Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

geen probleem als hij meer stroom kan leveren, wat al gezegd is kan je eenvoudig met een pwm regelaar op 0 beginnen en opschroeven, heb je ook geen piekstromen meer en kan je de huidige gewoon gebruiken.
Zelf heb ik gewoon een dikke transformator naar 24V als de aanloopstroom te groot wordt zakt alleen de spanning een beetje in.

Johnny Stardust

Gewoon hier bestellen, topzaak!

http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=index&cPath=65_71

Hij stelt zelfs het hele systeem voor je samen! 👍🏻😋

Pim

Citaat van: Johnny Stardust op 28-05-2016  21:17 uGewoon hier bestellen, topzaak!

http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=index&cPath=65_71

Hij stelt zelfs het hele systeem voor je samen! 👍🏻😋
Op de website staat geen voeding van 24v met 15A of meer en PWMs lijken ze ook niet te hebben.
Het mag een topzaak zijn maar als ze niet verkopen wat je nodig hebt.... tja   :weetniet:

Johnny Stardust

Citaat van: Pim op 28-05-2016  21:29 uOp de website staat geen voeding van 24v met 15A of meer en PWMs lijken ze ook niet te hebben.
Het mag een topzaak zijn maar als ze niet verkopen wat je nodig hebt.... tja   :weetniet:

Mail sturen aan 'm, weet zeker dat ie 't heeft / je vooruit kan helpen 😎

hansHalberstadt

Citaat van: Houten Hoofd op 28-05-2016  01:13 uDe andere motor aan de praat krijgen is inderdaad mijn doel ook.

Voeding is al binnen en werkt prima. Wel moeite met aanlopen zoals je al beschreef. Maar als de stroom al op de adapter staat en dan pas de motor word aangeachakeld is er geen enkel probleem en gaat ie als een tierelier. Is dit erg denk je Hans?

Edit: vanochtend nog even gespeeld met de motor en ook nu bij de tweede manier (eerst stroom op power supply, dan motor inschakelen) lijkt er een blokkade op te treden. De motor draait dan heeel zachtjes.

Is hier een oplossing voor?
Er is een oplossing, mits de voeding in ieder geval de stroom kan leveren als de motor eenmaal aangelopen is. Je moet dan de motor langzaam in toeren opregelen. ik begreep dat de voeding een regelbare spanning geeft? dan eerste de spanning laag zetten en dan langzaam opdraaien.
andere oplossing is een powerweerstand ertussen van tenminste 2.4 ohm zodat er nooit meer dan 10A kan lopen, bv een stuk ijzerdraad van de bouwmarkt wikkelen rondom iets wat isoleert, bv een straatsteen, of stuk van een verwarmingsspiraal van een oud ventlatorkacheltje. als de motor draait overbrug je de weerstand met een schakelaar.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2016  10:54 u.......bv een stuk ijzerdraad van de bouwmarkt wikkelen rondom iets wat isoleert, bv een straatsteen, of stuk van een verwarmingsspiraal van een oud ventlatorkacheltje. als de motor draait overbrug je de weerstand met een schakelaar.
....of gewoon een PWM van 4 US$ waarmee je de snelheid ook nog eens perfect kunt regelen.  >:D
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?

Underdike

Op de kofferbak-markt een tweedehands boor kopen en het geheel op een plaat schroeven zal toch het eenvoudigste zijn?

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 29-05-2016  11:59 u....of gewoon een PWM van 4 US$ waarmee je de snelheid ook nog eens perfect kunt regelen.  >:D
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?
De volgorder is denk ik om eerst na te gaan of de voeding voldoende is. Dat kun je simpel testen via een serieweerstand. als dat werkt kun je kiezen voor PWM. als je eerst een PWM koopt en de voeding blijkt te zwak bij vollast heb je nog steeds geen werkend geheel.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2016  14:16 uDe volgorder is denk ik om eerst na te gaan of de voeding voldoende is. Dat kun je simpel testen via een serieweerstand. als dat werkt kun je kiezen voor PWM. als je eerst een PWM koopt en de voeding blijkt te zwak bij vollast heb je nog steeds geen werkend geheel.
24 V / 10 A, ofwel 240 Watt, moet echt ruim voldoende zijn om te schroten. Aanloopstroom van een motortje met tandwielbak kan inderdaad wel eens vervelend hoog zijn maar dat vang je op door langzaam te starten mbv de PWM. En wanneer een voeding van zelfs 15 A wordt gekozen dan kan het al helemaal geen probleem meer zijn.

Iemand die geen kennis heeft van elektro moet je naar mijn bescheiden mening niet laten klooien met een serieweerstand (als  hij al weet wat dat is !). Hoe gaat zo iemand de "... weerstand van minimaal 2,4 Ohm..." bepalen? Met een multimetertje of zo? Gaat echt niet vliegen voor een leek!

Pim

Citaat van: Underdike op 29-05-2016  12:11 uOp de kofferbak-markt een tweedehands boor kopen en het geheel op een plaat schroeven zal toch het eenvoudigste zijn?
Wat bedoel je met "een tweedehands boor"? En wat wil je daar mee gaan doen?

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 29-05-2016  16:31 u24 V / 10 A, ofwel 240 Watt, moet echt ruim voldoende zijn om te schroten. Aanloopstroom van een motortje met tandwielbak kan inderdaad wel eens vervelend hoog zijn maar dat vang je op door langzaam te starten mbv de PWM. En wanneer een voeding van zelfs 15 A wordt gekozen dan kan het al helemaal geen probleem meer zijn.

Iemand die geen kennis heeft van elektro moet je naar mijn bescheiden mening niet laten klooien met een serieweerstand (als  hij al weet wat dat is !). Hoe gaat zo iemand de "... weerstand van minimaal 2,4 Ohm..." bepalen? Met een multimetertje of zo? Gaat echt niet vliegen voor een leek!

Dat is op zich niet zo moeilijk. Als je al wel een draaistroommotor op een eenfasenet kunt aansluiten met verschillende aanloopcondensatoren dan kun je ook wel begrijpen wat een serieweerstandje doet lijkt mij. en er zijn velen op het forum die snel kunnen bepalen wat de weerstand is per meter ijzerdraad. PWM gaat ook niet automatisch goed, bv als de PWM frequentie te laag is kan de ripplestroom alsnog bij aanlopen de voeding in protectie sturen.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2016  20:46 uDat is op zich niet zo moeilijk. Als je al wel een draaistroommotor op een eenfasenet kunt aansluiten met verschillende aanloopcondensatoren dan kun je ook wel begrijpen wat een serieweerstandje doet lijkt mij. en er zijn velen op het forum die snel kunnen bepalen wat de weerstand is per meter ijzerdraad. PWM gaat ook niet automatisch goed, bv als de PWM frequentie te laag is kan de ripplestroom alsnog bij aanlopen de voeding in protectie sturen.
Ik ben het niet met je eens Hans. Met een aanloopcondensator gaan ook hele volksstammen de mist in dus die aanname is mogelijk iets te kort door de bocht. En nogmaals... voor 4 dollar (inclusief verzenden) heb je een PWM (de door mij voorgestelde PWM doet 16 KHz dus dat gaat vast nog goed ook) terwijl je dat bedrag anders al kwijt bent aan het op-en-neer rijden naar de bouwmarkt en voor dat stuk ijzerdraad.
Voor de hobbyisten misschien een leuke uitdaging maar niet voor de gemiddelde bierbrouwer die alleen maar uit is op vereenvoudiging.   :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 29-05-2016  21:23 uvoor 4 dollar (inclusief verzenden) heb je een PWM (de door mij voorgestelde PWM doet 16 KHz dus dat gaat vast nog goed ook) terwijl je dat bedrag anders al kwijt bent aan het op-en-neer rijden naar de bouwmarkt en voor dat stuk ijzerdraad.
Voor de hobbyisten misschien een leuke uitdaging maar niet voor de gemiddelde bierbrouwer die alleen maar uit is op vereenvoudiging.   :proost:
Ik zal de laatste zijn die zegt dat je geen PWM moet gebruiken. Zelf gebruik ik er een in mijn geautomatiseerde roerwerk. Zelf zou ik eerst even kijken of de motor qua vollast geschikt is voor de voeding via een weerstand, maar goed ik ben inderdaad geen beginner (en beroepsmatig  bezig met Switch mode power), maar wil ook niemand als beginner kwalificeren, dus geef ik de mogelijkheden die er zijn en kun je zelf bekijken wat je ermee wilt en of je jezelf in staat acht eea zelf uit te zoeken. Als je trouwens over eenvoudig praat dan denk ik dat een 230 VAC motor met vertraging eenvoudiger is dan een 24 VDC+PWM+24 V geschakelde voeding. 

hansHalberstadt

Misschien nog interessant om te melden:
zelf gebruik ik voor het schroten ook een 24 VDC motor, maar dan met een variac en 35 V ringkerntrafo+ bruggelijkrichter. Een variac is een 50Hz transformator die je kunt regelen met een knop tussen 0 en 100% van de netspanning. Daardoor heb je nooit aanloopproblemen omdat 50 Hz trafo's dat veel makkelijker kunnen leveren. Een en ander had ik nog liggen, dus dat bepaalt mede de keuze.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2016  21:58 uIk zal de laatste zijn die zegt dat je geen PWM moet gebruiken. Zelf gebruik ik er een in mijn geautomatiseerde roerwerk. Zelf zou ik eerst even kijken of de motor qua vollast geschikt is voor de voeding via een weerstand, maar goed ik ben inderdaad geen beginner (en beroepsmatig  bezig met Switch mode power), maar wil ook niemand als beginner kwalificeren, dus geef ik de mogelijkheden die er zijn en kun je zelf bekijken wat je ermee wilt en of je jezelf in staat acht eea zelf uit te zoeken. Als je trouwens over eenvoudig praat dan denk ik dat een 230 VAC motor met vertraging eenvoudiger is dan een 24 VDC+PWM+24 V geschakelde voeding.
Inderdaad zou een 230 V motor eenvoudiger zijn (zeker wat betreft het aansluiten). toch heeft het eerder getoonde 24 V motortje een aantal voordelen:
  • ziet er zeer degelijk en compact uit
  • 240 watt zou ruim voldoende moeten zijn
  • voor die prijs (inclusief die van een eenvoudige voeding en PWM) zie ik niet vaak een 230v vervanger worden aangeboden

Variac ken ik maar die heb je meestal niet zo even liggen. Is natuurlijk wel een prima oplossing.

seed7

Hoeveel koppel boet je in bij PWM / weerstand versus vertragingskast? Zeker bij molens met lange walsen heb je heel wat koppel nodig,

Ingo

Pim

Citaat van: seed7 op 30-05-2016  09:18 uHoeveel koppel boet je in bij PWM / weerstand versus vertragingskast? Zeker bij molens met lange walsen heb je heel wat koppel nodig,

Ingo
Ik ken niet de echte details en percentages maar met een PWM is het zeer beperkt. Bovendien is de snelheid regelbaar van (nagenoeg) nul tot honderd.
Een serieweerstand is een ander verhaal. Dat kost je wel degelijk een groot deel van je koppel en is dus eigenlijk geen goede keuze.

abroeders

Ik volg de voortgang op deze draad al vanaf het begin en vraag mij eigenlijk continue af 'óf' en zeker ook 'waarom' ikzelf een 'dedicated' motor zou willen toepassen voor mijn schrootmolen.

Op dit moment zet ik gewoon de as van mijn chineese walsen-schrootmolen in mijn 30 jaar oude AEG boormachine van 650 Watt en verschroot probleemloos, zonder haperingen op laag toerental 5 kg mout in een paar minuten. Ik hoef geen moeilijke toeren uit te halen, vul de stortkoker vol met mout en knijp de boormachineknop in. Binnen 1 minuut is mijn stortkoker leeg en vul ik deze weer. Als iemand in de buurt is dan vult die de koker bij tijdens het schroten zodat alles in één ruk er doorheen draait.

Als ik al een losse motor zou willen toepassen is het niet omdat het moet, maar omdat het kan... Ik ga er geen probleem mee oplossen. Heb ik misschien geluk omdat ik een oerkrachtige boormachine heb en de meeste boormachines dit niet aankunnen?

Pimmels

Ik schroot gewoon met mijn accuboor van de Gamma, gaat prima, 6 kilo in een keer, maakt niet uit hoe fijn.

tdp

Ik gebruik ook mijn Makita accuboor, wil op zich prima. Maar vanuit een bepaalde knutseldrang kan ik me wel voorstellen dat ik de motor ooit nog geïnstalleerd wil zien.

Groet,
de TDP

hansHalberstadt

Als je een boormachine hebt met een grote vertraging dan zal dat zeker een prima oplossing zijn omdat je dan met een hoog toerental van de motor toch op laag toerental veel Koppel kunt leveren. De meeste 'simpele' boormachines hebben niet zo'n grote vertraging, dus dan kun je wel lage toerentallen maken door terug te regelen, maar dat geeft zware belasting van je motortje omdat die dan veel koppel moet leveren bij lage toerentallen en daardoor wordt hij heet (ventilator van de interne koeling doet dan niet veel meer terwijl de efficiency van de motor dan juist laag is) en slijten de koolborstels sneller. ook handig als je de boorkop simple op de as kunt vastmaken.

Doel moet dus eigenlijk zijn om je motor zo dicht mogelijk bij het nominale toerental te gebruiken en niet om dat te bereiken door zwaar te dimmen via PWM maar door de juiste vertragingskast te gebruiken.

Met betrekking tot variacs: die zijn voor 50 euro 2ehands goed verkrijgbaar. als je er eenmaal eentje hebt wil je niet meer zonder.

Met betrekking tot serieweerstand: die moet je alleen gebruiken tijdens aanlopen en overbruggen zodra de motor is aangelopen. De enige reden is om de voeding uit beveiliging te houden door een grote aanloopstroom te voorkomen. Als je de juiste motor en overbrenging hebt heb je immers geen reden meer om te willen dimmen.

Met PWM kun je een DC motor goed dimmen, maar kan koelingsproblemen opleveren. Het effect is dat je minder spanning over de motor zet en bij DC motoren met permanente magneet is het toerental evenredig met de spanning. Het koppel is evenredig met de stroom, dus je kunt best nog een groot koppel leveren bij een lage spanning. als je meer Koppel vraagt gaat de motor iets langzamer draaien waardoor de stroom oploopt en het koppel ook.

Greggy

Aangezien naast brouwen ook bouwen bijkomende hobby is zal ik onze schrootmolen even toelichten.

Eigenlijk de schrootmolen.nl molen met een mod. De slinger hebben we ingeruild voor een 24 V 5 A DC motor met wormwiel. Deze wordt gevoed door een oude laptop adapter van ~20V en 3A. Voldoende om makkelijk te kunnen schroten. Daartussen een PWM met reverse-stand. We kunnen dus beide kanten op draaien. Deze PWM zit in een plastic behuizing: voor visitekaartjes.

Alles werkt perfect. Ik wilde de molen upgraden met een mixermotor. Deze laatste is helaas gesneuveld. Maar goed. We klagen niet...





De rest van onze installatie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24415.0/all.html

KLucky_13

Ik ben momenteel ook eens aan het rondkijken om mijn schrootmolen aan te drijven met een motor. Wie kan er hier bevestigen welke motor hij gebruikt die in staat is om mout te schroten dat klam gemaakt is? Dat lijkt in dit topic nogal verdeeld te liggen... En niet altijd duidelijk of deze al dan niet geschikt is voor klamme mout.

Underdike

Wij hebben dit geknutseld:
Oude beitel-slijpsteen, krachtig maar relatief traagdraaiend, met 2 aan elkaar gelaste flexibele delen in de as zodat de oplijning niet kritisch is.

KLucky_13

Het zou handiger zijn dat iemand een motor kan aanduiden die nog gewoon vrij te koop is. De kans dat ik dezelfde motor kan vinden in setups die opgebouwd zijn met een "oude motor" is relatief klein

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.