Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Triplezzz

Gisteren met de Grainfather gebrouwen.
Tijdens het maischen bleek het kraantje te lekken.
Het hele kraantje uit elkaar gehaald en de O-ringetjes vervangen van het asje waar de de rode knop op zit.
Dit had tot gevolg dat tijdens de eerste maischstap er nauwelijks is rondgepompt.
Ik ben wel op het juiste eind SG uitgekomen.
Ben benieuwd wat het eindresultaat zal worden.

thezewery

Die o-ringetjes zijn inderdaad nogal <censuur>. veel te flubbelig, als je te strak (en dat is dan nog helemaal niet strak) aandraait, draai je die dingen uit model met lekkage tot gevolg...

lier


Triplezzz

Nee het waren niet die flubberige ringetjes die tussen de koppelingen zitten.
Ik heb de kogelkraan helemaal uitelkaar gehad.
Het ging om de O-ringen die op het asje van de rode knop zitten.

lier

Ah misgelezen, die heb ik nog niet gehad.

Wel lekkage op de koppelingen maar die voorzie ik tegenwoordig van teflontape en is dat ook weer lekdicht

Triplezzz

Dat is inderdaad een goede oplossing voor de koppelingen.

pippakillinova

Ik ben van plan om die siliconen afdichtingsringen van de filterplaten vast te lijmen. Knettergek word ik van die dingen.
Na een zoektocht kwam ik op deze lijm/kit: https://www.bison.nl/nl/product.2887?cookie-consent-level=functional

Wat denken jullie?

John

Voor het plaatsen van de filterplaten (met daaraan de siliconen ringen) ff inwrijven met wat poeder van geschrootte mout, platen met daaraan de ringen schuiven dan zonder problemen in de moutkorf.

pippakillinova

Citaat van: John op 28-01-2019 &nbsp;12:29 uVoor het plaatsen van de filterplaten (met daaraan de siliconen ringen) ff inwrijven met wat poeder van geschrootte mout, platen met daaraan de ringen schuiven dan zonder problemen in de moutkorf.

Onder het maischen schiet de ring altijd van de plaat, waardoor de plaat scheef zakt en half in het beslag verdwijnt...

lier

Citaat van: pippakillinova op 28-01-2019 &nbsp;08:52 uIk ben van plan om die siliconen afdichtingsringen van de filterplaten vast te lijmen. Knettergek word ik van die dingen.
Na een zoektocht kwam ik op deze lijm/kit: https://www.bison.nl/nl/product.2887?cookie-consent-level=functional

Wat denken jullie?

Zou ik niet doen is niet foodproof.

Als een nieuw setje afdichtingsringen niet helpt en je zeker weet dat jou filterplaat niet per fabricagefout te klein is zou ik de filterplaat ophangen op de een of andere manier.

pippakillinova

Citaat van: lier op 28-01-2019 &nbsp;13:54 uZou ik niet doen is niet foodproof.

Voedselveiligheid – ISEGA goedgekeurd. Staat in de spec van het spul.

Edwin brouwt

Citaat van: pippakillinova op 28-01-2019 &nbsp;13:32 uOnder het maischen schiet de ring altijd van de plaat, waardoor de plaat scheef zakt en half in het beslag verdwijnt...
Huh, deze snap ik even niet  ??? : de bovenste plaat? Die raak je toch niet meer aan tijdens maischen?

pippakillinova

Citaat van: EdwinBrouwt op 28-01-2019 &nbsp;15:32 uHuh, deze snap ik even niet  ??? : de bovenste plaat? Die raak je toch niet meer aan tijdens maischen?

Dat klopt. Na het plaatsen van de plaat wacht ik altijd even. Meestal schiet de ring uit zichzelf van de plaat. De eerste 20 brouwsels gebeurde dit niet. Het is iets van de laatste 5 keer of zo.
Omdat ik niet zeker weet wat de oorzaak is (onrondheid van de moutkorf, onvlakheid van de plaat, verandering van elasticiteit vd ring), wil ik geen nieuwe ring kopen.
Ik wil hem dus vastlijmen aan de plaat. Maar ik weet niet zeker of deze lijm bruikbaar is voor deze toepassing. Vandaar mijn vraag.
Ik kreeg namelijk twijfels toen ik o.a. hier op het forum heb gelezen dat er geen voedselveilige en temperatuurbestendige lijm bestaat.

Edwin brouwt

Dat is inderdaad een vaag probleem zeg. Overbodige vraag denk ik, maar zit er niets iets in de ring waardoor de rand van de plaat er niet diep genoeg in gaat? Mijn bovenplaat is ook ietwat krom, maar de ring gaat er zeker niet af.

pippakillinova

Citaat van: EdwinBrouwt op 28-01-2019 &nbsp;15:54 uDat is inderdaad een vaag probleem zeg. Overbodige vraag denk ik, maar zit er niets iets in de ring waardoor de rand van de plaat er niet diep genoeg in gaat? Mijn bovenplaat is ook ietwat krom, maar de ring gaat er zeker niet af.

Nee er valt niets aan te zien of voelen.
Het maakt ook niet uit welke ring ik op de bovenste plaat zet.

PiWi

Ik zou zo'n ring zeker niet vastlijmen aan de plaat. Ga op zoek naar de oorzaak, eventueel eens kijken bij een andere Grainfather eigenaar. Liever nieuwe ringen kopen dan vastlijmen zou ik zo zeggen.

pippakillinova

Citaat van: PiWi op 04-02-2019 &nbsp;16:07 uIk zou zo'n ring zeker niet vastlijmen aan de plaat. Ga op zoek naar de oorzaak, eventueel eens kijken bij een andere Grainfather eigenaar. Liever nieuwe ringen kopen dan vastlijmen zou ik zo zeggen.

Ik ken meer mensen met een Grainfather maar niemand heeft het probleem. Bovendien zit de ring nu vastgelijmd. Had ik veel eerder moeten doen!

dirk

Citaat van: pippakillinova op 04-02-2019 &nbsp;18:18 uIk ken meer mensen met een Grainfather maar niemand heeft het probleem. Bovendien zit de ring nu vastgelijmd. Had ik veel eerder moeten doen!

Met wat voor lijm?

pippakillinova

Citaat van: dirk op 04-02-2019 &nbsp;19:54 uMet wat voor lijm?

https://www.bison.nl/nl/product.2887?cookie-consent-level=functional
Is bestand tot 120 ºC en heeft een ISEGA keurmerk.

dirk

Citaat van: pippakillinova op 04-02-2019 &nbsp;21:39 uhttps://www.bison.nl/nl/product.2887?cookie-consent-level=functional
Is bestand tot 120 ºC en heeft een ISEGA keurmerk.

Nooit van gehoord, maar ik ben ook weer niet op de hoogte van alle regelgeving. Is het ook geschikt voor direct contact met voedingsmiddelen?

Ik krijg zelf de siliconen ring wel op zijn plek zonder lijm. Ik laat wel eerst de moutkorf zakken in het water, en doe daarna de filterbodem er in, dat scheelt echt een hoop hannesen.

pippakillinova

Het gaat bij mij vooral om de top plaat, die zakte altijd weg in de mout onder het maischen.

Edwin brouwt

Citaat van: pippakillinova op 05-02-2019 &nbsp;07:57 uHet gaat bij mij vooral om de top plaat, die zakte altijd weg in de mout onder het maischen.


Daar heb ik de laatste tijd ook last van. Mijn idee is dat de maischdikte niet ideaal is (te dun) waardoor er teveel wort boven het graanbed blijft staan. Of dat ik fijner ben gaan schroten (andere molen gekocht) waardoor de doorstroming dus niet goed is.

JamMasterJustin

Vandaag weer gebrouwen met de Grainfather. Wat een prachtapparaat. Om 09.30u begonnen en om 15.00u alles opgeruimd.

Het enige waar ik vaak last van hem is dat de pomp af en toe niet goed doorloopt (of stopt met doorlopen) tijdens koken als de CF-koeler is aangesloten.

Edwin brouwt

Citaat van: JamMasterJustin op 10-02-2019 &nbsp;18:39 uVandaag weer gebrouwen met de Grainfather. Wat een prachtapparaat. Om 09.30u begonnen en om 15.00u alles opgeruimd.

Het enige waar ik vaak last van hem is dat de pomp af en toe niet goed doorloopt (of stopt met doorlopen) tijdens koken als de CF-koeler is aangesloten.


Bij mij was dat altijd het veertje/balletje ding...

John

Heeft iemand al zo'n peilglas gemonteerd op de Grainfather?



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.