Eerste echte brouwsel

Gestart door Pieter., 28-07-2005 14:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allemaal,

Na enkele keren een bierkit geprobeerd te hebben werd het nu tijd om maar eens echt te gaan brouwen.Deze week nog een schrootmolen aangeschaft,een wortkoeler en een wortoverhevelings filter had ik zelf al gemaakt. Vijftien jaar geleden toen ik mijn eerste schreden op het gebied van bierbrouwen (met bierkitsen moutextracten) had gezet had ik al een emaille pan aangeschaft, en de rest van de materialen heb had ik al.

Om het zo simpel mogelijk te houden heb ik een Brewferm moutpakket aangeschaft waar alle benodigdheden al inzitten (mouten, hop, gist en een brouwschema)

Allereerst het schroten, dan ging vrij eenvoudig en snel, alleen even afstellen was even wennen.

Toen het maischen, ook dit verliep aardig goed, alleen had ik wel steeds een klein temperatuurs verschil ten opzichte van de bodem en het oppervlak terwijl ik toch constant roerde (ongeveer 1 1/2 graad). De temperaturen tijdens het maichen bleven aardig constant, alleen vanaf 62 graden moest ik het gas zachtjes laten branden om de maisch op temperatuur te houden, ik denk dat ik gemiddelt ongeveer een graad heb afgeweken tijdens het maischen.

Toen het filteren, Filter geplaatst in de pan en ongeveer 10 minuten gewacht, wel eerst op de kraan aangesloten om de lucht uit het filter te halen. Eerst was het wort troebel dus nog eens 5 minuten gewacht, nadat ik opnieuw het kraantje had opengezet en even had laten lopen werd het wort snel helderder en kon ik het in een grote emmer laten lopen. Het spoelen ging ook goed, spoelwater in twee ettapes toegevoegd weer een minuut of 10 gewacht en kraantje weer open gezet om op te vangen.

Toen het koken, eigenlijk simpel, hop in hopzakjes gedaan en in twee keer toegevoegd volgens kook schema.

Na overhevelen naar het gistvat is de gisting inmiddels begonnen, ben benieuwd of het wat wort.

Foutje wat ik gemaakt heb is dat ik een maat streepje had moeten zetten op de opvang emmer zodat ik precies kon zien wat de totale opbrengst van het wort zou zijn  na spoelen/filteren. Na het koken had ik op 10 liter moeten uitkomen maar het is maar 8 liter.

Groetjes,
Pieter

MO

Zo, dat ziet er goed uit. Van dat temperatuursverschil hebben we allemaal last. Mijn thermometer is maar ca 15 cm lang, dus de onderkant in de ketel meet ik niet, maar verschil is er zeker! Vertel eens hoeveel kilo mout en hoeveel gram hop en welke maischschema en welke gist je hebt gebruikt. Heb je nog het soortelijk gewicht voor vergisting gemeten, als je 2 L minder hebt zou je SG wel eens wat hoger kunnen zijn dan gepland. De vergisting zal in 1-2 dagen wel klaar zijn met deze temperaturen. Ga je nog lageren?

Pieter.

Maish shema is 50C 10 min, 62C 30 min, 73C 35 min, 78C 5 min.

Op 10 liter 220 gram mout en 41 gram hop gebruikt, 1 1/2 uur gekookt.

Hoofd gisting was al na 2 dagen voorbij, toen overgeheveld op fles (zaten veel kleine deeltjes in) vandaag gebotteld.

Groetjes
Pieter

Edgar

220 gram? Of 2200 gram? 220 gram is ofwel een vergissing, ofwel een bier zonder smaak en 0,5% alcohol. Aan je verhaal te lezen is het een typefoutje.

Klinkt verder als een goed brouwverhaal!

Pieter.

Inderdaad het was 2200 gram  ;D

Start sg was 1050 overigens.

Groetjes
Pieter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.