Vlierbier

Gestart door Turin, 06-02-2009 08:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turin

30 januari een vlierbier gebrouwen.
Vrij naar het recept het recept van De Roerstok.

Ingrediënten voor 10 liter:

    * 1000 gram pilsmout
    * 600 gram tarwemout
    * 150 gram gerstevlokken ???? edc
    * 16 gram Herzbrücker hopbloemen 3%
    * 15 gram gedroogde vlierbloemen gebruikt ook 15 gram.

Maischwater:
7 liter (aanzuren tot pH 5,5)
niet gedaan wel 1 liter demi water gebruikt

Maischschema:
De gerstevlokken worden 3 minuten gekookt in 2 liter brouwwater. Vervolgens wordt 5 liter lauwwarm brouwwater toegevoegd en het geheel op een temperatuur gebracht van 52 °C. Daarwordt de rest van de mout gestort.
temperatuur    52 °C    68 °C    78 °C        
tijd    15 minuten    60 minuten    5 minuten        

Spoelwater:
7 liter

Kooktijd:
75 minuten. De hop in het begin van het koken toevoegen en de vlierbloesem de laatste 10 minuten van het koken.

Gist:
Ik heb een theelepeltje  safebrew s33 gebruikt
Opgekweekt in een 1 liter beluchten giststarter ik heb 24 uur belucht en daarna nog eens 24 uur niet belucht.

Begin SG:
1048 gehaalde sg 1050

Eind SG: zou 1012 moeten worden

Het zit nu in het gistvat.

Het zou voor 10 liter zijn maar ik heb uiteindelijk maar 7 liter over.
Vond ik erg weinig heb een hoop verloren met filteren aangezien mijn uitloopje best hoog boven de bodem zit.
En met overhevelen na het hop koken bleef er ook best veel achter in de pan.

Dus dat wordt een nieuw filter maken voor kleinere hoeveelheden.

Nu dacht ik gisteren dat de vergisting al afgelopen was en aangezien ik al zo weinig heb heb ik de hele boel zonder te meten, al in mijn lager vat, ook direct mijn bottel vat geheveld.

Daar heb ik een halve theelepel suiker aan toe gevoegd voor wat extra CO2.
Maar nu staat het weer te gisten al een trein.

Ik denk zelf dat mijn afsluiting van het gist vat niet optimaal is geweest.
Of kan het zijn dat een vergisting even stopt en dan verder gaat?  

Gerb

Als je als einddichtheid 1048 berekend had en je hebt maar 7 liter met een dichtheid van 1050 over, moet je het rendement wat naar beneden bijstellen en misschien wat meer maisch/spoelwater gebruiken. Het koken van de ongemoute granen zal meer vochtverdamping/opname geven dan mout.

Met een theelepeltje S-33 (heb je dat in een geopend zakje?) kan het best zijn dat de gist niet klaar is. Door de kleine zuurstofinslag van het hevelen kan de gist weer wat geactiveerd raken of gewoon opgewerveld worden. In ieder geval zal de dichtheid een eind gezakt zijn. Het credo is nog steeds: meten is weten, dus als je voor het hevelen gemeten had, zou je weten hoever je al bent. Nu blijft het een gok. Voor het bottelen moet je sowieso meten om te weten of de gist echt klaar is. Dat verlies zul je moeten nemen.

Adrie

Ik zie er het nut niet van in om een theelepeltje korrelgist te nemen en die vervolgens op te kweken.  :weetniet: Je kunt een eenmaal geopend zakje niet bewaren (nou ja, je kunt het wel bewaren, maar niet meer gebruiken voor een vergisting) en als je meer gist wilt, kun je beter gewoon het hele zakje toevoegen. Korrelgist is goedkoop; het is duurder om een half zakje korrelgist te vermeerderen met een giststarter (moutextract is duur) en bovendien loop je meer risico op infecties.

Kortom: volgende keer gewoon dat hele zakje erbij en niet moeilijk doen.

Turin

Ik had dat theelepeltje opgekweekt om dat ik hier gelezen had dat opkweken de kans op korrel gist smaak vermindert.

Die giststarter was echt super actief en er lag een vrij dikke laag gist op de bodem.

Daarom dacht ik dat de vergisting snel was gegaan.

Maar voor infectie van mijn starter ben ik niet echt bang alles was super gesteriliseerd met chemipro caustic

Ik had eerst de starter wort gemaakt met warm water en  dat toen het de goede SG had even gekookt.

Maar over mijn rendement, ik had dus meer moeten spoelen?
(Of water toe moeten voegen na het koken?)

Ik heb ook een liter of wat verloren met filteren en met overhevelen.

Volgende keer maak ik weer 25 liter.

En ik wil een filter emmer gaan maken van een mayonaise emmer, zijn die warmte bestendig?
Voor als ik nog eens een kleinere hoeveelheid wil maken.

Ik heb trouwens weer ingrediënten voor een nieuw bier, het moet een soort duvelachtig ding worden.

Moet nog verzinnen welk gist ik ga gebruiken of dat ik ga opkweken uit een flesje duvel.

Misschien heb ik ook wat extra verlies door verkeerd schroten kan dit?

RobinB

Waarom een filteremmer voor kleine hoeveelheden?
Volgens mij heb je daarmee sowieso al extra verlies tussen de dubbele bodem...
Bij je brouw hoeveelheid moet je dus rekening houden met (vaak bekende) verliezen.

Als je te grof geschroot hebt, kan je rendement en hiermee je opbrengst te laag zijn.


@Adrie:
zie hier: Korrelgiststarter
en hier: de theorie achter een korrelgiststarter

Adrie

Ja, die draden heb ik ook gelezen, maar ik denk: als je dan toch aan de slag gaat met een giststarter, gebruik dan meteen een vloeibare gist. Het voordeel van een korrel is het gemak en dat gooi je weg als je met starters aan de gang gaat. Als het je om kwaliteit te doen is, neem dan een vloeibare gist.

Turin

Ik vind vloeibare gist echt te duur zeker als het zo ook gaat.

Dat beetje extra werk valt ook wel mee, en het is wel leuk om te doen ook.

En als ik nog betere kwaliteit wil dan zal ik me eens wagen aan het opkweken uit een flesje.

Ik denk dat ik in 2 mayonaise emmers minder verlies heb om dat ik nu ook 2 emmers gebruik en die zijn veel groter als een mayo emmer 35 liter, een mayo emmer is maar 10 of zo.


Maar de volgende keer zal ik iets minder grof schroten (vond het trouwens nu al best fijn)
Ik heb de molen zo grof gezet dat er geen ongeschroten korrels uit kwamen.

Wat is een goede indicatie hoe grof het moet zijn?




Oscar

Citaat van: Turin op 06-02-2009  12:43 uIk vind vloeibare gist echt te duur zeker als het zo ook gaat.

Bij bier gaat het natuurlijk niet alleen om de vergisting, maar ook met welke gist deze vergisting plaats vindt. en de vloeibare gisten zijn gewoon anders dan de korrels. Deze kun je niet met elkaar vergelijken. Echter zijn er gewoon biertypen welke je , naar mijn mening, niet kunt vergisten met een korrel (smaak technisch dan).

RobinB

[offtopic]
Citaat van: Adrie op 06-02-2009  12:27 uJa, die draden heb ik ook gelezen, maar ik denk: als je dan toch aan de slag gaat met een giststarter, gebruik dan meteen een vloeibare gist. Het voordeel van een korrel is het gemak en dat gooi je weg als je met starters aan de gang gaat. Als het je om kwaliteit te doen is, neem dan een vloeibare gist.

Ben ik het wel (deels) mee eens, al denk ik dat de "kwaliteit" hem meer zit in de specifieke soort dan in de vorm.
Kwantiteit is wel een voordeel:
Als je voor de prijs van één Wyeast 2 zakjes vergelijkbare korrel kan kopen (bijvoorbeeld W34/70 of S04 enz) begin je je starter met veel meer gist; dus ook meer vermeerdering in je starter en kom je makkelijker op je doel-entdichtheid voor grotere/zwaardere/ondergistende brouwsels.
:)

@Oscar: er is meer keuze in de vloeibaren, maar waar het gelijke soorten zijn, zijn ze uitwisselbaar
Citaat van: Oscar op 06-02-2009  12:48 uEr zijn gewoon vloeibare gisten die anders zijn dan de korrels. Deze kun je niet met elkaar vergelijken, evenmin als een Begian AbbeyII met een American Ale ;D ;D  :clownsmile:
[/offtopic]

Gerb

Citaat van: Turin op 06-02-2009  12:43 uIk vind vloeibare gist echt te duur zeker als het zo ook gaat.

Dat beetje extra werk valt ook wel mee, en het is wel leuk om te doen ook.

En als ik nog betere kwaliteit wil dan zal ik me eens wagen aan het opkweken uit een flesje.

Niemand kan in een anders portemonnee kijken, dus daar kan je geen uitspraak over doen. Met een korrelgist kun je prima bieren maken. Als je nu zoveel mogelijk uit een zakje korrelgist wil halen, kun je de eerste keer het hele zakje gebruiken. Daarna gebruik je de gistkoek nog 2 keer.

Penners

Citaat van: Gerb op 06-02-2009  08:40 uAls je als einddichtheid 1048 berekend had en je hebt maar 7 liter met een dichtheid van 1050 over, moet je het rendement wat naar beneden bijstellen en misschien wat meer maisch/spoelwater gebruiken. 

Is er een formule of een regel over hoeveel water je in totaal mag gebruiken als je een x hoeveelheid bier wil over houden? ???

RobinB

Volume in gistvat = maischwater + spoelwater - verliezen (kook, mout, hop, ketel, enz)
Denk ik / lijkt me?

Penners

Ik had meer iets anders in gedachten
gewenste hoeveelheid bier  = X
totale hoeveelheid water spoelwater+maischwater = (bijv. 1,5 x X)


De-Geert

Als het leven van een brouwer nou zo simpel was, was het ook niet leuk  ;D

RobinB

Mja zou ook kunnen, maar sommige verliezen zijn min of meer vaste verliezen (ketelverlies).
Die zijn procentueel dus minder bij een groter volume.

Stel je wilt 10 L in je gistvat en je verliezen zijn 4 L, dan moet je totaal 14 L gebruiken = x1,4
Stel je wilt 20 L in je gistvat en je verliezen zijn 6 L, dan moet je totaal 26 L gebruiken = x1,3

Turin

Mannen ik heb het vandaag gebotteld.

Het eind sg heb ik niet precies om dat ik het vergat te meten en toen pas gemeten heb na toevoeging van de bottel suiker. :pan:

Maar met toegevoegde bottel suiker was het eind sg 1019.

Dan kom ik uit op 4,5 procent ongeveer (zal iets meer zijn door dat er al bottel suiker in zat.

Klopt dit allemaal?

RobinB

Met hoeveel g/L heb je gebotteld?

Turin

6 gram per liter

RobinB

Dan heb je je SG met ongeveer 2 punten verhoogd.
Het eind SG voor het toevoegen van de bottelsuiker was dus ca 1017.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.