Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Hallo hobbybrouwers,

Ik ben bezig mijn schrootmolen te motoriseren. Ik wil de motor van een accuboormachine gebruiken, die heb ik al geregeld en uit elkaar geschroefd en laten doormeten. Nu heeft ie een voedingsadapter van 10-15 V en 10-15 A nodig. Hebben jullie enig idee waar ik dat (goedkoop) kan krijgen of hoe ik dat in elkaar kan draaien? Ik ben op dat gebied niet echt goed onderlegd...

Alvast dank :)

Etn82

Kijk eens bij een kringloper in de bak met oude adapters. Daar zit van alles tussen, dus het is wel even goed zoeken. Maar je bent dan voor een paar euro klaar.

Jeltuh

Een adapter is vaak niet krachtig genoeg (amperes) ik zou een oude pc voeding op de kop tikken.

Shaka


Fripel

De stroomsterkte die je noemt lijkt me erg hoog.
Dat zou betekenen dat betreffende boormachine met een 3 Ah accu in 12 minuutjes leeg is als je hem flink belast.
Om de werkelijk benodigde stroomsterkte te bepalen zou ik de boormachine je molen (met mout) laten aandrijven en dan de stroom meten die hij trekt bij aanzetten en gedurende het draaien.

Bij het aanzetten zal de stroom wat hoger zijn, die moet je dan nemen als minimaal vereist voor je voeding.

Mijn ruitenwissermotor (12 V) van mijn roerwerk trekt bijvoorbeeld maar ongeveer 2 A en bij aanzetten kort even 5 A.

bert braadslee

De adapter van de boormachine is die toevallig van de lader? De lader heeft wel dit vermogen nodig omdat deze in een korte periode een piekstroom aan de te laden accu moet kunnen leveren, de motor van de boormachine zal een stuk minder trekken.
Als je de motor op netstroom middels een adapter wilt laten draaien verwijs ik naar de vorige spreker.

Citaat van: Fripel op 25-04-2015  14:32 uOm de werkelijk benodigde stroomsterkte te bepalen zou ik de boormachine je molen (met mout) laten aandrijven en dan de stroom meten die hij trekt bij aanzetten en gedurende het draaien.

Bij het aanzetten zal de stroom wat hoger zijn, die moet je dan nemen als minimaal vereist voor je voeding.

Mijn ruitenwissermotor (12V) van mijn roerwerk trekt bijvoorbeeld maar ongeveer 2A en bij aanzetten kort even 5A.

Weet je hoe je stroom moet meten?

Markiej87

 Een collega van me heeft de boormachine zonder accu aangesloten op zo'n kastje die de input van stroom meet, en dat ding aangezet op matige weerstand. Die gaf me deze waardes.

Zo'n PC voeding is wel een goed idee :)

Fripel

Citaat van: bert braadslee op 25-04-2015  17:01 uDe adapter van de boormachine is die toevallig van de lader? De lader heeft wel dit vermogen nodig omdat deze in een korte periode een piekstroom aan de te laden accu moet kunnen leveren, de motor van de boormachine zal een stuk minder trekken.
Als je de motor op netstroom middels een adapter wilt laten draaien verwijs ik naar de vorige spreker.

Weet je hoe je stroom moet meten?

Stroom meet je met een Multimeter op de stroom-stand. Daarbij moet je een van de verbindingen van de accu naar de boormachine onderbreken en daar de multimeter met zijn meetpennen tussen zetten, vaak zit er een extra aansluiting op de meter die uitsluitend bedoeld is om stroom te meten samen met de - aansluiting.
Dit is wat lastig als de boormachine nog intact is maar als je die al uit elkaar hebt dan is het niet zo moeilijk om 1 van de draden te onderbreken.
Als je hier geen kaas van gegeten hebt is het verstandiger om het samen met iemand te doen die er meer ervaring mee heeft.

bert braadslee

Citaat van: Fripel op 25-04-2015  20:10 uStroom meet je met een Multimeter op de stroom-stand. Daarbij moet je een van de verbindingen van de accu naar de boormachine onderbreken en daar de multimeter met zijn meetpennen tussen zetten, vaak zit er een extra aansluiting op de meter die uitsluitend bedoeld is om stroom te meten samen met de - aansluiting.
Dit is wat lastig als de boormachine nog intact is maar als je die al uit elkaar hebt dan is het niet zo moeilijk om 1 van de draden te onderbreken.
Als je hier geen kaas van gegeten hebt is het verstandiger om het samen met iemand te doen die er meer ervaring mee heeft.

Of de accu niet in de boormachine steken, 1 klem vd accu door de multimeter op stroomstand aansluiten met de boor en klem 2 direct met een draad (met krokodillenbek oid) op de boor. Wel een klusje voor met z'n 2& als je ook de knop vd boor wilt bedienen.
Hoef je de boor niet te molesteren.
 ;)

Fripel

Citaat van: bert braadslee op 25-04-2015  20:15 uOf de accu niet in de boormachine steken, 1 klem vd accu door de multimeter op stroomstand aansluiten met de boor en klem 2 direct met een draad (met krokodillenbek oid) op de boor. Wel een klusje voor met z'n 2& als je ook de knop vd boor wilt bedienen.
Hoef je de boor niet te molesteren.
 ;)

Dat is waar, ik ging even uit van mijn Makita's die nog zo'n langwerpige accu hebben, je kunt daarbij niet echt gemakkelijk bij de contacten van de boormachine.
Maar ik begreep dat Markiej87 zijn boor al had gesloopt... :)

Coen

Citaat van: Markiej87 op 25-04-2015  18:27 uEen collega van me heeft de boormachine zonder accu aangesloten op zo'n kastje die de input van stroom meet, en dat ding aangezet op matige weerstand. Die gaf me deze waardes.

Zo'n PC voeding is wel een goed idee :)
Een pc voeding zou ik toch niet gebruiken om een motor mee aan te sturen. Dit omdat dit schakelende voedingen zijn en die zijn over het algemeen heel snel met afschakelen als je ze te zwaar belast. Laatst nog metingen gedaan aan soortgelijke motoren en die kunnen toch aanloopstromen van zo'n 15 tot 20 ampere hebben en zelfs bij een smalle piek in de stroom kan zo'n voeding al afschakelen.
Mocht je zo'n motor zwaar belasten, zoals in mijn testen waar de motor stil komt te staan onder volledige voedingsspanning en voldoende amperage, dan kan de stroom oplopen tot wel over de honderd ampere ( en ja de motor werd behoorlijk warm......)
Dat zal in de praktijk niet gauw gebeuren omdat bij de meeste huis tuin en keuken voedingen dan de spanning terug loopt zodat het vermogen terugloopt.
Zelf zou ik gaan voor een simpele transformator voeding van rond de 10 ampere, die kan de piekstromen makkelijk aan en schakelt dan niet uit en geeft naar mijn idee voldoende vermogen om je molen aan te sturen.



Coen

Zoals ik al zei, gaat mijn voorkeur uit naar een gewone ouderwetse trafovoeding. Nominaal zal deze voeding het wel trekken denk ik, maar de aanloopstroom?
Mocht dat teveel zijn en de voeding zichzelf uitschakelt kun je ook nog een pwm aansturing ertussen zetten en langzaam het toerental opvoeren, ben je ook die piekstroom kwijt.
Wees er ook op bedacht dat dit een open voeding is, dus oppassen met stof en vocht.


Nozem

Op marktplaats koop je voor 25 euro ook een gebruikte voeding (trafo) 13,8 V 10-15 Ampere.
Om de piekstroom op te vangen kan je een grote elco (buffer) plaatsen, dit geldt ook voor de geschakelde voedingen.

Bij de kringloop een zware laptop adapter, of 2 parallel, zal het goedkoopst zijn.

hansHalberstadt

Het kan helpen als je de motor al aangesloten hebt op zo.n PC supply en dan de voeding aanzet. Dan is de uitgang 0V en loopt op. De motor krijgt dan de kans om aan te lopen vanaf lage spanning en terkt minder hoge piekstroom.   

bert braadslee

Citaat van: Nozem op 26-04-2015  15:28 uBij de kringloop een zware laptop adapter, of 2 parallel, zal het goedkoopst zijn.

Dat is dus een heel slecht idee!
Bij analoge voedingen is dit minder problematisch als je weet wat je doet. Bij schakelende voedingen een absolute taboe!
 :police:

hansHalberstadt

Citaat van: bert braadslee op 27-04-2015  00:26 uDat is dus een heel slecht idee!
Bij analoge voedingen is dit minder problematisch als je weet wat je doet. Bij schakelende voedingen een absolute taboe!
 :police:
Schakelende voedingen regelen de uitgangsspanning naar een vaste waarde, ongeacht de load, meestal via een TL431 referentie. Door tolerantie zit er enkele procenten verschil tussen de uitgangsspanning, ookal heb je 2 exact gelijke powersupplies. een van de 2 levert dan alle vermogen en de andere gaat naaar 0 vermogen of slaat af op over voltage protectie.   

bert braadslee

Citaat van: hansHalberstadt op 27-04-2015  08:55 uSchakelende voedingen regelen de uitgangsspanning naar een vaste waarde, ongeacht de load, meestal via een TL431 referentie. Door tolerantie zit er enkele procenten verschil tussen de uitgangsspanning, ookal heb je 2 exact gelijke powersupplies. een van de 2 levert dan alle vermogen en de andere gaat naaar 0 vermogen of slaat af op over voltage protectie.   
Dat is 1 van de opties van wat er kan gebeuren...
Het is voor mensen die geen electronica-achtergrond hebben geen goed idee om met dit soort dingen aan de slag te gaan.
Gewoon een enkele voeding van voldoende vermogen is het beste advies dat hier gegeven kan worden.

hansHalberstadt

Citaat van: bert braadslee op 27-04-2015  08:59 uDat is 1 van de opties van wat er kan gebeuren...
Het is voor mensen die geen electronica-achtergrond hebben geen goed idee om met dit soort dingen aan de slag te gaan.
Gewoon een enkele voeding van voldoende vermogen is het beste advies dat hier gegeven kan worden.
Mee eens. Mmisschien kom je nog een oude werkende PC of PC supply tegen op de rommelmarkt. Gewoon proberen of het werkt. aansluiten op de 12V (geel en Zwart geloof ik) en dan aanzetten via de 220V stekker

Nozem

Mijn reactie was een beetje kort door de bocht...
Je kunt schakelende voedingen wel degelijk parallel schakelen maar dan moet je wel 'identieke' voedingen hebben. Dan nog kan de spanning variƫren waardoor je moet gaan balanceren, wat je met diode(s) kan doen. Maar al met al niet het meest handige, maar wel het goedkoopst.

Wisdom

Kies een van de meer dan 2500 gebruikte boormachines van Marktplaats vanaf zo'n 30 euro, as van de schrotmolen in de boorkop, stekker in het stopcontact, schroten en brouwen.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 25-04-2015  11:56 uHallo hobbybrouwers,

Ik ben bezig mijn schrootmolen te motoriseren. Ik wil de motor van een accuboormachine gebruiken, die heb ik al geregeld en uit elkaar geschroefd en laten doormeten. Nu heeft ie een voedingsadapter van 10-15 V en 10-15 A nodig. Hebben jullie enig idee waar ik dat (goedkoop) kan krijgen of hoe ik dat in elkaar kan draaien? Ik ben op dat gebied niet echt goed onderlegd...

Alvast dank :)

Al de nodige jaren heb ik een Gefeg motor. Aanleiding was dit topic. Geen moment spijt van gehad.


Ik zag dat je bij Hobbieplaza.nl een geschikte Gefeg motor kunt kopen. Zie http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=66_73&products_id=318

mbroek

Voor de prijs van een goede voeding kun je beter die motor van Jacques met goede vertraging nemen. Althans, ik zou dat doen. Is denk ik ook een stuk rustiger dan een boormachinemotor.

Chiel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.