Doppen staan bol?

Gestart door vanduijneveld, 20-04-2015 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanduijneveld

Een week geleden heb ik ongeveer gebotteld met 7 gram suiker per flesje middels een suikeroplossing in het bottelvat. SG was voor het bottelen stabiel. Sinds gisteren heb ik het merendeel van de flesjes maar weer in de vergistingskast gezet, sensor ertussen gehangen en afgeregeld op 20 graden. Dit omdat ik de indruk had dat de kamer wat warmer was dan 20 graden.

Vandaag staan de doppen van sommige flesjes een beetje bol. Zowel bij de flesjes in- en naast de kast.
Moet ik alvast een schuilkelder opzoeken?

Normaal flesje:


Bol:


Hoogte afvullen:

hobbybob

7 g per flesje? ???

Moet zijn 7 r per liter dus zo'n 2,3 g per flesje.

tdp

Wanneer je 7 gram per flesje gedaan hebt, zou ik wel de schuilkelder opzoeken, ja!

Groet,
de TDP

vanduijneveld

Uhmm... ik ga nog even rekenen wat ik erin heb gegooid  :-[
Hopen dat ik geen gekke berekeningsfout heb gemaakt..

[edit] : yup, 203 gram op 10 Liter... dus ongeveer 3x zo veel suiker als de bedoeling was   :bokser:

Iemand een idee om schade te beperken?
Eentje openen, kijken of koolzuur er goed op zit en dan in de koelkast om vergisting te stoppen?

Fripel

Als je iets van 70 gram hebt toegevoegd in het bottelvat dan zit het wel goed maar als dit meer richting of meer dan 200 gram is geweest dan heb je een uitdaging...
Ik zou sowieso eens een flesje (gewikkeld in een dikke handdoek) openmaken (met bril op), als dit een extreme sis geeft van ontsnappend koolzuur dan is het mis. :(

edit: Het is mis dus... Wordt een lastig verhaal, zal erg zoet worden en je zal waarschijnlijk meerdere keren de doppen moeten verversen om koolzuur af te laten...

Fripel

Ik zou voor de veiligheid alles koelen naar normale koelkasttemperatuur (druk in de flesjes daalt, veiliger bij openen) en dan de doppen vervangen en dit een paar keer herhalen tot de nagisting stokt.
Maar een flesje met drukmeter is geen overbodige luxe, dan kun je zien hoe de druk oploopt en voorkom je onverwachte schade, je koelkast is nu gevuld met tijdbommen 8)


vanduijneveld

Oh god.. jammer, maar ergens moet ik er ook vreselijk om lachen ::) Schaap dat ik ben..
Ik heb er nu eentje in de koelkast gezet om zo even te testen.

Heeft iemand toevallig een drukmeter te leen voor een paar weekjes ?

hansHalberstadt

Bij 7 ºC kom je op een druk van ca 3.6 BAR, dus nog net veilig in de koelkast  (bij 20 ºC zit je op 6 BAR, dus kans op ontploffen!)
Ik zou ze in de koelkast bewaren en dan zo snel mogelijk opdrinken. evt opnieuw bottelen kan ook. Alles rustig leeggieten in een gistingsvat langs de wand (niet plonzen), een dagje het schuim laten bezinken en dan nog een keer bottelen met bijvoobeeld 2 gram suiker per liter.

seed7


vanduijneveld

Citaat van: seed7 op 20-04-2015  17:07 uLees de beschrijving in deze draad en actie

Ingo

Dank!

Deze middag heeft er eentje goed in de koelkast gestaan, en rustig de kurk eraf getrokken. Hij siste wel wat (niet zoals een colafles o.i.d) en na een paar seconden rees het schuim er rustig boven uit. Na 1 keer eraf happen was het wel goed. Ik denk dus dat het uiteindelijk wel mee gaat vallen.

Qua smaak viel het ook mee, niet erg zoet, wel teveel koolzuur.

De andere bieren staan nu in de vergistingskast op 17 graden trouwens.
Om de paar dagen ga ik er een proberen denk ik, mocht het echt teveel zijn dan ga ik met de naalden aan de slag.

Jacques

Citaat van: vanduijneveld op 20-04-2015  18:29 uOm de paar dagen ga ik er een proberen denk ik, mocht het echt teveel zijn dan ga ik met de naalden aan de slag.

Ik zou de naalden maar alvast in huis halen...  :)

vanduijneveld

Als het zo zeker is dat ze gaan ploffen, ga ik morgen wel alvast preventief aan de gang.
Voor de zekerheid heb ik de flesjes met bolle dop maar in een groentela gezet.

Zooms

Gewoon koelen en doppen licht oplichten (hoeven er niet helemaal af). Dan komt het wel weer 'goed'. Lach erom: dit doe je waarschijnlijk nooit meer fout!

Ronald

vanduijneveld

Zo, Vanmiddag de flesjes (op 10 na) lek geprikt, 8 uur laten luchten en zojuist weer opnieuw gedopt met een apparaat dat ik gelukkig heb kunnen lenen van waterberg.

Zojuist heb ik ze weer op 6 graden in de koelkast gezet. Is dit wel een juist, of kan ik ze nu beter weer op 20 graden zetten?

Jacques

Citaat van: vanduijneveld op 22-04-2015  20:46 uZojuist heb ik ze weer op 6 graden in de koelkast gezet. Is dit wel een juist, of kan ik ze nu beter weer op 20 graden zetten?

Zet ze op 20 graden en controleer het vervolg van de hergisting op fles na een week. Het zou kunnen dat niet alle bottelsuiker al vergist was. Als dat het geval zul je de procedure moeten herhalen...

vanduijneveld

Citaat van: Jacques op 22-04-2015  21:18 uZet ze op 20 graden en controleer het vervolg van de hergisting op fles na een week. Het zou kunnen dat niet alle bottelsuiker al vergist was. Als dat het geval zul je de procedure moeten herhalen...

Bedankt! Snel weer uit de koelkast gehaald.

Hoe doe ik dit? Gewoon SG meten? Ik heb alleen een eind SG van het moment voor bottelen geregistreerd.

Jacques

Citaat van: vanduijneveld op 22-04-2015  22:00 uHoe doe ik dit? Gewoon SG meten? Ik heb alleen een eind SG van het moment voor bottelen geregistreerd.

Gewoon de flessen openen en kijken of het bier met kracht uit de fles komt.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 22-04-2015  23:20 uGewoon de flessen openen en kijken of het bier met kracht uit de fles komt.
Doe dit vooral buiten!

Ik heb nog wat vlekken op het keukenplafond van een zich explosief legend flesje. Dop er af en in 0,1 sec was 80% van de inhoud er uit gespoten.

Groet,
Hans

vanduijneveld

Citaat van: Jacques op 22-04-2015  23:20 uGewoon de flessen openen en kijken of het bier met kracht uit de fles komt.

Dat was de eerste keer al niet het geval. Hij opende gewoon met een lichte sis en het bier kwam er rustig in schuim uit. Niet erg lang. Met het naaldenprikken Was ongeveer de helft wel een tijdje aan het gaan, maar van "krachtig" kan ik zeker niet spreken.


hansHalberstadt

Citaat van: vanduijneveld op 23-04-2015  09:56 uDat was de eerste keer al niet het geval. Hij opende gewoon met een lichte sis en het bier kwam er rustig in schuim uit. Niet erg lang. Met het naaldenprikken Was ongeveer de helft wel een tijdje aan het gaan, maar van "krachtig" kan ik zeker niet spreken.
Koolzuur is niet zo maar in een keer uit je bier. Dat gebeurt alleen als je gushing hebt. in dat geval zitten er kleine deeltjes in je bier waar de koolzuur bellen ontstaan. normal zit er zo'n 3 x het volume aan bier (dus bijna een liter voor een 300ml flesje) aan koolzuur opgelost. bij jouw bier kan dat best 1.5 tot 2 liter zijn. Dan moet er dus een halve liter a 1 liter gas per flesje uit om op een normale hoeveelheid te komen.   

Tjardo

Citaat van: vanduijneveld op 20-04-2015  18:29 uDank!

......

Qua smaak viel het ook mee, niet erg zoet, wel teveel koolzuur.

.......

Ik vraag me af of je niet een veel te zoet bier krijgt nadat het teveel aan koolzuur is verdwenen, wat voor soort bier heb je eigenlijk gebrouwen?

vanduijneveld

Een Haarlems Amber Moutextract pakket van Arsegan.

Ingrediënten:
800 gram extract
300 gram gemengd mout
460ml Candy Syrup D45
10 gram bitterhop
10 gram aromahop
0,5 tl calciumsulfaat
S33 gist

bert braadslee

Citaat van: vanduijneveld op 23-04-2015  14:56 uIngrediënten:
S33 gist

Kan best wel zoet worden  ;)

vanduijneveld

Prachtig, het bier staat inmiddels al een tijdje te rusten bij 20 graden, ook wat flesjes die niet hebben gelucht. Niks aan de hand.

Ik zit hier rustig achter mijn laptop te werken, mijn vriendin is beneden bezig en uit het niks een flinke knal (buiten, vuurwerk waarschijnlijk). Mijn katten rennen allebei als een debiel de kamer door, ik schiet in de lach, Het eerste wat mijn vriendin roept: Was dat buiten of was het je bier?  >:D

vanduijneveld

Misschien interessant: een verslagje van het effect van de 21 g suiker per liter en het verschil tussen de batches die ik wel en niet heb ontlucht.

De helft van de batch heb ik ontlucht (8 uur) met de naaldenprik methode en iets minder dan de helft gewoon gelaten hoe ze waren. Een klein aantal flesjes heb ik alleen opnieuw gedopt. Niks ontploft, geen fonteinen, allen nog zeker een drinkbaar bier:

Niet ontlucht:
Slechtste batch. Zeker nog drinkbaar, maar koolzuur overheerst wel en prikt op je tong waardoor de andere smaken wegvallen. Bij openen is het geen fontein, maar je moet niet te lang wachten met uitschenken, anders komt het schuim wel langzaam omhoog. De schuimkraag is bij deze ook het minst, in eerste instantie wel teveel schuim, maar dit valt ook snel weg doordat het grotere bellen zijn, puur door het koolzuur.

8 uur ontlucht:
Prima batch, goed drinkbaar. Wel wat weinig koolzuur, waardoor ik toch wat mis. Schuimkraag is vrijwel perfect en blijft goed staan.

Kort ontlucht:
wel getest, maar nog niet in vergelijking met de andere 2. Dat komt binnenkort. Ik denk dat deze toch wel het beste heeft uitgepakt.

Deze fout maak ik natuurlijk nooit meer, maar mocht het mij (of anderen) wel overkomen: Ik zou in het vervolg niet 8 uur luchten maar gewoon 2 uur. Wel met het naaldenprikken of misschien dop lichten/buigen. Zodat het niet teveel gaat schuimen.
Al met al heb ik voor mijn eerste bier mijn doel van een drinkbaar bier brouwen wel overschoten  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.