Wyeast gist dubbel gebruiken?

Gestart door RichardV, 12-04-2015 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RichardV

Beste allemaal,

Afgelopen week heb ik mijn tweede biertje gebrouwen van 20 liter uit een moutpakket van Brewferm. Hier zat de bijgeleverde Brewferm korrelgist bij.
Mijn komende biertje gaat een tripel worden van maar liefst 50 liter. Ik heb gebruik gemaakt van het recept van RobinB, de Cascade tripel.

Via BrouwHulp heb ik het recept opgenomen en opgeschaald naar 50 liter. De vraag die mij nu rust betreft de Wyeast Belgian Abbey 1214 activator XL. Dit pakje zou voldoende zijn voor 20 liter. Kan ik zomaar twee pakjes nemen en gebruiken als gist voor 50 liter? Of werkt dit niet op deze manier.

Met vriendelijke groet,

Richard

Brouwers

1 zakje voor 20 liter geldt alleen voor een bier met begin SG van 1.060 en met een vers gist. Als je zwaarder bier en meer brouwt heb je meer nodig om te voorkomen dat je vergisting stokt. Mrmalty.com, BrouwHulp en BrouwVisie kunnen voor je uitrekenen hoeveel gist je nodig hebt voor een vlotte vergisting. Vaak is het een kwestie van de gist opkweken middels een starter.

Jacques

Citaat van: RichardV op 12-04-2015  20:41 uKan ik zomaar twee pakjes nemen en gebruiken als gist voor 50 liter? Of werkt dit niet op deze manier.

Volgens Mr Malty zou je voor 50 liter wort met een begin SG van 1080 zelfs 3 pakken nodig hebben...

Om de kosten de drukken kun je een starter maken. Die zou dan een omvang moeten hebben van 5 liter.
Wat je ook kunt doen is eerst een kleiner brouwsel maken en de slurry daarvan gebruiken voor het 50 liter brouwsel.

hobbybob

Om je kosten te drukken een starter van 5 liter?

Kun je beter een biertje brouwen van 15 รก 20 liter met een SG < 1060 en de slurry van dit brouwsel gebruiken voor 50 liter.

Oeps niet goed gelezen Jacques :proost:

lennart0r

Starter van vijf liter van moutextract moet kunnen toch?

Jacques

Citaat van: lennart0r op 01-05-2015 &nbsp;22:19 uStarter van vijf liter van moutextract moet kunnen toch?

Dat gaat zeker. Moutextract is wel behoorlijk prijzig. Vandaar de suggestie eerst een kleiner brouwsel te laten vergisten met de gist.

dennisbier

Met 2 pakken op 50 liter lukt het ook aardig is mijn mening.
Wel dan goed rekening houden met het goed laten opbollen en niet meer terug in de koelkast en
het wort dezelfde temperatuur maken als de gist.
Wil je het beter doen, moet je de gisthoeveelheid net als de rest van het recept opschalen.
Dus met een slurry, wat perfect gaat.
Maar je kan een redelijk bier maken met minder gist in goede conditie.
Schiet mij maar lek.

En anders is er naast moutextract nog appelsap en kristalsuiker met wat gistvoeding en het drupje olijfolie.  :proost:

Herman

Citaat van: Jacques op 01-05-2015 &nbsp;22:49 uMoutextract is wel behoorlijk prijzig. Vandaar de suggestie eerst een kleiner brouwsel te laten vergisten met de gist.
Je kunt ook van elk brouwsel het restant invriezen voor starterdoeleinden. Met restant doel ik dan op restsuikers in de bostel, die je nog verder kunt uitspoelen. Of als je kookt met hopbloemen een restant na hevelen gebruiken, evt samen met wort die je kunt verkrijgen uit de bloemen door deze in een aardappelpers o.i.d. uit te persen. Dit levert vaak zo rond de 1 liter op met normaal stamwort. Afhankelijk van je bier kun je dit makkelijk verdunnen naar 1,5-3 liter starterwort van ca 1.030 en dan in kleine bakjes invriezen voor starters. Na ontdooien even koken in een erlenmeyer o.i.d. en je kunt het toevoegen aan je gist of andersom.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.