Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewt

Ik heb ook een Grainfather. Ik vind het wort wat het gist vat in gaat wel helder. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nog nooit met een ander systeem gebrouwen heb, waardoor ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

Ik steriliseer de CFC ergens halverwege het kook proces. Dit vind ik het fijnst werken.
Ik voeg een beetje supermoss toe aan het einde van de kook. Wanneer het koken voorbij is gebruik ik de Grainfather whirlpool paddle op een boormachine om te whirlpoolen, dit doe ik zo'n 3 - 5 minuten. Ik hou de whirlpool paddle een beetje schuin zodat de trub zich aan de andere kant (tov de pomp) van de ketel vormt. Dit laat ik dan met de deksel er op zo'n 30 minuten rusten.
Vervolgens rechtstreeks het gist vat in met behulp van de wortometer.


Jacques

Citaat van: Silky op 13-01-2021  09:15 u...
P.S.: het jongbier wordt uiteindelijk wel helder na overheveling na de hoofdgisting en na lagering, maar vermits ervaren brouwers er de voorkeur aan geven helder wort naar het gistvat te pompen omdat de eiwittrub stoffen bevat die de smaak van het bier en de schuimhoudbaarheid nadelig kunnen beïnvloeden zou het fijn zijn als hieraan verholpen zou kunnen worden...

Er is ook een zeer ervaren brouwer die prijzen gewonnen heeft met niet heldere wort.  ;)

Het grootste deel van de trub kun je het beste kwijtraken. Maar het wort hoeft niet kraakhelder te zijn. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken waaruit zelfs blijkt dat licht troebele wort gunstig is voor de vergisting. Kraakheldere wort bevat weinig vetzuren en eiwitten. De gist heeft deze stoffen nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Overigens streefde ik in het verleden ook kraakheldere wort na. Nu ik dat niet meer doe zijn mijn bieren er niet slechter op geworden...

lier

Citaat van: Natlip op 13-01-2021  10:53 uJuist, dit bedoel ik. Eigenlijk zou je met een switch een omleiding van de pomp moeten hebben die je met een slang het wort van bovenaf afzuigt. Boven is het namelijk kraakhelder. Ik dacht dat ik de enige was die dit een raar systeem vond.

Je kan natuurlijk ook je wort terugkomen tot 20 graden of welke temp je ook in je gistvat wil hebben en dan hevelen via een slang waarvan het uiteinde bevestigd is aan een drijvertje zodat je van de bovenkant van de vloeistof overhevelt en de pomp laten voor wat het is op dat moment.

Dat gezegd hebbende, maak ik me er niet zo druk over, wat er mee slipt in het gistvat zakt daar wel uit.

Natlip


Silky

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  21:56 uEr is ook een zeer ervaren brouwer die prijzen gewonnen heeft met niet heldere wort.  ;)

Het grootste deel van de trub kun je het beste kwijtraken. Maar het wort hoeft niet kraakhelder te zijn. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken waaruit zelfs blijkt dat licht troebele wort gunstig is voor de vergisting. Kraakheldere wort bevat weinig vetzuren en eiwitten. De gist heeft deze stoffen nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Overigens streefde ik in het verleden ook kraakheldere wort na. Nu ik dat niet meer doe zijn mijn bieren er niet slechter op geworden...

Ik ben blij dit te horen...
Hou het wel stil voor Brouwer Waldonk 😂

Pieter1954

Mijn Grainfather heeft het zojuist begeven. De verwarming werkt niet en de resetknop biedt geen oplossing. Op de app geeft hij 0% heating aan en op de controller 100%. De leverancier al gebeld en een mail gestuurd. Deze is nu doorgezet naar de support van Grainfather.
Ik ben bang dat het verwarmingselement naar de filistijnen is.

Iemand soortgelijke ervaringen hiermee?

PaultjePils

Ik heb eens gehad dat de thermometer altijd 100 graden aangaf, waardoor de verwarming niet meer aan ging. Grainfather achterin de auto gegooid en naar Braumarkt gereden. Het probleem konden we toen aan de bluetooth controller box toewijzen. Nieuwe box meegekregen en sindsdien kan ik gewoon weer verwarmen.

Het zou eventueel kunnen dat de box het verkeerd aangeeft en dat de app gelijk heeft. Aangezien er tussen die twee onenigheid is zou het slechts de controller kunnen zijn die geen verwarmingssignaal doorgeeft maar wel 100% aangeeft. Mocht je iemand kennen met een Grainfather zou je dat even kunnen testen.

Pieter1954

Ik heb 'm inmiddels aan de praat gekregen. Waarschijnlijk ergens een slecht contact gehad.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 15-01-2021  12:19 uIk heb 'm inmiddels aan de praat gekregen. Waarschijnlijk ergens een slecht contact gehad.
Slechte contacten in het powerdeel waar de grote stromen lopen is gevaarlijk ivm contactweerstand en sterke warmteontwikkeling met kans op smelten van aansluitingen brandgevaar etc. Belangrijk dus om te achterhalen waar het probleem zat.   

Pieter1954

Het probleem ligt in de controller. Handmatig werkt de verwarming goed maar niet altijd via de app.
Blijkbaar is er af en toe iets mis met de bluetooth verbinding.
Na wat heen en weer gemaild met de toeleverancier van Stookwinkel krijg ik een nieuwe controller toegestuurd.

Jacques

#grainfather_brouwketel_G30
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Spyro

Even nog een "ingeving" gekregen ivm een extra filterplaat in de GF. Daar het bijgeleverde (kleine) geperforeerde buisfiltertje snel verstopt wordt door sommigen een volledige plaat gebruikt. Deze hield ik eerder tegen de bodem met een silicone darmpje, maar soms kwam die nog van de bodem bij koken, dus maar een andere oplossing gezocht en gevonden, nl. de ring waar de mand op gezet wordt tijdens het spoelen past en spant zeer goed boven die nieuwe filterplaat, nadeel is dat iemand zonder takel terug een oplossing moet zoeken om de mand omhoog te houden, misschien een paar geplooide haken die over de rand hangen waar de mand op kan steunen. Ik heb een elektrische takel en daarom gebruik ik die ring niet meer. In bijlage de foto ervan:

GF_extra_bodemplaat_ring.jpeg


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.