Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Robin K

Citaat van: beermenke op 30-04-2015  22:07 uNieuw op marktplaats voor 20 euro. De moeite waard om even te informeren

Ik heb deze op Marktplaats besteld, is zeker niet duur en een
condensator had ik toch nog liggen. 

bert braadslee

Citaat van: Robin K op 01-05-2015  23:08 uIk heb deze op marktplaats besteld, is zeker niet duur en een
condensator had ik toch nog liggen.
:duimop:
Ga ik direct ook bestellen!

Jacques

Citaat van: Robin K op 01-05-2015  23:08 uIk heb deze op Marktplaats besteld, is zeker niet duur en een
condensator had ik toch nog liggen.

Ik ben geen techneut. Ik zie allerlei verschillende specificaties bij condensators. Daarom zou ik niet een willekeurige condensator gebruiken.

rajd

Citaat van: bert braadslee op 01-05-2015  23:18 u:duimop:
Ga ik direct ook bestellen!

Ik heb een jaar geleden een motor van deze man gekocht, exact het type (hij had een partij van 100+ stuks liggen). Deze motor doet het perfect op een Chinese walsen molen met 2 walsen. De as heb ik met een flexible koppeling verbonden (via ebay aangeschaft); een 3,5F startcondensator van de lokale elektroboer laat de molen prima starten. Het vermogen van de motor is niet gigantisch, maar voor een typisch brouwsel (in mijn geval veelal 4kg oid aan mout) ben ik in en minuutje of 2 klaar met schroten en het resultaat is uiteraard prima. Aanrader!

Mocht iemand meer info willen dan hoor ik het wel..

rajd

Citaat van: Jacques op 02-05-2015  11:10 uIk ben geen techneut. Ik zie allerlei verschillende specificaties bij condensators. Daarom zou ik niet een willekeurige condensator gebruiken.

Gelukkig staat op de motor gespecificeerd wat voor condensator benodigd is...

Hoppenbrouwers

Citaat van: rajd op 02-05-2015  11:44 uIk heb een jaar geleden een motor van deze man gekocht, exact het type (hij had een partij van 100+ stuks liggrn). Deze motor doet het perfect op een Chinese walsen molen met 2 walsen. De as heb ik met een flexible koppeling verbonden (via ebay aangeschaft); een 3,5F startcondensator van de lokale elektroboer laat de molen prima starten. Het vermogen van de motor is niet gigantisch, maar voor een typisch brouwsel (in mijn geval veelal 4kg oid aan mout) ben ik in en minuutje of 2 klaar met schroten en het resultaat is uiteraard prima. Aanrader!

Mocht iemand meer info willen dan hoor ik het wel..
Ik heb ook geïnformeerd naar deze motor maar welk soort condensators werken hier het beste op en hoe sluit je die aan?

Fripel

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-05-2015  13:02 uIk heb ook geïnformeerd naar deze motor maar welk soort condensators werken hier het beste op en hoe sluit je die aan?

Eentje van 3uF/400V, een aanloopcondensator, verkrijgbaar bij de onderdelenwinkel zoals handyman of bij Baco in Ijmuiden bijvoorbeeld.
Hij moet in serie met de hulpwikkeling worden aangesloten.
Als het goed is wordt dit op de motor zelf al aangegeven, anders zou ik de verkoper er naar vragen, voor hem waarschijnlijk een vaak gestelde vraag.

Jacques

Citaat van: rajd op 02-05-2015  11:44 uDe as heb ik met een flexibele koppeling verbonden (via ebay aangeschaft)
...
Mocht iemand meer info willen dan hoor ik het wel..

Het is denk ik handig als je de link naar de koppeling kunt geven. Destijds kon ik die niet vinden. Het gaat daarbij vooral om de zoekwoorden die je moet gebruiken.

rajd

Citaat van: Fripel op 02-05-2015  20:11 uEentje van 3uF/400V, een aanloopcondensator, verkrijgbaar bij de onderdelenwinkel zoals handyman of bij Baco in Ijmuiden bijvoorbeeld.
Hij moet in serie met de hulpwikkeling worden aangesloten.
Als het goed is wordt dit op de motor zelf al aangegeven, anders zou ik de verkoper er naar vragen, voor hem waarschijnlijk een vaak gestelde vraag.

Ik kan morgen wel eens een foto maken van mijn opstelling en optekenen hoe ik de motor heb aangesloten. Je kunt deze overigens op 2 manieren aansluiten; de ene manier zorgt voor linksom draaien en de andere manier laat hem rechtsom draaien.

rajd

Citaat van: Jacques op 02-05-2015  21:26 uHet is denk ik handig als je de link naar de koppeling kunt geven. Destijds kon ik die niet vinden. Het gaat daarbij vooral om de zoekwoorden die je moet gebruiken.

De koppeling die ik destijds kocht is niet meer aan te schaffen, ik kocht het laatste model van een koper die niet meer te vinden is op eBay. Echter niet getreurd, zoeken naar "flexible coupling" geeft genoeg voorbeelden. Naar ik vermeen heb ik een koppeling gekocht met 10 mm aan beide kanten; dat is wel iets om op te letten. Veel koppelingen verlopen, bijv. van 8 naar 5 mm e.d.

Kijk bijv. eens op deze pagina: http://stores.ebay.nl/Asia-Engineer/Flexible-Coupler-Coupling-/_i.html?_fsub=2472971018

Ik zou overigens een model kiezen met zoveel als mogelijk staal oid - er zijn ook volledige kunststof modellen. Ik kan me voorstellen dat de torsie op zo'n koppeling wel eens aardig kan zijn...

Johannesdeloper

Ik gebruik een 220 volts boormachine met een toerentalregeling. Dit werkt voor mij perfect.

Dirtbag

Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid een Gamma accu boormachine. Gewoon zo'n goedkoop ding. Voor € 70 heb je er een, gaat zo op de as van de walsenmolen en snelheid is prima. Ook te gebruiken bij het klussen, ook te gebruiken als hamer ;)

Als ze weer van die stickeracties hebben is het ding ook wel goedkoper te vinden. Het enige waar je aan moet denken is dat je de avond van te voren even de accu op de lader drukt :)

db

Pimmels

Citaat van: Dirtbag op 03-05-2015  10:51 uIk gebruik al een tijdje naar tevredenheid een Gamma accu boormachine. Gewoon zo'n goedkoop ding. Voor € 70 heb je er een, gaat zo op de as van de walsenmolen en snelheid is prima. Ook te gebruiken bij het klussen, ook te gebruiken als hamer ;)

Als ze weer van die stickeracties hebben is het ding ook wel goedkoper te vinden. Het enige waar je aan moet denken is dat je de avond van te voren even de accu op de lader drukt :)

db
Ja zo doe ik het ook al jaren en het maakt niet uit wat ik schroot, uit stilstand of lopend, alles vliegt erdoor.
Je kan natuurlijk een oplossing zoeken voor een probleem wat niet bestaat... :nut:

Bennemans

Citaat van: Pimmels op 03-05-2015  11:04 uJa zo doe ik het ook al jaren en het maakt niet uit wat ik schroot, uit stilstand of lopend,alles vliegt erdoor.
Je kan natuurlijk een oplossing zoeken voor een probleem wat niet bestaat..... :nut:

Zo is het vaak wel. Maar veel mannen willen als techneutje spelen en verzinnen we de mooiste oplossingen voor zaken die zo eenvoudig zijn als een accuboormachine op je as van je schrootmolen/walsenmolen aan te sluiten.
Ook ik gebruik tot tevredenheid mijn accuboormachine van de baas. Maar heb hier toch ook wat onderdelen (oude zonweringsmotoren waarvan ik de eindschakelaars al heb onklaar gemaakt) liggen welke ik eventueel kan gaan gebruiken om weer een ruimte innemende oplossing te verzinnen.
Gewoon omdat ik graag iets wil knutselen.

Robin K

Ook ik gebruik tot nu toe een accuboormachine maar merk wel dat het constant houden van het toerental
niet goed te doen is. Vandaar de beslissing om er een motortje aan te hangen met constant toerental.
Tevens geeft dit de vrijheid om met twee handen vrij mout toe te voeren.

Fripel

Een accuboormachine werkt natuurlijk prima maar de voorwaarde om een volle accu paraat te hebben zorgt toch vaak voor gedoe. Ik heb het al vaak gehad dat of de accu toch niet goed geladen was of dat ik het vergeten was.

Een vaste motor die gevoed wordt door het lichtnet direct gekoppeld aan je schrootmolen vind ik dan toch wel ideaal. Stekker in het stopcontact en gaan.

Geen kwestie van problemen maar het maakt je brouwproces weer een stukje makkelijker.
Maar je kan natuurlijk ook de slinger gebruiken of een gewone boormachine of een accuboormachine... ieder zijn ding  :brouwen:


Pimmels

Citaat van: Bennemans op 03-05-2015  11:55 uGewoon omdat ik graag iets wil knutselen.
Is ook zo hoor, de hobby in onze hobby vind ik vaak net zo leuk als brouwen! ;D

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 03-05-2015  10:51 uIk gebruik al een tijdje naar tevredenheid een Gamma accu boormachine. Gewoon zo'n goedkoop ding. Voor € 70 heb je er een, gaat zo op de as van de walsenmolen en snelheid is prima. Ook te gebruiken bij het klussen, ook te gebruiken als hamer ;)

Als ze weer van die stickeracties hebben is het ding ook wel goedkoper te vinden. Het enige waar je aan moet denken is dat je de avond van te voren even de accu op de lader drukt :)
Citaat van: Pimmels op 03-05-2015  11:04 uJa zo doe ik het ook al jaren en het maakt niet uit wat ik schroot, uit stilstand of lopend, alles vliegt erdoor.
Je kan natuurlijk een oplossing zoeken voor een probleem wat niet bestaat... :nut:

Ook ik heb jaren lang geschroot met een boormachine op mijn schrootmolen. Echter op een bepaald moment brandde de motor door. Sindsdien gebruik ik de Gefeg motor en die werkt perfect. Die motor wordt heel wat keren vaker gebruikt als mijn huidige boormachine...


Vik75

Ben van plan ook om de gefeg motor aan te schaffen. Nu lees ik dat deze de verkeerde kant op draait.

Met zo'n omkeerschakelaar is dat toch te verhelpen.
Kan deze niet vinden bij hobbyplaza of kijk ik er overheen.

Dus een beetje hulp nodig wil niet meerdere keren te moeten bestellen.

ZwartGoud

Citaat van: Vik75 op 06-05-2015  14:59 uBen van plan ook om de gefeg motor aan te schaffen. Nu lees ik dat deze de verkeerde kant op draait.

Met zo'n omkeerschakelaar is dat toch te verhelpen.
Kan deze niet vinden bij hobbyplaza of kijk ik er overheen.

Dus een beetje hulp nodig wil niet meerdere keren te moeten bestellen.

De motor kan zowel linksom als rechtsom draaien, ook zonder omkeerschakelaar. Het ligt aan welke draad je op de condensator aansluit, de fase of de nul.
Met de schakelaar kun je alleen makkelijk schakelen tussen links en rechts, maar dat is met schroten natuurlijk niet nodig.

Ik kreeg trouwens een mailtje van Hobbyplaza dat ze bijna door de motoren heen zijn, misschien heb je nog geluk. Maar zoals hierboven aangegeven zijn er ook te koop via marktplaats

Vik75


Hoppenbrouwers

Ik heb inmiddels de Gefeg motor ook binnen. Heeft er iemand een link naar een site waar je de juiste condensator kan kopen?
Hoe hebben jullie die gemonteerd?

rajd

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-05-2015  11:42 uIk heb inmiddels de Gefeg motor ook binnen. Heeft er iemand een link naar een site waar je de juiste condensator kan kopen?
Hoe hebben jullie die gemonteerd?

Ik kan wel een foto van de mijne maken (zou ik nog doen, maar glad vergeten).
Zie hier het topic wat ik elders opende over deze vraag: http://www.circuitsonline.net/forum/view/122595

Hoppenbrouwers

Citaat van: rajd op 07-05-2015  13:16 uIk kan wel een foto van de mijne maken (zou ik nog doen, maar glad vergeten).
Zie hier het topic wat ik elders opende over deze vraag: http://www.circuitsonline.net/forum/view/122595
Waarschijnlijk erg waardevol voor de elektrotechneut maar voor mij te esoterisch helaas. Ik ben benieuwd naar jouw foto, waarschijnlijk heb ik hem dan ook zo aangesloten  :)

Dank voor de info in ieder geval.

ZwartGoud



Dit is hoe ik hem heb aangesloten.
De dikke witte draad loopt naar de stekker, hier lopen dus de 3 draden door, fase nul en aarde en die heb ik op een kroonsteentje aangesloten. De zwarte draadjes die door het gaatje verdwijnen lopen naar een schakelaar.

Ik heb alle stekkertjes van de motor geknipt, behalve degene waar 2 zwarte draadjes in zitten. Die heb ik op de condensator gepugd, en dan via de schakelaar naar het kroonsteentje.

Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.