Vraagje i.v.m. maischschema

Gestart door 1enny, 11-08-2005 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broeder Tuk

Citaat van: William op 18-02-2009  22:11 uAls het gaat om lang maischen bij temperaturen tussen 60 en 70 ºC bij stijgende infusie, zal het betekenen dat je een behoorlijk droog bier gaat krijgen. Je geeft de beta-amylases de mogelijkheid om goed vergistbare suikers te maken. Door snel naar hogere temperaturen te gaan denatureer je de beta-amylases.
Houd je daarna de hoge temperaturen lang aan dan zal de alfa-amylase, die meer onvergistbare suikers levert, niet veel meer te doen hebben (weinig substraat). Door langer bij een hoge temperatuur te gaan zitten zul je misschien nog wat meer zetmeel in oplossing krijgen wat dan vooral onvergistbare suikers zal geven.


Droog is toch bitter?

Ik zal het orginele maischschema even geven. Het moet een IPA worden.

10 min  50 graden   dit heb ik ongeveer gedaan : 20 min op 50 graden
60 min  60 graden                                          80 min op 60 graden
20 min  75 graden                                          40 min op 75 graden

Dit is pas mijn 3e brouwsel maar ik merk dat die maisch tijden heel makkelijk uit lopen.

Maar als ik dus veel onvergistbare suikers heb gecreeerd dan zou het een bitter zoet biertje moeten worden?

Oscar

Citaat van: Broeder Tuk op 19-02-2009  00:34 u10 min  50 graden   dit heb ik ongeveer gedaan : 20 min op 50 graden

Bij 50°C worden er nauwelijks of geen suikers gevormd, enkel eiwitten afgebroken. Dus langer op deze temperatuur heeft niet het gewenste effect. Sterker nog: deze stap kun je gewoon overslaan!

Citaat van: Broeder Tuk op 19-02-2009  00:34 u60 min  60 graden                                          80 min op 60 graden

Dit slaat echt nergens op 60 minuten is al veel te lang (40-45 min is ruim voldoende! Kan zelfs nog wel korter). Maar 80 min slaat echt alles.. Niet meer doen dus. Bij deze temperatuur worden de vergistbare suikers gevormd.

Citaat van: Broeder Tuk op 19-02-2009  00:34 u20 min  75 graden                                          40 min op 75 graden

Deze stap zou wel kunnen, maar in combinatie met de vorige stap vraag ik mij af hoeveel zetmeel er nog over is. Hier worden dus de onvergistbare suikers gevormd !

Citaat van: Broeder Tuk op 19-02-2009  00:34 uDit is pas mijn 3e brouwsel maar ik merk dat die maisch tijden heel makkelijk uit lopen.

Klopt. Tip: schaf een refractometer aan, en meet de brix (kun je weer omzetten in SG) tijdens je maischschema. Op die manier kun je heel leuk de omzetting volgen (erg verhelderend).
 


Hopmans

Wat is de reden geweest van dit extreme gebeuren?
Dit:  :proost: :lekkerbier: of...
 :weetniet:
 ;D

PS: We hebben alletwee best wel een nichterige avatar hè?


Broeder Tuk

Het was ook nogal een oud recept. Namelijk deze http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1302.0.html

De reden hiervoor is inderdaad  :weetniet:
Ik dacht beter te veel dan te weinig. (achteraf begrijp ik ook niet hoe het zo heeft kunnen uitlopen :nut:)

Maar kan het nou ook zijn dat er geen vergistbare suikers meer in mijn bier zitten. En dat daarom de vergisting traag of helemaal niet op gang gaat komen?

CiteerPS: We hebben alletwee best wel een nichterige avatar hè?
Je doelt toch niet op mijn zorgvuldig uitgekozen hondje? Is dat nichterig? Ik vind dat leuk.

Maarten

Citaat van: Broeder Tuk op 18-02-2009  21:21 uWant ik heb geen jodium.

Kun je gewoon kopen hoor ;) (of lenen bij de buurvrouw ::)). Verder zou ik inderdaad na 80 minuten 60ºC gewoon gekapt zijn. Ach ja. Vergistbare suikers worden nooit meer onvergistbaar, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. In t ergste geval wordt ie erg droog. Je had geen suiker gebruikt toch? En een APA mag geloof ik vrij droog zijn, maar ik weet er niet alles van.

PS het hondje is wel leuk, maar zo'n winkelwagenmannetje is toch echt wel nichterig ja... :D

Broeder Tuk

Is dat dan wel gewoone jodium? Ik zit nu al 3 week te wachten tot dat v/d Kooij weer jodium heeft. Want volgens hun is dat niet over al te koop.

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 23-08-2007  14:18 uEen eiwitrust is ook minder nodig bij bieren met een grote suikerstort. Door de grote hoeveelheid suiker is er immers minder eiwit aanwezig in het wort dan wanneer het bier volmouts zou zijn. Dat is ook een van de redenen waarom brouwers suiker gebruiken: om de concentratie eiwitten te verminderen.
Maar gaat het er niet om om de juiste lengte van eiwitten over te houden om optimaal schuim te laten ontstaan. Dat heb je bij de moderne mouten blijkbaar al zonder of met korte eiwitrust (52 ºC)  Ik ging er altijd vanuit dat je bij toevoegen van extra suiker slechter schuim krijgt door de ongunstiger verhouding van alcohol (schuimafbrekend) ten opzichte van eiwit (schuimbevorderend, mits juiste lengte eiwitmoleculen)
HansH
 

Hopmans

Ik doe tegenwoordig weer 5 tot 10 minuten eiwitrust.
Dan is de zaak net iets helderder, en schuimt het ook nog goed.

Ik had een keer een jodiumoplossing besteld bij vd Kooy, en daar lukte het niet mee om de proef te doen.
Het goedje was al paars geloof ik.
De jodiumproef lukt heel goed met die gewone Betadine uit de supermarkt (geel/bruin flesje).

CiteerPS het hondje is wel leuk, maar zo'n winkelwagenmannetje is toch echt wel nichterig ja...
Eigenlijk wel heel erg. Maar dat was ook een beetje de humor.
Weer gekopieerd uit één of andere banner (reclame voor PHP).
 ;D



Maarten

Ik gebruik altijd gewone betadine uit de ehbo kit. Probeer het aan het begin van je maisch alvast uit als je het voor het eerst doet, dan weet je hoe die kleuring eruit ziet. -> beetje wort met een beetje bostel op een wit schoteltje, drupje betadine erbij, en het kleurt ofwel blauw/grijs/zwart of het bruinige lost op naar geel tot het niet meer te zien is. De blauwkleuring is al snel niet meer zichtbaar, dus meteen kijken wanneer je het doet, niet daarna.

Ik breek ook altijd wat stukjes bostel met de jodium erbij, vaak zit binnenin zo'n korrel nog wat zetmeel. Doormaischen levert dan nog meer suikers op, ook al zijn de zetmelen uit het wort al een tijdje opgelost.  :weetbeter:

Als je niet zeker weet of je jodium het gaat doen, of het anderszins niet vertrouwt kun je het vantevoren ook uitproberen met wat bloem (of maak er een wilde dag van en gebruik een paar moutkorrels)  ;).

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-02-2009  07:06 uDit slaat echt nergens op 60 minuten is al veel te lang (40-45 min is ruim voldoende! Kan zelfs nog wel korter). Maar 80 min slaat echt alles..Niet meer doen dus. Bij deze temperatuur worden de vergistbare suikers gevormd.

Het kan natuurlijk veel korter, het is alleen de vraag wat voor soort bier je wilt hebben.
80 tot 90 minuten maischen bij 60 ºC kan een uitstekende optie zijn als je een droog bier wilt hebben. Het model van De Geert kan een goede richtlijn zijn voor het bepalen van de maischtijden. Naar aanleiding van de resultaten van dit model heb ik bij mijn laatste brouwsels mijn maischtijden verlengt. Zo zie je maar weer dat inzichten in d tijd veranderen.

RobinB

Citaat van: Broeder Tuk op 19-02-2009  00:34 uDroog is toch bitter?

Nee, droog is "niet zoet" als in geen/weinig restsuikers. Vergelijk het met een droge witte wijn en een zoete witte wijn.
Door de mindere restzoetheid valt de eventuele bitterheid wel weer meer op.

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-02-2009  21:29 uDoor de mindere restzoetheid valt de eventuele bitterheid wel weer meer op.

Klopt.
Sterker nog, bij een droog bier ervaar je de bitterheid veel intenser terwijl de hoeveelheid iso-alfazuren niet meer is.
Met andere woorden een droog bier komt veel bitterder over.

Broeder Tuk

OK bedankt voor de uitleg. Mooi omschreven, ik weet nog niet hoe dat zal proeven maar misschien kan ik het nu wel herkennen. Ik begreep ook al nooit wat een droge wijn was.
Ik merk nu wel dat bierbrouwen een vak apart is maar proeven ook. :leren:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.