Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Havervlokken gomrust

Gestart door bert braadslee, 15-04-2015 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

bert braadslee

Komende vrijdag staat er een bier met havervlokken op de agenda, ik twijfel alleen nog over het maischschema.
Is het raadzaam om bij het gebruik van een flinke dosis havervlokken een gomrust van 40 ºC toe te passen van ongeveer 30 minuten?

Groet Bert.

Sjaak_Deventer

Citaat van: bert braadslee op 15-04-2015  20:06 uKomende vrijdag staat er een bier met havervlokken op de agenda, ik twijfel alleen nog over het maischschema.
Is het raadzaam om bij het gebruik van een flinke dosis havervlokken een gomrust van 40 ºC toe te passen van ongeveer 30 minuten?

Groet Bert.

Hoeveel in de stort?

Hoppenbrouwers

Moet je die niet eerst koken?

bert braadslee

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-04-2015  20:12 uMoet je die niet eerst koken?

Volgens Jacques hoeft er niet eerst verstijfseld te worden. (Althans, dat lijkt zo te zijn volgens een hoop geposte items)

bert braadslee

Citaat van: Sjaak_Deventer op 15-04-2015  20:10 uHoeveel in de stort??

Tussen 25% en 30%.

Eric v B

Zondag heb ik een Oatmeal stout gebrouwd met slechts 12% havervlokken. Ik ben begonnen met 20 minuten bij 40ºC. Geen centje pijn bij het filteren. Ik had wel 5 liter water per kilo mout/vlokken omdat ik nauwelijks heb gespoeld.

John

Ik heb zondag gebrouwen met 20% havervlokken. Speciaal daarvoor granen inclusief vlokken gestort op 40 graden. Aangezien ik een herms heb met filterbodem,  10 min rust gehouden daarna pomp aan  en naar 68 gr. opgestookt. Als ik zonder filterbodem en herms zou werken zou ik na inmaischtemperatuur van 40 ºC. Direct verwarmen naar doeltemp. Geen problemen met spoelen gehad.

bert braadslee

Zelf RIMS met filterbodem. Ga 15 minuten proberen. Bedankt.

grb.

Eric v B

Citaat van: bert braadslee op 15-04-2015  22:50 uZelf RIMS met filterbodem. Ga 15 minuten proberen. Bedankt.

grb.
Ik heb ook RIMS met een filtetbodem.

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 15-04-2015  20:22 uVolgens Jacques hoeft er niet eerst verstijfseld te worden. (Althans, dat lijkt zo te zijn volgens een hoop geposte items)

Dit blijkt uit diverse tests die ik heb uitgevoerd met verstijfelde ongemoute haver, ongehandelde ongemoute haver, havervlokken en havermout. Uit die tests bleek dat het verstijfselen niet leidt tot een hoger rendement.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 16-04-2015  23:33 uDit blijkt uit diverse tests die ik heb uitgevoerd met verstijfelde ongemoute haver, ongehandelde ongemoute haver, havervlokken en havermout. Uit die tests bleek dat het verstijfselen niet leidt tot een hoger rendement.
Dus ook de havermout uit de supermarkt gewoon meemaischen zonder speciale behandeling vooraf?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-04-2015  23:39 uDus ook de havermout uit de supermarkt gewoon meemaischen zonder speciale behandeling vooraf?

Bij een groot aandeel aan haver kan het verstandig zijn om wel een 40 ºC pauze aan te houden om geen filterproblemen te krijgen. Een pauze van 15 minuten volstaat.

bert braadslee

Het filteren ging uitstekend, ook de tarwemout die in de stort zat heeft geen roet in het eten gegooid.
Helaas was de havermout uit de supermarkt meer een soort havermeel, gevolg hiervan is dat het wort redelijk troebel is gebleven.  :(

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 17-04-2015  20:14 uHelaas was de havermout uit de supermarkt meer een soort havermeel, gevolg hiervan is dat het wort redelijk troebel is gebleven.  :(

Haver zorgt vaak voor een mindere helderheid. Ik sluit niet uit dat met het gebruik van doorzichtige glazen in plaats van aardewerken pullen bijgedragen heeft aan de achteruitgang van het gebruik van haver voor het brouwen van bier.

Vergelijkbare Topics (4)

20943

Reacties: 3
Gelezen: 1613

30939

Reacties: 2
Gelezen: 1506

29675

Reacties: 10
Gelezen: 5910

39386

Reacties: 10
Gelezen: 2317

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.