Doppen staan bol?

Gestart door vanduijneveld, 20-04-2015 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bert braadslee

Citaat van: vanduijneveld op 20-05-2015  23:38 uMisschien interessant: een verslagje van het effect van de 21 gr suiker per liter en het verschil tussen de batches die ik wel en niet heb ontlucht.

.....

Al met al heb ik voor mijn eerste bier mijn doel van een drinkbaar bier brouwen wel overschoten  :)

Gelukkig heb je het niet door de gootsteen gemikt.
Is ondanks het koolzuur het bier ook nog een beetje smaakvol geworden?
Ben toch benieuwd wat het verschil wordt tussen 8 uur en kort ontlucht, maar dat laat je vast nog ff weten.
 :)

Jacques

Citaat van: vanduijneveld op 20-05-2015  23:38 uMisschien interessant: een verslagje van het effect van de 21 g suiker per liter en het verschil tussen de batches die ik wel en niet heb ontlucht.

De helft van de batch heb ik ontlucht (8 uur) met de naaldenprik methode en iets minder dan de helft gewoon gelaten hoe ze waren. Een klein aantal flesjes heb ik alleen opnieuw gedopt. Niks ontploft, geen fonteinen, allen nog zeker een drinkbaar bier:

Niet ontlucht:
Slechtste batch. Zeker nog drinkbaar, maar koolzuur overheerst wel en prikt op je tong waardoor de andere smaken wegvallen. Bij openen is het geen fontein, maar je moet niet te lang wachten met uitschenken, anders komt het schuim wel langzaam omhoog. De schuimkraag is bij deze ook het minst, in eerste instantie wel teveel schuim, maar dit valt ook snel weg doordat het grotere bellen zijn, puur door het koolzuur.

8 uur ontlucht:
Prima batch, goed drinkbaar. Wel wat weinig koolzuur, waardoor ik toch wat mis. Schuimkraag is vrijwel perfect en blijft goed staan.

Kort ontlucht:
wel getest, maar nog niet in vergelijking met de andere 2. Dat komt binnenkort. Ik denk dat deze toch wel het beste heeft uitgepakt.

Deze fout maak ik natuurlijk nooit meer, maar mocht het mij (of anderen) wel overkomen: Ik zou in het vervolg niet 8 uur luchten maar gewoon 2 uur. Wel met het naaldenprikken of misschien dop lichten/buigen. Zodat het niet teveel gaat schuimen.
Al met al heb ik voor mijn eerste bier mijn doel van een drinkbaar bier brouwen wel overschoten  :)

Bedankt voor het delen van je ervaring. 8 uur lang de knopspeldmethode toepassen is inderdaad wat lang. In de praktijk is denk ik geen goede richtlijn te geven, ligt ook aan de mate waarin je te veel koolzuur hebt in je bier.

vanduijneveld

Citaat van: bert braadslee op 20-05-2015  23:56 uGelukkig heb je het niet door de gootsteen gemikt.
Is ondanks het koolzuur het bier ook nog een beetje smaakvol geworden?
Ben toch benieuwd wat het verschil wordt tussen 8 uur en kort ontlucht, maar dat laat je vast nog ff weten.
 :)

Door de gootsteen mikken ga ik nooit doen :)
Ik vind hem zeker smaakvol. Maar bij de niet ontluchtte batch vult je mond zich soms wel echt met schuim van het koolzuur en dat is wel vervelend drinken. Maar de rest verkies ik zonder problemen boven heel veel wat er in de supermarkten ligt. Al had ik het alcoholpercentage wel graag wat hoger gezien.

Citaat van: Jacques op 21-05-2015  21:32 uBedankt voor het delen van je ervaring. 8 uur lang de knopspeldmethode toepassen is inderdaad wat lang. In de praktijk is denk ik geen goede richtlijn te geven, ligt ook aan de mate waarin je te veel koolzuur hebt in je bier.

8 uur stond in het topic waar eerder naar verwezen werd. vandaar de duur.
Het is eigenlijk jammer dat ik niet een drukmeter had/heb. Dan zou je het nog kunnen linken aan de druk die erop stond, en nu blijft het wat giswerk...
Misschien kan je de luchttijd nog het beste linken aan de kracht/duur waarmee het schuim eruit komt na het prikken. nu bruisde het gewoon rustig uit het gaatje en was het geen fontein of zo.

PeterEngeltje

Citaat van: vanduijneveld op 28-04-2015  17:43 uPrachtig, het bier staat inmiddels al een tijdje te rusten bij 20 graden, ook wat flesjes die niet hebben gelucht. Niks aan de hand.

Ik zit hier rustig achter mijn laptop te werken, mijn vriendin is beneden bezig en uit het niks een flinke knal (buiten, vuurwerk waarschijnlijk). Mijn katten rennen allebei als een debiel de kamer door, ik schiet in de lach, Het eerste wat mijn vriendin roept: Was dat buiten of was het je bier?  >:D

Mooi verhaal man  :). Maar is jouw achternaam nu van Duijneveld of Mijnenveld ! 😜

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.