Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Kun je niet gewoon de walsen omdraaien in je walsemolen?  :weetniet:

Robin K

Net een schema binnen gekregen van de fabrikant voor de aansluiting van de motor. Het is inderdaad zoals ik in mijn
bovenstaande bericht aangaf:

Bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
Blauwe draad motor naar andere punt condensator
Paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V



Albertus

Citaat van: tdp op 08-05-2015  13:32 uKun je niet gewoon de walsen omdraaien in je walsemolen?  :weetniet:

Heb ik ook gedaan.

Bert

Henielma

Of je kan het deel van de motor met de wikkelingen omdraaien, dan keert de draairichting ook om. Zo heb ik dat toendertijd met mijn Gefeg motor gedaan.

Robin K

Lijkt met toch allemaal wat meer werk dan het simpel omwisselen van twee stekkertjes  ;D

Vik75

Kijk dat is nog eens fijne informatie. Nu nog wachten op de motor en een koppeling naar de schrootmolen.

tdp

Citaat van: Robin K op 08-05-2015  14:26 uLijkt met toch allemaal wat meer werk dan het simpel omwisselen van twee stekkertjes  ;D

Rollen omwisselen hoef je geen uitgebreide handleiding/uitleg voor te vergaren ;) Blijkbaar is het omwisselen/aansluiten van de stekkers een grotere uitdaging ;)

Groet,
de TDP

BrouwNispen

Citaat van: Robin K op 08-05-2015  13:38 uNet een schema binnen gekregen van de fabrikant voor de aansluiting van de motor. Het is inderdaad zoals ik in mijn
bovenstaande bericht aangaf:

Bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
Blauwe draad motor naar andere punt condensator
Paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V




Het schema wat je laat zien komt niet overeen met de aansluitingen, die je beschrijft, volgens het schema zou je moeten volgen:

L (fase of bruine draad) -- U1 (paars)
N (nul of blauwe draad) -- U2 (blauw) & tevens naar de condensator
Als laatste de condensator op Z2 (bruine)

Het feit dat je nu bruin en blauw van je netstroom draad omdraait zal te maken hebben met de draairichting.
Ik zoek nog even een condensator (is zoiets ook bij een bouwmarkt te krijgen?) en dan ga ik zelf ook eens testen.

Robin K

Citaat van: BrouwNispen op 08-05-2015  17:24 uHet schema wat je laat zien komt niet overeen met de aansluitingen, die je beschrijft, volgens het schema zou je moeten volgen:

L (fase of bruine draad) -- U1 (paars)
N (nul of blauwe draad) -- U2 (blauw) & tevens naar de condensator
Als laatste de condensator op Z2 (bruine)

Het feit dat je nu bruin en blauw van je netstroom draad omdraait zal te maken hebben met de draairichting.
Ik zoek nog even een condensator (is zoiets ook bij een bouwmarkt te krijgen?) en dan ga ik zelf ook eens testen.

Het aansluiten van de blauwe of de bruine van de 220V maakt niets uit en heeft geen invloed op de draairichting omdat het wisselspanning is.
De draairichting kan je wijzigen door de 220V op de blauw of op de bruine draad van de motor aan te sluiten. Zoals hij in het schema aangegeven is draait hij bij mij linksom. Ik heb daarom de aansluiting op de bruine gezet (rechterkant van de condensator) en nu draait hij rechtsom.

 

Bennemans

Heb net ook een motor besteld via marktplaats (ja ik doe ook mee) en ben de rest van de benodigdheden aan het samenstellen.
Kan iemand de as diamater van de motor opmeten...
Dan kan ik alvast een koppeling bestellen.


Alvast bedankt.

Robin K

Citaat van: Bennemans op 08-05-2015  18:14 uKan iemand de as diamater van de motor opmeten...

Diameter van de as is 10 mm.

Bennemans

Citaat van: Robin K op 08-05-2015  18:18 uDiameter van de as is 10 mm.

Top, bedankt :duimop:

Pethee

Hallo,
Op 7 mei heb ik melding gemaakt van mijn Gefeg motor met omkeer schakelaar. Een paar foto's en het schema hierbij.

Peter


Pethee


Pethee


Hoppenbrouwers

Mooie tekening! Heb je die ook een zonder omkeerschakelaar? Neem aan dat je jouw walsen altijd maar een kant op laat draaien.

Bennemans

Citaat van: Pethee op 09-05-2015  16:39 uHallo,
Op 7 mei heb ik melding gemaakt van mijn Gefeg motor met omkeer schakelaar. Een paar foto's en het schema hierbij.

En mag ik vragen waar jij de as-koppeling vandaan hebt... Ebay?

beermenke

Lowbudget maar meer omdat ik de as niet precies tov elkaar geplaatst heb. Ik heb een dikwandige tuinslang waar koord inzit erover geschoven en met klemmen vastgezet. Werkt prima en is sterk genoeg. Voldoende sterk en flexibel.

Jacques

Citaat van: Pethee op 09-05-2015  16:39 uHallo,
Op 7 mei heb ik melding gemaakt van mijn Gefeg motor met omkeer schakelaar. Een paar foto's en het schema hierbij.

Peter


Heb je ook een kap om je motor af te schermen? Wel zo veilig!

Kun je goedkoop oplossen met een grote opbergdoos waar je een opening in hebt gemaakt voor de doorvoer van de as. Doos op zijn kop over de motor en klaar.

Pethee

De koppeling kan je op ebay kopen maar ik heb hem van www.aliexpress.com, een website waar ze van alles verkopen. Ebay verkopen verlopen vaak via China.
En ja, ik heb een plastic kap over de motor. Die beschermt hem tegen vuil en tegen je vingers.

Zonder omkeerschakelaar zal je uit de tekening moeten herleiden. Dat kan inderdaad, 1x aansluiten en je weet of hij de goede richting uitdraait. Ik vond het wel handig.

Peter

John

@Hoppenbrouwers: als jij alles uitgedokterd hebt, kom ik een keertje met je praten ;-)

Vik75

Zo motor binnen en het aansluiten kan beginnen.

Heb nog 1 vraag en heeft niets met electra te maken maar hoe bevestig ik de motor. Er komt natuurlijk wel wat kracht vrij en lijkt me verstandig om hem goed vast te kunnen zetten.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Aan de mijne zitten namelijk geen bevestigingspunten.

Jacques

Citaat van: Vik75 op 13-05-2015  08:34 uHeb nog 1 vraag en heeft niets met electra te maken maar hoe bevestig ik de motor. Er komt natuurlijk wel wat kracht vrij en lijkt me verstandig om hem goed vast te kunnen zetten.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Aan de mijne zitten namelijk geen bevestigingspunten.

Ik heb dat gedaan met een super grote slangenklem die ik door de midden gezaagd heb. De uiteinden die ik zo kreeg doorboord en vastgeschroefd op de plank waarop de motor rust. Vervolgens de schroef van de slangenklem aangedraaid waardoor alles stevig geklemd is.


Bennemans





Ook ik heb een motor besteld en deze was (via marktplaats) binnen een paar dagen binnen.
Na al die voorbeelden met het geknutsel ben ik dus zelf ook gezwicht, hoewel het met een accuboormachine prima gaat (als eerder beweerd).
Al ben ik overtuigd dat de motor altijd maar 1 kant op zal draaien heb ik het voorbeeld gevolgd van Pethee om mijn opstelling straks toch in draairichting te kunnen veranderen.

Omdat zijn motor ietwat afwijkt van de mijne (en wellicht ook anderen) heb ik mijn schema ervan hier maar gedeeld. Ik kan op de huidige wijze de motor links- en rechtsom laten draaien.
De schakelcontacten van de (jaloezie)schakelaar die ik gebruik zijn ten opzichte van elkaar mechanisch vergrendeld. Best handig, dan kan je ook niet per ongeluk tegelijkertijd de motor 2 kanten op laten draaien, daar kunnen ze in de regel niet zo goed tegen.
Dus het gebruiken van een normale serie schakelaar is af te raden. Je zou ook kunnen kiezen voor een wisselschakelaar, nadeel is dan wel dat zodra je de steker in in de contactstop steekt de motor links of rechtsom gaat draaien en bij het "omschakelen" de motor zal willen springen, door het spontaan omdraaien van de draairichting.
Ik heb een iets zwaardere condensator gebruikt, maar 3,5 of 4  microfarad is al genoeg (zoals al eerder gemeld hier in dit onderwerp)
Voorlopig is het nog een test opstelling en heb het daarom nog houtje-touwtje in elkaar geknutseld.

Ik moet nog wat onderdelen halen, zoals een ruime onderbak en een houten plaat waarop ik het geheel straks ga monteren. En de  as-koppeling is nog vanuit China onderweg. Misschien dat ik de koppeling voor voorlopig met een strak passende slang en klemmen met elkaar verbind.
Als het uiteindelijk gereed is zal ik nog een afbeelding hier achter laten.

Overigens..... de weerstand van de spoelen van de motor zijn ongeveer 79 Ohm, dit gemeten tussen klem 1,2 en 1,3.

--------------------------
Verklaring van de afkortingen en letters op het schema:
(draad van de motor)
VT =violet
BN= bruin
BW= blauw

S= schakelaar
c=condensator

L= fase
N=nul
PE= aarde

Pim

Volgens mij kan je beter een echte wisselschakelaar gebruiken dan twee aparte schakelaars. Wanneer je per ongeluk beide schakelaars tegelijk activeert wordt je motor daar niet blij van.  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.