Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roodwang

Best gaaf... Ik vind dat kleine filtertje ook altijd een beetje.  uuh... klein..

lier

Deze wil ik inderdaad ook wel proberen, nu nog te pakken zien te krijgen

dirk

Citaat van: Roodwang op 22-02-2019  22:10 uBest gaaf... Ik vind dat kleine filtertje ook altijd een beetje.  uuh... klein..

Moet het groter dan? Waarom?

stiaanke


Roodwang

ik heb al een aantal keer gehad dat hij bijna dicht zat met trub... dan gaat het wort er nog maar heeeel langzaam uit naar de vergistingsemmer.
Ik kan me voorstellen dat met een groter filter dit beter gaat.

carinabreijaert

Voor wanneer je veel eiwitten en hopresten hebt is het dan makkelijker om het wort te koelen en naar gistvat te doen. En er zijn brouwers hier die geprobeerd hebben met spatschermen en nog meer dan lijkt me dit een mooie simpele oplossing.

dirk

Citaat van: carinabreijaert op 23-02-2019  10:32 uVoor wanneer je veel eiwitten en hopresten hebt is het dan makkelijker om het wort te koelen en naar gistvat te doen. En er zijn brouwers hier die geprobeerd hebben met spatschermen en nog meer dan lijkt me dit een mooie simpele oplossing.

Nog simpeler is gewoon hopzakjes/hopspider te gebruiken. Als je nu een dubbele bodem gaat inzetten is hou je inderdaad hop tegen, maar ook de warmtecirculatie en daarnaast kom je ook niet meer met de roerstok over de bodem, dat idee vind ik niet prettig i.v.m. eventuele aanbranden. Daarnaast ontneemt het ook het zicht bij het afpompen bij einde kook. Mijn voorzichtige conclusie: het voegt niks toe, behalve meer afwaswerk.

henkie


TeVeHa

Vorige week voor de 88 ste keer gebrouwen met mijn Graifather, heb in de loop der jaren àlles geprobeerd om dingen te verbeteren maar buiten een paar prullaria ben ik tot de slotsom MOETEN komen dat het origineel nog niet zo slecht is, filterheks gekocht, slibde ook dicht, schroot grof genoeg en doe je hop en toestanden in een zak, het scheelt, wat logisch is, ik doe mijn hopbloemen er soms ook los in en moet dan bij het verpompen naar het gistvat ook wel eens over de filter schrapen, is dat erg? Ik weet het niet. Als je het niveau niet kan zien tijdens het spoelen, betrouw op de voorgeschreven liters van BrouwHulp, zet je korf op tijd in een emmer waar hij kan uitlekken spoel ruim en corrigeer nadien met het uitgelekte, althans zo doe ik het. mvg

pippakillinova

Ik gebruik al een tijdje een valse bodem vanwege het dichtslibben van het originele filter. De originele filter laat ik eruit. Het scheelt schoonmaakwerk want ik hoef nadien alleen de plaat even onder de kraan te houden ipv dat vervelende buisfilter schoon te borstelen. Aanbranden kan niet meer omdat de troep op de valse bodem achterblijft. Schrapen is dus ook niet meer nodig. Rollende kook en whirlpoolen gaat ook zonder probleem.

 :brouwen:

volleybaltrainer

Citaat van: pippakillinova op 23-02-2019  19:24 uIk gebruik al een tijdje een valse bodem vanwege het dichtslibben van het originele filter. De originele filter laat ik eruit. Het scheelt schoonmaakwerk want ik hoef nadien alleen de plaat even onder de kraan te houden ipv dat vervelende buisfilter schoon te borstelen. Aanbranden kan niet meer omdat de troep op de valse bodem achterblijft. Schrapen is dus ook niet meer nodig. Rollende kook en whirlpoolen gaat ook zonder probleem.

 :brouwen:
Hoi kun je een foto tonen van de valse bodem die je gebruikt en waar heb je deze gekocht?

Werkt dit ook goed als je hoppellets gebruikt?

Groeten Marco

Loser

Citaat van: volleybaltrainer op 23-02-2019  19:44 uHoi kun je een foto tonen van de valse bodem die je gebruikt en waar heb je deze gekocht?


Edwin brouwt

Citaat van: pippakillinova op 23-02-2019  19:24 uIk gebruik al een tijdje een valse bodem vanwege het dichtslibben van het originele filter. De originele filter laat ik eruit. Het scheelt schoonmaakwerk want ik hoef nadien alleen de plaat even onder de kraan te houden ipv dat vervelende buisfilter schoon te borstelen. Aanbranden kan niet meer omdat de troep op de valse bodem achterblijft. Schrapen is dus ook niet meer nodig. Rollende kook en whirlpoolen gaat ook zonder probleem.

 :brouwen:


Ziet er veelbelovend uit! Maar waar heb je hem gekocht?

pippakillinova



volleybaltrainer

Dat ziet er goed uit. Zou mooi zijn als één van de Nederlandse winkels dit zou verkopen.

John

Iemand nog ervaringen/tips voor wat betreft hopgebruik in een Grainfather? Zakjes/hopspider/anders?

dirk

Al dit draadje over doorgenomen? Daar heb ik al eerder eens over gepost.

Silky

Citaat van: John op 25-02-2019  14:06 uIemand nog ervaringen/tips voor wat betreft hopgebruik in een Grainfather? Zakjes/hopspider/anders?

Ik gebruik altijd hopbloemen en die gingen tot voor vorig jaar in een hopzakje. Dat gaat best OK, maar nu heb ik een hopspider en dat werkt toch wel heel erg gemakkelijk  :)

John

Citaat van: dirk op 25-02-2019  14:31 uAl dit draadje over doorgenomen? Daar heb ik al eerder eens over gepost.

Welk draadje? Bedoel je een paar posts hoger hier? Ik heb wisselende ervaringen gehoord over een hopspider; mij LIJKT het ideaal. Voor degene die zo'n ding gebruiken; werkt dat alleen met bloemen of ook met pellets?

dirk

Citaat van: John op 25-02-2019  21:23 uWelk draadje? Bedoel je een paar posts hoger hier? Ik heb wisselende ervaringen gehoord over een hopspider; mij LIJKT het ideaal. Voor degene die zo'n ding gebruiken; werkt dat alleen met bloemen of ook met pellets?

Nee niet een paar posts, een paar pagina's. Op pagina 35 heb ik een oplossing beschreven/gefotografeerd, en het functioneert prima.

Tjardo

Citaat van: Mike101 op 24-02-2019  10:42 uDe link werkt niet

Volgens mij is het deze, echter helaas uitverkocht op dit moment, heb geen andere aanbieder kunnen vinden op Aliexpress

pippakillinova

Citaat van: Tjardo op 25-02-2019  23:07 uVolgens mij is het deze, echter helaas uitverkocht op dit moment, heb geen andere aanbieder kunnen vinden op Aliexpress

Die is het inderdaad. Ik was ingelogd, blijkbaar kan iemand die niet is ingelogd de gekopieerde link dan niet zien..

Of je moet een andere kiezen met soortgelijke diameter en dan creatief zijn met de "pootjes". Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet doen en wachten tot de voorraad weer is aangevuld.
Er zal wel even een run op zijn geweest na de video van David Heath.

JamMasterJustin

Hij is weer te bestellen:

https://nl.aliexpress.com/item/Robobrew-35l-Gen3-Ketel-Valse-Bodem-pomp-Filter/32974188557.html

Ik vraag mij alleen af of het de moeite en de aanschaf waard is. De kleine filter valt qua schoonmaken wel mee. Ik spoel de grove stukken af onder een kraan en met een schuurspons. Er blijft dan altijd genoeg zitten. Ik laat de filter dan drogen op de verwarming en na een dag klop je de opgedroogde stukjes er zo vanaf (wel even boven de wasbak doen :P )

Edwin brouwt

Er was een hele discussie op Facebook aan de gang over de werking van dit filter:
https://www.facebook.com/groups/grainfather/permalink/2364514643782981/


Sommige zeggen dat bij stevig whirlpoolen het filter kan omdraaien (lijkt me nogal een heftige whirlpool  :nut:  )
En ook dat het filter niet superstrak in de ketel ligt waardoor om het filter heen nog best veel rommel in de pomp kan komen.


Pippa, (of iemand anders): heb jij hier ervaring mee? Mij lijkt het een goede aanschaf en super praktisch.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.