Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Dank, dat zou moeten lukken. Nog enig idee welke condensator ik er voor kan gebruiken en waar die te halen zijn?

ZwartGoud

De benodigde condensator is 8 uf 320 VAC. Ik heb deze bij hobbieplaza besteld, samen met de motor.
Wellicht is deze ook op andere plekken te verkrijgen.

 :brouwen:

Robin K

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-05-2015  13:57 uNog enig idee welke condensator ik er voor kan gebruiken en waar die te halen zijn?
Op de motor staat welke condensator je moet gebruiken.
Als je dezelfde hebt als ik (van marktplaats) dan moet je een 3,5UF/400V aanloopcondensator halen.
Deze zijn te koop bij de lokale onderdelenwinkels waar je ook onderdelen voor witgoed kan krijgen.

Ik heb hem net aangesloten en moest de blauwe op de condensator zetten (t.o.v. de foto van ZwartGoud)
i.p.v. de bruine omdat hij de verkeerde kant opdraaide.

Vik75

Zou je een simpel schemaatje kunnen tekenen met de bestaande draden van de motor van marktplaats en de condensator.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Robin K op 07-05-2015  16:12 uOp de motor staat welke condensator je moet gebruiken.
Als je dezelfde hebt als ik (van marktplaats) dan moet je een 3,5UF/400V aanloopcondensator halen.
Deze zijn te koop bij de lokale onderdelenwinkels waar je ook onderdelen voor witgoed kan krijgen.

Ik heb hem net aangesloten en moest de blauwe op de condensator zetten (t.o.v. de foto van ZwartGoud)
i.p.v. de bruine omdat hij de verkeerde kant opdraaide.
Die heb ik ook ja. Toch een andere codensator als wat ik van zwart goud gelezen heb.

Heb je een foto van je aansluiting?

Robin K

Ik heb even een foto gemaakt



De blauwe, bruine en groen/gele komen van de 220 V. Als je tussen de bruine draad nog een schakelaar zet kan je hem aan en uit zetten.

Hoppenbrouwers

Thanks!
Ik zag dat ik nog verschillende kabels met ingebouwde schakelaar heb liggen. Alleen die hebben geen aarde. Is die voor deze motor aan te raden of kan hij ook zonder?

Robin K

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-05-2015  18:05 uIs die voor deze motor aan te raden of kan hij ook zonder?

Zelf zou ik hem niet zonder aarde aansluiten (geeft zeker een beter gevoel van veiligheid ;D)

Hoppenbrouwers

Hoeveel mogen die condensatoren eigenlijk afwijken? Kan er genoeg vinden maar 3,5UF/400V is lastig.
3 UF/450V wel en 2,5UF/450V en 3,5UF/450V zijn wel voorradig. Zit daar iets tussen?

Robin K

Ik heb er ook een van 3UF en die heeft een gemeten waarde van 3.3UF.
Voor de spanning maakt het niet echt uit 400V of 450V is beide goed.
Dus als je die van 3,5UF/450V neemt dan is het prima.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Robin K op 07-05-2015  18:42 uIk heb er ook een van 3UF en die heeft een gemeten waarde van 3.3UF.
Voor de spanning maakt het niet echt uit 400V of 450V is beide goed.
Dus als je die van 3,5UF/450V neemt dan is het prima.
De motor zelf geeft trouwens 3.5uf/385V aan. Maar dat is maar een detail.

Fripel

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-05-2015  18:48 uDe motor zelf geeft trouwens 3.5uf/385V aan. Maar dat is maar een detail.

Condensator die geschikt is voor een hogere spanning is geen enkel probleem, lager dan aanbevolen moet je nooit gaan.
Alles vanaf 385Volt en hoger is dus prima.

Robin K

Bijna alle aanloopcondensatoren zijn 400V of hoger en geeft aan welke maximale spanning de condensator aan kan.
De condensator zorgt ervoor dat er een 90 graden fase verschil ontstaat tussen de twee spoelen in de motor zodat hij gaat draaien.
Dus als je een condensator neemt met een te lage waarde dan gaat hij niet of zeer moeilijk vanuit stilstand draaien.

Henielma

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-05-2015  18:05 uThanks!
Ik zag dat ik nog verschillende kabels met ingebouwde schakelaar heb liggen. Alleen die hebben geen aarde. Is die voor deze motor aan te raden of kan hij ook zonder?

Dit soort motoren moeten geaard worden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Robin K op 07-05-2015  18:58 uBijna alle aanloopcondensatoren zijn 400V of hoger en geeft aan welke maximale spanning de condensator aan kan.
De condensator zorgt ervoor dat er een 90 graden fase verschil ontstaat tussen de twee spoelen in de motor zodat hij gaat draaien.
Dus als je een condensator neemt met een te lage waarde dan gaat hij niet of zeer moeilijk vanuit stilstand draaien.
Dus als ik er een van 4uf neem heeft hij meer kracht bij het starten?

Henielma

Meer uF maakt op een gegeven moment niet meer uit. Meer dan 90º  fasedraaiing krijg je toch niet. Zo'n aanloopcondensator komt niet zo precies qua uF. De spanning moet daarentegen wel minimaal 385 Vac zijn.

Robin K

Vuistregel voor het bepalen van de minimale condensator capaciteit: C = 50 * P
Hierbij is C de hoeveelheid UF en P vermogen uitgedrukt in pk.
1 pk  = 735.5 W

Voor deze motor van 45W geeft dit dus: C= 50 * (45/735.5) = 3,06 UF
 
Zolang je dus een condensator neemt die boven de 3,06UF (dus 3,5UF) zit gaat het altijd goed.

Pethee

Hallo,
Ik heb gisteren de (Gefeg) motor met condensator en omkeerschakelaar ontvangen van hobbyplaza. Inclusief korte bedrading tussen de onderdelen. Ik hoefde alleen maar een langer snoer voor de 220 te monteren. Na montage met de walsmolen werkt deze perfect. (Ik zal nog een foto plaatsen nu hij af is) De motor is sterk zat, mede door de vertraging.
Ik was begonnen met een oude accutol, maar geen goed resultaat. Onbelast werkte hij prima, maar met een gevulde trechter liep hij direct vast. Terwijl mijn nieuwe accutol (lion, 14,4v) wel goed werkte. Maar ja, je bent lui en wil het perfect hebben. Door de Ikea bak eronder kunnen we vele kilo's tegelijk malen. Ik kan niet wachten tot de volgende keer schroten.

Peter

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 07-05-2015  13:44 uDe dikke witte draad loopt naar de stekker, hier lopen dus de 3 draden door, fase nul en aarde en die heb ik op een kroonsteentje aangesloten. De zwarte draadjes die door het gaatje verdwijnen lopen naar een schakelaar.

Ik heb alle stekkertjes van de motor geknipt, behalve degene waar 2 zwarte draadjes in zitten. Die heb ik op de condensator gepugd, en dan via de schakelaar naar het kroonsteentje.

Succes!

Ik kan het niet helemaal goed zien omdat ik er bovenop kijk, maar wat heb je gedaan om te zorgen dat er geen draden in de ventilator aan de achterzijde van de motor komen.

BrouwNispen

Citaat van: Robin K op 07-05-2015  16:40 uIk heb even een foto gemaakt



De blauwe, bruine en groen/gele komen van de 220 V. Als je tussen de bruine draad nog een schakelaar zet kan je hem aan en uit zetten.

Dus als ik het goed zie heb je vanuit de draad waar je stekker aanzit aangesloten:

- blauwe draad op de bruine kabel van de motor;
- bruine draad op je condensator;
- groen/geel op de aardklem van de motor;

En vanuit je motor:
- blauwe op condensator aan dezelfde zijde als de bruine draad van je spanningskabel;
- paarse op de condensator aan overzijde van de condensator;

Zeg ik het zo goed?

Robin K

Citaat van: BrouwNispen op 07-05-2015  20:48 uZeg ik het zo goed?

Ja helemaal goed  :duimop:

Robin K

Citaat van: Pethee op 07-05-2015  19:52 uHallo,
Ik heb gisteren de (Gefeg) motor met condensator en omkeerschakelaar ontvangen van hobbyplaza. Inclusief korte bedrading tussen de onderdelen. Ik hoefde alleen maar een langer snoer voor de 220 te monteren. Na montage met de walsmolen werkt deze perfect. (Ik zal nog een foto plaatsen nu hij af is) De motor is sterk zat, mede door de vertraging.
Ik was begonnen met een oude accutol, maar geen goed resultaat. Onbelast werkte hij prima, maar met een gevulde trechter liep hij direct vast. Terwijl mijn nieuwe accutol (lion, 14,4v) wel goed werkte. Maar ja, je bent lui en wil het perfect hebben. Door de Ikea bak eronder kunnen we vele kilo's tegelijk malen. Ik kan niet wachten tot de volgende keer schroten.

Peter
Kan je een foto plaatsen van hoe de draden aangesloten zitten. Ik heb net aan mijn motor zitten meten en heb nu echt zware twijfels over mijn eerdere aansluitschema  :-\

Bij het doormeten van de motor kwam ik op het volgende:

paars-blauw: 53 ohm
paars-bruin: 53 ohm
bruin-blauw: 98 ohm

Dit zou het volgende betekenen:
bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
blauwe draad motor naar andere punt condensator
paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V

ZwartGoud

Citaat van: Jacques op 07-05-2015  20:16 uIk kan het niet helemaal goed zien omdat ik er bovenop kijk, maar wat heb je gedaan om te zorgen dat er geen draden in de ventilator aan de achterzijde van de motor komen.

Ik heb ze gefixeerd. Het houtwerk met de gaatjes erin is de behuizing. Er zit een scharnier net onder het witte draad. Het houtwerk klapt dus naar de ventilator toe. Door de plaatsing van de gaatjes kunnen de draden niet in de ventilator komen.

Ik heb er al 2 brouwsels mee geschroot, het werk allemaal naar behoren.
Alleen was de motor minder krachtig dan ik dacht. Ik heb de invoer van de mout op de rollen moeten verkleinen, anders liep de motor niet. Nu de invoer kleiner is loopt alles soepel.

BrouwNispen

Citaat van: Robin K op 07-05-2015  22:59 uKan je een foto plaatsen van hoe de draden aangesloten zitten. Ik heb net aan mijn motor zitten meten en heb nu echt zware twijfels over mijn eerdere aansluitschema  :-\

Bij het doormeten van de motor kwam ik op het volgende:

paars-blauw: 53 ohm
paars-bruin: 53 ohm
bruin-blauw: 98 ohm

Dit zou het volgende betekenen:
bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
blauwe draad motor naar andere punt condensator
paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V

Als ik die waardes lees, zou het dan niet zo zijn dat je hoofdwikkeling tussen bruin en blauw staat en je hulpwikkeling tussen paars en blauw?

Op die manier klopt het ook meet met de kleurcodering:
L: bruin + op je condensator
N: blauw

En dan de paarse draad op de andere kant van je condensator.

Op die manier lijkt het me nog het meest logisch niet?
En da's ook eigenlijk hoe jij jouw motor aangesloten hebt nu - verschil is dat je blauw en bruin omgedraait hebt van je netstroomkabel. (maar in principe met VAC maakt dit niet uit voor de werking).


Robin K

Citaat van: BrouwNispen op 08-05-2015  07:25 uEn da's ook eigenlijk hoe jij jouw motor aangesloten hebt nu - verschil is dat je blauw en bruin omgedraait hebt van je netstroomkabel. (maar in principe met VAC maakt dit niet uit voor de werking).
Dat was ook mijn uitgangsgedachte, echter ik had bruin(motor) en blauw(motor) al omgedraaid omdat hij anders linksom draaide.
Normaal draaien motoren altijd rechtsom en daarom begon ik dan ook te twijfelen aan mijn aansluiting  :-\
ook in http://www.circuitsonline.net/forum/view/122595 geeft men aan dat:

In dat geval hoort de condensator tussen blauw en bruin.
De netspanning sluit je aan tussen paars en blauw, of tussen paars en bruin, afhankelijk van de draairichting.


Ik heb nu een email naar de fabrikant gestuurd met de vraag wat de juiste aansluiting is. We wachten nog even af ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.