Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stiaanke

Citaat van: dirk op 10-09-2018  16:19 uNee, ik heb geen problemen met oxidatie. Jij wel?
Neen, ik ook niet.
Daarom de vraag omdat er velen het wel een probleem vinden.

dirk

Gewoon een hype, gelukkig gaan deze wel snel voorbij...

Jacques

Citaat van: Gossi op 10-09-2018  00:35 uIk heb mijn hele leven in de zuivelindustrie gewerkt. We maakten gesuikerde geconcentreerde melk. Onder vacuüm werd de melk ingedikt. Je moest de temperatuur en het vacuüm onder controle houden door stoomkranen en vacuümkranen meer of minder open te zetten. De één kon dat beter dan de ander en we waren de hele tijd druk om het proces onder controle te houden.
Later nam de computer dit over en konden we ons beter concentreren op de kwaliteit van het product. De kwaliteit was constanter en beter reproduceerbaar.
Ik zie dit nu ook gebeuren met het bierbrouwen. De computer neemt het domme werk over en wij kunnen ons veel beter concentreren op de kwaliteit van onze bieren.
Natuurlijk zeiden de oudere zuivelaars dat ze vroeger veel beter inspeelden op de omstandigheden en dat de computer dat niet kon.

De oude bierbrouwers beweren hetzelfde. Ik ben er van overtuigd dat de Grainfaters van deze tijd de oude installaties binnen de kortste keren zullen verdringen en dat de oude installaties binnen 10 jaar in het museum te bewonderen zullen zijn.

Het is vooral handig dat niet druk hoeft te maken over maischtijden en -temperaturen. Daar ben ik volledig mee eens. Maar omdat maischen niet de bepalende factor is voor de kwaliteit van je bier moet je er niet te veel waarde hechten aan het feit dat feit dat je dit onderdeel van het brouwproces kunt reproduceren.

Of iedereen over 10 jaar met een brouwautomaat brouwt is voor mij de vraag. Bij het brouwen van zware bieren zijn deze apparaten duidelijk in hun nadeel. Dubbel maischen kan maar kost ook meer tijd. We zullen het zien.

Dat met het verlagen van de prijs van deze apparaten steeds meer gebruik van wordt gemaakt ligt voor de hand. Zeker omdat het een deel van het domme werk overneemt. Daar ben ik volkomen met je eens.

Jacques

Citaat van: dirk op 10-09-2018  16:25 uGewoon een hype, gelukkig gaan deze wel snel voorbij...

Voorkomen van oxidatie is geen hype. Dat oxidatie slecht is als je van frisse bieren houdt is al een inzicht dat al lang enige tijd bestaat.

Overigens is het probleem van het kletteren van het wort simpel op te lossen met een takel. Mijn inziens is het een fout bij de ontwikkeling van deze apparaten dat daarin niet standaard voorzien is. Met een stevige beugel aan de buitenkant van de ketel is dit in combinatie met een takel op te lossen. Ik noot begrepen waarom je de moutkorf zo veel omhoog moet halen voor het spoelen. Dat is gewoon vragen om oxidatie.

dirk

Citaat van: Jacques op 10-09-2018  21:37 uVoorkomen van oxidatie is geen hype. Dat oxidatie slecht is als je van frisse bieren houdt is al een inzicht dat al lang enige tijd bestaat.

Klopt, maar spijkers op laag water zoeken wel. Ik heb nergens ervaren (of gelezen) dat de Grainfather problematisch is qua oxidatie tijdens het spoelen. Trouwens hoort (geringe) oxidatie niet bij de smaakvorming? Zo gebruiken ze in Duitsland nog vaak oude koelschepen en fallingfilm koelers (Schumacher?)

Ik denk dat oxidatie in de moderne commerciële brouwhuizen van grotere invloed is dan in de thuisbrouwerij. Als je ziet waar al het wort en bier door moet stromen (tientallen kilometers leidingwerk, koelers, kleppen, MF- en stabilisatie installaties etc.) en zodoende verpest wordt waardoor oxidatie sneller opvalt.

Jacques

Citaat van: dirk op 10-09-2018  22:11 uKlopt, maar spijkers op laag water zoeken wel. Ik heb nergens ervaren (of gelezen) dat de Grainfather problematisch is qua oxidatie tijdens het spoelen. Trouwens hoort (geringe) oxidatie niet bij de smaakvorming? Zo gebruiken ze in Duitsland nog vaak oude koelschepen en fallingfilm koelers (Schumacher?)

Ik denk dat oxidatie in de moderne commerciële brouwhuizen van grotere invloed is dan in de thuisbrouwerij. Als je ziet waar al het wort en bier door moet stromen (tientallen kilometers leidingwerk, koelers, kleppen, MF- en stabilisatie installaties etc.) en zodoende verpest wordt waardoor oxidatie sneller opvalt.

Tot voor kort was er niet zo veel aandacht voor het feit dat het wort in de ketel klettert. Dit betekent niet dat er geen oxidatie plaatsvindt.

Oxidatie tijdens de warme kant van het brouwen is minder dramatisch dan oxidatie aan de koude kant van het brouwproces. Maar het heeft toch een effect op de smaak van je bier.

Schumacher is een lekkere alt. Bij een alt past een zekere mate van oxidatie, maar dat is zeker niet het geval bij heel veel andere bierstijlen. Schumacher brouwt maar één bier... Brouw jij altijd een alt?

Gossi

Ik begrijp echt niet dat een gerenommeerde fabrikant van een Grainfather, dit artikel op de markt brengt terwijl hij weet dat het wort verpest wordt door zuurstofinslag tijdens het spoelen.

Het valt dus best mee en heeft weinig invloed op de smaak, anders had hij hem nooit zo uitgevoerd.

Menig hobbybrouwer en keurmeesters proeven er niets van, weet ik uit ervaring.

Alleen als je perfecte bieren wil brouwen en je hebt alles in de hand wat de rest van het brouwproces aangaat, dan zou je kunnen overwegen het kletteren wat in te dammen.

De gemiddelde amateurbrouwer heeft wel wat anders aan zijn hoofd om een goed biertje te brouwen. Het hele forum staat er vol mee.

Jacques

Citaat van: Gossi op 11-09-2018  21:17 uIk begrijp echt niet dat een gerenommeerde fabrikant van een Grainfather, dit artikel op de markt brengt terwijl hij weet dat het wort verpest wordt door zuurstofinslag tijdens het spoelen.

Het valt dus best mee en heeft weinig invloed op de smaak, anders had hij hem nooit zo uitgevoerd.

Menig hobbybrouwer en keurmeesters proeven er niets van, weet ik uit ervaring.

Alleen als je perfecte bieren wil brouwen en je hebt alles in de hand wat de rest van het brouwproces aangaat, dan zou je kunnen overwegen het kletteren wat in te dammen.

De gemiddelde amateurbrouwer heeft wel wat anders aan zijn hoofd om een goed biertje te brouwen. Het hele forum staat er vol mee.

Dat er toe nu toe weinig aandacht is geweest hiervoor is geweest wil niet zeggen dat het niet beter kan. Heel wat verbeteringen zijn geleidelijk doorgevoerd in commerciële brouwerijen. Waarom zou dat niet gebeuren bij installaties voor hobbybrouwers. De aanpassing waarover ik het heb is beperkt. Twee bussen aan de buitenkant van de ketel waarin een beugel past en een eenvoudige takel. Dat laatste kan een ratelspanband zijn. Veel hoeft een dergelijke verbetering niet te kosten. Bijkomend voordeel is dat de effectiviteit van het spoelen aanzienlijk wordt verbeterd.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 11-09-2018  22:25 uBijkomend voordeel is dat de effectiviteit van het spoelen aanzienlijk wordt verbeterd.


Zou je die iets verder willen specificeren, Jacques?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 11-09-2018  23:05 uZou je die iets verder willen specificeren, Jacques?

Dat is niet zo heel moeilijk. Doordat je de moutkorf heel geleidelijk omhoog haalt verloopt het spoelen veel langzamer. Hierdoor krijgen de suikers uit de bostel meer de tijd om op te lossen in het spoelwater. Het rendement gaat hierdoor zo'n 7 tot 15% omhoog. Bij mijn laatste brouwsel heb ik een rendement gehaald van 92% van het maximaal haalbare rendement.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 11-09-2018  23:15 uDat is niet zo heel moeilijk. Doordat je de moutkorf heel geleidelijk omhoog haalt verloopt het spoelen veel langzamer. Hierdoor krijgen de suikers uit de bostel meer de tijd om op te lossen in het spoelwater. Het rendement gaat hierdoor zo'n 7 tot 15% omhoog. Bij mijn laatste brouwsel heb ik een rendement gehaald van 92% van het maximaal haalbare rendement.


En hoe snel/langzaam doe je dat dan? Elke 10 minuten 10 cm en dan bijvoorbeeld 20% van je spoelwater?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 11-09-2018  23:23 uEn hoe snel/langzaam doe je dat dan? Elke 10 minuten 10 cm en dan bijvoorbeeld 20% van je spoelwater?

Steeds een heel klein stukje. Dat is het mooie van het gebruik van een ratelspanband.
Het spoelen kun je langzaam uitvoeren. De laatste keer heb ik er zo'n 30 minuten over gedaan. Tijdens het filteren werkt het verwarmingselement. Het gevolg is dat einde spoelen ook begin koken is. Al het spoelwater voeg ik op deze manier toe.

JamMasterJustin

Zo'n takel zou ik wel willen overwegen, maar meer om niet meer te hoeven tillen. Het is niet verschrikkelijk maar het is prettig om niet te hoeven doen als het een paar tientjes kost.

Hoe doe je het vervolgens als je FWH wilt toevoegen?

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 13-09-2018  08:17 uHoe doe je het vervolgens als je FWH wilt toevoegen?

Je zou hop op de moutkorf kunnen leggen.

hansHalberstadt

Gisteren op de gildeavond vertelde iemand dat hij tijdens met maischen de temperatuur had gemeten op verschillende plekken in het beslag en dat dat wel 10 graden scheelde tussen boven en onderkant, dus zou betekenen dat de temperatuurregeling met pomp niet instaat is om je beslag gelijkmatig op de gewenste temperatuur te krijgen. Apart gaan roeren lost dit euvel op, maar lijkt me niet de bedoeling van het apparaat. Heeft iemand hier ook ervaring mee? 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2018  09:20 uGisteren op de gildeavond vertelde iemand dat hij tijdens met maischen de temperatuur had gemeten op verschillende plekken in het beslag en dat dat wel 10 graden scheelde tussen boven en onderkant, dus zou betekenen dat de temperatuurregeling met pomp niet instaat is om je beslag gelijkmatig op de gewenste temperatuur te krijgen. Apart gaan roeren lost dit euvel op, maar lijkt me niet de bedoeling van het apparaat. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Dat er temperatuurverschillen zijn bij het gebruik van een brouwautomaat is bekend. Desondanks doen de apparaten wat ze moeten doen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-10-2018  21:56 uDat er temperatuurverschillen zijn bij het gebruik van een brouwautomaat is bekend. Desondanks doen de apparaten wat ze moeten doen...
Maar niet het maischschema wat je hebt ingesteld dus.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2018  22:19 uMaar niet het maischschema wat je hebt ingesteld dus.

Het gaat om een gemiddelde temperatuur. De temperatuurregeling zorgt er voor dat als de temperatuur daalt er bij verwarmd wordt. Dat gebeurt consequent.
Met alle apparatuur moet je leren omgaan. Als je een traditionele pan hebt moet je weten dat je de verwarming voordat je de gewenste temperatuur bereikt moet verlagen of uitzetten om niet over de temperatuur te gaan.

Maar zoals ik de laatste tijd al vaker geschreven heb: maischen is niet het belangrijkste als het gaat om het brouwen van bier. Een graad meer of minder maakt veel minder uit voor het eindresultaat dan vaak gedacht wordt.

hansHalberstadt

Wat ik begreep was het probleem het rondpompen. Dat ging te langzaam om effectief de warmte goed te verdelen.

Edwin brouwt

Ik kan me die 10 graden echt niet voorstellen; dan zou je toch echt een veel slechter rendement moeten behalen dan het gemiddelde van 75%. Dat zou betekenen dat het beslag onderin bijvoorbeeld netjes 67 graden is, maar bovenin 57. En dan zou er toch echt geen goede omzetting zijn.


Ik ga binnenkort weer brouwen en zal eens een meting doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-10-2018  23:09 uHet gaat om een gemiddelde temperatuur.

Dat geldt alleen als je te maken hebt met een lineair proces (rechte lijn) in dit geval is het proces zeker niet lineair, de omzetting heeft een maximum bij een optimale temperatuur en bij te hoge temperatuur krijg je zelfs inactivering en bij te lage temperatuur gaat de activiteit vee meer dan lineair terug.

Citaat van: Jacques op 06-10-2018  23:09 uDe temperatuurregeling zorgt er voor dat als de temperatuur daalt er bij verwarmd wordt. Dat gebeurt consequent.

Klopt, consequent, maar alleen op het punt waar de sensor zit, dus het getalletje op je schermpje ziet er altijd goed uit, maar is slechts 1 heel klein gebiedje in het beslag.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-10-2018  09:10 uIk ga binnenkort weer brouwen en zal eens een meting doen.
Zou mooi zijn als dit soort info door meerdere personen bevestigd of ontkend kan worden, maar degene waar het over gaat heeft het toch echt gemeten, en ik zie hem er niet voor aan dat hij een temperatuurmeting verkeerd doet. (zou trouwens niet weten hoe je dat verkeerd zou kunnen doen in dit geval, je stopt gewoon de thermometer op een bepaalde diepte in het beslag en leest na een tijdje af)

Edwin brouwt

Maar kun je een verklaring bedenken, Hans? Onderin wordt het wort opgewarmd tot (bijvoorbeeld) 67 graden. Dit wordt omhoog gepompt en valt binnen 1  seconde op de bovenste plaat. Dan zakt het door de mout heen (de mout is vanaf de start natuurlijk ook 67 omdat je bij het  toevoegen goed geroerd hebt).


Het lijkt me sterk dat er dan een verval van 10 graden kan zijn?


Ik heb zelf 1x een meting gedaan op 10cm van boven in het beslag en zag hooguit 0.5 graden verschil. (Misschien als je in de winter in de tuin bij 5 graden brouwt?)

hansHalberstadt

Bij eenstaps methode zal het wel lukken in inderdaad. Maar bij 2 staps krijg je denk ik het probleem dat de opgewarmde vloeistof welliswaar op de juiste temperatuur het oppervlak aan de bovenkant bereikt, maar dan daarna maar heel langzaam door het beslag loopt. Hoe snel stroomt het bij rondpompen? Als je dan het beslag op die manier moet verwarmen van bv 63 naar 72 dan kan het nogal een tijd duren voordat de onderkant van je beslag op 72 zit. Alternatief is natuurlijk flink roeren, maar dat was nu juist het idee achter een automatische brouwketel toch? Dat je niet meer hoeft te roeren.

Wildor

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2018  11:13 u[...] dat was nu juist het idee achter een automatische brouwketel toch? dat je niet meer hoeft te roeren.

Het idee erachter is inderdaad dat het zoveel mogelijk automatisch verloopt. Echter zal dit van invloed zijn op je rendement. Als je daar genoegen mee neemt hebt je er maximaal gemak van. Wens je een hoger rendement dan kun je er lekker op los roeren. Ik persoonlijk hou er wel van om er van start tot eind bij te zijn, tussendoor meten waar van toepassing, roeren, debiet van de pomp regelen etc.

Kortom, als het roeren helpt om een betere temperatuur in je beslag te krijgen, en je verhoogt daarmee je rendement, dan is dat prima. Wil je dat allemaal niet, dan laat je het apparaat zijn werk doen en neem je voor lief wat er uiteindelijk uit komt.

Mvg,

William


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.