US-05 laag vergisten

Gestart door brouwjoh., 16-04-2015 22:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwjoh.

Heb 2 batches blond bier gebrouwen met US-05 gist (bovengist )
1 batch in gistkast op 23 graden en
1 batch op kelder temperatuur (8-12 graden) test.
1e batch reeds gebotteld.
2e batch gist nog steeds.
Wat kan ik hier van verwachten, smaakverschil of iets anders tussen de twee batches.

mvg johan  :weetniet:

William

Mooi experiment joh ;D

1e batch wordt een bier met een gistkarakter (met de US-05 kun je best een tripel brouwen) en de 2e batch, als deze eindelijk klaar is, een strakke neutrale pale ale. Ik hoop voor de 2e batch dat je wel voldoende hop hebt gebruikt die het gistkarakter van de 1e batch niet teveel overschaduwt.

brouwjoh.

Hoeveelheden waren zelfde alleen andere vergisting.
Zie wel wat het wordt            :biersmile:
 

William

Dan is het helemaal een leuk experiment om te leren wat het effect van vergistingstemperatuur is.

Tip: laat je niet verleiden om batch 2 te snel te bottelen. Gewoon wachten totdat ie helemaal klaar is, bij voorkeur hetzelfde eind SG als de 1e batch (al zal die dat misschien niet op 1 of 2 sg punten halen).

Daarna de tijd geven om goed te hergisten en dan maar vergelijken (en de resultaten posten).

Jacques

Citaat van: brouwjoh. op 16-04-2015  22:35 uHeb 2 batches blond bier gebrouwen met US-05 gist (bovengist )
1 batch in gistkast op 23 graden en
1 batch op kelder temperatuur (8-12 graden) test.
1e batch reeds gebotteld.
2e batch gist nog steeds.
Wat kan ik hier van verwachten, smaakverschil of iets anders tussen de twee batches.

Een behoorlijk groot smaakverschil...

Zelf heb ik ook ooit een dergelijke experiment uitgevoerd. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13835.msg188488.html#msg188488

De bieren voldoende lang laten staan om te zorgen dat deze volledig uitgisten is zeker een goed idee.


Ik ben benieuwd naar jouw resultaten.

brouwjoh.

Batch 1  gebotteld bij sg 1018 met 7 gram suiker per liter
batch 2 staat nu 11 dagen te vergisten,
Al overhevelen naar 2 e gistvat of eerst SG meten?
 Joh.

Jacques

Ik neem aan dat de vergisting van de 2e batch ver afgerond is.
Even meten en als die ergens rond de 1024-1022 ligt kun je overhevelen. Maar je kunt het overhevelen ook achterwege laten. Meten kun je altijd als er nog koolzuur gevormd wordt. Het risico op oxidatie is dan beperkt. Voor een eerlijke vergelijking kun je het beste alles zo veel mogelijk hetzelfde doen.

brouwjoh.

Zo, net batch 2 gemeten sg=1022,
ook meteen maar overgeheveld.
Smaak komt ook wel goed, ook geproefd. (Leuk werk is dat he.  :biersmile: :proost: )
Temperatuur kelder is 11 graden.

brouwjoh.

Hier ben ik weer,
vanmiddag flesje uit batch 1 gekoeld, net geopend.
 Flink wat druk op fles,
smaak:  flink bitter en vlak.
😕

brouwjoh.

Vandaag weer een flesje uit batch 1 gekoeld en geproefd.
Deze smaakte al veel beter dan die van 24-4

Die van 24-4 was trouwens een halfvol flesje. (Laatste beetje uit het vat)

Kan dat verschil daardoor komen bijvoorbeeld door meer lucht op het bier?

Adbrouwt

Half volle flesjes smaken nooit lekker is mijn ervaring. Maar ik gooi ze ook nooit weg maar de smaak is niet top. Vaak weinig koolzuur en weinig schuim. Denk dat de grote luchtbel boven het bier ook niet bevorderlijk is.

Jacques

Citaat van: brouwjoh. op 26-04-2015  18:19 uVandaag weer een flesje uit batch 1 gekoeld en geproefd.
Deze smaakte al veel beter dan die van 24-4

Die van 24-4 was trouwens een halfvol flesje. (Laatste beetje uit het vat)

Kan dat verschil daardoor komen bijvoorbeeld door meer lucht op het bier?

Kan. Maar rijping doet ook veel met een bier.

brouwjoh.

Batch 2 na 1 week nog steeds op sg 1022.

Kan ik al bottelen?

Jacques

Citaat van: brouwjoh. op 27-04-2015  11:09 uBatch 2 na 1 week nog steeds op sg 1022.

Kan ik al bottelen?

Na 9 dagen bij een gelijke SG zal deze waarschijnlijk niet meer dalen. Maar doordat je batch 2 op een temperatuur vergist hebt (11 ºC) die aan de onderkant is van wat Fermentis aangeeft 12 - 25 ºC (ideaal 15 - 22 ºC) kan het zijn dat het bier bij de door jou gehanteerde temperatuur niet helemaal uitgist. Door het bier wat warmer te zetten gedurende een aantal dagen kun je zorgen dat het helemaal uitgist. Doordat de meeste suikers al vergist zijn zal dat niet zo'n grote invloed hebben op de smaak van het bier.
Het alternatief is bottelen en minder bottelsuiker gebruiken. Maar dat kan er voor zorgen dat het koolzuurgehalte van de twee batches verschillend zal zijn. Hierdoor wordt het lastig de beide bieren met elkaar te vergelijken.

brouwjoh.

Ok allemaal,

Bedankt voor het commentaar.
Kan weer even verder hiermee.
gr. Joh

brouwjoh.

Citaat van: Jacques op 17-04-2015  00:02 uEen behoorlijk groot smaakverschil...

Zelf heb ik ook ooit een dergelijke experiment uitgevoerd. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13835.msg188488.html#msg188488

De bieren voldoende lang laten staan om te zorgen dat deze volledig uitgisten is zeker een goed idee.


Ik ben benieuwd naar jouw resultaten.

Hier de einduitslag (eindelijk hè ) van mijn proefje;   us-05 hoog en laag laten vergisten.
Op dit moment ben ik bezig met mijn laatste flesjes.
De smaak van beide batches is gelijk, ik proef geen verschil meer tussen de twee.
Ze smaken nog wel heel lekker.
Er is geen koolzuur aanwezig in het bier.
Goede stevige schuim.

Tips en/of vragen altijd welkom.

Mvg. Brouwjoh

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.