Even een overzicht en een poging om tot een conclusie te komen:

Koud lageren helpt, maar op pilstemperaturen (recht uit de koelkast serveren op een graad of 5) heb ik nog geen helder bier gezien dat geen eiwitrust had gehad. Ook niet na 3 maanden of zelfs na 3 maanden koud lageren. Jullie wel dan?
Terugkomend op het maischschema van Bavaria: bedenk wel dat we hier te maken hebben met een pilsbrouwer en dus met een redelijk dun beslag. Bij dikker beslag zal je langere maischtijden nodig hebben. En spreek a.u.b. niet van eiwitrust die uit den boze is want daarmee zetten we toekomstige brouwers wellicht op het verkeerde been. Bij hobbybrouwsels (van mezelf en anderen) kom ik regelmatig bieren tegen waarbij een eiwitrust prima had gekund. Dat door goed opgeloste mout geen uitgebreide maischschemas nodig zijn wil nog niet zeggen dat we de eiwitrust de deur uit moeten doen.
Johannes
Mijn ervaring is ook dat bier gebrouwen zonder eiwitrust bij 52 ºC pas helder worden na 3 maanden
Dit was 2005 en toen had Mo nog geen Herms, hij brouwt nu net als ik met een Herms en mijn bieren zijn zonder een eiwitrust allemaal binnen enkele weken rijpen glashelder. Mijn wort komt zeer helder in de kookketel en Ik denk dat dit komt door de manier van het rondpompen door het filterbed, tevens maisch ik altijd vrij dun tussen de 4 a 5 kg/L.
Mijn laatste "weissbier" met
60%* tarwe en de Wyeast American wheat 1010 was na 10 dagen lageren op 15 ºC al bijna zo helder als een pils, misschien ook wel door deze gistsoort.
Gewetensvraag: bij pils pas ik altijd een eiwitrust toe
Ik had bij mijn in het voorjaar gebrouwen “pils” met de Wyeast Czech Pils 2278 eigenwijs een eenstapsmaisch van 64 ºC toegepast maar toch ook een zeer helder “pils” overgehouden, uiteraard wel lang en koud gelagerd. Toch ontbrak er iets aan het pils karakter van dit bier en ik zou bij een pils dus nooit meer de eiwitrust overslaan.
Kan ik dus de conclusie trekken om met uitzondering van een pils verder alleen bij bieren met een dik beslag de eiwitrust nog toe te passen?
* Dyslectische sukkel dat ik ben blijf ik de boel maar omdraaien.