Problemen met filteren (met pellets) de oplossing?

Gestart door wonnink, 11-04-2015 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wonnink

Beste brouwers,

Zoals wel meer mensen hier hebben wij ook  wel eens last met het filteren van het wort. (wij werken met pellets).
Volgens mij hebben wij een goede / simpele en doeltreffende manier gevonden om verstopping zo veel mogelijk te voorkomen.
Als we het javal filter laten zakken in de hete wort, laten we meteen een bord er bij inzakken.
We whirlpolen dan even goed, gaan een kwartiertje koffie drinken en beginnen dan met het koelen.
Op het eind ligt de meeste smurrie van je hop (pellets) netjes bovenop het bord.
Zie foto

Groet Erwin

Neetje

Gebruik vaak bloemen. Maar bij gebruik van hoppellets hevel ik zonder filter.
Wel even roeren en bezinken lig er een mooie berg in het midden.
Heb dan vrijwel geen hopresten (en geen eiwitten) in mijn gistvat.
Misschien moet je iets hoger beginnen te hevelen. En op het laatste moment de ketel voorzichtig wat schuin zetten om niet teveel verlies te krijgen.

hansHalberstadt

Toevallig gisteren met pellets gebrouwen. Ik gebruik een filter gebaseerd op nylon watten. Daarmee komt het wort helemaal helder eruit en ik moet zelfs de stroomsnelheid een beetje afknijpen, anders kan de tegenstroomkoeler het niet aan. Na het brouwen de watten goed uitspoelen en je kunt het vrijwel onbeperkt gebruiken.

Tjardo

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2015  09:40 uToevallig gisteren met pellets gebrouwen. Ik gebruik een filter gebaseerd op nylon watten. Daarmee komt het wort helemaal helder eruit en ik moet zelfs de stroomsnelheid een beetje afknijpen, anders kan de tegenstroomkoeler het niet aan. Na het brouwen de watten goed uitspoelen en je kunt het vrijwel onbeperkt gebruiken.

Interessant! Hoe pas je de nylon watten precies toe?

hansHalberstadt

Hier wat foto's van het hopfilter

Het filter in de ketel


Idem, wort wordt opgezogen via de onderkant


Onderkant in detail


Schoongemaakt, RVS spaken om afstand te houden tot het plastic zodat wort ertussendoor kan


Schoon en weer gemonteerd:


Idem onderkant hier komt het wort door



bierhenkie

En dat filter zelf, wat is dat voor spul, het lijkt wasemkapfilter...

webhunter

Hoi Hans,

Mooie filter! Makkelijk schoon te maken en gegarandeerd helder bier. Kortom zeker de moeite waard om dit ook eens te proberen.
Waar koop je die nylon watten? Praxis/Gamma? Is dit toevallig hetzelfde als de filters die gebruikt worden voor afzuigkappen? Kan je ons ook vertellen hoe heb je die houder hebt gemaakt?

rajd

Als ik me niet vergis is die houder gemaakt van het deksel van een Action opbergbox? Ik vraag me dan wel af..  van welk materiaal is dit gemaakt? PE / PP?

hansHalberstadt

Inderdaad is dit wasemkapfilter  ( heb ik ooit uit het boekje van Jan van Schaik gehaald) en zal goed zo' n box van de Action (meestal polypropyleen) kunnen zijn. (Weet niet zeker). Nylon watten voor aquarium kan ook denk ik. Ik weet niet zeker of wasemkapfilter levensmiddelen bestendig is, maar het werkt wel perfect. 

Sander van Dijk


Dit is mijn oplossing voor de hoppellets. Dit is een in elkaar geflanste hop-spider. Dit idee is op de forum al vaker getipt volgens mij en op Amerikaanse fora staat het er vol mee. Ik heb een sokkenzakje van voile, wat wij in gebruik hadden nu misbruikt voor deze hopspider. (niet tegen mijn vrouw zeggen :D ) Het zakje is heel fijnmazig, in ieder geval fijn genoeg om de pellet trub binnen te houden. Ik heb het zakje voor gebruik enkele keren goed uitgekookt om hem goed schoon te krijgen en om alle kleur die het nog af zou geven eruit te krijgen.

Ik heb van mijn werk een rvs draadstangetje en wat moertjes en ringetjes meegenomen en een plastic drinkbeker van mijn kinderen gesloopt. En voila een soort van hopspider. De draadstangetjes leunen op de rand van de pan en tijdens het koken kan ik er heel makkelijk pellets bijgooien.

Dit werkt perfect. Ik had anders vaak last met filteren met de hopprut. Nu in mijn nieuwe pan heb ik huiddoorvoor zonder filter die door z'n eigen lengte wat te ver van de rand uitsteekt, waardoor het whirpoolen ook niet goed werkt. Nu is dit hiervoor een goede oplossing.

Dit schijnt beter te werken dan hopzakjes. Doordat de hop vrij kan "rondzemmen" in de zak, schijn je een beter hoprendement te hebben, dan dat je hopzakjes gebruikt. Het werkt voor mij in ieder geval wel makkelijker, omdat je niet meerdere zakjes nodig hebt voor de verschillende hopgiften.







Op de foto hieronder, zit het 'hopzakje' binnenstebuiten om de moertjes en de beker
te laten zien.

Adrie

Ik gebruikte altijd hopzakjes, maar daarmee moet je oppassen dat je niet teveel hop in een zakje propt, want dan gaat de extractie van bitterheid en aroma's achteruit. Ik gebruikte altijd maximaal 25 gram per zakje, meestal 20 gram per zakje. Bij flink gehopte bieren gebruikte ik soms 8 of meer zakjes. Een ramp om na afloop alles weer uit te graven en schoon te maken.

Afgelopen zaterdag gebruikten we voor een Vier Broeders brouwsessie voor het eerst een zelf gemaakte hopspin. Het werkte perfect. Een van de hopgiften was met pellets en ook daarvan kwam niets door het gaas. Het is een zeer fijnmazig, kunststof gaas dat ik eerst vier keer heb uitgekookt voor gebruik om eventuele vervelende stoffen uit te koken.

We brouwden een sessie IPA, met in totaal 241 gram hop. Dat zou bij de hopzakjesmethode neerkomen op 10 tot 12 hopzakjes.

Hier wat foto's:




broeder

Hoi,


Een goed idee die hopspin.
Ga ik zeker uitproberen.


groet,
broeder Willem

rajd

Die hopspinnen zien er goed uit; waar koop je dit kunstoffen doek / gaas?

Bart J

ik hevel met een hevel met een knie onder in de ketel, waaraan een stukje heks filter zit met aan het eind een prop rvs schuurspons. zonder wihrpool goed resultaat.

McMelloW

Misschien deze filterzak als hopzak gebruiken? Zo te zien zit er een hengsel aan waar mee je de zak kan ophangen.

Jacques

Met de vele hopgiften die we tegenwoordig doen is het gebruik van een hopspin handig.

Een tijdje terug heb ik aan Brouwland gevraagd of zij de producten van Utah Biodiesel Supply in hun assortiment willen opnemen. https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php#beermashstrainer
Als reactie kreeg ik te horen dat dit onderzocht wordt, maar dat de procedure voor het voeren van nieuwe producten enige tijd in beslag neemt.

Vooral deze oplossing lijkt mij handig omdat die universeel bruikbaar is.

brouwmus

Dat zijn erg mooie producten, bedankt voor de tip, Jacques!

Bart LJ

Ja mooi maar wel prijzig! Adrie ik ben wel benieuwd naar de filterzak die jullie gebruikt hebben en waar je die gekocht hebt. Op angelsaksische sites hebben ze het over paint strainer bags maar ik weet niet hoe ik daar in het Nederlands op moet zoeken...

Adrie

Helaas kan ik jullie niet helpen. Ik had die stof al een hele tijd in huis liggen en ik heb geen idee meer waar ik het vandaan heb.  :-[ Ik gebruik het ook om het gekoelde wort door te filteren om eiwitvlokken uit het wort te filteren.

Chilobrachys

Citaat van: Bart LJ op 23-06-2015  09:48 uJa mooi maar wel prijzig! Adrie ik ben wel benieuwd naar de filterzak die jullie gebruikt hebben en waar je die gekocht hebt. Op angelsaksische sites hebben ze het over paint strainer bags maar ik weet niet hoe ik daar in het Nederlands op moet zoeken...

Op het biabrewer forum wordt voile veel aangedragen als stof om te gebruiken om zelf een zak te maken/laten maken.

Rene Haring

Bij de DM (soort Etos) te Kleef de volgende 2 polyester waszakken gekocht voor minder dan 2 euro.
http://www.dm.de/de_homepage/profissimo_home/produkte/produkte_haushaltshelfer/produkte_haushaltshelfer_zubehoer/12152/profissimo_waeschenetz.html


Je krijgt 2 zakken, zeer fijnmazig, geen ritsen en gemaakt van soepel polyester. De kleine uitvoering lijkt mij zeer geschikt voor een hop spider in de Grainfather, de grote overbodig voor mij maar misschien iets voor BIAB'ers? Afmetingen:  25 x 40 cm /  40 x 60 cm. Ze gaan hier eerst in de was en dan vaststellen of ze tegen kokend water kunnen want er staat 60°C op waslabel.

beermenke

Ik gebruik pellets en gaan los in het wort.
Even wirhlpoolen en gebruik hevelfilter. Er komt minimaal in gistvat maar voor het bottelen is alles vrij helder. Heb dus wel 2 x geheveld alvorens te bottelen. Bevalt prima.

brouwmus

Citaat van: Jacques op 22-06-2015  22:13 u[...] producten van Utah Biodiesel Supply in hun assortiment willen opnemen. https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php#beermashstrainer
[...]

Ik heb even de prijs opgevraagd voor de hop spider speciaal voor de 20 l Braumeister:

Here's the complete pricing:
(1) 6x12 300 micron for 20 liter speidel braumeister - $90.00
Shipping to The Netherlands - $36.00
Total CIF: $126


Op zich een erg mooi product maar voor 105 treuro's kan ik ook heel veel grondstoffen kopen... Ik weet het zo net nog niet...

hansHalberstadt

Citaat van: Rene Haring op 23-06-2015  23:48 uBij de DM (soort Etos) te Kleef de volgende 2 polyester waszakken gekocht voor minder dan 2 euro.
http://www.dm.de/de_homepage/profissimo_home/produkte/produkte_haushaltshelfer/produkte_haushaltshelfer_zubehoer/12152/profissimo_waeschenetz.html


Je krijgt 2 zakken, zeer fijnmazig, geen ritsen en gemaakt van soepel polyester. De kleine uitvoering lijkt mij zeer geschikt voor een hop spider in de Grainfather, de grote overbodig voor mij maar misschien iets voor BIAB'ers? Afmetingen:  25 x 40 cm /  40 x 60 cm. Ze gaan hier eerst in de was en dan vaststellen of ze tegen kokend water kunnen want er staat 60°C op waslabel.

Ik vraag me wel af of polyerster op hoge temeperatuur geen giftige stiffen afgeeft. Ik zou zelf eerder polypropyleen gebruiken.

Jacques

Citaat van: brouwmus op 24-06-2015  08:45 uIk heb even de prijs opgevraagd voor de hop spider speciaal voor de 20 l Braumeister:

Here's the complete pricing:
(1) 6x12 300 micron for 20 liter speidel braumeister - $90.00
Shipping to The Netherlands - $36.00
Total CIF: $126


Op zich een erg mooi product maar voor 105 treuro's kan ik ook heel veel grondstoffen kopen... Ik weet het zo net nog niet...

Het is inderdaad behoorlijk prijzig, maar rvs is wel zeer duurzaam en levensmiddelenveilig. Dat is mij ook wat waard.

Ik wacht nog rustig af of Nederlandse/Belgische leveranciers dit product of een vergelijkbaar product in hun assortiment gaan opnemen. In ieder geval zijn de verzendkosten dan een stuk lager.

Herman

Ik ken brouwers die de hop in een nylon panty doen. Zorg dan wel dat ie de bodem niet raakt, anders smelt het nylon.....

hansHalberstadt

Kun je niet gewoon 2 RVS zeven tegen elkaar aan maken? Je hebt dan een soort bol. Kost niet veel.

Herman


Ralph

Citaat van: Adrie op 22-06-2015  16:39 uIk gebruikte altijd hopzakjes, maar daarmee moet je oppassen dat je niet teveel hop in een zakje propt, want dan gaat de extractie van bitterheid en aroma's achteruit. Ik gebruikte altijd maximaal 25 gram per zakje, meestal 20 gram per zakje. Bij flink gehopte bieren gebruikte ik soms 8 of meer zakjes. Een ramp om na afloop alles weer uit te graven en schoon te maken.

Afgelopen zaterdag gebruikten we voor een Vier Broeders brouwsessie voor het eerst een zelf gemaakte hopspin. Het werkte perfect. Een van de hopgiften was met pellets en ook daarvan kwam niets door het gaas. Het is een zeer fijnmazig, kunststof gaas dat ik eerst vier keer heb uitgekookt voor gebruik om eventuele vervelende stoffen uit te koken.

We brouwden een sessie IPA, met in totaal 241 gram hop. Dat zou bij de hopzakjesmethode neerkomen op 10 tot 12 hopzakjes.

Hier wat foto's:





Van welk materiaal is het stukje pijp Adrie? Ik heb eerder namelijk exact hetzelfde gemaakt en een behoorlijk dikke pvc mof gebruikt. Door de hitte tijdens het koken verboog deze echter behoorlijk. Ik hang vooralsnog een losse paint strainer bag (bv.  http://www.ebay.nl/itm/1-GALLON-PAINT-STRAINER-BAGS-6-PACK-OPEN-TOP-/370636782236?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item564bac7a9c) los in de pan, maar zo'n spider is toch handiger, zeker met meerdere hopgiften.

Bart LJ

Ik heb een spider gebouwd. Is een hopzak maken van kaasdoek ook een oplossing? Of is dat te fijn?

Jacques

Citaat van: Bart LJ op 01-07-2015  08:48 uIk heb een spider gebouwd. Is een hopzak maken van kaasdoek ook een oplossing? Of is dat te fijn?

De iso-alfazuren kunnen door de mazen heen.  :) Het is daarom niet snel te fijn...

Bart LJ

Dank heren! Gisteren gebrouwen met hopspider en kaasdoek en dat werkt heel fijn! Het wort was heel helder...

marc0871

Ha, zat ik tijdens het lezen ook aan te denken.
Ik heb hier nog een paar kaasdoeken liggen. En anders wil ik van de week nog even naar almere. Liggen er waarschijnlijk ook nog genoeg ;D ;).
Aan een rvs ring met een haak, zodat ik hem aan de rand kan hangen, kom ik ook wel.
De rest is even freubelen met een naaimachine.

ejet

Brouwmarkt heeft een RVS "hopkorf" te koop van 800 micron. Dit lijkt mij te grof voor pellets. Heeft iemand hier ervaring mee? Kost € 47,50.

https://www.Brouwmarkt.nl/mj-hop-spider-rvs-800-micron-1-st.html

tdp

Citaat van: ejet op 16-08-2016  08:06 uBrouwmarkt heeft een RVS "hopkorf" te koop van 800 micron. Dit lijkt mij te grof voor pellets. Heeft iemand hier ervaring mee? Kost € 47,50.

https://www.Brouwmarkt.nl/mj-hop-spider-rvs-800-micron-1-st.html

Voor pellets is dit te grof, ik zou dan voor max 300 micron gaan met pellets, voor bloemen wil dit prima.

William

Citaat van: Jacques op 01-07-2015  21:11 uDe iso-alfazuren kunnen door de mazen heen.  :) Het is daarom niet snel te fijn...

Het belangrijkste is dat het kokend wort nog redelijk vrij door de mazen kan stromen.

IK gebruik deze 200 um filterzak. Ondanks de hele kleine mazen krijg ik toch de verwachte bitterheden dus blijkbaar niet te fijnmazig.



https://homebrewshop.be/nl/filteren-spoelen/858-monofilament-filterzak-200-micron.html?

tdp

Ik gebruik zelf een Monofilament filter zak 100 micron van Brouwmarkt. Werkt prima!

Rich

Ik heb de hopspin van het door Jacques reeds aangehaalde Utah Biodiesel Supply. Was even een investering maar werkt prima. Voordeel van dat ding boven een zak is dat je hem in 5 seconden schoonspoelt en je hem ook makkelijk voor andere dingen kan gebruiken zoals filteren van wort van de maischketel naar kookketel.

tdp

Citaat van: Rich op 16-08-2016  10:36 uIk heb de hopspin van het door Jacques reeds aangehaalde Utah Biodiesel Supply. Was even een investering maar werkt prima. Voordeel van dat ding boven een zak is dat je hem in 5 seconden schoonspoelt en je hem ook makkelijk voor andere dingen kan gebruiken zoals filteren van wort van de maischketel naar kookketel.

Heb hier al naar zitten kijken, de moutkorf die ik heb laten maken is ook door producten van hen geïnspireerd. Een hopspin geheel uit RVS staat nog wel op mijn 'to do' lijst, net als een drooghopkoker voor in de mandfles of een gistvat. Teveel wensen op dit moment ;)

RienP

De 300 micron versie is ook te koop bij brouwmaatje. Scheelt in de importkosten.

Ronald82

Ik gebruik deze filterzak icm hop pellets http://www.vanderkooyjubbega.nl/monofilament-filter-zak-200-micron.html

Alleen loop ik tegen het volgende probleem aan dat deze zak zich vol zuigt met wort tijdens het koken.
Als ik de zak dan omhoog til na het koken zit deze vol met wort en hop drap, waardoor het lang duurt voordat het filter uitgelekt is.
Met het gevolg dat ik of lang moet wachten of dat ik een behoorlijke hoeveelheid wort verlies om dat ik niet te lang wilt wachten.
 
Misschien moet ik eens kijken naar een beter doorlaatbare zak.
Iemand hier ervaring mee?



 

Tjardo

Citaat van: Ronald82 op 31-01-2017  17:10 uIk gebruik deze filterzak icm hop pellets http://www.vanderkooyjubbega.nl/monofilament-filter-zak-200-micron.html

Alleen loop ik tegen het volgende probleem aan dat deze zak zich vol zuigt met wort tijdens het koken.
Als ik de zak dan omhoog til na het koken zit deze vol met wort en hop drap, waardoor het lang duurt voordat het filter uitgelekt is.
Met het gevolg dat ik of lang moet wachten of dat ik een behoorlijke hoeveelheid wort verlies om dat ik niet te lang wilt wachten.
 
Misschien moet ik eens kijken naar een beter doorlaatbare zak.
Iemand hier ervaring mee?



 

Ik had precies hetzelfde probleem (ik kocht trouwens de 200 micron filterzak bij vd Kooy maar kreeg een 100 micron zak geleverd).
Is gewoon niet mee te werken, in de zak zat na koken zo'n 3-4 liter wort dat er met geen mogelijkheid doorheen ging, kompleet verstopt door de hoppellets. Ik heb nu een RVS hop spider van 300 micron gekocht via Aliexpress, volgende brouwsel ga ik 'm uitproberen maar ik ben bang dat ook die dicht zal slaan, we zullen zien...

DirkB

Citaat van: Tjardo op 31-01-2017  20:00 uIk had precies hetzelfde probleem (ik kocht trouwens de 200 micron filterzak bij vd Kooy maar kreeg een 100 micron zak geleverd).
Is gewoon niet mee te werken, in de zak zat na koken zo'n 3-4 liter wort dat er met geen mogelijkheid doorheen ging, kompleet verstopt door de hoppellets. Ik heb nu een RVS hop spider van 300 micron gekocht via Aliexpress, volgende brouwsel ga ik 'm uitproberen maar ik ben bang dat ook die dicht zal slaan, we zullen zien...

Ik gebruik sinds enige tijd de RVS hopspin van Brouwmarkt. Die is 800 micron, dus een stuk grover, maar werkt als een tierelier...

Tjardo

800 micron is best grof, gaan de hop-pellets niet door de mazen?

hansHalberstadt

Eigenlijk zie ik het hele probleem niet zo. Als ik pellets gebruik gaan die gewoon de ketel in en als ik ga koelen gebruik ik een filter met een kaasdoek daaroverheen. Het wort moet dan door de kaasdoek en daarna door de koeler en er komen dan ook geen vaste delen van de pellets mee. Werkt bij mij prima.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2017  21:26 uEigenlijk zie ik het hele probleem niet zo. Als ik pellets gebruik gaan die gewoon de ketel in en als ik ga koelen gebruik ik een filter met een kaasdoek daaroverheen. Het wort moet dan door de kaasdoek en daarna door de koeler en er komen dan ook geen vaste delen van de pellets mee. Werkt bij mij prima.

Deed ik in het verleden ook. Maar sinds ik een Braumeister heb is dat geen optie meer. De pomp die onder de ketel zit raakt namelijk verstopt als ik geen hopspider gebruik.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 31-01-2017  22:12 uDeed ik in het verleden ook. Maar sinds ik een Braumeister heb is dat geen optie meer. De pomp die onder de ketel zit raakt namelijk verstopt als ik geen hopspider gebruik.
Dat is dan bij het koelen denk ik? Bij het koken pomp je niet rond neem ik aan? Zo zie je dat er niet 1 oplossing is. Meest handige oplossing is afhankelijk van je installatie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2017  23:25 uDat is dan bij het koelen denk ik? Bij het koken pomp je niet rond neem ik aan? Zo zie je dat er niet 1 oplossing is. Meest handige oplossing is afhankelijk van je installatie.

Klopt. Tijdens het koelen met de dompelkoeler zet ik de pomp aan om zo een snellere koeling te krijgen. Met losse hop slaat de pomp vast.

Hoe je het beste werkt is inderdaad afhankelijk van de installatie die je hebt.

Ronald82

Citaat van: Tjardo op 31-01-2017  20:00 uIk had precies hetzelfde probleem (ik kocht trouwens de 200 micron filterzak bij vd Kooy maar kreeg een 100 micron zak geleverd).
Is gewoon niet mee te werken, in de zak zat na koken zo'n 3-4 liter wort dat er met geen mogelijkheid doorheen ging, kompleet verstopt door de hoppellets. Ik heb nu een RVS hop spider van 300 micron gekocht via Aliexpress, volgende brouwsel ga ik 'm uitproberen maar ik ben bang dat ook die dicht zal slaan, we zullen zien...

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de 300 micron hop spider.


Jacques, welke hop spider gebruik jij en hoeveel micron is deze? gebruik je deze ook voor hop pellets?

 

beermenke

Ik gebruik een van alie express van 400 micron
Werkt prima met pellets.

Jacques

Citaat van: Ronald82 op 01-02-2017  08:20 uJacques, welke hop spider gebruik jij en hoeveel micron is deze? gebruik je deze ook voor hop pellets?

Ik gebruik daarvoor deze zak http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/filteren/monofilament-filter-zak-200-micron.html

200 micron dus. Ik gebruik hem ook voor hoppellets. Werkt goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.