Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hulp nodig: aandrijving schrootmolen  (gelezen 64725 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Hulp nodig: aandrijving schrootmolen
« Reactie #150 Gepost op: 22-07-2015 11:46 u »
Ehhhh    daar gaat het toch om wanneer je een motor gaat gebruiken   >:D

Klopt, maar zou het niet fantastisch zijn dat je buiten het niet zelf hoeven te draaien, je ook tijdwinst hebt? :)

Groet,
de TDP

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #151 Gepost op: 22-07-2015 12:33 u »
Klopt, maar zou het niet fantastisch zijn dat je buiten het niet zelf hoeven te draaien, je ook tijdwinst hebt? :)

Groet,
de TDP
Natuurlijk! Ik plaag maar een beetje.   :biersmile:
Je kunt natuurlijk de motor harder laten draaien dan je zelf handmatig kunt (of kunt volhouden). En voor de tip met de blokjes geldt dat je even kunt experimenteren om zo weinig mogelijk ruimte te blokkeren maar wel voldoende om de molen draaiende te houden.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #152 Gepost op: 22-07-2015 14:52 u »
Bennemans, waar heb jij je askoppeling besteld?
Ik overweeg nu om deze motor te vervangen voor een 3-fase motor, gezien het gebrek aan capaciteit van de huidige :(
Kost me weer een paar tientjes.

Die koppeling zal ik ook voor een andere motor nodig hebben.
He Zedd, heb jij dan thuis 3 fasen tot je beschikking?

Jij maakt ook gebruik van die Gefeg motor van die kerel uit Horst? Werkt bij mij prima op mijn 2-walsen molen uit China. Een andere condensator zal niet helpen inderdaad - slipt wellicht de koppeling?

Tips indien motorcapaciteit een issue is:
1. Start de molen met een lege hopper en gooi pas het mout er in wanneer de molen loopt
2. Versmal de ingang van de walsen met een stukje plexiglas oid, zodat de molen / motor gelijktijdig minder mout te verwerken krijgt
3. Schroot grover

Ik heb nooit gemeten hoe snel ik schroot, lang is het zeker niet. Zal het de volgende keer eens timen...

Ik heb helemaal geen problemen met schroten en hoef geen trucken uit te halen om te zorgen dat de boel niet vast loopt.
Inderdaad slippen van de koppeling zou inderdaad een reden kunnen zijn... Ik had dat in eerste instantie ook met mijn koppeling, kwestie van echt goed vast zetten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #153 Gepost op: 22-07-2015 15:05 u »
Het ligt volgens mij niet aan het slippen van de koppeling, de motor draait helemaal niet rond op het moment dat hij zich vastgrijpt. Zal het sowieso nog even controleren, maar zal gewoon meer geduld op moeten brengen, vrees ik :)

Groet,
de TDP

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #154 Gepost op: 22-07-2015 15:27 u »
Het ligt volgens mij niet aan het slippen van de koppeling, de motor draait helemaal niet rond op het moment dat hij zich vastgrijpt. Zal het sowieso nog even controleren, maar zal gewoon meer geduld op moeten brengen, vrees ik :)

Groet,
de TDP
Gelukkig nergens last van, de motor heeft best een hoog koppel.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #155 Gepost op: 23-07-2015 11:48 u »
Gelukkig nergens last van, de motor heeft best een hoog koppel.

Zal vanavond wel even knutselen en kijken of ik verbeteringen kan toepassen. Anders plak ik een stuk karton in de bak, zodat de toevoer kleiner wordt, komt wel goed :)

Groet,
de TDP

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #156 Gepost op: 23-07-2015 11:53 u »
Ik blijft het wel raar vinden dat sommigen (m.n. Bennemans) geen enkel probleem ondervinden terwijl tdp en ik dat wel hebben.
Wat is hier de variabele?
- Niet de motor, we hebben allemaal zo'n Gefeg motor.
- Onwaarschijnlijk: de wals. Loopt zo soepel alsof er geen weerstand is (zonder mout).
- Mogelijk: koppeling, hoewel die van mij zeker niet slipt.

Kleiner maken van het gat is niet optimaal maar als het werkt sta ik daar wel voor open.
Sowieso wil ik klam kunnen schroten, wellicht dat dit betekent dat ik als nog een nieuwe motor aanschaf. Inderdaad zal een 3-fase motor voor mij afvallen bij gebrek aan krachtstroom.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #157 Gepost op: 23-07-2015 12:01 u »
Ik blijft het wel raar vinden dat sommigen (m.n. Bennemans) geen enkel probleem ondervinden terwijl tdp en ik dat wel hebben.
Wat is hier de variabele?
- Niet de motor, we hebben allemaal zo'n Gefeg motor.
- Onwaarschijnlijk: de wals. Loopt zo soepel alsof er geen weerstand is (zonder mout).
- Mogelijk: koppeling, hoewel die van mij zeker niet slipt.

Kleiner maken van het gat is niet optimaal maar als het werkt sta ik daar wel voor open.
Sowieso wil ik klam kunnen schroten, wellicht dat dit betekent dat ik als nog een nieuwe motor aanschaf. Inderdaad zal een 3-fase motor voor mij afvallen bij gebrek aan krachtstroom.

Ik zit met hetzelfde vraagteken boven mijn hoofd...
De motor moeten we kunnen uitsluiten, we gebruiken allemaal dezelfde.
De wals: Hier zou het in kunnen zitten. Bij mij wordt er 1 wals aangedreven, de andere 2 gaan pas draaien op het moment dat er mout tussen zit. Wellicht dat de mensen zonder problemen een molen hebben die beide/alle walsen aandrijft? Ik heb een molen met 3 walsen, dit kan natuurlijk ook meer weerstand opleveren.

De koppeling: An sich denk ik niet dat het aan de koppeling zelf kan liggen. Het enige is dat het een verbinding is tussen de motor en de aandrijfas. Echter, wanneer je de koppeling niet goed uitgelijnd hebt, wat echt wel aannemelijk is, bouw je wel een bepaalde weerstand op. Dit wordt deels afgevangen doordat het een flexibele koppeling is, maar toch zal het gaan 'knellen'.

Groet,
de TDP

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #158 Gepost op: 23-07-2015 12:05 u »
Hier zie ik toch mooi twee verschillen.

De wals: Hier zou het in kunnen zitten. Bij mij wordt er 1 wals aangedreven, de andere 2 gaan pas draaien op het moment dat er mout tussen zit. Wellicht dat de mensen zonder problemen een molen hebben die beide/alle walsen aandrijft? Ik heb een molen met 3 walsen, dit kan natuurlijk ook meer weerstand opleveren.

Ik heb een molen met twee walsen. Eentje wordt aangedreven, de andere indirect wanneer de mout er tussendoor wordt geduwd.

De koppeling: An sich denk ik niet dat het aan de koppeling zelf kan liggen. Het enige is dat het een verbinding is tussen de motor en de aandrijfas. Echter, wanneer je de koppeling niet goed uitgelijnd hebt, wat echt wel aannemelijk is, bouw je wel een bepaalde weerstand op. Dit wordt deels afgevangen doordat het een flexibele koppeling is, maar toch zal het gaan 'knellen'.

Dat is een goeie. Ik heb geen flexibele koppeling op dit moment en de uitlijnen is zeker niet optimaal. Die flexibele koppeling ga ik bestellen.
En het uitlijnen zou zo'n grote weerstand kunnen opleveren? Ga ik ook mee aan de slag.
Overigens staat er een pagina of twee terug een foto van mijn opstelling, kan je mooi spieken :proost:

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #159 Gepost op: 23-07-2015 12:31 u »
Hier zie ik toch mooi twee verschillen.

Ik heb een molen met twee walsen. Eentje wordt aangedreven, de andere indirect wanneer de mout er tussendoor wordt geduwd.
Die heb ik ook (budgetmodel bij Brouwmarkt vandaan).

Dat is een goeie. Ik heb geen flexibele koppeling op dit moment en de uitlijnen is zeker niet optimaal. Die flexibele koppeling ga ik bestellen.
En het uitlijnen zou zo'n grote weerstand kunnen opleveren? Ga ik ook mee aan de slag.
Overigens staat er een pagina of twee terug een foto van mijn opstelling, kan je mooi spieken :proost:

Ik heb zo'n koppeling gebruikt als door Rajd in de link aangegeven heeft.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #160 Gepost op: 24-05-2016 21:25 u »
Om een oud topic nog eens actueel te maken...

El cheapo walsenmolen koppelen aan een (willekeurige) motor.
Op ebay 2 koppelingen aangeschaft.

Type 1

Resultaat: zonder belasting prima, met een enkel korreltje mout in de molen slipt de koppeling door, hoe muurvast je 'm ook aan draait.

Type 2

Resultaat: zonder belasting prima, met 10 korreltjesmout  in de molen ook prima, met een klein kopje mout in de molen:
(excuus voor de slechte kwaliteit)

Dus vandaag een ander type besteld op ebay om uit te proberen.

Type 3

Hopelijk meer succes.
 :degroeten:

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #161 Gepost op: 24-05-2016 21:57 u »
Misschien een rare vraag maar ik stel hem gewoon toch.
Komen de as diameters van je molen en die willekeurige motor wel overeen met de gat diameter van de koppeling?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #162 Gepost op: 24-05-2016 22:05 u »
Ik heb al jaren een stugge dikwandige tuinslang waar touw in zit. Dit is wel de dikkere maat slang en dat werkt prima. Best flexibel omdat mijn asjes niet 100% tegenover elkaar zitten maar bij een toerental van ca 150 is dat geen probleem. De slang als koppeling vangt alles op. De slang over de asjes geschoven en er een boutje doorheen.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #163 Gepost op: 24-05-2016 23:44 u »
Misschien een rare vraag maar ik stel hem gewoon toch.
Komen de as diameters van je molen en die willekeurige motor wel overeen met de gat diameter van de koppeling?

Zeker geen rare vraag. Beiden komen overeen...

Ik heb al jaren een stugge dikwandige tuinslang waar touw in zit. Dit is wel de dikkere maat slang en dat werkt prima. Best flexibel omdat mijn asjes niet 100% tegenover elkaar zitten maar bij een toerental van ca 150 is dat geen probleem. De slang als koppeling vangt alles op. De slang over de asjes geschoven en er een boutje doorheen.

Een boutje door de as van mijn motor is geen optie, deze is van gehard plutoniumstaal oid, geen krasje op te krijgen  >:(
Helaas.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #164 Gepost op: 25-05-2016 08:41 u »
Een boutje door de as van mijn motor is geen optie, deze is van gehard plutoniumstaal oid, geen krasje op te krijgen  >:(
Helaas.

Een platte kant aan de as maken met een slijpschijf? Dat moet met elke staalsoort lukken.

Bert

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #165 Gepost op: 25-05-2016 09:28 u »
Een platte kant aan de as maken met een slijpschijf? Dat moet met elke staalsoort lukken.

Bert

Zowel de moutmolen als de motor hebben reeds een vlak kantje op de as (gelukkig). Daarom heb ik nu ook gekozen voor een koppeling die je met schroeven op de platte kantjes vast kan zetten. Hopelijk werkt dit wel.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #166 Gepost op: 25-05-2016 09:51 u »
Typisch, ik heb ook de "type 1" koppeling op mijn Chinese walsenmolen, welke ik aandrijf met een Gefeg motor met vertragingskast (ongeveer 160 rpm). Deze heeft bij mij nog nooit geslipt of ander onwenselijk gedrag vertoond. Ik mag wel zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over deze setup :).

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #167 Gepost op: 25-05-2016 10:16 u »
Typisch, ik heb ook de "type 1" koppeling op mijn Chinese walsenmolen, welke ik aandrijf met een Gefeg motor met vertragingskast (ongeveer 160 rpm). Deze heeft bij mij nog nooit geslipt of ander onwenselijk gedrag vertoond. Ik mag wel zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over deze setup :).

Mijn motor is ook een Gefeg met vertragingskast, de koppeling past dusdanig goed op de as van de motor dat deze er met milde dwang opgeschoven moet worden dmv een hamer. Deze kant slipte dan ook niet.
De as van de el-cheapo-moutmolen van Van der Kooy is een fractie dunner en past ook vrij nauw, maar helaas dus wel met slip.

Meer mensen die de Van der Kooy moutmolen hebben bemotord?

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #168 Gepost op: 25-05-2016 11:01 u »
Type 1 werkte uitstekend bij mij.
Alleen de motor was niet zwaar genoeg helaas. Nu weer terug naar mijn boor.

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #169 Gepost op: 25-05-2016 12:24 u »
Misschien is het gat van de 1ste koppeling iets te groot. Dan kan je m vast draaien wat je wil maar dan zet je m niet vast.
Ja kan bv een papiertje op de as aanbrengen en of de binnenkant van de koppeling in de lengte van de as wat opschuren.

Offline _M_M_

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #170 Gepost op: 25-05-2016 13:06 u »
En als je een boutje door t asje van je moutmolen en koppeling doet?  Of zeg ik nou iets geks...

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #171 Gepost op: 25-05-2016 13:32 u »
Misschien is het gat van de 1ste koppeling iets te groot. Dan kan je m vast draaien wat je wil maar dan zet je m niet vast.
Ja kan bv een papiertje op de as aanbrengen en of de binnenkant van de koppeling in de lengte van de as wat opschuren.

Waarschijnlijk is de moutmolenas inderdaad net niet dik genoeg, opschuren reeds geprobeerd en het opdikken van de as ook met zeer stroef isolatietape ook. Beiden gaven niet het gewenste resultaat.

En als je een boutje door t asje van je moutmolen en koppeling doet?  Of zeg ik nou iets geks...

Dat is inderdaad altijd een oplossing en helemaal niet iets geks. Eigenlijk wilde ik het eerst proberen met standaard materialen.
Dit mede om andere brouw-knutselaars een passende standaard oplossing te kunnen bieden.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #172 Gepost op: 25-05-2016 13:42 u »
Naar de Welkoop in het dorp verderop gegaan.
2 slangenklemmen 11-16 aangeschaft
5 cm (geweven) (compressor)slang 10x16 gebietst
En getest...

Resultaat:
Zonder mout in de molen werkt ie als een jekky, met een paar korrels mout in de molen werkt ie als een jekky, met een flinke bak mout in de molen werkt ie als een jekky.
Een aanradert dus wat mijn betref.

Op de foto is ook mooi te zien hoe de Gefeg motor met standaard hoekbeugeltjes van de Gamma heel makkelijk te monteren is.
De motor heb ik met slechts 2 bouten door de plank vastgezet opdat deze enigszins kan bewegen wat de assen onderling iets meer speling geeft. De moutmolen staat op rubber doppen op de plank waardoor deze ook een beetje kan meebewegen.

Eindelijk van die Corrona molen verlost.
 :hoera:

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #173 Gepost op: 25-05-2016 14:24 u »
Bert, wat voor motor is dat precies? Zit er uit als de mijne behalve dat die niet sterk genoeg is gebleken...

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #174 Gepost op: 25-05-2016 14:36 u »
Bert, wat voor motor is dat precies? Zit er uit als de mijne behalve dat die niet sterk genoeg is gebleken...

Een Gefeg motor, type ES71
45 Watt
3000 RPM
3.3 uF
vertragingsbak 19.43:1
(154 RPM uitgaande as)

De motor die hier op het forum wel vaker aan mensen is aangeboden.

Heb er nog niet klam mee geschroot, mogelijk dat dit te zwaar wordt voor het dingetje.
Resultaat zal ik binnenkort posten.

Tags: schroten