Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ongelukje  (gelezen 2810 keer)

Offline MaartenM

• Super lid
  • Land: nl
  • l, l og mer l!
ongelukje
« Gepost op: 20-10-2003 08:54 u »
Zo, zaterdag weer gebrouwen: een schotse ale (met een zeer duidelijk recept van Jacques  :duimop: Bedankt!). Ging heel goed, een vriend wou ook eens kijken en is nu ook enthousiast! Alleen toen alles had overgeheveld in de gistingsfles en die ging afkoelen ging het mis!  :-[ Een barst! Ik dacht dat valt nog mee, maar toen het koelwater iets begon te verkleuren heb ik het over gekieperd in een emmer. Ging nog net goed, want toen begon het echt te stromen! Ik heb gelukkig mijn bier (8L van de 10! Mijn hoogste opbrengst tot nu toe!) kunnen redden. Nu maar afwachten... en een nieuwe gistingsfles kopen! Niet te snel afkoelen dus!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: ongelukje
« Reactie #1 Gepost op: 20-10-2003 09:46 u »
Is dat dus een glazen gistingsfles? En kieperde je daar kokende wort in? Hoe ga je daarna dan koelen, mijn glazen flessen hebben een smalle hals, daar past geen koeler in.

Vorige week wilde ik mijn giststarter vergroten. Ik desinfecteerde een 1 L fles met kokend water en ik hoorde een PANG! Dacht eerst dat mijn granieten blad scheurde, maar het was (gelukkig) de onderkant van de fles die los was gekomen van de rest. Heet water en glas, dat is altijd oppassen. Ik denk dat ik voorlopig nog maar even volhoud met primair vergisten in plastic. Dat duurt toch maar 3-7 dagen.

gr
MO

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
Re: ongelukje
« Reactie #2 Gepost op: 20-10-2003 11:13 u »
Nou ik dacht dat hij al ver genoeg was afgekoeld, ik had hem in een hele grote pan en deed daar (blijkbaar iets t) koud water bij.... De vorige keren ging het goed *hehe* Nou ja, mijn bier is gered, en ik ga nu maar een koelspiraal maken!

Tags: