Honing Tripel

Gestart door focusCB, 04-05-2015 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

focusCB

Hallo allemaal.

Ik wil graag een Brewferm Tripel brouwen met honing.
Nu moet ik de honing in plaats van suiker toevoegen en dat het niet. 1:1 kan weet ik ook.
Maar welke honing moet ik nou toevoegen voor het beste resultaat? Bloemenhoning of bijenhoning? Al weet ik zelf het verschil niet. ;)
Ik heb ook een Tripel met suiker in de brouwemmer aan het borrelen. Kan ik mooi vergelijken.

Groeten.

RienP

Bloemenhoning en bijenhoning is hetzelfde. Dit is de honig die bijen maken van veel verschillende bloemen (en is dus het hele jaar door makkelijk te verkrijgen). In bepaalde gebieden en jaargetijden kan het zijn dat de bijen alleen toegang hebben tot een specifieke bloem. Dan krijg je Lindehoning, Heidehoning, Klaverhoning, etc, etc, etc. Deze honingsoorten zijn vaak ook meer uitgesproken van smaak/aroma, maar helaas ook veeeel duurder dan de "standaard" honing.


Adbrouwt

Hoe later je de honing in het brouwproces toevoegd deste meer smaak zal deze geven. Als je het meekookt proef je het nauwelijks tijdens het laatste deel van de vergisting geeft wel veel smaak.

focusCB

Bedoel je dat ik volgens het recept moet maken en alleen bottelen met honing?
Ik heb een blik Brewferm hoef ik niet veel te koken.
En als ik nou bij beide honing toevoeg? Zowel de hoofdvergisting als bij het bottelen?
Of wordt dat teveel van het goede?

Bedankt voor de reacties.

Adbrouwt

Citaat van: focusCB op 04-05-2015  19:01 uBedoel je dat ik volgens het recept moet maken en alleen bottelen met honing?
Ik heb een blik Brewferm hoef ik niet veel te koken.
En als ik nou bij beide honing toevoeg? Zowel de hoofdvergisting als bij het bottelen?
Of wordt dat teveel van het goede?

Bedankt voor de reacties.
Ik zou het na 3 dagen vergisting de honing erbij doen. Bij het bottelen zou ik niet doen daar zou ik lekker suiker voor gebruiken zodat je precies weet hoeveel koolzuur je op je flessen krijgt.

focusCB

Citaat van: Adbrouwt op 04-05-2015  19:03 uIk zou het na 3 dagen vergisting de honing erbij doen. Bij het bottelen zou ik niet doen daar zou ik lekker suiker voor gebruiken zodat je precies weet hoeveel koolzuur je op je flessen krijgt.

Ok maar ik ben een nieuweling op dit gebied. Hoeveel suiker voor hoofdvergisting en hoeveel honing na 3 dagen moet ik dan toevoegen?
Ik wil mijn blik niet verpesten. Het is zo lekker ;)

Edwarff

Ik zou bottelen met 6 a 7 gram suiker per liter. En voor de honing zou ik het niet durven zeggen. Als ik zou gokken zeg ik 25 gram per liter. 

Ik denk dat Oscar zegt,  gewoon doen!

foz

Citaat van: focusCB op 04-05-2015  19:06 uOk maar ik ben een nieuweling op dit gebied. Hoeveel suiker voor hoofdvergisting en hoeveel honing na 3 dagen moet ik dan toevoegen?
Ik wil mijn blik niet verpesten. Het is zo lekker ;)

Honing bestaat voor ongeveer 95% uit vergistbare suikers.

foz

En als je boven de 30% honing gaat in de totaal van vergistbare suikers, dan is het geen bier meer maar een braggot.

Marcel_k

Citaat van: foz op 04-05-2015  22:04 uHoning bestaat voor ongeveer 95% uit vergistbare suikers.
Normaliter moet je bij Brewferm een kilo suiker toevoegen en dan de gist erover strooien. Als Foz gelijk heeft, dan zou ik met mijn boerenverstand dus iets meer dan een kilo honing toevoegen.

Kunnen de ervaren jongens hier, daar even iets over zeggen?

Marcel_k

Citaat van: foz op 04-05-2015  22:11 uEn als je boven de 30% honing gaat in de totaal van vergistbare suikers, dan is het geen bier meer maar een braggot.
Aha, okay. Ik zou dus maar een deel van die kilo suiker vervangen door honing, zeg 250 gram.
Als je dat 1:1 doet, is dat volgens mij prima.

focusCB

Citaat van: Marcel_k op 05-05-2015  10:23 uNormaliter moet je bij Brewferm een kilo suiker toevoegen en dan de gist erover strooien. Als Foz gelijk heeft, dan zou ik met mijn boerenverstand dus iets meer dan een kilo honing toevoegen.

Kunnen de ervaren jongens hier, daar even iets over zeggen?

Voor de hoofvergisting moet ik 55 gram/l suiker toevoegen. Dus met honing moet er iets meer in.
Ik heb 495 gram suiker nodig dus iets meer honing.
Ik heb er ongeveer 600 gram honing in gedaan. Had niet meer. Ik zie wel wat eruit komt.
Er zijn verschillende meningen over toevoegen, dus ik heb het wél gedaan. Resultaat laat ik hier weten.

William

Honing bevat tussen de 70 en 88% suiker (totaal). Als je een Brixmeter hebt kun je het simpel bepalen door de honing een factor 5 te verdunnen met water (op gewichtsbasis - dus bv 20 gram honing aanvullen tot 100 gram met water), de Brix-waarden te meten en dat getal te vermenigvuldigen met 5.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.