Cylindrokonisch!

Gestart door Edgar, 07-08-2005 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Het is het kleinste model (50 liter), maar toch ben ik erg blij met mijn:


Ook al zat er geen rubber in de afloopkraan.

Een zorg is, dat vanwege het kleine volume, het metaaloppervlak dat met bier in contact komt relatief groot is. Ik houd dus mijn adem in voor metaalsmaak. Dat het ding na schoonmaken naar ijzer blijft ruiken, helpt daar wel niet bij.

Maar dat zal allemaal wel koudwatervrees zijn. Een praktisch probleem zie ik nog wel, in het netjes aftappen van de gist. Als er vrij veel druk op de kraan staat, en je wil de gist netjes in een steriel potje oogsten, moet je wel heel voorzichtig te werk gaan. Dat wordt even oefenen.

Een leuk detail is het 'waterslot'. Het is geen waterslot, maar een slim ding met 2 knikkers erin, dat in 2 richtingen de gasstroom opent/afsluit. Je kunt tappen zonder vacuumwerking, zonder het slot te verwijderen of los te draaien. Ik heb nog nooit zoiets gezien.

Ik zie nog mogelijkheden voor koeling, bijvoorbeeld met behulp van een bierkoeler. Want we willen hier natuurlijk ook pils in brouwen. Ofwel met een dompelspiraal, of via de wand.

Wil

Waar heb je dat ding vandaan gehaald?
Denk zelf dat de druk best meevalt?
Het oogsten van gist moet je gewoon in een (steriele) maatbeker doen.
Hoe had je gedacht naar een pils temperatuur te kunnen gaan.
Gr. Wil

Edgar

Als je héél goed kijkt op het plaatje kan je de sticker van de leverancier lezen. Het is ons aller groothandel. Begint met een B, eindigt op rouwland.

De druk meevalt? Ik denk het niet. Heb het getest tijdens het schoonmaken, en als 'ie goed vol zit, staat er ongeveer 0,1 bar op die kraan, en dat is toch wel wat. Ik ben nog aan't bedenken of het het best is om de kraan korte tijd helemaal open te zetten, of dat voorzichtig aftappen ook een optie is. Een maatbeker is wel een goed idee, zolang je hem eronder kunt krijgen.

Een pilstemperatuur dacht ik te bereiken door een bierkoeler te nemen, een waterleiding rond de wand van mijn nieuwe (geïsoleerde) vat te wikkelen en het koude water m.b.v. een thermostaat en een pomp door de leiding te pompen. Andere optie is mijn bierkoelkast ombouwen, of een nieuwe (oude) te versieren, waar 'ie in kan staan. Zo'n Colakast zou wel mooi zijn.

norbertus

Hoi,

Proefondervindelijk heb ik moeten vaststellen dat de gist niet zomaar uit de kraan komt gevlogen. Laatst had ik bij een Orval biertje, dit is wel een echter gistkweker, best veel last om de gist doorheen de kraan te krijgen. Door de gistophoping onderaan in het vat gaat dit bij grote gistproductie een prop vormen.

Ik heb een stuk slang met daaraan een koppelstuk naar de kraan gemaakt en tap op deze manier de gist af. Alles kan eenvoudig aangebracht worden en even eenvoudig ontsmet.

Bij andere bieren komt de gist traag maar zeker door de slang gelopen.

Ik laat mij een grotere fermenter leveren met onderaan een duimse kraan om dit probleem op te lossen maar met een gewone kraan gaat het ook.

Groeten,
Norbertus.


Edgar

Heee, een vatgenoot. Cool.

Goeie tip, maar hoelang heb je 'm nu? Ik geloof dat ze een tijdje geleden iets veranderd hebben aan die kraan. Er zit nu in elk geval een flinke kraan op (driekwart duim of één duim; niet zeker) die recht naar beneden is gericht. Daarop zit een aansluiting voor een zeer dikke slang, ik denk ook duims. Morgen foto.

Ik zal snel genoeg merken hoe het zal verlopen, ik heb er net een uur geleden een brouwsel in gedaan. Bok. Ik zal er hiervan natuurlijk verslag doen.

Hans (Lagos)

Uiteraard mag de gisttank niet te vol zitten om over borrelen te voorkomen maar hoe "leeg" mag hij zijn? Ik ben van plan om een conische tank te bestellen maar wat als ik bijvoorbeeld een 50 liter tank maar met 20 liter vul?

Gr. Hans

MO

Lijkt me geen probleem. zuurstof wordt geconsumeerd door de gist in de aerobe fase. daarna dekt een deken van CO2 je bier af. nix mis mede.

Hans (Lagos)

Bedankt, ik dacht dit zelf ook maar ik kon nergens in de oudere postings hier iets over vinden.

Salu2 Hans

frankbaeyens

Edgar,

Nog steeds tevreden over je cylindrokonische vergistingstank? Ik overweeg namelijk de aanschaf van een 100-l tank (lijkt me nodig om 50-60 liter te kunnen vergisten, niet?).
Bij Brouwland hebben ze momenteel een 100-l tank voor €759, ik denk dezelfde als de jouwe maar een maatje groter (gistingstank inox cylindrokonisch 100 l 017.802.100 € 759,00)

Twee vragen: zijn er interne lasnaden in je tank? Zo ja, valt de reiniging eigenlijk mee?
En het "aftappen" van de gist, na de primaire vergisting, verloopt dat vlot bij je?

Deze twee alternatieven lijken me ook wel mooi...maar dan is het weer zo'n gedoe voor verzending/import...

http://www.fermenator.com/ , ongeveer dezelfde kostprijs bij The Grape & Granary http://www.thegrape.net/browse.cfm/4,11316,1,0,0.html

of deze, bij Morebeer: http://morebeer.com/product.html?product_id=16163

Wat denk je, kan de Brouwland-ketel de concurrentie met deze twee aan?

 :degroeten: Frank


Hans (Lagos)

Hoi Frank,

Ik heet weliswaar geen Edgar maar ik bezit wel de 100 liter Blichmann Fermenator en ik ben daar zeer tevreden mee, deze heeft geen interne lasnaden en is heel eenvoudig schoon te maken, tot maximaal ongeveer 0,2 bar onder druk te zetten, ook de professionele kogelkranen zijn eenvoudig geheel te demonteren om ze vervolgens te autoclaven. Het enige waar ik wel eens mee stoeide was om de bodem drain goed lekvrij af te sluiten, maar nadat ik deze heb gemodificeerd met een extra siliconenring is dat probleem over.

Met zo een fraai fermenteervat lijkt mij het ook wenselijk om hem te kunnen koelen en/of  te verwarmemen, let dus wel op dat deze fermenator zo breed is dat hij in geen enkele koelkast past, ik heb er dus zelf maar een gebouwd (zie posting in CoolFermenter®) Het vat van Brouwland lijkt mij wat smaller maar toen ik mijn vat bestelde had Brouwland alleen nog maar de 50 liter uitvoering.

Grape & Granary heeft mij toentertijd heel lang aan het lijntje gehouden met de levering en ik heb hem toen zelf rechtstreeks in de USA besteld, Het kwam mij totaal op € 950 inc. de Spaans btw, ik weet niet of vanuit Engeland ook btw betaald moet worden.

frankbaeyens

Hey Hans, bedankt voor je reactie!

CiteerMet zo een fraai fermenteervat lijkt mij het ook wenselijk om hem te kunnen koelen en/of  te verwarmemen

Daar heb je inderdaad een punt...

Iets als deze lijkt me super...

http://morebeer.com/product.html?product_id=16171

Maar de prijs... :-\

Frank

Eduard

Wij hebben daarvan de ongeventileerde variant, dus alleen het staal. 2 stuks, bevalt prima! Inhoud 100 liter, goed voor brouwsels van 80 liter.

frankbaeyens

Eduard, weet je nog ongeveer hoeveel je hebt betaald voor het transport?
Frank

Hans (Lagos)

Denk aan de koeling en verwarming, een constant gehouden vergistingtemperatuur is volgens mij zeer belangrijk.

Met dank aan ebay gebruik ik dezelfde temperatuur controller (Ranco 2 staps) als morebeer gebruikt in hun super dure coolfermenter, dit houdt in dat ook nu het hier in Andalusië zeer koud is mijn Tripel constant op 21 ºC wordt gehouden door middel van een verwarmingselement en/of tijdens de hoofdvergisting koeling via de gekoelde achterwand (als in een normale koelkast) maar ook altijd blaast een ventilator in de koel/verwarm ruimte de lucht rond om het geheel zo constant mogelijk te houden.

Hier vond ik de goedkoopste transporteur vanuit de USA.

citaat van deze site:

Our company offers the perfect solution for online shoppers who live outside the USA
but would like to shop from USA either through Online Stores or auctions like EBAY.
You can ship your packages to our address in USA and once we receive your packages
we can ship them to you by using our competitive shipping rates.

Eduard

De tanks zijn aangekocht en verscheept voordat ik lid was van de vereniging, dus ik heb daar helaas geen getallen van.

frankbaeyens

Bedankt alvast voor alle tips!!!
Om nog ff terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag: heeft iemand ervaring met de Brouwland ketels, hun kwaliteiten en gebreken?
Frank

frankbaeyens

Echt niemand? Jammer!
 :degroeten:
Frank

korek

Citaat van: frankbaeyens op 17-02-2007  00:23 uEcht niemand? Jammer!
 :degroeten:
Frank
We wachten allen op jouw ervaringen.

Bierke

Heb je al een cilindroconische tank besteld Frank?
Of ga je er zelf eentje lassen? Op dit forum zijn er mensen die dit met een uitgebreide fotoreportage kenbaar maken!

frankbaeyens

Ik ben er nog niet uit...
Ik heb gisteren de vergistingstanks bij Brouwland eens bekeken...en was niet echt onder de indruk. Erg dunne wanden, tamelijk wat hoekjes/lasnaden, sluiting niet erg handig...véél geld voor wat geleverd wordt. De MoreBeer vaten lijken - althans op foto - véél meer solide...
 :degroeten:
Frank

EBC

Frank,

Voor de Morebeer vaten, de gekoelde/verwarmde versie: controleer dat de temperatuurcontrollers programmeerbaar zijn in de tijd (ramp/soak). Dan kan je geleidelijk naar gistings/lageringstemperaturen zakken/stijgen.

Overigens denk ik dat je voor de bedragen die Morebeer rekent best eens in de buurt naar een lasser kan kijken. Volgens mij moet dat in het 'zwarte circuit' veel goedkoper kunnen.

Schaepekop

Citaat van: EBC op 18-02-2007  17:42 uFrank,

Overigens denk ik dat je voor de bedragen die Morebeer rekent best eens in de buurt naar een lasser kan kijken. Volgens mij moet dat in het 'zwarte circuit' veel goedkoper kunnen.

Het maken van een cilindrische conische tank, afgezien van de tijd die je er in zal moeten steken  is een stuk duurder dan je in eerste instantie zou verwachten.
Ikzelf heb twee CCT gemaakt kosten ongeveer 1400 euro........per stuk aan materiaal.
Als dan nog iemand gevonden moet worden die ze voor je maakt en of in elkaar last dan is de prijs bij morebeer zo gek nog niet.
Als je handig ben gewoon zelf maken het duurt even en kost wat maar dan bespaar je ook wat.

 :degroeten: jan

Eduard

Misschien een beetje off topic, maar waarom is dat RVS plaatmateriaal zo onmeunig gruwelijk duur? Schaepekop met zijn twee tanks legt alleen al voor dat metaal 1400 euro neer, is dat spul gemaakt van goud, of wat snap ik hier niet?

Schaepekop

Eduard,

Sorry , maar je mist toch echt iets :)

Waar ik mij op verkeken heb is niet zo zeer het RVS materiaal voor de CCT.
Er zijn om te beginnen veel verschillende soorten RVS.
Afhankelijk van de legering en dikte van het RVS is de prijs hoger of lager
Kijk hier maar is http://www.kviv.be/GSV/DirkDurinck.pdf


De overige kosten bestaan in mijn geval uit de volgende materialen per tank:
22 meter verwarmigslint, 2x een uitleesinstrument 3x temperatuurregeling.drukventiel,manometer,koeling, pomp,leidingen, isolatiemateriaal, polyester, polyesterverf, polyestermatten,meetpennen PT100 etc, etc.

Verbruiker materiaal, slijpschijven, boren, zagen, schuurbanden, rollers, kwasten, verdunningsmiddel, lijmen etc, etc.

Ik kan nog veel meer materiaal opnoemen wat gebruikt of verbruikt is maar ik denk dat je nu een aardig idee heb.


Hopmans

Moet het per se RVS zijn dan?  :weetniet:
Dat moet toch anders kunnen in 2007.
Volgens mij zijn er al handige kunstofcompounds op de markt die voedselveilig en knoertsterk zijn.

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.