Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

De door mij bedoelde motor heeft 135 omwentelingen per minuut. Dat is prima voor het schroten.

Of de aanbevolen condensator (8 uF 320 VAC) er bij zit is mij niet duidelijk. Die heb je wel nodig is mijn ervaring.

Markiej87

Bedankt voor alle reacties! Ik ga eerst even kijken of ik gratis/goedkoop iets kan regelen (dat is meer mijn stijl) maar als dat allemaal niet werkt ga ik voor de electromotor van Jacques.

Pethee

Hallo allemaal,

Ook ik ben aan het tobben geweest met een motor van een accutol. Eerst op een flinke voeding van 12 Volt, later met een voeding van 18 Volt, gelijk aan de motorspanning (staat op de sticker). In beide gevallen is de aanloopstroom te zwak om een gevulde trechter van een walsmolen te starten. Ook eerst laten draaien en dan de mout toevoegen laat de motor stoppen. Gelukkig heb ik de constructie zo gemaakt dat ik de schrootmolen los kan maken en kan omdraaien om met de hand verder te gaan.  :)

Maar als deze op de handstand staat en ik zet er dan een complete accutol op, kan deze zonder noemenswaardige problemen wel een 5 kilo mout er doorheen draaien.

Na het laatste debakel heb ik gezocht op internet en kwam ook op de motor uit van Jacques, de Gefeg motor. 135 toeren lijkt mij ideaal. Ik ga hem kopen met omkeerschakelaar en condensator. (krijg hem straks met schema, service van hobbyplaza). De foto is nog met de oude motor.

Peter

Pethee


seed7

Boormachines zijn "snellopers" die hebben weinig koppel, helemaal als ze niet op volle snelheid draaien. Koppel is wat je nodig hebt, zeker als je iets te nat geconditioneerd mout wilt malen. Als je een boormachine gebruikt kijk dan of je aan een mechanische vertragingskast kunt komen. Verlaagt de draaisnelheid van de molen en "verhoogd" het koppel.

Vertragingskast op Marktplaats

Ingo

hansHalberstadt

Ik gebruik een ruitenwissermotor van een vrachtwagen. Trekt iets van 24VDC 3.5A, ca 100 toeren per minuut, gaat ook goed. Regel ik met een variac en daarachter een trafo van 220 naar 35 VAC + brugcel (het is maar wat je toevallig hebt liggen).

Markiej87

Citaat van: seed7 op 28-04-2015  13:16 uBoormachines zijn "snellopers" die hebben weinig koppel, helemaal als ze niet op volle snelheid draaien. Koppel is wat je nodig hebt, zeker als je iets te nat geconditioneerd mout wilt malen. Als je een boormachine gebruikt kijk dan of je aan een mechanische vertragingskast kunt komen. Verlaagt de draaisnelheid van de molen en "verhoogd" het koppel.

Vertragingskast op Marktplaats

Ingo
Daar kun je toch ook gewoon en klein en een groot tandwiel met ketting voor gebruiken? (Lekker ouderwets :P)

seed7

Citaat van: Markiej87 op 29-04-2015  12:02 uDaar kun je toch ook gewoon en klein en een groot tandwiel met ketting voor gebruiken? (Lekker ouderwets :P)

Ja hoor, gewoon de spullen van een fiets.

Ingo

ZwartGoud

Citaat van: Jacques op 27-04-2015  15:27 uOf de aanbevolen condensator (8 uF 320 VAC) er bij zit is mij niet duidelijk. Die heb je wel nodig is mijn ervaring.

Die zit er niet bij. Je kunt hem wel voor 5 euro erbij bestellen.

Zooms

Elektrische 230V boormachines zijn snellopers.. Accuboormachines niet omdat daar al een 'reductiekast' aangebouwd zit, meestal met twee instellingen. Als het een probleem is om een voeding te vinden, plaats er dan een accu (bijvoorbeeld een oude auto of motor accu) tussen. Probeer het klein te houden. Mijn moutmolen loopt fantastisch op een accuboormachine. Ook vanuit stilstand. Dus vergeet al die doemscenario's van mensen die nog nooit een accuboormachine-aangedreven moutmolen hebben gezien. Succes.

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 29-04-2015  18:52 uDie zit er niet bij. Je kunt hem wel voor 5 euro erbij bestellen.

Zeker bijbestellen. Mijn ervaring is dat je die echt nodig hebt.
Afgelopen zondag nog aan de lijve ondervonden. Toevallig was een van de draden van de aansluiting van compensator los. Mijn mout viel ongebroken door mijn niet instelbare MaltMill. Ik stond even vreemd te kijken. Het "schroten" duurde ook veel langer dan ik gewend was. Toen ik ontdekt had wat er aan de hand was en het euvel verholpen had ging het schroten weer snel en vlekkeloos.

hansHalberstadt

Zonder die condensator loopt de motor niet aan omdat het koppel dan nul is bij toerental 0. De motor trekt dan wel de normale aanloopstroom, dus kan verbranden als dit te lang duurt. Bij lage toerentallen is het koppel dan ook te laag. De aanloopcondensator is dus zeker nodig. (Ik snap niet waarom hij er dan niet standaard bij wordt geleverd als je een auto koopt zit als het goed is de motor er ook standaard bij).

Slim3

Citaat van: hansHalberstadt op 30-04-2015  21:09 uZonder die condensator loopt de motor niet aan omdat het koppel dan nul is bij toerental 0. De motor trekt dan wel de normale aanloopstroom, dus kan verbranden als dit te lang duurt. Bij lage toerentallen is het koppel dan ook te laag. De aanloopcondensator is dus zeker nodig. (Ik snap niet waarom hij er dan niet standaard bij wordt geleverd als je een auto koopt zit als het goed is de motor er ook standaard bij).

Als je de motor bestelt bij Hobbieplaza, dan wordt die geleverd inclusief condensator, omkeerschakelaar, kabel en stekker. Heeft de persoon in kwestie mij via mail bevestigd.

ZwartGoud

Citaat van: Slim3 op 30-04-2015  21:14 uAls je de motor bestelt bij Hobbieplaza, dan wordt die geleverd inclusief condensator, omkeerschakelaar, kabel en stekker. Heeft de persoon in kwestie mij via mail bevestigd.

Dat is niet wat mij is gemaild.
De motor wordt zonder deze dingen geleverd. De condensator kost € 5,- extra, en de omkeerschakelaar nog eens € 10,-. Die moet je er dus bij bestellen.

Die schakelaar is trouwens niet nodig, je schroot altijd dezelfde kant op.

beermenke

Nieuw op marktplaats voor 20 euro. De moeite waard om even te informeren

hansHalberstadt

Citaat van: ZwartGoud op 30-04-2015  22:05 uDie schakelaar is trouwens niet nodig, je schroot altijd dezelfde kant op.
Misschien handig als je je vingers ertussen krijgt? :)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-04-2015  22:51 uMisschien handig als je je vingers ertussen krijgt? :)

Dan zijn de vingers niet aan de knop...  :(


De andere kant op kunnen draaien is niet nodig. Een schakelaar om de motor aan en uit te zetten zonder de stekker uit het stopcontact te halen is wel handig.

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 30-04-2015  23:03 uDan zijn de vingers niet aan de knop...  :(
Onhandig als je met twee handen tegelijk in de molen vast zit...

hansHalberstadt

Citaat van: bert braadslee op 01-05-2015  00:01 uOnhandig als je met twee handen tegelijk in de molen vast zit...
Dan kun je misschien met je tong de schakelaar nog in de andere stand zetten. Was allemaal een grapje natuurlijk. Schakelaar is niet nodig.

ZwartGoud

Citaat van: Jacques op 29-04-2015  22:06 uZeker bijbestellen. Mijn ervaring is dat je die echt nodig hebt.
Afgelopen zondag nog aan de lijve ondervonden. Toevallig was een van de draden van de aansluiting van compensator los. Mijn mout viel ongebroken door mijn niet instelbare MaltMill. Ik stond even vreemd te kijken. Het "schroten" duurde ook veel langer dan ik gewend was. Toen ik ontdekt had wat er aan de hand was en het euvel verholpen had ging het schroten weer snel en vlekkeloos.

Jacques, zou jij misschien een foto willen plaatsen waarop jouw aansluiting te zien is? De linkjes in de andere post naar het aansluitschema zijn allemaal verlopen, en er komen zoveel draadjes uit dat ding dat je bijna in de war zou raken  :D

 :brouwen:

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 01-05-2015  17:04 uJacques, zou jij misschien een foto willen plaatsen waarop jouw aansluiting te zien is? De linkjes in de andere post naar het aansluitschema zijn allemaal verlopen, en er komen zoveel draadjes uit dat ding dat je bijna in de war zou raken  :D

 :brouwen:

Kijk eens bij dit topic.
In dit topic is een aansluitschema te zien en ook foto's van mijn schrootmolen.

hetspook

Zou je met het motortje van Jacques ook een Brewferm Corona schrootmolen aan kunnen drijven?

bert braadslee

Citaat van: hetspook op 01-05-2015  21:47 uZou je met het motortje van Jacques ook een Brewferm Corona schrootmolen aan kunnen drijven?
Natuurlijk is een Corona ook met een 'moteur de Jaques' aan te drijven. Maar waarom?
Corona is bij uitstek geschikt om een accuschroeftolmachine op te zetten. (Na een kleine modificatie)
Als je toch voor een vaste installatie gaat beter meteen een walsenmolen gebruiken.

Zelf heb ik een Corona aangepast voor gebruik met een accuschroeftolmachine door de as op 3 plaatsen af te slijpen met een slijptol zodat er een dopsleutel 14 precies op past. Werkt als een trein, compact, mobiel & universeel.

hetspook

Ik heb een rokende accuboormachien en rokende klopboor dus dat doe ik niet meer.
Maar als ik voor 50 euro klaar kan zijn. V snaartje er tussen?
Laatst 5 kg tarwe staan malen, kon erna een droog t shirt aantrekken.

bert braadslee

Citaat van: hetspook op 01-05-2015  22:25 uIk heb een rokende accuboormachien en rokende klopboor dus dat doe ik niet meer.
Maar als ik voor 50 euro klaar kan zijn. V snaartje er tussen?
Laatst 5 kg tarwe staan malen, kon erna een droog t shirt aantrekken.
Daar had ik vroeger ook last van, roken & zweten. Bij de Corona moet je de afstand zo instellen dat de korrels net niet meer heel blijven. Het vinden van deze instelling kost wel wat mout maar is de moeite waard!
Bij mijn molen heb ik 2 carosserieringen per bout moeten monteren tussen de molen en het ding met het grijze kapje om meer afstand te creëren.
Vroeger zweet & rook, tegenwoordig easy-peasy.

Maar de klopboor toch niet op de klopstand gezet?  ;D
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.