort brouwen en dan gaat er in het gistvat bij aanvang van de gisting nog 14-15 liter water bij om op 50 liter uit te komen.

In BrouwHulp doe je dat als volgt. Vul in het Recept tabblad eerst bij volume in hoeveel liter je hebt aan het eind van het koken in je kookketel, zoals gebruikelijk. Vervolgens vul je in het tabblad Maischen, water in hoeveel liter er achterblijft in de kookketel na over pompen of hevelen naar je gistvat. Er wordt dan berekend hoeveel liter je in je gistvat hebt. Vul vervolgens in hoeveel water je toevoegt. Maak dan je recept. De bitterheid wordt berekend als de bitterheid na toevoeging van het water, rekening houdend met het andere SG in je kookketel. Voor wat betreft je aromahop moet je rekening houden met het uiteindelijke volume na toevoeging van het water. Wil je dus 2 gram aromahop per liter hebben, dan voeg je 2 g x uiteindelijke volume toe.
Erg omslachtig.
Het zou fijn zijn wanneer je het la BrouwVisie oplost:

Tags: