Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier


volleybaltrainer

Net gelezen op Facebook, er schijnt een 70 liter versie te komen van de Grainfather. Stond nog geen verdere info op de site

lier

Dat is interessant ben benieuwd wat die gaan kosten

JamMasterJustin

En interessant om te zien hoe je de moutkorf gaat tillen  :weetniet: belastbaar tot 17 kilogram mout exclusief water. Dat wordt sporten tijdens het brouwen!

hansHalberstadt

Citaat van: JamMasterJustin op 11-04-2019  06:59 uEn interessant om te zien hoe je de moutkorf gaat tillen  :weetniet: belastbaar tot 17 kilogram mout exclusief water. Dat wordt sporten tijdens het brouwen!
Als ze slim zijn leveren ze er gelijk een takel bij zodat je het hoogteverschil tussen wortniveau en spoelwater oppervlak kunt instellen

John

Heeft iemand de gegevens welke in BrouwVisie ingevoerd moeten worden bij het gebruik van de Grainfather?
en:
Wat is het grote voordeel van de camlock koppeling op de uitlaatpijp?

John

Citaat van: John op 09-05-2019  12:51 uHeeft iemand de gegevens welke in BrouwVisie ingevoerd moeten worden bij het gebruik van de Grainfather?
en:
Wat is het grote voordeel van de camlock koppeling op de uitlaatpijp?
Niemand?

lier

Camlock is simpeler in gebruik en sneller dan een schroefdraadverbinding.

hansHalberstadt

Ik heb nu diverse bieren geproefd die met de Grainfather zijn gebrouwen. Prima bieren. Punt is alleen dat ik een gemeenschappelijk smaakje proef bij al die bieren wat ik met de bieren van mijn eigen installatie niet proef. Er moet dus iets zijn wat dat veroorzaakt wat met de Grainfather te maken heeft.

Heeft iemand met de Grainfather al eens een echt vergelijkende proef gedaan of of je invloed kan merken op de smaak van het bier van wel of niet laten kletteren van het wort bij het spoelen?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2019  18:33 uIk heb nu diverse bieren geproefd die met de Grainfather zijn gebrouwen. Prima bieren. Punt is alleen dat ik een gemeenschappelijk smaakje proef bij al die bieren wat ik met de bieren van mijn eigen installatie niet proef. Er moet dus iets zijn wat dat veroorzaakt wat met de Grainfather te maken heeft.

Dat hoeft niet het geval te zijn. Als de bieren gebrouwen zijn door dezelfde brouwer kan het door de manier van vergisten zijn bijvoorbeeld...

Rely

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2019  18:33 uIk heb nu diverse bieren geproefd die met de Grainfather zijn gebrouwen. Prima bieren. Punt is alleen dat ik een gemeenschappelijk smaakje proef bij al die bieren wat ik met de bieren van mijn eigen installatie niet proef. Er moet dus iets zijn wat dat veroorzaakt wat met de Grainfather te maken heeft.

Heeft iemand met de Grainfather al eens een echt vergelijkende proef gedaan of of je invloed kan merken op de smaak van het bier van wel of niet laten kletteren van het wort bij het spoelen?

Interessant, Ik brouw ook met een Grainfather en proef in mijn bieren ook een of ander smaakje wat in bijna al mijn bieren terug komt. Een vergelijkende proef heb ik niet gedaan. Ik denk wel zoals Jacques hieronder schrijft dat het met het vergisten te maken kan hebben. Wat ik nog nooit gedaan heb (en er is al heel wat over geschreven) is mijn gist na de hoofdvergisting aftappen. In het algemeen staan mijn bieren een dag 10 op de hoofd/navergisting ik meet wel mijn SG daarna ga ik lageren +- 12 dagen waarbij de afgestorven gistcellen op de bodem van mijn cct liggen (er zit geen kraantje op om het af te tappen) ik ga de komende tijd het bier eens overhevelen en eens beleven of het mogelijk daar vandaan kan komen.

hansHalberstadt

Citaat van: Rely op 08-12-2019  08:35 uIn het algemeen staan mijn bieren een dag 10 op de hoofd/navergisting ik meet wel mijn SG daarna ga ik lageren +- 12 dagen waarbij de afgestorven gistcellen op de bodem van mijn cct liggen (er zit geen kraantje op om het af te tappen)
Bij mijn eigen bieren doe ik dat ook zo, dus niet overhevelen en bottelen ca 2 weken nadat het SG niet meer zakt. SG meet ik wel zonder dat er zuurstof kan toetreden. Sterker nog de laatste ca 10 brouwsels gebruik ik een roervlo op de bodem van het gistingsvat om tijdens d hoofdgisting alle gist in oplossing te houden en zo maximaal te kunnen voorzien van suikers. Daardoor gaat de hoofdgisting sneller en constanter tot het einde.  vlak voordat het eind SG bereikt wordt zet ik de roerder uit en laat dan zoveel mogelijk gist neerslaan. daardoor zijn mijn bieren alleen maar nog zuiverder geworden. Ik vraag me dus af of je het richting gist moet zoeken. Zelf vermoed ik toch dat het warme oxidatie is tijdens het filteren.   

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2019  08:48 uSterker nog de laatste ca 10 brouwsels gebruik ik een roervlo op de bodem van het gistingsvat om tijdens d hoofdgisting alle gist in oplossing te houden en zo maximaal te kunnen voorzien van suikers. Daardoor gaat de hoofdgisting sneller en constanter tot het einde.  vlak voordat het eind SG bereikt wordt zet ik de roerder uit en laat dan zoveel mogelijk gist neerslaan. daardoor zijn mijn bieren alleen maar nog zuiverder geworden.

Interessante methode, deze had ik nog nooit eerder ergens gelezen.
Roeren tijdens de vergisting hoe doe je dat dan precies? Hoe groot is je vat dan wat je op de roerder plaatst?
Hoe lang duurt het voor het neerslaan van de gist na uitschakelen van de roerder?


hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 08-12-2019  10:07 uInteressante methode, deze had ik nog nooit eerder ergens gelezen.
Roeren tijdens de vergisting hoe doe je dat dan precies? Hoe groot is je vat dan wat je op de roerder plaatst?
Hoe lang duurt het voor het neerslaan van de gist na uitschakelen van de roerder?


Ik gebruik  een 'menno' vat van 70 liter als gistingsvat. die heeft een dunne RVS bodem waar de roervlo magneet niets van merkt. Pal daaronder staat de roerder. Na uitschakelen van de roerder slaat de gist net zo snel neer als zonder roerder. Het duurt gewoon een bepaalde tijd voor dat een gistcel vanuit de bovenlaag van je vergiste bier naar de bodem zakt. En die gistcel kan niet zien of er nog 1 miljard cellen zijn die datzelfde doen of 10 miljard. Als je zou kijken in het vat dan zie je eerst een heldere laag met een wat vage overgangszone aan de bovenkant ontstaan en die verplaatst zich dan langzaam naar de bodem. Als die laag op de bodem aankomt is je bier helder en kun je bottelen. Meestal duurst dat 1 a 2 weken.
 

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 08-12-2019  10:07 uInteressante methode, deze had ik nog nooit eerder ergens gelezen.
Op het forum zijn er wel al diverse discussies over geweest. zoek maar eens op 'roeren tijdens gisting'

Sommigen (ik zal geen namen noemen, maar die namen melden zich meestal snel :)) zijn bang voor autolyse, maar volgens mij krijg je juist minder autolyse omdat je alle cellen goed van voeding blijft voorzien en daarmee dis gisting zo kort mogelijk laat duren. (vergelijk het met veel auto's in de file bij een wegopstopping= cellen die op een hoop op de bodem komen, tegen lekker doorrijden op een ruime weg) Vroegtijdige autolyse ontstaat volgens mij vooral bij cellen die tijdens de hoofdgisting op een hoop terechtkomen en dan geen voeding meer krijgen en vroegtijdig afsterven en dan autolyse geven.
Die discussie gaan we waarschijnlijk niet uitkomen zonder harde experimenten, maar het staat je vrij om voor jezelf het te proberen en de resultaten te vergelijken. Dat heb ik dus gedaan. 

Rinus

Dankjewel voor de heldere uitleg. Ik zie wel voordelen van deze methode en wil het ook eens gaan proberen.
Heb je daarvoor een erg grote roervlo nodig? en wat voor roerder gebruik je?
Klopt het dat je vergisting dan ook veel effectiever en sneller gaat?
Op het moment gebruik ik carboy's voor mijn hoofdvergisting, simpelweg omdat ik wil zien hoe het proces verloopt. Daarna gaat het in de Grainfather conical temp gecontroleerd, carboy kan ik helaas nog niet koelen.

hansHalberstadt

Ik gebruik een normale roervlo van 3 cm en een roerder gemaakt van een oude 3.5 inch floppydrive. Die draait vrij langzaam. Maar elke roerder voldoet denk ik. De gisting gaat niet veel sneller, maar gaat wel langer door het een hogere snelheid. Voor ondergisters is dit nog een groter voordeel omdat daar vaak al vroegtijdig veel gist neerslaat omdat in onze kleine installaties veel minder wervelingen zijn dan in een groot commercieel vat. Met zo'n roerder boots je dus eigenlijk de situatie na van een veel groter vat.

Jacques

Citaat van: Rinus op 08-12-2019  14:24 uDankjewel voor de heldere uitleg. Ik zie wel voordelen van deze methode en wil het ook eens gaan proberen.
Heb je daarvoor een erg grote roervlo nodig? en wat voor roerder gebruik je?
Klopt het dat je vergisting dan ook veel effectiever en sneller gaat?
Op het moment gebruik ik carboy's voor mijn hoofdvergisting, simpelweg omdat ik wil zien hoe het proces verloopt. Daarna gaat het in de Grainfather conical temp gecontroleerd, carboy kan ik helaas nog niet koelen.

Voor een goede vergelijking zou je het wort moeten verdelen over twee gistvaten.
Kijk niet alleen naar de snelheid van de vergisting en de vergistingsgraad maar vergelijk ook de smaak van het bier uit de twee gistvaten. Proef het bier 1, 3 en 6 maanden na het bottelen...

lier

Welke maat conisch vergistingsvat is ideaal bij de Grainfather, is de 7 gallon groot genoeg?

pippakillinova

Citaat van: lier op 27-01-2020  07:57 uWelke maat conisch vergistingsvat is ideaal bij de Grainfather, is de 7 gallon groot genoeg?

Yups. Alleen als je spannende gist gebruikt kan hij te klein zijn bij een 25 L batch :-)
Ik gebruik de brew bucket.

lier

Citaat van: pippakillinova op 27-01-2020  18:20 uYups. Alleen als je spannende gist gebruikt kan hij te klein zijn bij een 25 L batch :-)
Ik gebruik de brew bucket.

Thanx,

Ik twijfel tussen de 7 gallon van ssbrewtech https://www.brouwstore.nl/ss-brewtech-chronical-fermenter-27-l-7-gal.
en de

https://www.brewbuilder.co.uk/7gal-std-conical-fermenter.html

De 2e is en aantrekkelijker qua prijs en is zo te zien net wat groter.

thezewery

Die 2e ziet er inderdaad heel interessant uit! Ik zie bij de bestelmogelijkheden enkel geen mogelijkheid om naar het buitenland te verschepen?

rvandis

Ik overweeg om de Grainather aan te schaffen. Wat me nog niet duidelijk is is het volgende: het wort naar het gistingsvat: zit hoogteverschil van zeg 1.5 m tussen, dus vergistingsvat staat 1.5 met hoger. Kan de pomp dat aan?

Bennemans

Citaat van: rvandis op 02-02-2020  14:29 uKan de pomp dat aan?

ja

lier

Citaat van: thezewery op 28-01-2020  07:52 uDie 2e ziet er inderdaad heel interessant uit! Ik zie bij de bestelmogelijkheden enkel geen mogelijkheid om naar het buitenland te verschepen?

Ze verschepen naar buitenland, ik wacht nog op een prijsopgave.

Nu nog ff hopen dat de pond onderuit gaat >:D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.