Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hulp nodig: aandrijving schrootmolen  (gelezen 59761 keer)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
Hulp nodig: aandrijving schrootmolen
« Gepost op: 25-04-2015 11:56 u »
Hallo hobbybrouwers,

Ik ben bezig mijn schrootmolen te motoriseren. Ik wil de motor van een accuboormachine gebruiken, die heb ik al geregeld en uit elkaar geschroefd en laten doormeten. Nu heeft ie een voedingsadapter van 10-15 V en 10-15 A nodig. Hebben jullie enig idee waar ik dat (goedkoop) kan krijgen of hoe ik dat in elkaar kan draaien? Ik ben op dat gebied niet echt goed onderlegd...

Alvast dank :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Re: Hulp nodig: aandrijving schrootmolen
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2015 12:30 u »
Kijk eens bij een kringloper in de bak met oude adapters. Daar zit van alles tussen, dus het is wel even goed zoeken. Maar je bent dan voor een paar euro klaar.

Offline Jeltuh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2015 13:33 u »
Een adapter is vaak niet krachtig genoeg (amperes) ik zou een oude pc voeding op de kop tikken.

Online Shaka

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2015 14:10 u »

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #4 Gepost op: 25-04-2015 14:32 u »
De stroomsterkte die je noemt lijkt me erg hoog.
Dat zou betekenen dat betreffende boormachine met een 3 Ah accu in 12 minuutjes leeg is als je hem flink belast.
Om de werkelijk benodigde stroomsterkte te bepalen zou ik de boormachine je molen (met mout) laten aandrijven en dan de stroom meten die hij trekt bij aanzetten en gedurende het draaien.

Bij het aanzetten zal de stroom wat hoger zijn, die moet je dan nemen als minimaal vereist voor je voeding.

Mijn ruitenwissermotor (12 V) van mijn roerwerk trekt bijvoorbeeld maar ongeveer 2 A en bij aanzetten kort even 5 A.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #5 Gepost op: 25-04-2015 17:01 u »
De adapter van de boormachine is die toevallig van de lader? De lader heeft wel dit vermogen nodig omdat deze in een korte periode een piekstroom aan de te laden accu moet kunnen leveren, de motor van de boormachine zal een stuk minder trekken.
Als je de motor op netstroom middels een adapter wilt laten draaien verwijs ik naar de vorige spreker.

Om de werkelijk benodigde stroomsterkte te bepalen zou ik de boormachine je molen (met mout) laten aandrijven en dan de stroom meten die hij trekt bij aanzetten en gedurende het draaien.

Bij het aanzetten zal de stroom wat hoger zijn, die moet je dan nemen als minimaal vereist voor je voeding.

Mijn ruitenwissermotor (12V) van mijn roerwerk trekt bijvoorbeeld maar ongeveer 2A en bij aanzetten kort even 5A.

Weet je hoe je stroom moet meten?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #6 Gepost op: 25-04-2015 18:27 u »
 Een collega van me heeft de boormachine zonder accu aangesloten op zo'n kastje die de input van stroom meet, en dat ding aangezet op matige weerstand. Die gaf me deze waardes.

Zo'n PC voeding is wel een goed idee :)

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2015 20:10 u »
De adapter van de boormachine is die toevallig van de lader? De lader heeft wel dit vermogen nodig omdat deze in een korte periode een piekstroom aan de te laden accu moet kunnen leveren, de motor van de boormachine zal een stuk minder trekken.
Als je de motor op netstroom middels een adapter wilt laten draaien verwijs ik naar de vorige spreker.

Weet je hoe je stroom moet meten?

Stroom meet je met een Multimeter op de stroom-stand. Daarbij moet je een van de verbindingen van de accu naar de boormachine onderbreken en daar de multimeter met zijn meetpennen tussen zetten, vaak zit er een extra aansluiting op de meter die uitsluitend bedoeld is om stroom te meten samen met de - aansluiting.
Dit is wat lastig als de boormachine nog intact is maar als je die al uit elkaar hebt dan is het niet zo moeilijk om 1 van de draden te onderbreken.
Als je hier geen kaas van gegeten hebt is het verstandiger om het samen met iemand te doen die er meer ervaring mee heeft.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-04-2015 20:15 u »
Stroom meet je met een Multimeter op de stroom-stand. Daarbij moet je een van de verbindingen van de accu naar de boormachine onderbreken en daar de multimeter met zijn meetpennen tussen zetten, vaak zit er een extra aansluiting op de meter die uitsluitend bedoeld is om stroom te meten samen met de - aansluiting.
Dit is wat lastig als de boormachine nog intact is maar als je die al uit elkaar hebt dan is het niet zo moeilijk om 1 van de draden te onderbreken.
Als je hier geen kaas van gegeten hebt is het verstandiger om het samen met iemand te doen die er meer ervaring mee heeft.

Of de accu niet in de boormachine steken, 1 klem vd accu door de multimeter op stroomstand aansluiten met de boor en klem 2 direct met een draad (met krokodillenbek oid) op de boor. Wel een klusje voor met z'n 2& als je ook de knop vd boor wilt bedienen.
Hoef je de boor niet te molesteren.
 ;)

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2015 20:21 u »
Of de accu niet in de boormachine steken, 1 klem vd accu door de multimeter op stroomstand aansluiten met de boor en klem 2 direct met een draad (met krokodillenbek oid) op de boor. Wel een klusje voor met z'n 2& als je ook de knop vd boor wilt bedienen.
Hoef je de boor niet te molesteren.
 ;)

Dat is waar, ik ging even uit van mijn Makita's die nog zo'n langwerpige accu hebben, je kunt daarbij niet echt gemakkelijk bij de contacten van de boormachine.
Maar ik begreep dat Markiej87 zijn boor al had gesloopt... :)

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2015 21:49 u »
Een collega van me heeft de boormachine zonder accu aangesloten op zo'n kastje die de input van stroom meet, en dat ding aangezet op matige weerstand. Die gaf me deze waardes.

Zo'n PC voeding is wel een goed idee :)
Een pc voeding zou ik toch niet gebruiken om een motor mee aan te sturen. Dit omdat dit schakelende voedingen zijn en die zijn over het algemeen heel snel met afschakelen als je ze te zwaar belast. Laatst nog metingen gedaan aan soortgelijke motoren en die kunnen toch aanloopstromen van zo'n 15 tot 20 ampere hebben en zelfs bij een smalle piek in de stroom kan zo'n voeding al afschakelen.
Mocht je zo'n motor zwaar belasten, zoals in mijn testen waar de motor stil komt te staan onder volledige voedingsspanning en voldoende amperage, dan kan de stroom oplopen tot wel over de honderd ampere ( en ja de motor werd behoorlijk warm......)
Dat zal in de praktijk niet gauw gebeuren omdat bij de meeste huis tuin en keuken voedingen dan de spanning terug loopt zodat het vermogen terugloopt.
Zelf zou ik gaan voor een simpele transformator voeding van rond de 10 ampere, die kan de piekstromen makkelijk aan en schakelt dan niet uit en geeft naar mijn idee voldoende vermogen om je molen aan te sturen.

Online Shaka

• Senior lid

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier

Offline Coen

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-04-2015 10:36 u »
Zoals ik al zei, gaat mijn voorkeur uit naar een gewone ouderwetse trafovoeding. Nominaal zal deze voeding het wel trekken denk ik, maar de aanloopstroom?
Mocht dat teveel zijn en de voeding zichzelf uitschakelt kun je ook nog een pwm aansturing ertussen zetten en langzaam het toerental opvoeren, ben je ook die piekstroom kwijt.
Wees er ook op bedacht dat dit een open voeding is, dus oppassen met stof en vocht.

Online Shaka

• Senior lid

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #15 Gepost op: 26-04-2015 15:28 u »
Op marktplaats koop je voor 25 euro ook een gebruikte voeding (trafo) 13,8 V 10-15 Ampere.
Om de piekstroom op te vangen kan je een grote elco (buffer) plaatsen, dit geldt ook voor de geschakelde voedingen.

Bij de kringloop een zware laptop adapter, of 2 parallel, zal het goedkoopst zijn.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 26-04-2015 20:29 u »
Het kan helpen als je de motor al aangesloten hebt op zo.n PC supply en dan de voeding aanzet. Dan is de uitgang 0V en loopt op. De motor krijgt dan de kans om aan te lopen vanaf lage spanning en terkt minder hoge piekstroom.   

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-04-2015 00:26 u »
Bij de kringloop een zware laptop adapter, of 2 parallel, zal het goedkoopst zijn.

Dat is dus een heel slecht idee!
Bij analoge voedingen is dit minder problematisch als je weet wat je doet. Bij schakelende voedingen een absolute taboe!
 :police:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 27-04-2015 08:55 u »
Dat is dus een heel slecht idee!
Bij analoge voedingen is dit minder problematisch als je weet wat je doet. Bij schakelende voedingen een absolute taboe!
 :police:
Schakelende voedingen regelen de uitgangsspanning naar een vaste waarde, ongeacht de load, meestal via een TL431 referentie. Door tolerantie zit er enkele procenten verschil tussen de uitgangsspanning, ookal heb je 2 exact gelijke powersupplies. een van de 2 levert dan alle vermogen en de andere gaat naaar 0 vermogen of slaat af op over voltage protectie.   

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 27-04-2015 08:59 u »
Schakelende voedingen regelen de uitgangsspanning naar een vaste waarde, ongeacht de load, meestal via een TL431 referentie. Door tolerantie zit er enkele procenten verschil tussen de uitgangsspanning, ookal heb je 2 exact gelijke powersupplies. een van de 2 levert dan alle vermogen en de andere gaat naaar 0 vermogen of slaat af op over voltage protectie.   
Dat is 1 van de opties van wat er kan gebeuren...
Het is voor mensen die geen electronica-achtergrond hebben geen goed idee om met dit soort dingen aan de slag te gaan.
Gewoon een enkele voeding van voldoende vermogen is het beste advies dat hier gegeven kan worden.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 27-04-2015 09:22 u »
Dat is 1 van de opties van wat er kan gebeuren...
Het is voor mensen die geen electronica-achtergrond hebben geen goed idee om met dit soort dingen aan de slag te gaan.
Gewoon een enkele voeding van voldoende vermogen is het beste advies dat hier gegeven kan worden.
Mee eens. Mmisschien kom je nog een oude werkende PC of PC supply tegen op de rommelmarkt. Gewoon proberen of het werkt. aansluiten op de 12V (geel en Zwart geloof ik) en dan aanzetten via de 220V stekker

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #21 Gepost op: 27-04-2015 09:45 u »
Mijn reactie was een beetje kort door de bocht...
Je kunt schakelende voedingen wel degelijk parallel schakelen maar dan moet je wel 'identieke' voedingen hebben. Dan nog kan de spanning variëren waardoor je moet gaan balanceren, wat je met diode(s) kan doen. Maar al met al niet het meest handige, maar wel het goedkoopst.

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-04-2015 10:32 u »
Kies een van de meer dan 2500 gebruikte boormachines van Marktplaats vanaf zo'n 30 euro, as van de schrotmolen in de boorkop, stekker in het stopcontact, schroten en brouwen.  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 27-04-2015 13:24 u »
Hallo hobbybrouwers,

Ik ben bezig mijn schrootmolen te motoriseren. Ik wil de motor van een accuboormachine gebruiken, die heb ik al geregeld en uit elkaar geschroefd en laten doormeten. Nu heeft ie een voedingsadapter van 10-15 V en 10-15 A nodig. Hebben jullie enig idee waar ik dat (goedkoop) kan krijgen of hoe ik dat in elkaar kan draaien? Ik ben op dat gebied niet echt goed onderlegd...

Alvast dank :)

Al de nodige jaren heb ik een Gefeg motor. Aanleiding was dit topic. Geen moment spijt van gehad.

Ik zag dat je bij Hobbieplaza.nl een geschikte Gefeg motor kunt kopen. Zie http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=66_73&products_id=318

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #24 Gepost op: 27-04-2015 14:47 u »
Voor de prijs van een goede voeding kun je beter die motor van Jacques met goede vertraging nemen. Althans, ik zou dat doen. Is denk ik ook een stuk rustiger dan een boormachinemotor.

Chiel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 27-04-2015 15:27 u »
De door mij bedoelde motor heeft 135 omwentelingen per minuut. Dat is prima voor het schroten.

Of de aanbevolen condensator (8 uF 320 VAC) er bij zit is mij niet duidelijk. Die heb je wel nodig is mijn ervaring.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #26 Gepost op: 28-04-2015 09:44 u »
Bedankt voor alle reacties! Ik ga eerst even kijken of ik gratis/goedkoop iets kan regelen (dat is meer mijn stijl) maar als dat allemaal niet werkt ga ik voor de electromotor van Jacques.

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #27 Gepost op: 28-04-2015 12:55 u »
Hallo allemaal,

Ook ik ben aan het tobben geweest met een motor van een accutol. Eerst op een flinke voeding van 12 Volt, later met een voeding van 18 Volt, gelijk aan de motorspanning (staat op de sticker). In beide gevallen is de aanloopstroom te zwak om een gevulde trechter van een walsmolen te starten. Ook eerst laten draaien en dan de mout toevoegen laat de motor stoppen. Gelukkig heb ik de constructie zo gemaakt dat ik de schrootmolen los kan maken en kan omdraaien om met de hand verder te gaan.  :)

Maar als deze op de handstand staat en ik zet er dan een complete accutol op, kan deze zonder noemenswaardige problemen wel een 5 kilo mout er doorheen draaien.

Na het laatste debakel heb ik gezocht op internet en kwam ook op de motor uit van Jacques, de Gefeg motor. 135 toeren lijkt mij ideaal. Ik ga hem kopen met omkeerschakelaar en condensator. (krijg hem straks met schema, service van hobbyplaza). De foto is nog met de oude motor.

Peter

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #28 Gepost op: 28-04-2015 12:59 u »
Dan nog even de foto...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 28-04-2015 13:16 u »
Boormachines zijn "snellopers" die hebben weinig koppel, helemaal als ze niet op volle snelheid draaien. Koppel is wat je nodig hebt, zeker als je iets te nat geconditioneerd mout wilt malen. Als je een boormachine gebruikt kijk dan of je aan een mechanische vertragingskast kunt komen. Verlaagt de draaisnelheid van de molen en "verhoogd" het koppel.

Vertragingskast op Marktplaats

Ingo

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 28-04-2015 16:13 u »
Ik gebruik een ruitenwissermotor van een vrachtwagen. Trekt iets van 24VDC 3.5A, ca 100 toeren per minuut, gaat ook goed. Regel ik met een variac en daarachter een trafo van 220 naar 35 VAC + brugcel (het is maar wat je toevallig hebt liggen).

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #31 Gepost op: 29-04-2015 12:02 u »
Boormachines zijn "snellopers" die hebben weinig koppel, helemaal als ze niet op volle snelheid draaien. Koppel is wat je nodig hebt, zeker als je iets te nat geconditioneerd mout wilt malen. Als je een boormachine gebruikt kijk dan of je aan een mechanische vertragingskast kunt komen. Verlaagt de draaisnelheid van de molen en "verhoogd" het koppel.

Vertragingskast op Marktplaats

Ingo
Daar kun je toch ook gewoon en klein en een groot tandwiel met ketting voor gebruiken? (Lekker ouderwets :P)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #32 Gepost op: 29-04-2015 16:55 u »
Daar kun je toch ook gewoon en klein en een groot tandwiel met ketting voor gebruiken? (Lekker ouderwets :P)

Ja hoor, gewoon de spullen van een fiets.

Ingo

Offline ZwartGoud

• Senior lid
  • Bier uit ´de Brouwkamer´
« Reactie #33 Gepost op: 29-04-2015 18:52 u »
Of de aanbevolen condensator (8 uF 320 VAC) er bij zit is mij niet duidelijk. Die heb je wel nodig is mijn ervaring.

Die zit er niet bij. Je kunt hem wel voor 5 euro erbij bestellen.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #34 Gepost op: 29-04-2015 19:45 u »
Elektrische 230V boormachines zijn snellopers.. Accuboormachines niet omdat daar al een 'reductiekast' aangebouwd zit, meestal met twee instellingen. Als het een probleem is om een voeding te vinden, plaats er dan een accu (bijvoorbeeld een oude auto of motor accu) tussen. Probeer het klein te houden. Mijn moutmolen loopt fantastisch op een accuboormachine. Ook vanuit stilstand. Dus vergeet al die doemscenario's van mensen die nog nooit een accuboormachine-aangedreven moutmolen hebben gezien. Succes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 29-04-2015 22:06 u »
Die zit er niet bij. Je kunt hem wel voor 5 euro erbij bestellen.

Zeker bijbestellen. Mijn ervaring is dat je die echt nodig hebt.
Afgelopen zondag nog aan de lijve ondervonden. Toevallig was een van de draden van de aansluiting van compensator los. Mijn mout viel ongebroken door mijn niet instelbare MaltMill. Ik stond even vreemd te kijken. Het "schroten" duurde ook veel langer dan ik gewend was. Toen ik ontdekt had wat er aan de hand was en het euvel verholpen had ging het schroten weer snel en vlekkeloos.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 30-04-2015 21:09 u »
Zonder die condensator loopt de motor niet aan omdat het koppel dan nul is bij toerental 0. De motor trekt dan wel de normale aanloopstroom, dus kan verbranden als dit te lang duurt. Bij lage toerentallen is het koppel dan ook te laag. De aanloopcondensator is dus zeker nodig. (Ik snap niet waarom hij er dan niet standaard bij wordt geleverd als je een auto koopt zit als het goed is de motor er ook standaard bij).

Offline Slim3

• Junior lid
  • **
  • Land: be
    • SLIM3 | Belgisch Bier
« Reactie #37 Gepost op: 30-04-2015 21:14 u »
Zonder die condensator loopt de motor niet aan omdat het koppel dan nul is bij toerental 0. De motor trekt dan wel de normale aanloopstroom, dus kan verbranden als dit te lang duurt. Bij lage toerentallen is het koppel dan ook te laag. De aanloopcondensator is dus zeker nodig. (Ik snap niet waarom hij er dan niet standaard bij wordt geleverd als je een auto koopt zit als het goed is de motor er ook standaard bij).

Als je de motor bestelt bij Hobbieplaza, dan wordt die geleverd inclusief condensator, omkeerschakelaar, kabel en stekker. Heeft de persoon in kwestie mij via mail bevestigd.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #38 Gepost op: 30-04-2015 22:05 u »
Als je de motor bestelt bij Hobbieplaza, dan wordt die geleverd inclusief condensator, omkeerschakelaar, kabel en stekker. Heeft de persoon in kwestie mij via mail bevestigd.

Dat is niet wat mij is gemaild.
De motor wordt zonder deze dingen geleverd. De condensator kost € 5,- extra, en de omkeerschakelaar nog eens € 10,-. Die moet je er dus bij bestellen.

Die schakelaar is trouwens niet nodig, je schroot altijd dezelfde kant op.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #39 Gepost op: 30-04-2015 22:07 u »
Nieuw op marktplaats voor 20 euro. De moeite waard om even te informeren

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 30-04-2015 22:51 u »
Die schakelaar is trouwens niet nodig, je schroot altijd dezelfde kant op.
Misschien handig als je je vingers ertussen krijgt? :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 30-04-2015 23:03 u »
Misschien handig als je je vingers ertussen krijgt? :)

Dan zijn de vingers niet aan de knop...  :(

De andere kant op kunnen draaien is niet nodig. Een schakelaar om de motor aan en uit te zetten zonder de stekker uit het stopcontact te halen is wel handig.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 01-05-2015 00:01 u »
Dan zijn de vingers niet aan de knop...  :(
Onhandig als je met twee handen tegelijk in de molen vast zit...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 01-05-2015 17:03 u »
Onhandig als je met twee handen tegelijk in de molen vast zit...
Dan kun je misschien met je tong de schakelaar nog in de andere stand zetten. Was allemaal een grapje natuurlijk. Schakelaar is niet nodig.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #44 Gepost op: 01-05-2015 17:04 u »
Zeker bijbestellen. Mijn ervaring is dat je die echt nodig hebt.
Afgelopen zondag nog aan de lijve ondervonden. Toevallig was een van de draden van de aansluiting van compensator los. Mijn mout viel ongebroken door mijn niet instelbare MaltMill. Ik stond even vreemd te kijken. Het "schroten" duurde ook veel langer dan ik gewend was. Toen ik ontdekt had wat er aan de hand was en het euvel verholpen had ging het schroten weer snel en vlekkeloos.

Jacques, zou jij misschien een foto willen plaatsen waarop jouw aansluiting te zien is? De linkjes in de andere post naar het aansluitschema zijn allemaal verlopen, en er komen zoveel draadjes uit dat ding dat je bijna in de war zou raken  :D

:brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 01-05-2015 20:22 u »
Jacques, zou jij misschien een foto willen plaatsen waarop jouw aansluiting te zien is? De linkjes in de andere post naar het aansluitschema zijn allemaal verlopen, en er komen zoveel draadjes uit dat ding dat je bijna in de war zou raken  :D

Kijk eens bij dit topic.
In dit topic is een aansluitschema te zien en ook foto's van mijn schrootmolen.

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #46 Gepost op: 01-05-2015 21:47 u »
Zou je met het motortje van Jacques ook een Brewferm Corona schrootmolen aan kunnen drijven?

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 01-05-2015 22:05 u »
Zou je met het motortje van Jacques ook een Brewferm Corona schrootmolen aan kunnen drijven?
Natuurlijk is een Corona ook met een 'moteur de Jaques' aan te drijven. Maar waarom?
Corona is bij uitstek geschikt om een accuschroeftolmachine op te zetten. (Na een kleine modificatie)
Als je toch voor een vaste installatie gaat beter meteen een walsenmolen gebruiken.

Zelf heb ik een Corona aangepast voor gebruik met een accuschroeftolmachine door de as op 3 plaatsen af te slijpen met een slijptol zodat er een dopsleutel 14 precies op past. Werkt als een trein, compact, mobiel & universeel.

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #48 Gepost op: 01-05-2015 22:25 u »
Ik heb een rokende accuboormachien en rokende klopboor dus dat doe ik niet meer.
Maar als ik voor 50 euro klaar kan zijn. V snaartje er tussen?
Laatst 5 kg tarwe staan malen, kon erna een droog t shirt aantrekken.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 01-05-2015 22:38 u »
Ik heb een rokende accuboormachien en rokende klopboor dus dat doe ik niet meer.
Maar als ik voor 50 euro klaar kan zijn. V snaartje er tussen?
Laatst 5 kg tarwe staan malen, kon erna een droog t shirt aantrekken.
Daar had ik vroeger ook last van, roken & zweten. Bij de Corona moet je de afstand zo instellen dat de korrels net niet meer heel blijven. Het vinden van deze instelling kost wel wat mout maar is de moeite waard!
Bij mijn molen heb ik 2 carosserieringen per bout moeten monteren tussen de molen en het ding met het grijze kapje om meer afstand te creëren.
Vroeger zweet & rook, tegenwoordig easy-peasy.

Maar de klopboor toch niet op de klopstand gezet?  ;D

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #50 Gepost op: 01-05-2015 23:08 u »
Nieuw op marktplaats voor 20 euro. De moeite waard om even te informeren

Ik heb deze op Marktplaats besteld, is zeker niet duur en een
condensator had ik toch nog liggen. 

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 01-05-2015 23:18 u »
Ik heb deze op marktplaats besteld, is zeker niet duur en een
:duimop:
Ga ik direct ook bestellen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 02-05-2015 11:10 u »
Ik heb deze op Marktplaats besteld, is zeker niet duur en een

Ik ben geen techneut. Ik zie allerlei verschillende specificaties bij condensators. Daarom zou ik niet een willekeurige condensator gebruiken.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #53 Gepost op: 02-05-2015 11:44 u »
:duimop:
Ga ik direct ook bestellen!

Ik heb een jaar geleden een motor van deze man gekocht, exact het type (hij had een partij van 100+ stuks liggen). Deze motor doet het perfect op een Chinese walsen molen met 2 walsen. De as heb ik met een flexible koppeling verbonden (via ebay aangeschaft); een 3,5F startcondensator van de lokale elektroboer laat de molen prima starten. Het vermogen van de motor is niet gigantisch, maar voor een typisch brouwsel (in mijn geval veelal 4kg oid aan mout) ben ik in en minuutje of 2 klaar met schroten en het resultaat is uiteraard prima. Aanrader!

Mocht iemand meer info willen dan hoor ik het wel..

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 02-05-2015 11:45 u »
Ik ben geen techneut. Ik zie allerlei verschillende specificaties bij condensators. Daarom zou ik niet een willekeurige condensator gebruiken.

Gelukkig staat op de motor gespecificeerd wat voor condensator benodigd is...

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #55 Gepost op: 02-05-2015 13:02 u »
Ik heb een jaar geleden een motor van deze man gekocht, exact het type (hij had een partij van 100+ stuks liggrn). Deze motor doet het perfect op een Chinese walsen molen met 2 walsen. De as heb ik met een flexible koppeling verbonden (via ebay aangeschaft); een 3,5F startcondensator van de lokale elektroboer laat de molen prima starten. Het vermogen van de motor is niet gigantisch, maar voor een typisch brouwsel (in mijn geval veelal 4kg oid aan mout) ben ik in en minuutje of 2 klaar met schroten en het resultaat is uiteraard prima. Aanrader!

Ik heb ook geïnformeerd naar deze motor maar welk soort condensators werken hier het beste op en hoe sluit je die aan?

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #56 Gepost op: 02-05-2015 20:11 u »
Ik heb ook geïnformeerd naar deze motor maar welk soort condensators werken hier het beste op en hoe sluit je die aan?

Eentje van 3uF/400V, een aanloopcondensator, verkrijgbaar bij de onderdelenwinkel zoals handyman of bij Baco in Ijmuiden bijvoorbeeld.
Hij moet in serie met de hulpwikkeling worden aangesloten.
Als het goed is wordt dit op de motor zelf al aangegeven, anders zou ik de verkoper er naar vragen, voor hem waarschijnlijk een vaak gestelde vraag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 02-05-2015 21:26 u »
De as heb ik met een flexibele koppeling verbonden (via ebay aangeschaft)
...

Het is denk ik handig als je de link naar de koppeling kunt geven. Destijds kon ik die niet vinden. Het gaat daarbij vooral om de zoekwoorden die je moet gebruiken.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 02-05-2015 21:33 u »
Eentje van 3uF/400V, een aanloopcondensator, verkrijgbaar bij de onderdelenwinkel zoals handyman of bij Baco in Ijmuiden bijvoorbeeld.
Hij moet in serie met de hulpwikkeling worden aangesloten.
Als het goed is wordt dit op de motor zelf al aangegeven, anders zou ik de verkoper er naar vragen, voor hem waarschijnlijk een vaak gestelde vraag.

Ik kan morgen wel eens een foto maken van mijn opstelling en optekenen hoe ik de motor heb aangesloten. Je kunt deze overigens op 2 manieren aansluiten; de ene manier zorgt voor linksom draaien en de andere manier laat hem rechtsom draaien.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 02-05-2015 21:37 u »
Het is denk ik handig als je de link naar de koppeling kunt geven. Destijds kon ik die niet vinden. Het gaat daarbij vooral om de zoekwoorden die je moet gebruiken.

De koppeling die ik destijds kocht is niet meer aan te schaffen, ik kocht het laatste model van een koper die niet meer te vinden is op eBay. Echter niet getreurd, zoeken naar "flexible coupling" geeft genoeg voorbeelden. Naar ik vermeen heb ik een koppeling gekocht met 10 mm aan beide kanten; dat is wel iets om op te letten. Veel koppelingen verlopen, bijv. van 8 naar 5 mm e.d.

Kijk bijv. eens op deze pagina: http://stores.ebay.nl/Asia-Engineer/Flexible-Coupler-Coupling-/_i.html?_fsub=2472971018

Ik zou overigens een model kiezen met zoveel als mogelijk staal oid - er zijn ook volledige kunststof modellen. Ik kan me voorstellen dat de torsie op zo'n koppeling wel eens aardig kan zijn...

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #60 Gepost op: 02-05-2015 23:23 u »
Ik gebruik een 220 volts boormachine met een toerentalregeling. Dit werkt voor mij perfect.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #61 Gepost op: 03-05-2015 10:51 u »
Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid een Gamma accu boormachine. Gewoon zo'n goedkoop ding. Voor € 70 heb je er een, gaat zo op de as van de walsenmolen en snelheid is prima. Ook te gebruiken bij het klussen, ook te gebruiken als hamer ;)

Als ze weer van die stickeracties hebben is het ding ook wel goedkoper te vinden. Het enige waar je aan moet denken is dat je de avond van te voren even de accu op de lader drukt :)

db

Online Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #62 Gepost op: 03-05-2015 11:04 u »
Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid een Gamma accu boormachine. Gewoon zo'n goedkoop ding. Voor € 70 heb je er een, gaat zo op de as van de walsenmolen en snelheid is prima. Ook te gebruiken bij het klussen, ook te gebruiken als hamer ;)

Als ze weer van die stickeracties hebben is het ding ook wel goedkoper te vinden. Het enige waar je aan moet denken is dat je de avond van te voren even de accu op de lader drukt :)

db
Ja zo doe ik het ook al jaren en het maakt niet uit wat ik schroot, uit stilstand of lopend, alles vliegt erdoor.
Je kan natuurlijk een oplossing zoeken voor een probleem wat niet bestaat... :nut:

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #63 Gepost op: 03-05-2015 11:55 u »
Ja zo doe ik het ook al jaren en het maakt niet uit wat ik schroot, uit stilstand of lopend,alles vliegt erdoor.
Je kan natuurlijk een oplossing zoeken voor een probleem wat niet bestaat..... :nut:

Zo is het vaak wel. Maar veel mannen willen als techneutje spelen en verzinnen we de mooiste oplossingen voor zaken die zo eenvoudig zijn als een accuboormachine op je as van je schrootmolen/walsenmolen aan te sluiten.
Ook ik gebruik tot tevredenheid mijn accuboormachine van de baas. Maar heb hier toch ook wat onderdelen (oude zonweringsmotoren waarvan ik de eindschakelaars al heb onklaar gemaakt) liggen welke ik eventueel kan gaan gebruiken om weer een ruimte innemende oplossing te verzinnen.
Gewoon omdat ik graag iets wil knutselen.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 03-05-2015 12:03 u »
Ook ik gebruik tot nu toe een accuboormachine maar merk wel dat het constant houden van het toerental
niet goed te doen is. Vandaar de beslissing om er een motortje aan te hangen met constant toerental.
Tevens geeft dit de vrijheid om met twee handen vrij mout toe te voeren.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #65 Gepost op: 03-05-2015 12:07 u »
Een accuboormachine werkt natuurlijk prima maar de voorwaarde om een volle accu paraat te hebben zorgt toch vaak voor gedoe. Ik heb het al vaak gehad dat of de accu toch niet goed geladen was of dat ik het vergeten was.

Een vaste motor die gevoed wordt door het lichtnet direct gekoppeld aan je schrootmolen vind ik dan toch wel ideaal. Stekker in het stopcontact en gaan.

Geen kwestie van problemen maar het maakt je brouwproces weer een stukje makkelijker.
Maar je kan natuurlijk ook de slinger gebruiken of een gewone boormachine of een accuboormachine... ieder zijn ding  :brouwen:

Online Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
« Reactie #66 Gepost op: 03-05-2015 16:36 u »
Gewoon omdat ik graag iets wil knutselen.
Is ook zo hoor, de hobby in onze hobby vind ik vaak net zo leuk als brouwen! ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 03-05-2015 21:07 u »

Ja zo doe ik het ook al jaren en het maakt niet uit wat ik schroot, uit stilstand of lopend, alles vliegt erdoor.
Je kan natuurlijk een oplossing zoeken voor een probleem wat niet bestaat... :nut:

Ook ik heb jaren lang geschroot met een boormachine op mijn schrootmolen. Echter op een bepaald moment brandde de motor door. Sindsdien gebruik ik de Gefeg motor en die werkt perfect. Die motor wordt heel wat keren vaker gebruikt als mijn huidige boormachine...

Offline Vik75

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 06-05-2015 14:59 u »
Ben van plan ook om de gefeg motor aan te schaffen. Nu lees ik dat deze de verkeerde kant op draait.

Met zo'n omkeerschakelaar is dat toch te verhelpen.
Kan deze niet vinden bij hobbyplaza of kijk ik er overheen.

Dus een beetje hulp nodig wil niet meerdere keren te moeten bestellen.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #69 Gepost op: 06-05-2015 15:18 u »
Ben van plan ook om de gefeg motor aan te schaffen. Nu lees ik dat deze de verkeerde kant op draait.

Met zo'n omkeerschakelaar is dat toch te verhelpen.
Kan deze niet vinden bij hobbyplaza of kijk ik er overheen.

Dus een beetje hulp nodig wil niet meerdere keren te moeten bestellen.

De motor kan zowel linksom als rechtsom draaien, ook zonder omkeerschakelaar. Het ligt aan welke draad je op de condensator aansluit, de fase of de nul.
Met de schakelaar kun je alleen makkelijk schakelen tussen links en rechts, maar dat is met schroten natuurlijk niet nodig.

Ik kreeg trouwens een mailtje van Hobbyplaza dat ze bijna door de motoren heen zijn, misschien heb je nog geluk. Maar zoals hierboven aangegeven zijn er ook te koop via marktplaats

Offline Vik75

• Senior lid
« Reactie #70 Gepost op: 06-05-2015 15:28 u »
Bedankt voor de snelle reactie

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 07-05-2015 11:42 u »
Ik heb inmiddels de Gefeg motor ook binnen. Heeft er iemand een link naar een site waar je de juiste condensator kan kopen?
Hoe hebben jullie die gemonteerd?

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 07-05-2015 13:16 u »
Ik heb inmiddels de Gefeg motor ook binnen. Heeft er iemand een link naar een site waar je de juiste condensator kan kopen?
Hoe hebben jullie die gemonteerd?

Ik kan wel een foto van de mijne maken (zou ik nog doen, maar glad vergeten).
Zie hier het topic wat ik elders opende over deze vraag: http://www.circuitsonline.net/forum/view/122595

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 07-05-2015 13:31 u »
Ik kan wel een foto van de mijne maken (zou ik nog doen, maar glad vergeten).
Zie hier het topic wat ik elders opende over deze vraag: http://www.circuitsonline.net/forum/view/122595
Waarschijnlijk erg waardevol voor de elektrotechneut maar voor mij te esoterisch helaas. Ik ben benieuwd naar jouw foto, waarschijnlijk heb ik hem dan ook zo aangesloten  :)

Dank voor de info in ieder geval.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #74 Gepost op: 07-05-2015 13:44 u »

Dit is hoe ik hem heb aangesloten.
De dikke witte draad loopt naar de stekker, hier lopen dus de 3 draden door, fase nul en aarde en die heb ik op een kroonsteentje aangesloten. De zwarte draadjes die door het gaatje verdwijnen lopen naar een schakelaar.

Ik heb alle stekkertjes van de motor geknipt, behalve degene waar 2 zwarte draadjes in zitten. Die heb ik op de condensator gepugd, en dan via de schakelaar naar het kroonsteentje.

Succes!

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 07-05-2015 13:57 u »
Dank, dat zou moeten lukken. Nog enig idee welke condensator ik er voor kan gebruiken en waar die te halen zijn?

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #76 Gepost op: 07-05-2015 14:43 u »
De benodigde condensator is 8 uf 320 VAC. Ik heb deze bij hobbieplaza besteld, samen met de motor.
Wellicht is deze ook op andere plekken te verkrijgen.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #77 Gepost op: 07-05-2015 16:12 u »
Nog enig idee welke condensator ik er voor kan gebruiken en waar die te halen zijn?
Op de motor staat welke condensator je moet gebruiken.
Als je dezelfde hebt als ik (van marktplaats) dan moet je een 3,5UF/400V aanloopcondensator halen.
Deze zijn te koop bij de lokale onderdelenwinkels waar je ook onderdelen voor witgoed kan krijgen.

Ik heb hem net aangesloten en moest de blauwe op de condensator zetten (t.o.v. de foto van ZwartGoud)
i.p.v. de bruine omdat hij de verkeerde kant opdraaide.

Offline Vik75

• Senior lid
« Reactie #78 Gepost op: 07-05-2015 16:17 u »
Zou je een simpel schemaatje kunnen tekenen met de bestaande draden van de motor van marktplaats en de condensator.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 07-05-2015 16:28 u »
Op de motor staat welke condensator je moet gebruiken.
Als je dezelfde hebt als ik (van marktplaats) dan moet je een 3,5UF/400V aanloopcondensator halen.
Deze zijn te koop bij de lokale onderdelenwinkels waar je ook onderdelen voor witgoed kan krijgen.

Ik heb hem net aangesloten en moest de blauwe op de condensator zetten (t.o.v. de foto van ZwartGoud)
i.p.v. de bruine omdat hij de verkeerde kant opdraaide.
Die heb ik ook ja. Toch een andere codensator als wat ik van zwart goud gelezen heb.

Heb je een foto van je aansluiting?

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #80 Gepost op: 07-05-2015 16:40 u »
Ik heb even een foto gemaakt

De blauwe, bruine en groen/gele komen van de 220 V. Als je tussen de bruine draad nog een schakelaar zet kan je hem aan en uit zetten.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 07-05-2015 18:05 u »
Thanks!
Ik zag dat ik nog verschillende kabels met ingebouwde schakelaar heb liggen. Alleen die hebben geen aarde. Is die voor deze motor aan te raden of kan hij ook zonder?

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #82 Gepost op: 07-05-2015 18:19 u »
Is die voor deze motor aan te raden of kan hij ook zonder?

Zelf zou ik hem niet zonder aarde aansluiten (geeft zeker een beter gevoel van veiligheid ;D)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 07-05-2015 18:27 u »
Hoeveel mogen die condensatoren eigenlijk afwijken? Kan er genoeg vinden maar 3,5UF/400V is lastig.
3 UF/450V wel en 2,5UF/450V en 3,5UF/450V zijn wel voorradig. Zit daar iets tussen?

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #84 Gepost op: 07-05-2015 18:42 u »
Ik heb er ook een van 3UF en die heeft een gemeten waarde van 3.3UF.
Voor de spanning maakt het niet echt uit 400V of 450V is beide goed.
Dus als je die van 3,5UF/450V neemt dan is het prima.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 07-05-2015 18:48 u »
Ik heb er ook een van 3UF en die heeft een gemeten waarde van 3.3UF.
Voor de spanning maakt het niet echt uit 400V of 450V is beide goed.
Dus als je die van 3,5UF/450V neemt dan is het prima.
De motor zelf geeft trouwens 3.5uf/385V aan. Maar dat is maar een detail.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #86 Gepost op: 07-05-2015 18:55 u »
De motor zelf geeft trouwens 3.5uf/385V aan. Maar dat is maar een detail.

Condensator die geschikt is voor een hogere spanning is geen enkel probleem, lager dan aanbevolen moet je nooit gaan.
Alles vanaf 385Volt en hoger is dus prima.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #87 Gepost op: 07-05-2015 18:58 u »
Bijna alle aanloopcondensatoren zijn 400V of hoger en geeft aan welke maximale spanning de condensator aan kan.
De condensator zorgt ervoor dat er een 90 graden fase verschil ontstaat tussen de twee spoelen in de motor zodat hij gaat draaien.
Dus als je een condensator neemt met een te lage waarde dan gaat hij niet of zeer moeilijk vanuit stilstand draaien.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #88 Gepost op: 07-05-2015 19:21 u »
Thanks!
Ik zag dat ik nog verschillende kabels met ingebouwde schakelaar heb liggen. Alleen die hebben geen aarde. Is die voor deze motor aan te raden of kan hij ook zonder?

Dit soort motoren moeten geaard worden.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 07-05-2015 19:28 u »
Bijna alle aanloopcondensatoren zijn 400V of hoger en geeft aan welke maximale spanning de condensator aan kan.
De condensator zorgt ervoor dat er een 90 graden fase verschil ontstaat tussen de twee spoelen in de motor zodat hij gaat draaien.
Dus als je een condensator neemt met een te lage waarde dan gaat hij niet of zeer moeilijk vanuit stilstand draaien.
Dus als ik er een van 4uf neem heeft hij meer kracht bij het starten?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #90 Gepost op: 07-05-2015 19:32 u »
Meer uF maakt op een gegeven moment niet meer uit. Meer dan 90º  fasedraaiing krijg je toch niet. Zo'n aanloopcondensator komt niet zo precies qua uF. De spanning moet daarentegen wel minimaal 385 Vac zijn.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #91 Gepost op: 07-05-2015 19:39 u »
Vuistregel voor het bepalen van de minimale condensator capaciteit: C = 50 * P
Hierbij is C de hoeveelheid UF en P vermogen uitgedrukt in pk.
1 pk  = 735.5 W

Voor deze motor van 45W geeft dit dus: C= 50 * (45/735.5) = 3,06 UF

Zolang je dus een condensator neemt die boven de 3,06UF (dus 3,5UF) zit gaat het altijd goed.

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #92 Gepost op: 07-05-2015 19:52 u »
Hallo,
Ik heb gisteren de (Gefeg) motor met condensator en omkeerschakelaar ontvangen van hobbyplaza. Inclusief korte bedrading tussen de onderdelen. Ik hoefde alleen maar een langer snoer voor de 220 te monteren. Na montage met de walsmolen werkt deze perfect. (Ik zal nog een foto plaatsen nu hij af is) De motor is sterk zat, mede door de vertraging.
Ik was begonnen met een oude accutol, maar geen goed resultaat. Onbelast werkte hij prima, maar met een gevulde trechter liep hij direct vast. Terwijl mijn nieuwe accutol (lion, 14,4v) wel goed werkte. Maar ja, je bent lui en wil het perfect hebben. Door de Ikea bak eronder kunnen we vele kilo's tegelijk malen. Ik kan niet wachten tot de volgende keer schroten.

Peter

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #93 Gepost op: 07-05-2015 20:16 u »
De dikke witte draad loopt naar de stekker, hier lopen dus de 3 draden door, fase nul en aarde en die heb ik op een kroonsteentje aangesloten. De zwarte draadjes die door het gaatje verdwijnen lopen naar een schakelaar.

Ik heb alle stekkertjes van de motor geknipt, behalve degene waar 2 zwarte draadjes in zitten. Die heb ik op de condensator gepugd, en dan via de schakelaar naar het kroonsteentje.

Succes!

Ik kan het niet helemaal goed zien omdat ik er bovenop kijk, maar wat heb je gedaan om te zorgen dat er geen draden in de ventilator aan de achterzijde van de motor komen.

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 07-05-2015 20:48 u »
Ik heb even een foto gemaakt

De blauwe, bruine en groen/gele komen van de 220 V. Als je tussen de bruine draad nog een schakelaar zet kan je hem aan en uit zetten.

Dus als ik het goed zie heb je vanuit de draad waar je stekker aanzit aangesloten:

- blauwe draad op de bruine kabel van de motor;
- bruine draad op je condensator;
- groen/geel op de aardklem van de motor;

En vanuit je motor:
- blauwe op condensator aan dezelfde zijde als de bruine draad van je spanningskabel;
- paarse op de condensator aan overzijde van de condensator;

Zeg ik het zo goed?

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #95 Gepost op: 07-05-2015 21:00 u »
Zeg ik het zo goed?

Ja helemaal goed  :duimop:

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #96 Gepost op: 07-05-2015 22:59 u »
Hallo,
Ik heb gisteren de (Gefeg) motor met condensator en omkeerschakelaar ontvangen van hobbyplaza. Inclusief korte bedrading tussen de onderdelen. Ik hoefde alleen maar een langer snoer voor de 220 te monteren. Na montage met de walsmolen werkt deze perfect. (Ik zal nog een foto plaatsen nu hij af is) De motor is sterk zat, mede door de vertraging.
Ik was begonnen met een oude accutol, maar geen goed resultaat. Onbelast werkte hij prima, maar met een gevulde trechter liep hij direct vast. Terwijl mijn nieuwe accutol (lion, 14,4v) wel goed werkte. Maar ja, je bent lui en wil het perfect hebben. Door de Ikea bak eronder kunnen we vele kilo's tegelijk malen. Ik kan niet wachten tot de volgende keer schroten.

Peter
Kan je een foto plaatsen van hoe de draden aangesloten zitten. Ik heb net aan mijn motor zitten meten en heb nu echt zware twijfels over mijn eerdere aansluitschema  :-\

Bij het doormeten van de motor kwam ik op het volgende:

paars-blauw: 53 ohm
paars-bruin: 53 ohm
bruin-blauw: 98 ohm

Dit zou het volgende betekenen:
bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
blauwe draad motor naar andere punt condensator
paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #97 Gepost op: 07-05-2015 23:13 u »
Ik kan het niet helemaal goed zien omdat ik er bovenop kijk, maar wat heb je gedaan om te zorgen dat er geen draden in de ventilator aan de achterzijde van de motor komen.

Ik heb ze gefixeerd. Het houtwerk met de gaatjes erin is de behuizing. Er zit een scharnier net onder het witte draad. Het houtwerk klapt dus naar de ventilator toe. Door de plaatsing van de gaatjes kunnen de draden niet in de ventilator komen.

Ik heb er al 2 brouwsels mee geschroot, het werk allemaal naar behoren.
Alleen was de motor minder krachtig dan ik dacht. Ik heb de invoer van de mout op de rollen moeten verkleinen, anders liep de motor niet. Nu de invoer kleiner is loopt alles soepel.

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #98 Gepost op: 08-05-2015 07:25 u »
Kan je een foto plaatsen van hoe de draden aangesloten zitten. Ik heb net aan mijn motor zitten meten en heb nu echt zware twijfels over mijn eerdere aansluitschema  :-\

Bij het doormeten van de motor kwam ik op het volgende:

paars-blauw: 53 ohm
paars-bruin: 53 ohm
bruin-blauw: 98 ohm

Dit zou het volgende betekenen:
bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
blauwe draad motor naar andere punt condensator
paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V

Als ik die waardes lees, zou het dan niet zo zijn dat je hoofdwikkeling tussen bruin en blauw staat en je hulpwikkeling tussen paars en blauw?

Op die manier klopt het ook meet met de kleurcodering:
L: bruin + op je condensator
N: blauw

En dan de paarse draad op de andere kant van je condensator.

Op die manier lijkt het me nog het meest logisch niet?
En da's ook eigenlijk hoe jij jouw motor aangesloten hebt nu - verschil is dat je blauw en bruin omgedraait hebt van je netstroomkabel. (maar in principe met VAC maakt dit niet uit voor de werking).

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #99 Gepost op: 08-05-2015 11:33 u »
En da's ook eigenlijk hoe jij jouw motor aangesloten hebt nu - verschil is dat je blauw en bruin omgedraait hebt van je netstroomkabel. (maar in principe met VAC maakt dit niet uit voor de werking).
Dat was ook mijn uitgangsgedachte, echter ik had bruin(motor) en blauw(motor) al omgedraaid omdat hij anders linksom draaide.
Normaal draaien motoren altijd rechtsom en daarom begon ik dan ook te twijfelen aan mijn aansluiting  :-\
ook in http://www.circuitsonline.net/forum/view/122595 geeft men aan dat:

In dat geval hoort de condensator tussen blauw en bruin.
De netspanning sluit je aan tussen paars en blauw, of tussen paars en bruin, afhankelijk van de draairichting.

Ik heb nu een email naar de fabrikant gestuurd met de vraag wat de juiste aansluiting is. We wachten nog even af ;D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #100 Gepost op: 08-05-2015 13:32 u »
Kun je niet gewoon de walsen omdraaien in je walsemolen?  :weetniet:

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #101 Gepost op: 08-05-2015 13:38 u »
Net een schema binnen gekregen van de fabrikant voor de aansluiting van de motor. Het is inderdaad zoals ik in mijn
bovenstaande bericht aangaf:

Bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
Blauwe draad motor naar andere punt condensator
Paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #102 Gepost op: 08-05-2015 13:51 u »
Kun je niet gewoon de walsen omdraaien in je walsemolen?  :weetniet:

Heb ik ook gedaan.

Bert

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #103 Gepost op: 08-05-2015 14:17 u »
Of je kan het deel van de motor met de wikkelingen omdraaien, dan keert de draairichting ook om. Zo heb ik dat toendertijd met mijn Gefeg motor gedaan.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #104 Gepost op: 08-05-2015 14:26 u »
Lijkt met toch allemaal wat meer werk dan het simpel omwisselen van twee stekkertjes  ;D

Offline Vik75

• Senior lid
« Reactie #105 Gepost op: 08-05-2015 14:30 u »
Kijk dat is nog eens fijne informatie. Nu nog wachten op de motor en een koppeling naar de schrootmolen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 08-05-2015 14:30 u »
Lijkt met toch allemaal wat meer werk dan het simpel omwisselen van twee stekkertjes  ;D

Rollen omwisselen hoef je geen uitgebreide handleiding/uitleg voor te vergaren ;) Blijkbaar is het omwisselen/aansluiten van de stekkers een grotere uitdaging ;)

Groet,
de TDP

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #107 Gepost op: 08-05-2015 17:24 u »
Net een schema binnen gekregen van de fabrikant voor de aansluiting van de motor. Het is inderdaad zoals ik in mijn
bovenstaande bericht aangaf:

Bruine draad motor naar de condensator met hierop ook de bruine draad van de 220 V
Blauwe draad motor naar andere punt condensator
Paarse draad motor naar de blauwe draad van de 220 V

Het schema wat je laat zien komt niet overeen met de aansluitingen, die je beschrijft, volgens het schema zou je moeten volgen:

L (fase of bruine draad) -- U1 (paars)
N (nul of blauwe draad) -- U2 (blauw) & tevens naar de condensator
Als laatste de condensator op Z2 (bruine)

Het feit dat je nu bruin en blauw van je netstroom draad omdraait zal te maken hebben met de draairichting.
Ik zoek nog even een condensator (is zoiets ook bij een bouwmarkt te krijgen?) en dan ga ik zelf ook eens testen.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #108 Gepost op: 08-05-2015 18:05 u »
Het schema wat je laat zien komt niet overeen met de aansluitingen, die je beschrijft, volgens het schema zou je moeten volgen:

L (fase of bruine draad) -- U1 (paars)
N (nul of blauwe draad) -- U2 (blauw) & tevens naar de condensator
Als laatste de condensator op Z2 (bruine)

Het feit dat je nu bruin en blauw van je netstroom draad omdraait zal te maken hebben met de draairichting.
Ik zoek nog even een condensator (is zoiets ook bij een bouwmarkt te krijgen?) en dan ga ik zelf ook eens testen.

Het aansluiten van de blauwe of de bruine van de 220V maakt niets uit en heeft geen invloed op de draairichting omdat het wisselspanning is.
De draairichting kan je wijzigen door de 220V op de blauw of op de bruine draad van de motor aan te sluiten. Zoals hij in het schema aangegeven is draait hij bij mij linksom. Ik heb daarom de aansluiting op de bruine gezet (rechterkant van de condensator) en nu draait hij rechtsom.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #109 Gepost op: 08-05-2015 18:14 u »
Heb net ook een motor besteld via marktplaats (ja ik doe ook mee) en ben de rest van de benodigdheden aan het samenstellen.
Kan iemand de as diamater van de motor opmeten...
Dan kan ik alvast een koppeling bestellen.

Alvast bedankt.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #110 Gepost op: 08-05-2015 18:18 u »
Kan iemand de as diamater van de motor opmeten...

Diameter van de as is 10 mm.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 08-05-2015 19:41 u »
Diameter van de as is 10 mm.

Top, bedankt :duimop:

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #112 Gepost op: 09-05-2015 16:39 u »
Hallo,
Op 7 mei heb ik melding gemaakt van mijn Gefeg motor met omkeer schakelaar. Een paar foto's en het schema hierbij.

Peter

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #113 Gepost op: 09-05-2015 16:45 u »

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #114 Gepost op: 09-05-2015 16:46 u »

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 09-05-2015 17:09 u »
Mooie tekening! Heb je die ook een zonder omkeerschakelaar? Neem aan dat je jouw walsen altijd maar een kant op laat draaien.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #116 Gepost op: 09-05-2015 18:15 u »
Hallo,
Op 7 mei heb ik melding gemaakt van mijn Gefeg motor met omkeer schakelaar. Een paar foto's en het schema hierbij.

En mag ik vragen waar jij de as-koppeling vandaan hebt... Ebay?

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #117 Gepost op: 09-05-2015 18:34 u »
Lowbudget maar meer omdat ik de as niet precies tov elkaar geplaatst heb. Ik heb een dikwandige tuinslang waar koord inzit erover geschoven en met klemmen vastgezet. Werkt prima en is sterk genoeg. Voldoende sterk en flexibel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #118 Gepost op: 09-05-2015 22:03 u »
Hallo,

Peter

Heb je ook een kap om je motor af te schermen? Wel zo veilig!

Kun je goedkoop oplossen met een grote opbergdoos waar je een opening in hebt gemaakt voor de doorvoer van de as. Doos op zijn kop over de motor en klaar.

Offline Pethee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Mate(n)
« Reactie #119 Gepost op: 12-05-2015 07:28 u »
De koppeling kan je op ebay kopen maar ik heb hem van www.aliexpress.com, een website waar ze van alles verkopen. Ebay verkopen verlopen vaak via China.
En ja, ik heb een plastic kap over de motor. Die beschermt hem tegen vuil en tegen je vingers.

Zonder omkeerschakelaar zal je uit de tekening moeten herleiden. Dat kan inderdaad, 1x aansluiten en je weet of hij de goede richting uitdraait. Ik vond het wel handig.

Peter

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #120 Gepost op: 12-05-2015 07:58 u »
@Hoppenbrouwers: als jij alles uitgedokterd hebt, kom ik een keertje met je praten ;-)

Offline Vik75

• Senior lid
« Reactie #121 Gepost op: 13-05-2015 08:34 u »
Zo motor binnen en het aansluiten kan beginnen.

Heb nog 1 vraag en heeft niets met electra te maken maar hoe bevestig ik de motor. Er komt natuurlijk wel wat kracht vrij en lijkt me verstandig om hem goed vast te kunnen zetten.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Aan de mijne zitten namelijk geen bevestigingspunten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #122 Gepost op: 13-05-2015 20:55 u »
Heb nog 1 vraag en heeft niets met electra te maken maar hoe bevestig ik de motor. Er komt natuurlijk wel wat kracht vrij en lijkt me verstandig om hem goed vast te kunnen zetten.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Aan de mijne zitten namelijk geen bevestigingspunten.

Ik heb dat gedaan met een super grote slangenklem die ik door de midden gezaagd heb. De uiteinden die ik zo kreeg doorboord en vastgeschroefd op de plank waarop de motor rust. Vervolgens de schroef van de slangenklem aangedraaid waardoor alles stevig geklemd is.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 14-05-2015 14:17 u »

Ook ik heb een motor besteld en deze was (via marktplaats) binnen een paar dagen binnen.
Na al die voorbeelden met het geknutsel ben ik dus zelf ook gezwicht, hoewel het met een accuboormachine prima gaat (als eerder beweerd).
Al ben ik overtuigd dat de motor altijd maar 1 kant op zal draaien heb ik het voorbeeld gevolgd van Pethee om mijn opstelling straks toch in draairichting te kunnen veranderen.

Omdat zijn motor ietwat afwijkt van de mijne (en wellicht ook anderen) heb ik mijn schema ervan hier maar gedeeld. Ik kan op de huidige wijze de motor links- en rechtsom laten draaien.
De schakelcontacten van de (jaloezie)schakelaar die ik gebruik zijn ten opzichte van elkaar mechanisch vergrendeld. Best handig, dan kan je ook niet per ongeluk tegelijkertijd de motor 2 kanten op laten draaien, daar kunnen ze in de regel niet zo goed tegen.
Dus het gebruiken van een normale serie schakelaar is af te raden. Je zou ook kunnen kiezen voor een wisselschakelaar, nadeel is dan wel dat zodra je de steker in in de contactstop steekt de motor links of rechtsom gaat draaien en bij het "omschakelen" de motor zal willen springen, door het spontaan omdraaien van de draairichting.
Ik heb een iets zwaardere condensator gebruikt, maar 3,5 of 4  microfarad is al genoeg (zoals al eerder gemeld hier in dit onderwerp)
Voorlopig is het nog een test opstelling en heb het daarom nog houtje-touwtje in elkaar geknutseld.

Ik moet nog wat onderdelen halen, zoals een ruime onderbak en een houten plaat waarop ik het geheel straks ga monteren. En de  as-koppeling is nog vanuit China onderweg. Misschien dat ik de koppeling voor voorlopig met een strak passende slang en klemmen met elkaar verbind.
Als het uiteindelijk gereed is zal ik nog een afbeelding hier achter laten.

Overigens..... de weerstand van de spoelen van de motor zijn ongeveer 79 Ohm, dit gemeten tussen klem 1,2 en 1,3.

--------------------------
Verklaring van de afkortingen en letters op het schema:
(draad van de motor)
VT =violet
BN= bruin
BW= blauw

S= schakelaar
c=condensator

L= fase
N=nul
PE= aarde

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #124 Gepost op: 14-05-2015 22:19 u »
Volgens mij kan je beter een echte wisselschakelaar gebruiken dan twee aparte schakelaars. Wanneer je per ongeluk beide schakelaars tegelijk activeert wordt je motor daar niet blij van.  >:D

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #125 Gepost op: 14-05-2015 22:33 u »
Volgens mij kan je beter een echte wisselschakelaar gebruiken dan twee aparte schakelaars. Wanneer je per ongeluk beide schakelaars tegelijk activeert wordt je motor daar niet blij van.  >:D
Even goed lezen...

De schakelcontacten van de (jaloezie)schakelaar die ik gebruik zijn ten opzichte van elkaar mechanisch vergrendeld. Best handig, dan kan je ook niet per ongeluk tegelijkertijd de motor 2 kanten op laten draaien, daar kunnen ze in de regel niet zo goed tegen.
Dus het gebruiken van een normale serie schakelaar is af te raden.

Ik gebruik dus een jaloezieschakelaar. Dat is 1 schakelaar en in het geval van de schakelaar die ik gebruik is het niet meer dan een serieschakelaar waarvan de contacten mechanisch van elkaar zijn vergrendeld. Oftewel...je kan niet zonder de huidige stand uit te schakelen de andere stand indrukken (knoppie uit dan pas de andere aan).

Je zou ook kunnen kiezen voor een wisselschakelaar, nadeel is dan wel dat zodra je de steker in in de contactstop steekt de motor links of rechtsom gaat draaien en bij het "omschakelen" de motor zal willen springen, door het spontaan omdraaien van de draairichting.

Tijdens de opleiding was het vaak een sport om tijdens het practicum motoren salto's te laten maken door tijdens het in bedrijf zijn ervan plotseling de draairichting te veranderen. Dat is niet echt bevoorderlijk voor je motor. Dus vandaar het toepassen van een wisselschakelaar niet echt handig is.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #126 Gepost op: 15-05-2015 11:05 u »
Had ik inderdaad niet goed gelezen. Ik wilde je juist adviseren om zo'n "wisselschakelaar" toe te passen  ::)

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 15-05-2015 15:08 u »
Heb even geknutseld en tijdelijk de asverbinding gemaakt met een stukje slang, zolang de bestelde askoppeling nog niet binnen is.

Op het filmpje kan je zien (wel goed kijken) dat het zowel links als rechtsom kan draaien, met gedemonstreerd, dat de knoppen onderling mechanisch zijn vergrendeld.

Nu nog een afscherming maken, de askoppeling monteren, trechter terug plaatsen en een trekontlasting aanbrengen op het aansluitsnoer.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #128 Gepost op: 15-05-2015 18:55 u »
Waarom zou je een walsenmolen andersom willen laten draaien? Maw waarom de omkeerschakelaar?

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 15-05-2015 19:34 u »
Waarom zou je een walsenmolen andersom willen laten draaien? Maw waarom de omkeerschakelaar?

Knutseldrang en omdat het kan.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #130 Gepost op: 15-05-2015 19:49 u »
Knutseldrang en omdat het kan.
Ok, dat is duidelijk  :nut:

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #131 Gepost op: 15-05-2015 20:22 u »
Ok, dat is duidelijk  :nut:
Er is eigenlijk geen reden voor en had in een eerder bericht ook al gezegd dat het waarschijnlijk alleen maar naar 1 kant zal draaien.
En het was naar aanleiding van wat Pethee had gemaakt.
En je weet maar nooit waarom je het ineens wel zou kunnen gebruiken.
Nu zijn onderdelen voor mij gemakkelijk te verkrijgen... en de knutseldrang...

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #132 Gepost op: 25-05-2015 15:29 u »
Dank voor alle tips & trucs, ik heb naar aanleiding van dit topic ook een motortje (die via Marktplaats) gekocht. Overigens is die kerel via Marktplaats een stuk goedkoper dan hobbyplaza.
Condensator vinden rondom Den Bosch viel nog niet mee, uiteindelijk geslaagd in Waalwijk. Voor in totaal drie tientjes was ik klaar.
Askoppeling was een grotere uitdaging, is uiteindelijk met een koppelmoer gelukt. En het werkt ook nog, super.

Er is wel een maar en deze waarschuwing wil ik jullie niet onthouden. De motor is niet geschikt om geconditioneerde mout mee te malen, dat trekt ie niet. Voor mij wel zonde, ik conditioneer nu sinds enkele brouwsels en het scheelt gauw 5-10% rendement. Nog afgezien van het stof dat ik niet meer had :)
Kortom, setup werkt als een zonnetje met droge mout.

Nu alleen nog een kastje rond de motor maken, iemand nog ideeën?
 :proost:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #133 Gepost op: 25-05-2015 15:32 u »
Er is wel een maar en deze waarschuwing wil ik jullie niet onthouden. De motor is niet geschikt om geconditioneerde mout mee te malen, dat trekt ie niet. Voor mij wel zonde, ik conditioneer nu sinds enkele brouwsels en het scheelt gauw 5-10% rendement. Nog afgezien van het stof dat ik niet meer had :)

Ook niet als je het in een draaiende schrootmolen stort? Dat maakte bij mijn eerdere molen het verschil

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #134 Gepost op: 25-05-2015 15:46 u »
Gaat zo'n niet-flexibele koppeling niet eerder voor schade aan je motor zorgen? Hij kan immers het verschil niet opvangen.

Als de motor niet geschikt zou zijn om klam mee te schroten begin ik niet eens aan mijn opbouw. Dan blijf ik nog maar even bij de boormachine. Zou erg zonde zijn.

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #135 Gepost op: 25-05-2015 16:17 u »
Ook niet als je het in een draaiende schrootmolen stort? Dat maakte bij mijn eerdere molen het verschil

Nee, helaas. Heb ik geprobeerd.

Gaat zo'n niet-flexibele koppeling niet eerder voor schade aan je motor zorgen? Hij kan immers het verschil niet opvangen.

Om eerlijk te zijn: geen idee. Ik heb bij een aantal ijzerwarenzaken, een motoronderdelenzaak en een hobbyzaak om advies gevraagd. Dit was ongeveer het universe advies, op een hardstalen askoppeling na, die me >40 euro zou hebben gekost.
Hou had jij de koppeling in gedachten?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 25-05-2015 16:58 u »

Hou had jij de koppeling in gedachten?
Flexibele koppeling zoals eerder in dit topic aangegeven. Die vangt het verschil in spanning op wat de levensduur bevordert.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 25-05-2015 17:34 u »
Dank voor alle tips & trucs, ik heb naar aanleiding van dit topic ook een motortje (die via Marktplaats) gekocht. Overigens is die kerel via Marktplaats een stuk goedkoper dan hobbyplaza.
Condensator vinden rondom Den Bosch viel nog niet mee, uiteindelijk geslaagd in Waalwijk. Voor in totaal drie tientjes was ik klaar.
Askoppeling was een grotere uitdaging, is uiteindelijk met een koppelmoer gelukt. En het werkt ook nog, super.

Kortom, setup werkt als een zonnetje met droge mout.

Nu alleen nog een kastje rond de motor maken, iemand nog ideeën?
 :proost:

Ik heb een gereedschap/materialenbakje gekocht bij de Action, kostte 70 cent.
Ze waren er in het zwart of in het flitsend oranje.

Trouwens die koppeling vind ik wel slim. Had ik eerder aan moeten denken, sterf ervan op het werk.
Ik wacht nog steeds op de koppeling die ik via Ebay heb gekocht.

Geduld...

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #138 Gepost op: 25-05-2015 19:53 u »

Er is wel een maar en deze waarschuwing wil ik jullie niet onthouden. De motor is niet geschikt om geconditioneerde mout mee te malen, dat trekt ie niet.

Je kunt ook het gat boven de rollen in je mouttrechter kleiner maken. Dan komt er minder mout tegelijk op de rollen en is er een stuk minder kracht nodig. Op die manier kun je ook klam schroten.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 25-05-2015 20:21 u »
Je kunt ook het gat boven de rollen in je mouttrechter kleiner maken. Dan komt er minder mout tegelijk op de rollen en is er een stuk minder kracht nodig. Op die manier kun je ook klam schroten.

...maar duurt het ook veel langer

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #140 Gepost op: 25-05-2015 20:36 u »
Zelfs dat heb ik geprobeerd. Bij mij werkte dat niet: 20 korrels en het zat vast :(

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #141 Gepost op: 21-07-2015 22:58 u »
Bennemans, waar heb jij je askoppeling besteld?
Ik overweeg nu om deze motor te vervangen voor een 3-fase motor, gezien het gebrek aan capaciteit van de huidige :(
Kost me weer een paar tientjes.

Die koppeling zal ik ook voor een andere motor nodig hebben.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #142 Gepost op: 22-07-2015 08:35 u »
Ik overweeg nu om deze motor te vervangen voor een 3-fase motor, gezien het gebrek aan capaciteit van de huidige :(

Kijk eens hier: http://www.ebay.nl/itm/Flexible-CNC-Jaw-Shaft-Coupling-Coupler-5-6-6-35-8-10mm-for-DC-Motor-D25L30-/251258627945?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3a802e6769

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #143 Gepost op: 22-07-2015 08:39 u »
Super, rajd, dat is het precies. Dank.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 22-07-2015 08:47 u »
Super, rajd, dat is het precies. Dank.

Als je een nieuwe motor wil gebruiken, zorg dan dat je de maten van de as weet, anders heb je nog niets aan zo'n koppeling.

Ik loop trouwens tegen hetzelfde probleem aan qua capaciteit... Als ik er een halve maatliter mout ingooi, gaat deze al vastlopen. Iemand anders hiervoor nog ideeën? Zou het kunnen helpen een 'sterkere' condensator te gebruiken? Ik gebruik nu een 3,5uF 450v variant (volgens mij werd deze in dit draadje aangeraden).

Groet,
de TDP

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #145 Gepost op: 22-07-2015 08:55 u »
Ik loop trouwens tegen hetzelfde probleem aan qua capaciteit... Als ik er een halve maatliter mout ingooi, gaat deze al vastlopen. Iemand anders hiervoor nog ideeën? Zou het kunnen helpen een 'sterkere' condensator te gebruiken? Ik gebruik nu een 3,5uF 450v variant (volgens mij werd deze in dit draadje aangeraden).

Andere condensator gaat je niet helpen vrees ik, die is alleen bedoeld als 'starter'.
Misschien dat mechanica ons nog zou kunnen helpen (andere tandwieltjes) maar daar heb ik weinig vertrouwen in, vandaar dat ik een andere motor overweeg.
Als ik een leuke heb gevonden zal ik dat hier posten.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #146 Gepost op: 22-07-2015 09:05 u »
Andere condensator gaat je niet helpen vrees ik, die is alleen bedoeld als 'starter'.
Misschien dat mechanica ons nog zou kunnen helpen (andere tandwieltjes) maar daar heb ik weinig vertrouwen in, vandaar dat ik een andere motor overweeg.
Als ik een leuke heb gevonden zal ik dat hier posten.

Jij maakt ook gebruik van die Gefeg motor van die kerel uit Horst? Werkt bij mij prima op mijn 2-walsen molen uit China. Een andere condensator zal niet helpen inderdaad - slipt wellicht de koppeling?

Tips indien motorcapaciteit een issue is:
1. Start de molen met een lege hopper en gooi pas het mout er in wanneer de molen loopt
2. Versmal de ingang van de walsen met een stukje plexiglas oid, zodat de molen / motor gelijktijdig minder mout te verwerken krijgt
3. Schroot grover

Ik heb nooit gemeten hoe snel ik schroot, lang is het zeker niet. Zal het de volgende keer eens timen...

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #147 Gepost op: 22-07-2015 09:47 u »
Als je een nieuwe motor wil gebruiken, zorg dan dat je de maten van de as weet, anders heb je nog niets aan zo'n koppeling.

Groet,
de TDP
Met een andere condensator wordt de motor niet sterker.
Wat je zou kunnen doen is de opening in de moutmolen waardoor de mout wordt aangevoerd wat kleiner maken (bv opvullen met een blokje). Hierdoor krijgt de motor wat minder voor zijn kiezen en hoeft dus wat minder sterk te zijn. Anders lijkt een sterkere motor de enige oplossing,
Succes !

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 22-07-2015 11:33 u »
Met een andere condensator wordt de motor niet sterker.
Wat je zou kunnen doen is de opening in de moutmolen waardoor de mout wordt aangevoerd wat kleiner maken (bv opvullen met een blokje). Hierdoor krijgt de motor wat minder voor zijn kiezen en hoeft dus wat minder sterk te zijn. Anders lijkt een sterkere motor de enige oplossing,
Succes !

Hmm, dan is de enige winst dat ik niet zelf hoef te draaien... Het gaat vooral mis wanneer er mout over de gehele breedte van de wals ligt, dus je tip is wel een goede! Dank je!

Groet,
de TDP

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #149 Gepost op: 22-07-2015 11:44 u »
....dan is de enige winst dat ik niet zelf hoef te draaien...

Ehhhh    daar gaat het toch om wanneer je een motor gaat gebruiken   >:D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #150 Gepost op: 22-07-2015 11:46 u »
Ehhhh    daar gaat het toch om wanneer je een motor gaat gebruiken   >:D

Klopt, maar zou het niet fantastisch zijn dat je buiten het niet zelf hoeven te draaien, je ook tijdwinst hebt? :)

Groet,
de TDP

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 22-07-2015 12:33 u »
Klopt, maar zou het niet fantastisch zijn dat je buiten het niet zelf hoeven te draaien, je ook tijdwinst hebt? :)

Groet,
de TDP
Natuurlijk! Ik plaag maar een beetje.   :biersmile:
Je kunt natuurlijk de motor harder laten draaien dan je zelf handmatig kunt (of kunt volhouden). En voor de tip met de blokjes geldt dat je even kunt experimenteren om zo weinig mogelijk ruimte te blokkeren maar wel voldoende om de molen draaiende te houden.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #152 Gepost op: 22-07-2015 14:52 u »

He Zedd, heb jij dan thuis 3 fasen tot je beschikking?

Jij maakt ook gebruik van die Gefeg motor van die kerel uit Horst? Werkt bij mij prima op mijn 2-walsen molen uit China. Een andere condensator zal niet helpen inderdaad - slipt wellicht de koppeling?

Tips indien motorcapaciteit een issue is:
1. Start de molen met een lege hopper en gooi pas het mout er in wanneer de molen loopt
2. Versmal de ingang van de walsen met een stukje plexiglas oid, zodat de molen / motor gelijktijdig minder mout te verwerken krijgt
3. Schroot grover

Ik heb nooit gemeten hoe snel ik schroot, lang is het zeker niet. Zal het de volgende keer eens timen...

Ik heb helemaal geen problemen met schroten en hoef geen trucken uit te halen om te zorgen dat de boel niet vast loopt.
Inderdaad slippen van de koppeling zou inderdaad een reden kunnen zijn... Ik had dat in eerste instantie ook met mijn koppeling, kwestie van echt goed vast zetten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #153 Gepost op: 22-07-2015 15:05 u »
Het ligt volgens mij niet aan het slippen van de koppeling, de motor draait helemaal niet rond op het moment dat hij zich vastgrijpt. Zal het sowieso nog even controleren, maar zal gewoon meer geduld op moeten brengen, vrees ik :)

Groet,
de TDP

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #154 Gepost op: 22-07-2015 15:27 u »
Het ligt volgens mij niet aan het slippen van de koppeling, de motor draait helemaal niet rond op het moment dat hij zich vastgrijpt. Zal het sowieso nog even controleren, maar zal gewoon meer geduld op moeten brengen, vrees ik :)

Groet,
de TDP
Gelukkig nergens last van, de motor heeft best een hoog koppel.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #155 Gepost op: 23-07-2015 11:48 u »
Gelukkig nergens last van, de motor heeft best een hoog koppel.

Zal vanavond wel even knutselen en kijken of ik verbeteringen kan toepassen. Anders plak ik een stuk karton in de bak, zodat de toevoer kleiner wordt, komt wel goed :)

Groet,
de TDP

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #156 Gepost op: 23-07-2015 11:53 u »
Ik blijft het wel raar vinden dat sommigen (m.n. Bennemans) geen enkel probleem ondervinden terwijl tdp en ik dat wel hebben.
Wat is hier de variabele?
- Niet de motor, we hebben allemaal zo'n Gefeg motor.
- Onwaarschijnlijk: de wals. Loopt zo soepel alsof er geen weerstand is (zonder mout).
- Mogelijk: koppeling, hoewel die van mij zeker niet slipt.

Kleiner maken van het gat is niet optimaal maar als het werkt sta ik daar wel voor open.
Sowieso wil ik klam kunnen schroten, wellicht dat dit betekent dat ik als nog een nieuwe motor aanschaf. Inderdaad zal een 3-fase motor voor mij afvallen bij gebrek aan krachtstroom.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #157 Gepost op: 23-07-2015 12:01 u »
Ik blijft het wel raar vinden dat sommigen (m.n. Bennemans) geen enkel probleem ondervinden terwijl tdp en ik dat wel hebben.
Wat is hier de variabele?
- Niet de motor, we hebben allemaal zo'n Gefeg motor.
- Onwaarschijnlijk: de wals. Loopt zo soepel alsof er geen weerstand is (zonder mout).
- Mogelijk: koppeling, hoewel die van mij zeker niet slipt.

Kleiner maken van het gat is niet optimaal maar als het werkt sta ik daar wel voor open.
Sowieso wil ik klam kunnen schroten, wellicht dat dit betekent dat ik als nog een nieuwe motor aanschaf. Inderdaad zal een 3-fase motor voor mij afvallen bij gebrek aan krachtstroom.

Ik zit met hetzelfde vraagteken boven mijn hoofd...
De motor moeten we kunnen uitsluiten, we gebruiken allemaal dezelfde.
De wals: Hier zou het in kunnen zitten. Bij mij wordt er 1 wals aangedreven, de andere 2 gaan pas draaien op het moment dat er mout tussen zit. Wellicht dat de mensen zonder problemen een molen hebben die beide/alle walsen aandrijft? Ik heb een molen met 3 walsen, dit kan natuurlijk ook meer weerstand opleveren.

De koppeling: An sich denk ik niet dat het aan de koppeling zelf kan liggen. Het enige is dat het een verbinding is tussen de motor en de aandrijfas. Echter, wanneer je de koppeling niet goed uitgelijnd hebt, wat echt wel aannemelijk is, bouw je wel een bepaalde weerstand op. Dit wordt deels afgevangen doordat het een flexibele koppeling is, maar toch zal het gaan 'knellen'.

Groet,
de TDP

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #158 Gepost op: 23-07-2015 12:05 u »
Hier zie ik toch mooi twee verschillen.

De wals: Hier zou het in kunnen zitten. Bij mij wordt er 1 wals aangedreven, de andere 2 gaan pas draaien op het moment dat er mout tussen zit. Wellicht dat de mensen zonder problemen een molen hebben die beide/alle walsen aandrijft? Ik heb een molen met 3 walsen, dit kan natuurlijk ook meer weerstand opleveren.

Ik heb een molen met twee walsen. Eentje wordt aangedreven, de andere indirect wanneer de mout er tussendoor wordt geduwd.

De koppeling: An sich denk ik niet dat het aan de koppeling zelf kan liggen. Het enige is dat het een verbinding is tussen de motor en de aandrijfas. Echter, wanneer je de koppeling niet goed uitgelijnd hebt, wat echt wel aannemelijk is, bouw je wel een bepaalde weerstand op. Dit wordt deels afgevangen doordat het een flexibele koppeling is, maar toch zal het gaan 'knellen'.

Dat is een goeie. Ik heb geen flexibele koppeling op dit moment en de uitlijnen is zeker niet optimaal. Die flexibele koppeling ga ik bestellen.
En het uitlijnen zou zo'n grote weerstand kunnen opleveren? Ga ik ook mee aan de slag.
Overigens staat er een pagina of twee terug een foto van mijn opstelling, kan je mooi spieken :proost:

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #159 Gepost op: 23-07-2015 12:31 u »
Hier zie ik toch mooi twee verschillen.

Ik heb een molen met twee walsen. Eentje wordt aangedreven, de andere indirect wanneer de mout er tussendoor wordt geduwd.
Die heb ik ook (budgetmodel bij Brouwmarkt vandaan).

Dat is een goeie. Ik heb geen flexibele koppeling op dit moment en de uitlijnen is zeker niet optimaal. Die flexibele koppeling ga ik bestellen.
En het uitlijnen zou zo'n grote weerstand kunnen opleveren? Ga ik ook mee aan de slag.
Overigens staat er een pagina of twee terug een foto van mijn opstelling, kan je mooi spieken :proost:

Ik heb zo'n koppeling gebruikt als door Rajd in de link aangegeven heeft.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #160 Gepost op: 24-05-2016 21:25 u »
Om een oud topic nog eens actueel te maken...

El cheapo walsenmolen koppelen aan een (willekeurige) motor.
Op ebay 2 koppelingen aangeschaft.

Type 1

Resultaat: zonder belasting prima, met een enkel korreltje mout in de molen slipt de koppeling door, hoe muurvast je 'm ook aan draait.

Type 2

Resultaat: zonder belasting prima, met 10 korreltjesmout  in de molen ook prima, met een klein kopje mout in de molen:
(excuus voor de slechte kwaliteit)

Dus vandaag een ander type besteld op ebay om uit te proberen.

Type 3

Hopelijk meer succes.
 :degroeten:

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #161 Gepost op: 24-05-2016 21:57 u »
Misschien een rare vraag maar ik stel hem gewoon toch.
Komen de as diameters van je molen en die willekeurige motor wel overeen met de gat diameter van de koppeling?

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #162 Gepost op: 24-05-2016 22:05 u »
Ik heb al jaren een stugge dikwandige tuinslang waar touw in zit. Dit is wel de dikkere maat slang en dat werkt prima. Best flexibel omdat mijn asjes niet 100% tegenover elkaar zitten maar bij een toerental van ca 150 is dat geen probleem. De slang als koppeling vangt alles op. De slang over de asjes geschoven en er een boutje doorheen.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #163 Gepost op: 24-05-2016 23:44 u »
Misschien een rare vraag maar ik stel hem gewoon toch.
Komen de as diameters van je molen en die willekeurige motor wel overeen met de gat diameter van de koppeling?

Zeker geen rare vraag. Beiden komen overeen...

Ik heb al jaren een stugge dikwandige tuinslang waar touw in zit. Dit is wel de dikkere maat slang en dat werkt prima. Best flexibel omdat mijn asjes niet 100% tegenover elkaar zitten maar bij een toerental van ca 150 is dat geen probleem. De slang als koppeling vangt alles op. De slang over de asjes geschoven en er een boutje doorheen.

Een boutje door de as van mijn motor is geen optie, deze is van gehard plutoniumstaal oid, geen krasje op te krijgen  >:(
Helaas.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #164 Gepost op: 25-05-2016 08:41 u »
Een boutje door de as van mijn motor is geen optie, deze is van gehard plutoniumstaal oid, geen krasje op te krijgen  >:(
Helaas.

Een platte kant aan de as maken met een slijpschijf? Dat moet met elke staalsoort lukken.

Bert

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #165 Gepost op: 25-05-2016 09:28 u »
Een platte kant aan de as maken met een slijpschijf? Dat moet met elke staalsoort lukken.

Bert

Zowel de moutmolen als de motor hebben reeds een vlak kantje op de as (gelukkig). Daarom heb ik nu ook gekozen voor een koppeling die je met schroeven op de platte kantjes vast kan zetten. Hopelijk werkt dit wel.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #166 Gepost op: 25-05-2016 09:51 u »
Typisch, ik heb ook de "type 1" koppeling op mijn Chinese walsenmolen, welke ik aandrijf met een Gefeg motor met vertragingskast (ongeveer 160 rpm). Deze heeft bij mij nog nooit geslipt of ander onwenselijk gedrag vertoond. Ik mag wel zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over deze setup :).

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #167 Gepost op: 25-05-2016 10:16 u »
Typisch, ik heb ook de "type 1" koppeling op mijn Chinese walsenmolen, welke ik aandrijf met een Gefeg motor met vertragingskast (ongeveer 160 rpm). Deze heeft bij mij nog nooit geslipt of ander onwenselijk gedrag vertoond. Ik mag wel zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over deze setup :).

Mijn motor is ook een Gefeg met vertragingskast, de koppeling past dusdanig goed op de as van de motor dat deze er met milde dwang opgeschoven moet worden dmv een hamer. Deze kant slipte dan ook niet.
De as van de el-cheapo-moutmolen van Van der Kooy is een fractie dunner en past ook vrij nauw, maar helaas dus wel met slip.

Meer mensen die de Van der Kooy moutmolen hebben bemotord?

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #168 Gepost op: 25-05-2016 11:01 u »
Type 1 werkte uitstekend bij mij.
Alleen de motor was niet zwaar genoeg helaas. Nu weer terug naar mijn boor.

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #169 Gepost op: 25-05-2016 12:24 u »
Misschien is het gat van de 1ste koppeling iets te groot. Dan kan je m vast draaien wat je wil maar dan zet je m niet vast.
Ja kan bv een papiertje op de as aanbrengen en of de binnenkant van de koppeling in de lengte van de as wat opschuren.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #170 Gepost op: 25-05-2016 13:06 u »
En als je een boutje door t asje van je moutmolen en koppeling doet?  Of zeg ik nou iets geks...

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #171 Gepost op: 25-05-2016 13:32 u »
Misschien is het gat van de 1ste koppeling iets te groot. Dan kan je m vast draaien wat je wil maar dan zet je m niet vast.
Ja kan bv een papiertje op de as aanbrengen en of de binnenkant van de koppeling in de lengte van de as wat opschuren.

Waarschijnlijk is de moutmolenas inderdaad net niet dik genoeg, opschuren reeds geprobeerd en het opdikken van de as ook met zeer stroef isolatietape ook. Beiden gaven niet het gewenste resultaat.

En als je een boutje door t asje van je moutmolen en koppeling doet?  Of zeg ik nou iets geks...

Dat is inderdaad altijd een oplossing en helemaal niet iets geks. Eigenlijk wilde ik het eerst proberen met standaard materialen.
Dit mede om andere brouw-knutselaars een passende standaard oplossing te kunnen bieden.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #172 Gepost op: 25-05-2016 13:42 u »
Naar de Welkoop in het dorp verderop gegaan.
2 slangenklemmen 11-16 aangeschaft
5 cm (geweven) (compressor)slang 10x16 gebietst
En getest...

Resultaat:
Zonder mout in de molen werkt ie als een jekky, met een paar korrels mout in de molen werkt ie als een jekky, met een flinke bak mout in de molen werkt ie als een jekky.
Een aanradert dus wat mijn betref.

Op de foto is ook mooi te zien hoe de Gefeg motor met standaard hoekbeugeltjes van de Gamma heel makkelijk te monteren is.
De motor heb ik met slechts 2 bouten door de plank vastgezet opdat deze enigszins kan bewegen wat de assen onderling iets meer speling geeft. De moutmolen staat op rubber doppen op de plank waardoor deze ook een beetje kan meebewegen.

Eindelijk van die Corrona molen verlost.
 :hoera:

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #173 Gepost op: 25-05-2016 14:24 u »
Bert, wat voor motor is dat precies? Zit er uit als de mijne behalve dat die niet sterk genoeg is gebleken...

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #174 Gepost op: 25-05-2016 14:36 u »
Bert, wat voor motor is dat precies? Zit er uit als de mijne behalve dat die niet sterk genoeg is gebleken...

Een Gefeg motor, type ES71
45 Watt
3000 RPM
3.3 uF
vertragingsbak 19.43:1
(154 RPM uitgaande as)

De motor die hier op het forum wel vaker aan mensen is aangeboden.

Heb er nog niet klam mee geschroot, mogelijk dat dit te zwaar wordt voor het dingetje.
Resultaat zal ik binnenkort posten.

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #175 Gepost op: 25-05-2016 14:43 u »
Dank.
Ik heb de Es 7150, specs net als jij.
No way Dat die wil schroten. Loopt al vast bij een handje mout laat staan een volle bak.

Jou lukt dat dus wel? Ik heb de assen netjes uitgelijnd en voorzien van een stevige, enigszins flexibele koppeling. Werkte niet, wilde niet draaien.
Heb jij nog heldere ingevingen waar dat aan zou kunnen liggen?

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
« Reactie #176 Gepost op: 25-05-2016 17:08 u »
Dank.
Ik heb de Es 7150, specs net als jij.
No way Dat die wil schroten. Loopt al vast bij een handje mout laat staan een volle bak.

Jou lukt dat dus wel? Ik heb de assen netjes uitgelijnd en voorzien van een stevige, enigszins flexibele koppeling. Werkte niet, wilde niet draaien.
Heb jij nog heldere ingevingen waar dat aan zou kunnen liggen?

Hmmm, vreemd.
Ik heb het geprobeerd met een kilootje palemout en het ging voortreffelijk, wel heb ik de molen vrij grof staan, misschien scheelt dat?
Toen ik de molen net binnen had, heb ik 'm heel fijn gezet en de schroeftol er op, daarmee ging bijna mijn pols uit de kom.
Voor fijner schroten is meer kracht nodig, verder kom ik ook niet.
Goede aanloopcondensator gebruikt?

Offline Vik75

• Senior lid
« Reactie #177 Gepost op: 25-05-2016 17:49 u »
Mijn, zo'n zelfde motor wil ook niet. Pils of pale mout gaat nog enigszins maar dan houd het ook op.

Dus ik zwengel maar weer. Pffff. Misschien ook iets grover mouten maar hij staat al redelijk grof.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #178 Gepost op: 25-05-2016 22:49 u »
En getest...

Resultaat:
Zonder mout in de molen werkt ie als een jekky, met een paar korrels mout in de molen werkt ie als een jekky, met een flinke bak mout in de molen werkt ie als een jekky.

Op de foto is ook mooi te zien hoe de Gefeg motor met standaard hoekbeugeltjes van de Gamma heel makkelijk te monteren is.
De motor heb ik met slechts 2 bouten door de plank vastgezet opdat deze enigszins kan bewegen wat de assen onderling iets meer speling geeft. De moutmolen staat op rubber doppen op de plank waardoor deze ook een beetje kan meebewegen.

Ik heb de zelfde motor op de zelfde manier gemonteerd :-)

Mooi dat je een oplossing hebt. Ik wilde nog suggereren om teflon om de as van de molen te wikkelen... dat lijkt nu echter overbodig :)

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #179 Gepost op: 25-05-2016 23:03 u »
Ik heb er mijn boormachine met 1000 toeren aanhangen. Werkt perfect. Wel heb ik er een overbrenging tussen zodat ie ca 150 rpm draait. Een overbrenging van een ouderwetse handboor in een tandwielkast. Koop je voor een paar euro in de kringloopwinkel.

Offline erwinl

• Vol lid
  • www.deceijser.nl
« Reactie #180 Gepost op: 25-05-2016 23:05 u »
Hier gaat het met kleine beetjes wel goed, alleen als ik een volle emmer mout erin gooi loopt hij vast.

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #181 Gepost op: 26-05-2016 20:54 u »
Ik heb er mijn boormachine met 1000 toeren aanhangen. Werkt perfect. Wel heb ik er een overbrenging tussen zodat ie ca 150 rpm draait. Een overbrenging van een ouderwetse handboor in een tandwielkast. Koop je voor een paar euro in de kringloopwinkel.
Heb je daar een foto van?

En misschien een beetje of topic maar wat is er mis met de hogere toeren?
Ik probeer trouw om de boor zachtjes te laten lopen maar om eerlijk te zijn, als ik hem vol open gooi schroot ie net zo goed...

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #182 Gepost op: 26-05-2016 21:30 u »
En getest...

Resultaat:

Ziet er goed uit zeg. Geniaal in zijn eenvoud en het mooie ervan dat het bijna niets kost. Super idee, dit hou ik in gedachten als ik zelf eem moutmolen ga kopen. Kan nu gelukkig nog bij een brouwmaat terecht.

Jos

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #183 Gepost op: 26-05-2016 22:38 u »
Om een oud topic nog eens actueel te maken...

El cheapo walsenmolen koppelen aan een (willekeurige) motor.
Op ebay 2 koppelingen aangeschaft.

Type 1

Resultaat: zonder belasting prima, met een enkel korreltje mout in de molen slipt de koppeling door, hoe muurvast je 'm ook aan draait.

Type 2

Resultaat: zonder belasting prima, met 10 korreltjesmout  in de molen ook prima, met een klein kopje mout in de molen:
(excuus voor de slechte kwaliteit)

Dus vandaag een ander type besteld op ebay om uit te proberen.

Type 3

Hopelijk meer succes.
 :degroeten:

Vandaag ook even geknutseld met het tweede type koppeling. Werkt perfect bij mij mits er een boutje door zit die op het platte deel van de as drukt. Gevulde moutmolen en dan pas aanzetten ging prima, totdat ik dat probeerde met wat tarwe en ik de walsen (te strak) had aangedraaid. Toen hetzelfde resultaat als wat jij had -> een gebroken koppelstuk  :huilen:

Gelukkig had ik er twee besteld en weet ik nu dat je gewoon moet blijven uitkijken met te strak afstellen van de molen.

Denk overigens dat ik ook een 'type 3' koppeling erbij koop, voor het geval mijn huidige koppeling weer springt. Heb de assen mooi uitgelijnd gekregen en zowel de motor als de molen staan op een plaatje van kurk. Dit vangt ook wat kleine bewegingen en klappen op bij opstarten bijvoorbeeld.

Overigens gebruik ik nu tijdelijk een 24 volt motor van marktplaats (volgens mij importeert deze man ze via eBay) omdat ik mijn andere motor nog aan de praat moet krijgen. Er zit een vertragingskast in die ervoor zorgt dat hij ongeveer 300 toeren per minuut draait. Kracht zat, zelfs met een 12v voeding eraan is hij al niet meer te stoppen met de hand. Standaard levert deze man ze met een tandwieltje erop, voor mensen die willen aandrijven met een ketting is dat misschien nog handig.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m1027423775-elektromotor-24-volt-met-ingebouwde-vertraging-250watt.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #184 Gepost op: 27-05-2016 09:09 u »
Ik volg al een poosje deze discussie. Mijn zelfbouw walsenmolen (30 cm walsen) heeft een ruim voldoende sterke motor dus ik heb nog nooit problemen gehad. Vroeg me dus af waarom veel anderen hier wel tegenaan blijven lopen. Hier mijn voorzichtige conclusie.  :weetniet:

Volgens mij is het zo dat de bekende Gefeg motor (iets van 50-60 watt) nét voldoende kán zijn om een grof afgestelde en niet te brede schrootmolen met minder taaie of harde mout rond te krijgen. Maar zodra er ook maar IETS tegen zit, is het afgelopen en staat de schrootmolen stil.

De nu door Houten Hoofd voorgestelde motor is véél sterker (250 watt) en dus zal deze veel beter in staat zijn om de zaak rond te krijgen. Je zult wel op zoek moeten naar een goede 24 V voeding (al werkt het kennelijk ook op 12 V, mits de molen niet te zwaar loopt). PWM regeling van een paar € er op en je kunt de snelheid ook nog eens perfect regelen.  8)

Voor mij zou de keuze eenvoudig zijn.  :proost:

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #185 Gepost op: 27-05-2016 09:13 u »
Ik deel je mening Pim, over de Gefeg dan. Die is inderdaad net niet sterk genoeg. Ik schroot grof (meer dan 1.2) en heb wel eens een handje kunnen schroten maar nooit een batch.
Ik ga die andere motor eens bekijken.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #186 Gepost op: 27-05-2016 10:16 u »
Persoonlijk zou ik niet de schrootmolen rechtstreeks aandrijven maar eerder met een V riem (v snaar) met een extra span poelie.
Voordeel, je kan je motor over dimensioneren.
Je kan de correcte kracht instellen door middel de span poelie, als de kracht te groot wordt slipt de riem, hierdoor ga je je motor of schrootmolen niet over belasten (as breuk bij schrootmolens is een bekend probleem zeker bij klam schroten)
Je hebt minder problemen bij het starten van een gevulde schrootmolen.
Je kan dan nog kiezen voor een vast ingestelde span poelie of eentje die de correcte spanning garandeert met een veer (of de combinatie)

Wel is het raadzaam om een extra lager/ bus te voorzien om de uitstekende assen te steunen om de trekkrachten op te vangen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #187 Gepost op: 27-05-2016 11:16 u »
Wat is het toerental van de as van de Geveg motor?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #188 Gepost op: 27-05-2016 14:06 u »
Wat is het toerental van de as van de Geveg motor?
Uit een ander draadje gekopieerd...
De Gefeg heeft een ca. 1:17 vertraging (2800 -> 160 rpm)

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #189 Gepost op: 27-05-2016 21:54 u »
Nog even over die 24 volt voeding. Ik heb er eentje op Banggood gekocht. 10 ampere, regelbaar voltage (voor je snelheid) voor 18 euro.

Voor ongeveer 80 euro heb ik een goed werkende combo als vervanging van mij krachtstroom motor die ik nog moet afstellen zodat ie werkt. Voor de huidige hoeveelheden is dit wel even prima

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #190 Gepost op: 27-05-2016 23:28 u »
Ik deel je mening Pim, over de Gefeg dan. Die is inderdaad net niet sterk genoeg. Ik schroot grof (meer dan 1.2) en heb wel eens een handje kunnen schroten maar nooit een batch.
Ik ga die andere motor eens bekijken.

Toch typisch - ik schroot nu iets van 1 a 2 jaar met deze motor icm de Chinese walsenmolen. 0 Problemen gekend, ook met een fijnere afstelling, tarwe etc. Qua tempo durf ik het niet zozeer in te schatten, behalve dat ik mijn typische stort (zal richting de 5kg zijn) er in weinig tijd (2 minuten?) doorheen haal. Ik klaag zeker niet :)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #191 Gepost op: 28-05-2016 00:29 u »
Nog even over die 24 volt voeding. Ik heb er eentje op Banggood gekocht. 10 ampere, regelbaar voltage (voor je snelheid) voor 18 euro.

Voor ongeveer 80 euro heb ik een goed werkende combo als vervanging van mij krachtstroom motor die ik nog moet afstellen zodat ie werkt. Voor de huidige hoeveelheden is dit wel even prima
Heb je die 24V voeding besteld of al in huis? Vaak hebben dit soort voedingen een overstroombeveiliging waardoor ze bij iets meer dan 10 A in beveiliging gaan. Met een 250 W motor vrees ik dat je al snel te grote aanloopstroom hebt waardoor de voeding in protectie gaat en de motor niet wil aanlopen. Als je de krachtstroom motor aan de gang krijgt lijkt mij dat een simpeler en betere oplossing.

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
Hulp nodig: aandrijving schrootmolen
« Reactie #192 Gepost op: 28-05-2016 01:13 u »
De andere motor aan de praat krijgen is inderdaad mijn doel ook.

Voeding is al binnen en werkt prima. Wel moeite met aanlopen zoals je al beschreef. Maar als de stroom al op de adapter staat en dan pas de motor word aangeachakeld is er geen enkel probleem en gaat ie als een tierelier. Is dit erg denk je Hans?

Edit: vanochtend nog even gespeeld met de motor en ook nu bij de tweede manier (eerst stroom op power supply, dan motor inschakelen) lijkt er een blokkade op te treden. De motor draait dan heeel zachtjes.

Is hier een oplossing voor?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #193 Gepost op: 28-05-2016 13:12 u »
Toch typisch - ik schroot nu iets van 1 a 2 jaar met deze motor icm de Chinese walsenmolen. 0 Problemen gekend, ook met een fijnere afstelling, tarwe etc. Qua tempo durf ik het niet zozeer in te schatten, behalve dat ik mijn typische stort (zal richting de 5kg zijn) er in weinig tijd (2 minuten?) doorheen haal. Ik klaag zeker niet :)
Meestal is het verschil tussen net wel en net niet maar heeeeel klein  :o

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #194 Gepost op: 28-05-2016 13:13 u »
Ik zit even te brainstormen. Die voeding is op deze manier dus waardeloos. Zou een mogelijke oplossing zijn om een grotere voeding erop aan te sluiten? Op diezelfde site staan namelijk ook 360 watt 24v 15 ampere voedingen. Zou deze dan wél zonder 10 keer proberen de motor aanslingeren en laten draaien denken jullie? Het is namelijk een best elegante oplossing als dit werkt (ook voor andere mensen!)

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #195 Gepost op: 28-05-2016 13:28 u »
Ik zit even te brainstormen. Die voeding is op deze manier dus waardeloos. Zou een mogelijke oplossing zijn om een grotere voeding erop aan te sluiten? Op diezelfde site staan namelijk ook 360 watt 24v 15 ampere voedingen. Zou deze dan wél zonder 10 keer proberen de motor aanslingeren en laten draaien denken jullie? Het is namelijk een best elegante oplossing als dit werkt (ook voor andere mensen!)
Een andere voeding zou een optie kunnen zijn. Die Chinezen werken namelijk graag op de limiet en dus zal een 10 A voeding ook echt niet meer aankunnen.
Om aanloopstromen te voorkomen kan je natuurlijk ook met een PWM regelaar werken. Dan kan je de snelheid langzaam opvoeren en voorkom je grote pieken in stroomafname. Bovendien is de snelheid keurig regelbaar (wat met een regelbare voeding maar heel beperkt werkt).
Ook voor een PWM geldt dat je ruim moet dimensioneren. Als je 10 A moet kunnen leveren, kies dan geen 10 A PWM maar een van 15 A of meer.

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #196 Gepost op: 28-05-2016 13:34 u »
Een andere voeding zou een optie kunnen zijn. Die Chinezen werken namelijk graag op de limiet en dus zal een 10 A voeding ook echt niet meer aankunnen.
Om aanloopstromen te voorkomen kan je natuurlijk ook met een PWM regelaar werken. Dan kan je de snelheid langzaam opvoeren en voorkom je grote pieken in stroomafname. Bovendien is de snelheid keurig regelbaar (wat met een regelbare voeding maar heel beperkt werkt).
Ook voor een PWM geldt dat je ruim moet dimensioneren. Als je 10 A moet kunnen leveren, kies dan geen 10 A PWM maar een van 15 A of meer.

Maar als ik het goed begrijp zou ik dus die sterkere voeding kunnen aansluiten zonder mijn motortje op te blazen?
PWM ertussen is ook nog een optie, bestel ik die erbij, is misschien toch wel handig.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #197 Gepost op: 28-05-2016 13:44 u »
Meestal is het verschil tussen net wel en net niet maar heeeeel klein  :o

Hmm nja ik heb niet echt het idee dat ik enigszins in de buurt van net wel / net niet zit. Ik heb nog nooit een vasthanger gehad en het geheel schroot sneller dan ik kan afwegen. Ook ben ik wel eens gestart met een volle hopper, zelfs dat ging goed.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #198 Gepost op: 28-05-2016 15:00 u »
Maar als ik het goed begrijp zou ik dus die sterkere voeding kunnen aansluiten zonder mijn motortje op te blazen?
PWM ertussen is ook nog een optie, bestel ik die erbij, is misschien toch wel handig.
Waar je bij de voeding op moet letten is dat de spanning overeenkomt met wat de motor nodig heeft, dus 24v (en niet meer). De stroom mag gerust over-gedimensioneerd zijn (de motor vraagt max 10 A maar je voeding mag dan gerust 15 of 20 A zijn).
Ook voor de PWM geldt dat hij de spanning van 24 V aan kan en boven de 10 A moet zijn, bijvoorbeeld deze

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #199 Gepost op: 28-05-2016 15:16 u »
Bedankt voor je abtwoord! Kan hem ruilen bij de site. Is dat ook weer opgelost

Offline Coen

• Vol lid
« Reactie #200 Gepost op: 28-05-2016 16:58 u »
geen probleem als hij meer stroom kan leveren, wat al gezegd is kan je eenvoudig met een pwm regelaar op 0 beginnen en opschroeven, heb je ook geen piekstromen meer en kan je de huidige gewoon gebruiken.
Zelf heb ik gewoon een dikke transformator naar 24V als de aanloopstroom te groot wordt zakt alleen de spanning een beetje in.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #201 Gepost op: 28-05-2016 21:17 u »
Gewoon hier bestellen, topzaak!

http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=index&cPath=65_71

Hij stelt zelfs het hele systeem voor je samen! 👍🏻😋

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #202 Gepost op: 28-05-2016 21:29 u »
Gewoon hier bestellen, topzaak!

http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=index&cPath=65_71

Hij stelt zelfs het hele systeem voor je samen! 👍🏻😋
Op de website staat geen voeding van 24v met 15A of meer en PWMs lijken ze ook niet te hebben.
Het mag een topzaak zijn maar als ze niet verkopen wat je nodig hebt.... tja   :weetniet:

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #203 Gepost op: 28-05-2016 22:01 u »
Op de website staat geen voeding van 24v met 15A of meer en PWMs lijken ze ook niet te hebben.
Het mag een topzaak zijn maar als ze niet verkopen wat je nodig hebt.... tja   :weetniet:

Mail sturen aan 'm, weet zeker dat ie 't heeft / je vooruit kan helpen 😎

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #204 Gepost op: 29-05-2016 10:54 u »
De andere motor aan de praat krijgen is inderdaad mijn doel ook.

Voeding is al binnen en werkt prima. Wel moeite met aanlopen zoals je al beschreef. Maar als de stroom al op de adapter staat en dan pas de motor word aangeachakeld is er geen enkel probleem en gaat ie als een tierelier. Is dit erg denk je Hans?

Edit: vanochtend nog even gespeeld met de motor en ook nu bij de tweede manier (eerst stroom op power supply, dan motor inschakelen) lijkt er een blokkade op te treden. De motor draait dan heeel zachtjes.

Is hier een oplossing voor?
Er is een oplossing, mits de voeding in ieder geval de stroom kan leveren als de motor eenmaal aangelopen is. Je moet dan de motor langzaam in toeren opregelen. ik begreep dat de voeding een regelbare spanning geeft? dan eerste de spanning laag zetten en dan langzaam opdraaien.
andere oplossing is een powerweerstand ertussen van tenminste 2.4 ohm zodat er nooit meer dan 10A kan lopen, bv een stuk ijzerdraad van de bouwmarkt wikkelen rondom iets wat isoleert, bv een straatsteen, of stuk van een verwarmingsspiraal van een oud ventlatorkacheltje. als de motor draait overbrug je de weerstand met een schakelaar.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #205 Gepost op: 29-05-2016 11:59 u »
.......bv een stuk ijzerdraad van de bouwmarkt wikkelen rondom iets wat isoleert, bv een straatsteen, of stuk van een verwarmingsspiraal van een oud ventlatorkacheltje. als de motor draait overbrug je de weerstand met een schakelaar.
....of gewoon een PWM van 4 US$ waarmee je de snelheid ook nog eens perfect kunt regelen.  >:D
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #206 Gepost op: 29-05-2016 12:11 u »
Op de kofferbak-markt een tweedehands boor kopen en het geheel op een plaat schroeven zal toch het eenvoudigste zijn?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #207 Gepost op: 29-05-2016 14:16 u »
....of gewoon een PWM van 4 US$ waarmee je de snelheid ook nog eens perfect kunt regelen.  >:D
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?
De volgorder is denk ik om eerst na te gaan of de voeding voldoende is. Dat kun je simpel testen via een serieweerstand. als dat werkt kun je kiezen voor PWM. als je eerst een PWM koopt en de voeding blijkt te zwak bij vollast heb je nog steeds geen werkend geheel.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #208 Gepost op: 29-05-2016 16:31 u »
De volgorder is denk ik om eerst na te gaan of de voeding voldoende is. Dat kun je simpel testen via een serieweerstand. als dat werkt kun je kiezen voor PWM. als je eerst een PWM koopt en de voeding blijkt te zwak bij vollast heb je nog steeds geen werkend geheel.
24 V / 10 A, ofwel 240 Watt, moet echt ruim voldoende zijn om te schroten. Aanloopstroom van een motortje met tandwielbak kan inderdaad wel eens vervelend hoog zijn maar dat vang je op door langzaam te starten mbv de PWM. En wanneer een voeding van zelfs 15 A wordt gekozen dan kan het al helemaal geen probleem meer zijn.

Iemand die geen kennis heeft van elektro moet je naar mijn bescheiden mening niet laten klooien met een serieweerstand (als  hij al weet wat dat is !). Hoe gaat zo iemand de "... weerstand van minimaal 2,4 Ohm..." bepalen? Met een multimetertje of zo? Gaat echt niet vliegen voor een leek!

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #209 Gepost op: 29-05-2016 16:34 u »
Op de kofferbak-markt een tweedehands boor kopen en het geheel op een plaat schroeven zal toch het eenvoudigste zijn?
Wat bedoel je met "een tweedehands boor"? En wat wil je daar mee gaan doen?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #210 Gepost op: 29-05-2016 20:46 u »
24 V / 10 A, ofwel 240 Watt, moet echt ruim voldoende zijn om te schroten. Aanloopstroom van een motortje met tandwielbak kan inderdaad wel eens vervelend hoog zijn maar dat vang je op door langzaam te starten mbv de PWM. En wanneer een voeding van zelfs 15 A wordt gekozen dan kan het al helemaal geen probleem meer zijn.

Iemand die geen kennis heeft van elektro moet je naar mijn bescheiden mening niet laten klooien met een serieweerstand (als  hij al weet wat dat is !). Hoe gaat zo iemand de "... weerstand van minimaal 2,4 Ohm..." bepalen? Met een multimetertje of zo? Gaat echt niet vliegen voor een leek!

Dat is op zich niet zo moeilijk. Als je al wel een draaistroommotor op een eenfasenet kunt aansluiten met verschillende aanloopcondensatoren dan kun je ook wel begrijpen wat een serieweerstandje doet lijkt mij. en er zijn velen op het forum die snel kunnen bepalen wat de weerstand is per meter ijzerdraad. PWM gaat ook niet automatisch goed, bv als de PWM frequentie te laag is kan de ripplestroom alsnog bij aanlopen de voeding in protectie sturen.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #211 Gepost op: 29-05-2016 21:23 u »
Dat is op zich niet zo moeilijk. Als je al wel een draaistroommotor op een eenfasenet kunt aansluiten met verschillende aanloopcondensatoren dan kun je ook wel begrijpen wat een serieweerstandje doet lijkt mij. en er zijn velen op het forum die snel kunnen bepalen wat de weerstand is per meter ijzerdraad. PWM gaat ook niet automatisch goed, bv als de PWM frequentie te laag is kan de ripplestroom alsnog bij aanlopen de voeding in protectie sturen.
Ik ben het niet met je eens Hans. Met een aanloopcondensator gaan ook hele volksstammen de mist in dus die aanname is mogelijk iets te kort door de bocht. En nogmaals... voor 4 dollar (inclusief verzenden) heb je een PWM (de door mij voorgestelde PWM doet 16 KHz dus dat gaat vast nog goed ook) terwijl je dat bedrag anders al kwijt bent aan het op-en-neer rijden naar de bouwmarkt en voor dat stuk ijzerdraad.
Voor de hobbyisten misschien een leuke uitdaging maar niet voor de gemiddelde bierbrouwer die alleen maar uit is op vereenvoudiging.   :proost:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #212 Gepost op: 29-05-2016 21:58 u »
voor 4 dollar (inclusief verzenden) heb je een PWM (de door mij voorgestelde PWM doet 16 KHz dus dat gaat vast nog goed ook) terwijl je dat bedrag anders al kwijt bent aan het op-en-neer rijden naar de bouwmarkt en voor dat stuk ijzerdraad.
Voor de hobbyisten misschien een leuke uitdaging maar niet voor de gemiddelde bierbrouwer die alleen maar uit is op vereenvoudiging.   :proost:
Ik zal de laatste zijn die zegt dat je geen PWM moet gebruiken. Zelf gebruik ik er een in mijn geautomatiseerde roerwerk. Zelf zou ik eerst even kijken of de motor qua vollast geschikt is voor de voeding via een weerstand, maar goed ik ben inderdaad geen beginner (en beroepsmatig  bezig met Switch mode power), maar wil ook niemand als beginner kwalificeren, dus geef ik de mogelijkheden die er zijn en kun je zelf bekijken wat je ermee wilt en of je jezelf in staat acht eea zelf uit te zoeken. Als je trouwens over eenvoudig praat dan denk ik dat een 230 VAC motor met vertraging eenvoudiger is dan een 24 VDC+PWM+24 V geschakelde voeding. 

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #213 Gepost op: 30-05-2016 00:02 u »
Misschien nog interessant om te melden:
zelf gebruik ik voor het schroten ook een 24 VDC motor, maar dan met een variac en 35 V ringkerntrafo+ bruggelijkrichter. Een variac is een 50Hz transformator die je kunt regelen met een knop tussen 0 en 100% van de netspanning. Daardoor heb je nooit aanloopproblemen omdat 50 Hz trafo's dat veel makkelijker kunnen leveren. Een en ander had ik nog liggen, dus dat bepaalt mede de keuze.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #214 Gepost op: 30-05-2016 08:27 u »
Ik zal de laatste zijn die zegt dat je geen PWM moet gebruiken. Zelf gebruik ik er een in mijn geautomatiseerde roerwerk. Zelf zou ik eerst even kijken of de motor qua vollast geschikt is voor de voeding via een weerstand, maar goed ik ben inderdaad geen beginner (en beroepsmatig  bezig met Switch mode power), maar wil ook niemand als beginner kwalificeren, dus geef ik de mogelijkheden die er zijn en kun je zelf bekijken wat je ermee wilt en of je jezelf in staat acht eea zelf uit te zoeken. Als je trouwens over eenvoudig praat dan denk ik dat een 230 VAC motor met vertraging eenvoudiger is dan een 24 VDC+PWM+24 V geschakelde voeding.
Inderdaad zou een 230 V motor eenvoudiger zijn (zeker wat betreft het aansluiten). toch heeft het eerder getoonde 24 V motortje een aantal voordelen:
  • ziet er zeer degelijk en compact uit
  • 240 watt zou ruim voldoende moeten zijn
  • voor die prijs (inclusief die van een eenvoudige voeding en PWM) zie ik niet vaak een 230v vervanger worden aangeboden

Variac ken ik maar die heb je meestal niet zo even liggen. Is natuurlijk wel een prima oplossing.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #215 Gepost op: 30-05-2016 09:18 u »
Hoeveel koppel boet je in bij PWM / weerstand versus vertragingskast? Zeker bij molens met lange walsen heb je heel wat koppel nodig,

Ingo

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #216 Gepost op: 30-05-2016 09:27 u »
Hoeveel koppel boet je in bij PWM / weerstand versus vertragingskast? Zeker bij molens met lange walsen heb je heel wat koppel nodig,

Ingo
Ik ken niet de echte details en percentages maar met een PWM is het zeer beperkt. Bovendien is de snelheid regelbaar van (nagenoeg) nul tot honderd.
Een serieweerstand is een ander verhaal. Dat kost je wel degelijk een groot deel van je koppel en is dus eigenlijk geen goede keuze.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #217 Gepost op: 30-05-2016 11:11 u »
Ik volg de voortgang op deze draad al vanaf het begin en vraag mij eigenlijk continue af 'óf' en zeker ook 'waarom' ikzelf een 'dedicated' motor zou willen toepassen voor mijn schrootmolen.

Op dit moment zet ik gewoon de as van mijn chineese walsen-schrootmolen in mijn 30 jaar oude AEG boormachine van 650 Watt en verschroot probleemloos, zonder haperingen op laag toerental 5 kg mout in een paar minuten. Ik hoef geen moeilijke toeren uit te halen, vul de stortkoker vol met mout en knijp de boormachineknop in. Binnen 1 minuut is mijn stortkoker leeg en vul ik deze weer. Als iemand in de buurt is dan vult die de koker bij tijdens het schroten zodat alles in één ruk er doorheen draait.

Als ik al een losse motor zou willen toepassen is het niet omdat het moet, maar omdat het kan... Ik ga er geen probleem mee oplossen. Heb ik misschien geluk omdat ik een oerkrachtige boormachine heb en de meeste boormachines dit niet aankunnen?

Online Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
« Reactie #218 Gepost op: 30-05-2016 11:25 u »
Ik schroot gewoon met mijn accuboor van de Gamma, gaat prima, 6 kilo in een keer, maakt niet uit hoe fijn.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #219 Gepost op: 30-05-2016 11:29 u »
Ik gebruik ook mijn Makita accuboor, wil op zich prima. Maar vanuit een bepaalde knutseldrang kan ik me wel voorstellen dat ik de motor ooit nog geïnstalleerd wil zien.

Groet,
de TDP

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #220 Gepost op: 30-05-2016 11:46 u »
Als je een boormachine hebt met een grote vertraging dan zal dat zeker een prima oplossing zijn omdat je dan met een hoog toerental van de motor toch op laag toerental veel Koppel kunt leveren. De meeste 'simpele' boormachines hebben niet zo'n grote vertraging, dus dan kun je wel lage toerentallen maken door terug te regelen, maar dat geeft zware belasting van je motortje omdat die dan veel koppel moet leveren bij lage toerentallen en daardoor wordt hij heet (ventilator van de interne koeling doet dan niet veel meer terwijl de efficiency van de motor dan juist laag is) en slijten de koolborstels sneller. ook handig als je de boorkop simple op de as kunt vastmaken.

Doel moet dus eigenlijk zijn om je motor zo dicht mogelijk bij het nominale toerental te gebruiken en niet om dat te bereiken door zwaar te dimmen via PWM maar door de juiste vertragingskast te gebruiken.

Met betrekking tot variacs: die zijn voor 50 euro 2ehands goed verkrijgbaar. als je er eenmaal eentje hebt wil je niet meer zonder.

Met betrekking tot serieweerstand: die moet je alleen gebruiken tijdens aanlopen en overbruggen zodra de motor is aangelopen. De enige reden is om de voeding uit beveiliging te houden door een grote aanloopstroom te voorkomen. Als je de juiste motor en overbrenging hebt heb je immers geen reden meer om te willen dimmen.

Met PWM kun je een DC motor goed dimmen, maar kan koelingsproblemen opleveren. Het effect is dat je minder spanning over de motor zet en bij DC motoren met permanente magneet is het toerental evenredig met de spanning. Het koppel is evenredig met de stroom, dus je kunt best nog een groot koppel leveren bij een lage spanning. als je meer Koppel vraagt gaat de motor iets langzamer draaien waardoor de stroom oploopt en het koppel ook.

Offline Greggy

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #221 Gepost op: 02-06-2016 20:34 u »
Aangezien naast brouwen ook bouwen bijkomende hobby is zal ik onze schrootmolen even toelichten.

Eigenlijk de schrootmolen.nl molen met een mod. De slinger hebben we ingeruild voor een 24 V 5 A DC motor met wormwiel. Deze wordt gevoed door een oude laptop adapter van ~20V en 3A. Voldoende om makkelijk te kunnen schroten. Daartussen een PWM met reverse-stand. We kunnen dus beide kanten op draaien. Deze PWM zit in een plastic behuizing: voor visitekaartjes.

Alles werkt perfect. Ik wilde de molen upgraden met een mixermotor. Deze laatste is helaas gesneuveld. Maar goed. We klagen niet...

De rest van onze installatie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24415.0/all.html

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #222 Gepost op: 10-11-2016 12:53 u »
Ik ben momenteel ook eens aan het rondkijken om mijn schrootmolen aan te drijven met een motor. Wie kan er hier bevestigen welke motor hij gebruikt die in staat is om mout te schroten dat klam gemaakt is? Dat lijkt in dit topic nogal verdeeld te liggen... En niet altijd duidelijk of deze al dan niet geschikt is voor klamme mout.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #223 Gepost op: 10-11-2016 13:18 u »
Wij hebben dit geknutseld:
Oude beitel-slijpsteen, krachtig maar relatief traagdraaiend, met 2 aan elkaar gelaste flexibele delen in de as zodat de oplijning niet kritisch is.

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #224 Gepost op: 10-11-2016 14:55 u »
Het zou handiger zijn dat iemand een motor kan aanduiden die nog gewoon vrij te koop is. De kans dat ik dezelfde motor kan vinden in setups die opgebouwd zijn met een "oude motor" is relatief klein

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #225 Gepost op: 10-11-2016 16:34 u »
Ik heb een overbrenging van een oude handboormachine. In kringloopwinkel voor een paar euro te koop. De motor aan de boorkant en waar je vroeger met de hand draaide dus de molen aansluiten. Een vertraging van 1:6 en dat werkt prima. Ik doe klam schroten en heb perfect schrootsel. Als ik niet klam schroot bij dezelfde afstelling dan is het te fijn dus ik schroot altijd klam.

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #226 Gepost op: 10-11-2016 21:26 u »
Ik heb eens geïnformeerd bij hobbyplaza en kreeg volgend antwoord:

Hallo Kenny
Dank voor je aanvraag, de verkoop omvat UITSLUITEND zeer sterke NIEUWE  230 volt motoren met vertraging.
Het toerental is +- 160 RPM.
De losse motor kost €. 50,00
De benodigde aanloopcondensator kost €. 5,00
Een omkeerwandschakelaar (type Somfy) LINKS - RECHTS draaien kost €. 15,00
Een stekker met randaarde en +- 200 cm.  aangegoten snoer  kost €. 5,00
Verzendkosten zijn €. 5,00 ipv. €. 6,90 dus de complete set Totale set kost €. 80,00
Een aansluitschema kan GRATIS bijgeleverd worden.
Ook kunnen we de motor - schakelaar - condensator en stekken compleet monteren met +- 30 cm. bedrading
dan kun je bij aankomst direct de motor laten draaien.
De schrootmolen bevestiging aan de motor moet je persoonlijk maken, hiervoor is hulp uitgesloten.
Wil je meer informatie dan gaarne per telefoon, met Email is te bewerkelijk en worden mogelijk fouten gemaakt.

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #227 Gepost op: 12-11-2016 09:45 u »
Nog enkele foto's gehad:

Iemand die dezelfde setup gebruikt met succes? En daarmee bedoel ik met geconditioneerde mout?

Ik wil dit gaan koppelen met een buldog schrootmolen

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #228 Gepost op: 12-11-2016 11:01 u »
Maar vinden jullie dat niet duur? Daar kun je al bijna een kwaliteits boormachine voor kopen die hetzelfde doet en daarnaast nog functie doet als kwaliteits boormachine.

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #229 Gepost op: 12-11-2016 14:46 u »
Ik heb zelf 2 boormachines liggen maar ben op zoek naar een nette oplossing om alles vast te monteren op een plank. Vandaar... maar de vraag blijft of iemand ervaring heeft met die motor

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #230 Gepost op: 12-11-2016 15:13 u »
Ik meen ooit gelezen te hebben dat Jacques er een heeft, maar die te zwak vond voor de moutmolen, maar waarschijnlijk kan Jacques of wie het was daar beter zelf op reageren.

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #231 Gepost op: 12-11-2016 16:25 u »
Ik heb het topic nog eens opnieuw overlopen, er zijn een paar gevallen die melden dat het perfect werkt met droge mout. Maar niet met klamme mout.. ik zal dus nog wat verder zoeken denk ik.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #232 Gepost op: 12-11-2016 18:43 u »
Ik gebruik deze opstelling, ook met klamme mout. Werkt prima. Ik heb alleen wel met een klein blikken plaatje de inlaat van de moutmolen gehalveerd. Daardoor loopt er minder mout tegelijkertijd de molen in waardoor de motor het goed aankan.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #233 Gepost op: 12-11-2016 18:47 u »
Maar vinden jullie dat niet duur? Daar kun je al bijna een kwaliteits boormachine voor kopen die hetzelfde doet en daarnaast nog functie doet als kwaliteits boormachine.

Een boormachine heeft een veel hoger toerental dan deze motor. Dat zou een minder goede schroot opleveren. Ook vliegt de stof je om de oren bij zo een hoog toerental.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #234 Gepost op: 12-11-2016 19:34 u »
Een boormachine heeft een veel hoger toerental dan deze motor. Dat zou een minder goede schroot opleveren. Ook vliegt de stof je om de oren bij zo een hoog toerental.
Je hebt ook boormachines met een grote vertraging. Die simpele boormachientjes die 1500 of 2000 toeren maken moet je dus niet hebben want als je die gaat dimmen valt de koeling weg en lopen ze dus warm.

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #235 Gepost op: 12-11-2016 19:47 u »
Ik zou eens moeten kijken of ze die motor van hierboven niet hebben met een hoger wattage maar met hetzelfde toerental.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
« Reactie #236 Gepost op: 12-11-2016 19:51 u »
Ik zou eens moeten kijken of ze die motor van hierboven niet hebben met een hoger wattage maar met hetzelfde toerental.

Kun je doen, maar met deze motor kun je ook goed uit de voeten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #237 Gepost op: 12-11-2016 21:57 u »
Ik meen ooit gelezen te hebben dat Jacques er een heeft, maar die te zwak vond voor de moutmolen, maar waarschijnlijk kan Jacques of wie het was daar beter zelf op reageren.

Ik heb inderdaad een hele tijd een boormachine gebruikt voor het aandrijven van mijn Maltmill schrootmolen. Op een bepaald moment begon de boormachine te roken door oververhitting...
Toen maar een motor aangeschaft met vertraging en een condensator. Vergelijkbaar met de motor die in dit topic te zien is. Die motor bevalt prima. Het schroten gaat zonder problemen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #238 Gepost op: 13-11-2016 09:15 u »
Of de combinatie het kan trekken hangt natuurlijk ook af van het effectieve oppervlak van je rollen, dus hoeveel mout er per seconde door gaat is min of meer evenredig met het benodigde vermogen. Als de motor het niet trekt zou je kunnen overwegen om een deel van je rollen af te schermen met een plaatje, zodat daar geen mout doorgaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #239 Gepost op: 13-11-2016 16:40 u »
Of de combinatie het kan trekken hangt natuurlijk ook af van het effectieve oppervlak van je rollen, dus hoeveel mout er per seconde door gaat is min of meer evenredig met het benodigde vermogen. Als de motor het niet trekt zou je kunnen overwegen om een deel van je rollen af te schermen met een plaatje, zodat daar geen mout doorgaat.

Bij mijn Maltmill is dat het geval. Het warmlopen van mijn boormachine was iets dat in de loop van de tijd zich ontwikkelde.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #240 Gepost op: 14-11-2016 10:28 u »
Het is hier al eerder gezegd, een AEG boormachine van een jaar of 30 oud van de recyclewinkel werkt perfect.
Kijk wel of er een variabel toerental op zit.

Offline P3SM

• Vol lid
« Reactie #241 Gepost op: 14-11-2016 12:46 u »
Citaat
Iemand die dezelfde setup gebruikt met succes?

Ik gebruik dezelfde 'hobbyplaza' motor in combinatie met een Chinese molen en een Ikea tafeltje en dat gaat perfect!

Overigens gebruik ik tegenwoordig een andere koppeling op de as: deze

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #242 Gepost op: 14-11-2016 12:50 u »
Heb een dergelijke setup van P3SM gehad, maar bij mij trok de motor het amper. Als er meer dan 10 korrels tegelijkertijd tussen de walsen zat, liep deze vast. Schroot nu m.b.v. een accuboormachine, dit wil prima. Ben echter wel bang dat het de accuboor sloopt, dus ben links/rechts wel aan het kijken naar een goede optie.

Offline P3SM

• Vol lid
« Reactie #243 Gepost op: 14-11-2016 13:00 u »
Citaat
Heb een dergelijke setup van P3SM gehad, maar bij mij trok de motor het amper.

Gezien de verschillende ervaringen vraag ik me af of de specs van de door hobbyplaza geleverde motoren wel allemaal gelijk zijn!

Offline KLucky_13

• Junior lid
  • **
« Reactie #244 Gepost op: 14-11-2016 15:25 u »
Daar zeg je zoiets... De meningen zijn duidelijk uiteenlopend.. Maarja, de grote variabelen zitten hem in de schrootmolen he :-)

- Breedte van de walsen
- Afstand tussen de walsen
- Beide rollen aangedreven of slechts 1
- Klam of droge mout

Dit kan ook al de grote verschillen in ervaringen verklaren.

P3SM, jouw molen lijkt wel even breed als de mijne. Schroot jij je mout droog?

Ik ben in ieder geval niet overtuigd van deze motor en zoek daarom nog even naar een alternatief dat vrij te koop is. Ik heb ook al even een mail gestuurd naar een andere importeur van Gefeg motoren. Hobbieplaza verkoopt enkel dat type motor.

EDIT: Net antwoord gekregen van deze importeur, deze kan de motoren wel per stuk leveren maar de reductor die er op zit niet, deze heft een minimale afname van 250 stuks. Dat gaat hem dus niet worden

Offline P3SM

• Vol lid
« Reactie #245 Gepost op: 14-11-2016 15:46 u »
Citaat
P3SM, jouw molen lijkt wel even breed als de mijne. Schroot jij je mout droog?

Yep: bij mij wordt alleen droog geschroot! Daarbij heeft de molen maar 1 aangedreven wals en de walsen staan op 1 mm ingesteld.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #246 Gepost op: 15-11-2016 16:27 u »
Gezien de verschillende ervaringen vraag ik me af of de specs van de door hobbyplaza geleverde motoren wel allemaal gelijk zijn!

Heb mijn motor niet van Hobbyplaza maar via Marktplaats van iemand uit Horst meen ik.
De volgende walsenmolen heb ik.
Ik schroot droog.

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #247 Gepost op: 18-02-2017 20:43 u »
Chinese walsenmolen aandrijving

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #248 Gepost op: 26-03-2018 16:00 u »
Werkt dat goed met die ruitenwisser motor?

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #249 Gepost op: 26-03-2018 16:38 u »
Ja werkt perfect motor komt uit grote printer 24 V.

Tags: schroten