Nijmegen, 01-05-2015. Presentatie prof. Denis de Keukeleire bij Triple-W

Gestart door Batavier, 22-04-2015 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Batavier

Lezing Denis de Keukeleire

Denis de Keukeleire, 'De hop professor',  geeft vrijdagavond 1 mei een presentatie bij Tripl-W in Nijmegen.
Het onderwerp: "Over de hop hype in de brouwwereld: hoe aanpakken?" of "Hoe kunnen we grip krijgen op de actuele hop hype in de brouwwereld?".

Voor geïnteresseerde (hobby)brouwers zijn er nog plaatsen beschikbaar.
Aanmelden bij: triple.w.org@gmail.com
Toewijzing op volgorde van aanmelding. Vol is vol.

Ontvangst met Koffie 19:30. De presentatie start om 20:00 uur.
De kosten bedragen  € 12,=  p.p.
Hierbij inbegrepen koffie en proeverij van een aantal hoppige bieren.
Locatie: museum  De Stratemakerstoren, Waalkade 83 – 84, 6511 XR Nijmegen.
Ruime parkeermogelijkheden in de Valkhof garage, tarief 0,50/uur.

 
UNIVERSITEIT GENT

PROF. DR. DENIS DE KEUKELEIRE

BEKNOPT CURRICULUM VITAE

Prof. Dr. Denis De Keukeleire is Doctor in de Scheikunde en Geagggregeerde voor het Hoger Onderwijs in de Organische Scheikunde. Sinds oktober 2008 is hij ere-gewoon hoogleraar van de Universiteit Gent. Voorheen was hij hoofd van het Laboratorium voor Farmacognosie en Fytochemie aan de Faculteit Farmaceutische Wetenschappen, Vakgroep Geneesmiddelenleer, en bekleedde hij tal van expert- en beleidsfuncties binnen en buiten de Universiteit Gent. Momenteel is Emeritus Prof. De Keukeleire actief als 'senior visiting professor' aan de Universiteit van Sao Paulo in Brazilië en als "hopdocent" aan de opleiding 'Zythologie', die georganiseerd wordt door Syntra Vlaanderen in Brugge, Brussel, Gent en Kortrijk.
   Prof. De Keukeleire heeft praktisch geheel zijn wetenschappelijke carrière opgebouwd rond onderzoek over hop en bier. Hieraan besteedde het Canvas-TV-programma 'OverLeven' enkele jaren geleden een volledige uitzending onder de titel: "De Bierkoning". Hij was promotor van een 30-tal doctoraatsthesissen en hij publiceerde 4 boeken en ca 150 research-artikels over hop en bier in de internationale wetenschappelijke en biomedische literatuur. Daarnaast heeft hij nog een paar honderd publicaties over andere onderzoeksdomeinen op zijn actief (o.a. fotochemie, synthese van bio-actieve verbindingen) en gaf hij meer dan 750 voordrachten in 43 landen.
Als "hopprofessor" en "bierprofessor" is Denis De Keukeleire regelmatig te zien en te horen in TV- en radioprogramma's in verband met zijn kennis over hop en bier, o.a. in 'De Zevende Dag' en 'Volt' op TV-Eén, in 'Nieuwe Feiten' op Radio-Eén en in 'Inspecteur' op Radio-Twee. Hij was tevens actief als wetenschappelijk medewerker aan de bierseries "Tournée Générale" met Jean Blaute en Ray Cokes.
Prof. De Keukeleire is een wereldbefaamde autoriteit op het gebied van de inhoudsstoffen en de toepassingen van hop, niet alleen met betrekking tot eigenschappen van bier, maar ook in verband met gunstige effecten op de gezondheid. Voornamelijk bij dit laatste aspect is hij actueel zeer betrokken. In 2010 was hij als enige Europeaan geëngageerd bij de oprichting van het Amerikaanse biotech-bedrijf, KinDex Therapeutics in Seattle, dat, als éérste ter wereld, een echt geneesmiddel uit hop ontwikkelt tegen diabetes type 2 en obesitas.


Het haasje

Een kleine correctie:
De lezing vindt plaats in het Natuurmuseum te Nijmegen
Gerard Noodtstraat 121
6511 ST Nijmegen


Rene Haring

Heb een email gestuurd, woon de lezing graag bij te Nijmegen  :degroeten:

William

Citaat van: Rene Haring op 25-04-2015  22:23 uHeb een email gestuurd, woon de lezing graag bij te Nijmegen  :degroeten:

Ik hoop je daar te zien :proost:

Rene Haring

Prima! Ik kijk er naar uit William!
Denk wel dat ik maar met de trein kom vanuit het Cuijkse  ;)

hansHalberstadt

Ik zal er ook zijn en ik neem aan veel andere Triple-W leden

Het haasje

Er is nog steeds plek voor deze mooie avond, dus meld je gerust aan als je interesse hebt.

Jacques

En had de professor nog interessante zaken te vertellen. Is er iemand die een kort verslag kan plaatsen?

William

Het was een leuk, onderhoudend en bevlogen verhaal dat hij vertelde met af en toe een beetje veel aandacht voor zijn eigen carrière. Aan de andere kant, een man die aan de basis geeft gestaan van de chemie van de a-zuren, alle andere zuren en terpenen mag dat. Hij wist het zo te vertellen dat het voor iedereen te begrijpen was.

Mooi dat Triple-W deze uitnodiging breder heeft verstuurd. Er waren buiten Triple-W leden drie hobbybrouwforumleden. Blijkbaar is er toch niet zo'n belangstelling voor dit soort presentaties

Wat mij is bijgebleven (hoewel het niet allemaal nieuwtjes zijn):

  • Mits met mate gebruikt en in een gezonde levenstijl heeft hop gezondheidsbevorderende eigenschappen (probeer dat maar eens door de EFSA te krijgen)
  • Aromahop is het groene goud door de explosie van brouwerijen die zich vooral op de aromahop gedomineerde bieren richten
  • Door schaarste wordt het steeds belangrijker om hop te kunnen uitwisselen. De speler van de toekomst (bv proefbrouwerij) zal dat doen (en doet dat al) door hopprofielen analytisch-chemisch te bepalen en te matchen met de beschikbare hopsoorten
  • Ondanks alle chemie blijft het zeer lastig om ook smaak te voorspellen omdat mondfysiologie (persoonsgebonden) enorm belangrijk is
  • Aroma en bitterheid hebben een sterke interactie. Met aroma kun je bitterheid compleet wegdrukken. Mijn ervaring is dat dit andersom ook werkt. Drink maar eens een bier met een dichte neus (wasknjper): bitterheid komt heel anders over
  • Volgens de prof was er weinig verschil tussen Amarillo hop en Cascade hop wat betreft smaakprofiel. Ik betwijfel dit
  • Zonder Heineken had zijn vakgroep in Gent nooit de inzichten kunnen verkrijgen die we nu hebben

Dit is wat ik zo uit mijn hoofd nog herinner. Er zullen vast wel aanvullingen zijn.

Jacques

William,

Bedankt voor jouw verslag. Over hop en de beleving van hop valt nog veel te leren.
Heeft de prof het ook gehad over de effecten van het moment van toevoegen van de hop en de interactie met de vergistingsnevenproducten op de smaakbeleving.


Overigens zijn ook anderen die de lezing hebben bijgewoond van harte uitgenodigd om hetgeen zij opgestoken hebben hier te delen.

William

Citaat van: Jacques op 05-05-2015  11:07 uHeeft de prof het ook gehad over de effecten van het moment van toevoegen van de hop en de interactie met de vergistingsnevenproducten op de smaakbeleving.

Wel over bitter- en aromahoppen, in algemene termen, maar niet specifiek wat jij benoemt.

Misschien dat het wel op het programma stond maar hij kwam tijd te kort.

Rene Haring

Zoals William het heeft verwoord een prima samenvatting van een boeiende lezing en enkele degustaties  :proost:.

Denis, klein van stuk, bevlogen over zijn (levens)werk, respectabele leeftijd > 70, met een gezond prostaat van 27 ml inhoud wat volgens hem gerelateerd is aan de goede eigenschappen van hop en sind enige jaren weer een fijne levenspartner  ^-^

Nog een aantal puntjes die mij opvielen;
- Hop als fyto oestrogeen, hij was de eerste om dit te publiceren. Krijgt de laatste jaren meer aandacht. William stipt het ook al aan.
- Hoger rendement halen uit de hop vanwege de hoge prijs. Andere conserveringtechnieken toepassen dan drogen. Denk aan vriesdrogen, vacumeren etc. om zo vers mogelijk toevoegen van hop bestanddelen. Strategisch onderzoek en karakterisering vindt steeds meer plaats om hop afhankelijkheid van brouwerijen te verkleinen.
- De bitterende eigenschappen zijn zo goed als bekend, alle grote brouwerijen gebruiken hiervoor extracten. Wat met aroma's of restfracties ten aanzien van smaak en gezondheid?
- De Hop-O-Meter, voorbeeld: http://www.jaysbrewing.com/2012/02/08/how-to-design-your-own-beer-recipe-series-step-2-hops-selection/. Om zodoende op 7 punten hoppen te vergelijken. Had bij mezelf wel de vraag of de Y-as schaal overal gelijk was. Ook hier voorbeelden van interactie tussen bitterheid en aroma.

Een wetenschappelijke publicatie van zijn hand http://www.scielo.br/pdf/qn/v23n1/2152.pdf  Fundamentals of Beer and Hop Chemistry

Maar inderdaad, interactie met vergisting kwam niet aan bod of viel buiten zijn spectrum. Was hier ook wel benieuwd naar. Wat gebeurt er met hop bestanddelen tijdens de vergisting?

Triple-W, bedankt voor de aankondiging op dit forum, het was de moeite waard om bij te wonen.

Jacques

Rene,

Ook jij bedankt voor jouw bijdrage aan dit topic en voor de links.

David Steeman

Citaat van: William op 05-05-2015  10:22 uHet was een leuk, onderhoudend en bevlogen verhaal dat hij vertelde met af en toe een beetje veel aandacht voor zijn eigen carrière.
Zo heb ik hem ook leren kennen. Dat half uur over zichzelf (en over hoe een "gewoon professor-emeritus" niet zo gewoon is maar wel het hoogst haalbare) was er voor mij teveel aan. Een stoefer noemen we zo iemand in Vlaanderen. Meestal zijn stoefers hier niet zo graag gezien, hier is bescheidenheid een mooie deugd. Al heeft de man wel wat bereikt om trots op te zijn, dat dan wel weer.

Eens je het eerste half uur doorgekomen bent, kan hij heel bevlogen en begrijpbaar uitleggen over alles wat met bier te maken heeft, en vooral specifiek over hop. Zeker niet droog maar ook met veel humor.

Puck

Citaat van: William op 05-05-2015  10:22 uMooi dat Triple-W deze uitnodiging breder heeft verstuurd. Er waren buiten Triple-W leden drie hobbybrouwforumleden. Blijkbaar is er toch niet zo'n belangstelling voor dit soort presentaties

Ik vind het fantastisch dat dit soort dingen worden georganiseerd. Echter moet je niet gelijk de conclusie trekken dat er niet voldoende belangstelling is. Er zijn genoeg andere redenen te verzinnen waarom iemand wel zou willen langskomen maar dit toch niet doet/kan doen..... (ik kon die dag gewoonweg niet, anders was ik er ook bij geweest). Ook had ik liever gezien dat dit evenement iets eerder was aangekondigd.

William

Citaat van: Puck op 06-05-2015  00:33 uIk vind het fantastisch dat dit soort dingen worden georganiseerd. Echter moet je niet gelijk de conclusie trekken dat er niet voldoende belangstelling is.

Dat is waar  :). De aankondiging was een beetje laat. Een tip voor Triple W is om de aankondigingen ook naar de verenigingen / gildes /...  te sturen.

hansHalberstadt

Een ander puntje wat ik hem specifiek heb gevraagd ging over het al of niet drogen van eigen verbouwde hop. Volgens hem kun je eigen geteelde hop het beste invriezen zonder te drogen, omdat tijdens het drogen belangrijke vluchtige stoffen verdwijnen. Op mijn opmerking dat ik bij het drogen een soort graslucht ruik en me afvraag of dat wel gewenst is was zijn antwoord dat je toch zo min mogelijk kwijt wilt raken aan vluchtige bestanddelen. Hij verwacht ook dat in de toekomst hop gevriesdroogd gaat worden om zo bij een zo laag mogelijke temperatuur het vocht kwijt te raken (nodig voor het bewaren bij kamertemperatuur).     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.