Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zedd

Dank.
Ik heb de Es 7150, specs net als jij.
No way Dat die wil schroten. Loopt al vast bij een handje mout laat staan een volle bak.

Jou lukt dat dus wel? Ik heb de assen netjes uitgelijnd en voorzien van een stevige, enigszins flexibele koppeling. Werkte niet, wilde niet draaien.
Heb jij nog heldere ingevingen waar dat aan zou kunnen liggen?

bert braadslee

Citaat van: Zedd op 25-05-2016  14:43 uDank.
Ik heb de Es 7150, specs net als jij.
No way Dat die wil schroten. Loopt al vast bij een handje mout laat staan een volle bak.

Jou lukt dat dus wel? Ik heb de assen netjes uitgelijnd en voorzien van een stevige, enigszins flexibele koppeling. Werkte niet, wilde niet draaien.
Heb jij nog heldere ingevingen waar dat aan zou kunnen liggen?

Hmmm, vreemd.
Ik heb het geprobeerd met een kilootje palemout en het ging voortreffelijk, wel heb ik de molen vrij grof staan, misschien scheelt dat?
Toen ik de molen net binnen had, heb ik 'm heel fijn gezet en de schroeftol er op, daarmee ging bijna mijn pols uit de kom.
Voor fijner schroten is meer kracht nodig, verder kom ik ook niet.
Goede aanloopcondensator gebruikt?

Vik75

Mijn, zo'n zelfde motor wil ook niet. Pils of pale mout gaat nog enigszins maar dan houd het ook op.

Dus ik zwengel maar weer. Pffff. Misschien ook iets grover mouten maar hij staat al redelijk grof.

rajd

Citaat van: bert braadslee op 25-05-2016  13:42 uNaar de Welkoop in het dorp verderop gegaan.
2 slangenklemmen 11-16 aangeschaft
5 cm (geweven) (compressor)slang 10x16 gebietst
En getest...


Resultaat:
Zonder mout in de molen werkt ie als een jekky, met een paar korrels mout in de molen werkt ie als een jekky, met een flinke bak mout in de molen werkt ie als een jekky.
Een aanradert dus wat mijn betref.

Op de foto is ook mooi te zien hoe de Gefeg motor met standaard hoekbeugeltjes van de Gamma heel makkelijk te monteren is.
De motor heb ik met slechts 2 bouten door de plank vastgezet opdat deze enigszins kan bewegen wat de assen onderling iets meer speling geeft. De moutmolen staat op rubber doppen op de plank waardoor deze ook een beetje kan meebewegen.

Eindelijk van die Corrona molen verlost.
 :hoera:

Ik heb de zelfde motor op de zelfde manier gemonteerd :-)

Mooi dat je een oplossing hebt. Ik wilde nog suggereren om teflon om de as van de molen te wikkelen... dat lijkt nu echter overbodig :)

beermenke

Ik heb er mijn boormachine met 1000 toeren aanhangen. Werkt perfect. Wel heb ik er een overbrenging tussen zodat ie ca 150 rpm draait. Een overbrenging van een ouderwetse handboor in een tandwielkast. Koop je voor een paar euro in de kringloopwinkel.

erwinl

Hier gaat het met kleine beetjes wel goed, alleen als ik een volle emmer mout erin gooi loopt hij vast.

Zedd

Citaat van: beermenke op 25-05-2016  23:03 uIk heb er mijn boormachine met 1000 toeren aanhangen. Werkt perfect. Wel heb ik er een overbrenging tussen zodat ie ca 150 rpm draait. Een overbrenging van een ouderwetse handboor in een tandwielkast. Koop je voor een paar euro in de kringloopwinkel.
Heb je daar een foto van?

En misschien een beetje of topic maar wat is er mis met de hogere toeren?
Ik probeer trouw om de boor zachtjes te laten lopen maar om eerlijk te zijn, als ik hem vol open gooi schroot ie net zo goed...

j.heesters3

Citaat van: bert braadslee op 25-05-2016  13:42 uNaar de Welkoop in het dorp verderop gegaan.
2 slangenklemmen 11-16 aangeschaft
5 cm (geweven) (compressor)slang 10x16 gebietst
En getest...


Resultaat:
Zonder mout in de molen werkt ie als een jekky, met een paar korrels mout in de molen werkt ie als een jekky, met een flinke bak mout in de molen werkt ie als een jekky.
Een aanradert dus wat mijn betref.

Op de foto is ook mooi te zien hoe de Gefeg motor met standaard hoekbeugeltjes van de Gamma heel makkelijk te monteren is.
De motor heb ik met slechts 2 bouten door de plank vastgezet opdat deze enigszins kan bewegen wat de assen onderling iets meer speling geeft. De moutmolen staat op rubber doppen op de plank waardoor deze ook een beetje kan meebewegen.

Eindelijk van die Corrona molen verlost.
 :hoera:

Ziet er goed uit zeg. Geniaal in zijn eenvoud en het mooie ervan dat het bijna niets kost. Super idee, dit hou ik in gedachten als ik zelf eem moutmolen ga kopen. Kan nu gelukkig nog bij een brouwmaat terecht.

Jos

Houten Hoofd

Citaat van: bert braadslee op 24-05-2016  21:25 uOm een oud topic nog eens actueel te maken...

El cheapo walsenmolen koppelen aan een (willekeurige) motor.
Op ebay 2 koppelingen aangeschaft.

Type 1


Resultaat: zonder belasting prima, met een enkel korreltje mout in de molen slipt de koppeling door, hoe muurvast je 'm ook aan draait.

Type 2


Resultaat: zonder belasting prima, met 10 korreltjesmout  in de molen ook prima, met een klein kopje mout in de molen:
(excuus voor de slechte kwaliteit)


Dus vandaag een ander type besteld op ebay om uit te proberen.

Type 3


Hopelijk meer succes.
 :degroeten:

Vandaag ook even geknutseld met het tweede type koppeling. Werkt perfect bij mij mits er een boutje door zit die op het platte deel van de as drukt. Gevulde moutmolen en dan pas aanzetten ging prima, totdat ik dat probeerde met wat tarwe en ik de walsen (te strak) had aangedraaid. Toen hetzelfde resultaat als wat jij had -> een gebroken koppelstuk  :huilen:

Gelukkig had ik er twee besteld en weet ik nu dat je gewoon moet blijven uitkijken met te strak afstellen van de molen.

Denk overigens dat ik ook een 'type 3' koppeling erbij koop, voor het geval mijn huidige koppeling weer springt. Heb de assen mooi uitgelijnd gekregen en zowel de motor als de molen staan op een plaatje van kurk. Dit vangt ook wat kleine bewegingen en klappen op bij opstarten bijvoorbeeld.

Overigens gebruik ik nu tijdelijk een 24 volt motor van marktplaats (volgens mij importeert deze man ze via eBay) omdat ik mijn andere motor nog aan de praat moet krijgen. Er zit een vertragingskast in die ervoor zorgt dat hij ongeveer 300 toeren per minuut draait. Kracht zat, zelfs met een 12v voeding eraan is hij al niet meer te stoppen met de hand. Standaard levert deze man ze met een tandwieltje erop, voor mensen die willen aandrijven met een ketting is dat misschien nog handig.


http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m1027423775-elektromotor-24-volt-met-ingebouwde-vertraging-250watt.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr






Pim

Ik volg al een poosje deze discussie. Mijn zelfbouw walsenmolen (30 cm walsen) heeft een ruim voldoende sterke motor dus ik heb nog nooit problemen gehad. Vroeg me dus af waarom veel anderen hier wel tegenaan blijven lopen. Hier mijn voorzichtige conclusie.  :weetniet:

Volgens mij is het zo dat de bekende Gefeg motor (iets van 50-60 watt) nét voldoende kán zijn om een grof afgestelde en niet te brede schrootmolen met minder taaie of harde mout rond te krijgen. Maar zodra er ook maar IETS tegen zit, is het afgelopen en staat de schrootmolen stil.

De nu door Houten Hoofd voorgestelde motor is véél sterker (250 watt) en dus zal deze veel beter in staat zijn om de zaak rond te krijgen. Je zult wel op zoek moeten naar een goede 24 V voeding (al werkt het kennelijk ook op 12 V, mits de molen niet te zwaar loopt). PWM regeling van een paar € er op en je kunt de snelheid ook nog eens perfect regelen.  8)

Voor mij zou de keuze eenvoudig zijn.  :proost:

Zedd

Ik deel je mening Pim, over de Gefeg dan. Die is inderdaad net niet sterk genoeg. Ik schroot grof (meer dan 1.2) en heb wel eens een handje kunnen schroten maar nooit een batch.
Ik ga die andere motor eens bekijken.

Serge VL

Persoonlijk zou ik niet de schrootmolen rechtstreeks aandrijven maar eerder met een V riem (v snaar) met een extra span poelie.
Voordeel, je kan je motor over dimensioneren.
Je kan de correcte kracht instellen door middel de span poelie, als de kracht te groot wordt slipt de riem, hierdoor ga je je motor of schrootmolen niet over belasten (as breuk bij schrootmolens is een bekend probleem zeker bij klam schroten)
Je hebt minder problemen bij het starten van een gevulde schrootmolen.
Je kan dan nog kiezen voor een vast ingestelde span poelie of eentje die de correcte spanning garandeert met een veer (of de combinatie)

Wel is het raadzaam om een extra lager/ bus te voorzien om de uitstekende assen te steunen om de trekkrachten op te vangen.



 
 

hansHalberstadt

Wat is het toerental van de as van de Geveg motor?

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 27-05-2016  11:16 uWat is het toerental van de as van de Geveg motor?
Uit een ander draadje gekopieerd...
De Gefeg heeft een ca. 1:17 vertraging (2800 -> 160 rpm)

Houten Hoofd

Nog even over die 24 volt voeding. Ik heb er eentje op Banggood gekocht. 10 ampere, regelbaar voltage (voor je snelheid) voor 18 euro.

Voor ongeveer 80 euro heb ik een goed werkende combo als vervanging van mij krachtstroom motor die ik nog moet afstellen zodat ie werkt. Voor de huidige hoeveelheden is dit wel even prima

rajd

Citaat van: Zedd op 27-05-2016  09:13 uIk deel je mening Pim, over de Gefeg dan. Die is inderdaad net niet sterk genoeg. Ik schroot grof (meer dan 1.2) en heb wel eens een handje kunnen schroten maar nooit een batch.
Ik ga die andere motor eens bekijken.

Toch typisch - ik schroot nu iets van 1 a 2 jaar met deze motor icm de Chinese walsenmolen. 0 Problemen gekend, ook met een fijnere afstelling, tarwe etc. Qua tempo durf ik het niet zozeer in te schatten, behalve dat ik mijn typische stort (zal richting de 5kg zijn) er in weinig tijd (2 minuten?) doorheen haal. Ik klaag zeker niet :)

hansHalberstadt

Citaat van: Houten Hoofd op 27-05-2016  21:54 uNog even over die 24 volt voeding. Ik heb er eentje op Banggood gekocht. 10 ampere, regelbaar voltage (voor je snelheid) voor 18 euro.

Voor ongeveer 80 euro heb ik een goed werkende combo als vervanging van mij krachtstroom motor die ik nog moet afstellen zodat ie werkt. Voor de huidige hoeveelheden is dit wel even prima
Heb je die 24V voeding besteld of al in huis? Vaak hebben dit soort voedingen een overstroombeveiliging waardoor ze bij iets meer dan 10 A in beveiliging gaan. Met een 250 W motor vrees ik dat je al snel te grote aanloopstroom hebt waardoor de voeding in protectie gaat en de motor niet wil aanlopen. Als je de krachtstroom motor aan de gang krijgt lijkt mij dat een simpeler en betere oplossing.
 

Houten Hoofd

De andere motor aan de praat krijgen is inderdaad mijn doel ook.

Voeding is al binnen en werkt prima. Wel moeite met aanlopen zoals je al beschreef. Maar als de stroom al op de adapter staat en dan pas de motor word aangeachakeld is er geen enkel probleem en gaat ie als een tierelier. Is dit erg denk je Hans?

Edit: vanochtend nog even gespeeld met de motor en ook nu bij de tweede manier (eerst stroom op power supply, dan motor inschakelen) lijkt er een blokkade op te treden. De motor draait dan heeel zachtjes.

Is hier een oplossing voor?

Pim

Citaat van: rajd op 27-05-2016  23:28 uToch typisch - ik schroot nu iets van 1 a 2 jaar met deze motor icm de Chinese walsenmolen. 0 Problemen gekend, ook met een fijnere afstelling, tarwe etc. Qua tempo durf ik het niet zozeer in te schatten, behalve dat ik mijn typische stort (zal richting de 5kg zijn) er in weinig tijd (2 minuten?) doorheen haal. Ik klaag zeker niet :)
Meestal is het verschil tussen net wel en net niet maar heeeeel klein  :o

Houten Hoofd

Ik zit even te brainstormen. Die voeding is op deze manier dus waardeloos. Zou een mogelijke oplossing zijn om een grotere voeding erop aan te sluiten? Op diezelfde site staan namelijk ook 360 watt 24v 15 ampere voedingen. Zou deze dan wél zonder 10 keer proberen de motor aanslingeren en laten draaien denken jullie? Het is namelijk een best elegante oplossing als dit werkt (ook voor andere mensen!)

Pim

Citaat van: Houten Hoofd op 28-05-2016  13:13 uIk zit even te brainstormen. Die voeding is op deze manier dus waardeloos. Zou een mogelijke oplossing zijn om een grotere voeding erop aan te sluiten? Op diezelfde site staan namelijk ook 360 watt 24v 15 ampere voedingen. Zou deze dan wél zonder 10 keer proberen de motor aanslingeren en laten draaien denken jullie? Het is namelijk een best elegante oplossing als dit werkt (ook voor andere mensen!)
Een andere voeding zou een optie kunnen zijn. Die Chinezen werken namelijk graag op de limiet en dus zal een 10 A voeding ook echt niet meer aankunnen.
Om aanloopstromen te voorkomen kan je natuurlijk ook met een PWM regelaar werken. Dan kan je de snelheid langzaam opvoeren en voorkom je grote pieken in stroomafname. Bovendien is de snelheid keurig regelbaar (wat met een regelbare voeding maar heel beperkt werkt).
Ook voor een PWM geldt dat je ruim moet dimensioneren. Als je 10 A moet kunnen leveren, kies dan geen 10 A PWM maar een van 15 A of meer.

Houten Hoofd

Citaat van: Pim op 28-05-2016  13:28 uEen andere voeding zou een optie kunnen zijn. Die Chinezen werken namelijk graag op de limiet en dus zal een 10 A voeding ook echt niet meer aankunnen.
Om aanloopstromen te voorkomen kan je natuurlijk ook met een PWM regelaar werken. Dan kan je de snelheid langzaam opvoeren en voorkom je grote pieken in stroomafname. Bovendien is de snelheid keurig regelbaar (wat met een regelbare voeding maar heel beperkt werkt).
Ook voor een PWM geldt dat je ruim moet dimensioneren. Als je 10 A moet kunnen leveren, kies dan geen 10 A PWM maar een van 15 A of meer.

Maar als ik het goed begrijp zou ik dus die sterkere voeding kunnen aansluiten zonder mijn motortje op te blazen?
PWM ertussen is ook nog een optie, bestel ik die erbij, is misschien toch wel handig.

rajd

Citaat van: Pim op 28-05-2016  13:12 uMeestal is het verschil tussen net wel en net niet maar heeeeel klein  :o

Hmm nja ik heb niet echt het idee dat ik enigszins in de buurt van net wel / net niet zit. Ik heb nog nooit een vasthanger gehad en het geheel schroot sneller dan ik kan afwegen. Ook ben ik wel eens gestart met een volle hopper, zelfs dat ging goed.

Pim

Citaat van: Houten Hoofd op 28-05-2016  13:34 uMaar als ik het goed begrijp zou ik dus die sterkere voeding kunnen aansluiten zonder mijn motortje op te blazen?
PWM ertussen is ook nog een optie, bestel ik die erbij, is misschien toch wel handig.
Waar je bij de voeding op moet letten is dat de spanning overeenkomt met wat de motor nodig heeft, dus 24v (en niet meer). De stroom mag gerust over-gedimensioneerd zijn (de motor vraagt max 10 A maar je voeding mag dan gerust 15 of 20 A zijn).
Ook voor de PWM geldt dat hij de spanning van 24 V aan kan en boven de 10 A moet zijn, bijvoorbeeld deze

Houten Hoofd

Bedankt voor je abtwoord! Kan hem ruilen bij de site. Is dat ook weer opgelost

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.