Ook ik heb een motor besteld en deze was (via marktplaats) binnen een paar dagen binnen.
Na al die voorbeelden met het geknutsel ben ik dus zelf ook gezwicht, hoewel het met een accuboormachine prima gaat (als eerder beweerd).
Al ben ik overtuigd dat de motor altijd maar 1 kant op zal draaien heb ik het voorbeeld gevolgd van Pethee om mijn opstelling straks toch in draairichting te kunnen veranderen.
Omdat zijn motor ietwat afwijkt van de mijne (en wellicht ook anderen) heb ik mijn schema ervan hier maar gedeeld. Ik kan op de huidige wijze de motor links- en rechtsom laten draaien.
De schakelcontacten van de (jaloezie)schakelaar die ik gebruik zijn ten opzichte van elkaar mechanisch vergrendeld. Best handig, dan kan je ook niet per ongeluk tegelijkertijd de motor 2 kanten op laten draaien, daar kunnen ze in de regel niet zo goed tegen.
Dus het gebruiken van een normale serie schakelaar is af te raden. Je zou ook kunnen kiezen voor een wisselschakelaar, nadeel is dan wel dat zodra je de steker in in de contactstop steekt de motor links of rechtsom gaat draaien en bij het "omschakelen" de motor zal willen springen, door het spontaan omdraaien van de draairichting.
Ik heb een iets zwaardere condensator gebruikt, maar 3,5 of 4 microfarad is al genoeg (zoals al eerder gemeld hier in dit onderwerp)
Voorlopig is het nog een test opstelling en heb het daarom nog houtje-touwtje in elkaar geknutseld.
Ik moet nog wat onderdelen halen, zoals een ruime onderbak en een houten plaat waarop ik het geheel straks ga monteren. En de as-koppeling is nog vanuit China onderweg. Misschien dat ik de koppeling voor voorlopig met een strak passende slang en klemmen met elkaar verbind.
Als het uiteindelijk gereed is zal ik nog een afbeelding hier achter laten.
Overigens..... de weerstand van de spoelen van de motor zijn ongeveer 79 Ohm, dit gemeten tussen klem 1,2 en 1,3.
--------------------------
Verklaring van de afkortingen en letters op het schema:
(draad van de motor)
VT =violet
BN= bruin
BW= blauw
S= schakelaar
c=condensator
L= fase
N=nul
PE= aarde