Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

En hoe zit het met eventueel gesloten compromissen in de installatie? Ik denk dan aan sweet spot qua hoeveelheid mout? en kookvolume? Optimale omzettingen tijdens het maischen door pompen ipv roeren? Zuurstofinslag bij het spoelen omdat je het ding standaard helemaal op moet tillen? Etc.

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2018  09:23 uEn hoe zit het met eventueel gesloten compromissen in de installatie? Ik denk dan aan sweet spot qua hoeveelheid mout? en kookvolume? Optimale omzettingen tijdens het maischen door pompen ipv roeren? Zuurstofinslag bij het spoelen omdat je het ding standaard helemaal op moet tillen? Etc.


Er is natuurlijk een minimale en maximale moutstort, dat ontkom je niet aan bij dit soort ketels.
Kookvolume is 32 liter, maar daar is bij elke ketel toch een maximum?
En rendement van 75-80 is prima haalbaar.
En over de zuurstofinslag is denk ik in andere topics genoeg geschreven  ;)  .


Voordeel is compactheid, automatische temperatuurregeling  tijdens maisschen (zonder dat je zelf allerlei controllers in elkaar hoeft te solderen) , goede compacte tegenstroomkoeler,  dus een complete automatische brouwinstallatie zo uit de doos.


Nadelen: enorme zware bieren moet je in 2 keer brouwen (re-iterated mash), er valt nagenoeg niets aan te sleutelen, het is wat het is. En het zijn best een hoop onderdelen om schoon te maken na een brouwdag.

Appiehappie

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2018  09:23 uEn hoe zit het met eventueel gesloten compromissen in de installatie? Ik denk dan aan sweet spot qua hoeveelheid mout? en kookvolume? Optimale omzettingen tijdens het maischen door pompen ipv roeren? Zuurstofinslag bij het spoelen omdat je het ding standaard helemaal op moet tillen? Etc.

Ik trek tijdens het spoelen de grainfather binnenpan niet helemaal omhoog. Met een kleine handtakel lift ik de binnenpan omhoog tot het wortniveau in de buitenpan. Je kan langs de binnenpan zien of de pan te hoog is of niet. (de nokjes die de pan normaal op de bovenkant van de pan laat rusten zijn dan net wel of niet zichtbaar). Als het wortniveau stijgt hef ik de pan weer een beetje omhoog. Daardoor is de zuurstofinslag minimaal.



lier

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2018  09:07 uEn hoe zit het met eventueel gesloten compromissen in de installatie? Ik denk dan aan sweet spot qua hoeveelheid mout? en kookvolume? Optimale omzettingen tijdens het maischen door pompen ipv roeren? Zuurstofinslag bij het spoelen omdat je het ding standaard helemaal op moet tillen? Etc.

Het grote voordeel is temperatuurcontrole wat mij betreft en daarmee reproduceerbaarheid van je recepten

Jacques

Citaat van: lier op 08-09-2018  21:48 uHet grote voordeel is temperatuurcontrole wat mij betreft en daarmee reproduceerbaarheid van je recepten

Dat wordt wel eens meer beweerd. In de praktijk is het verloop van het maischen maar een heel klein onderdeeltje van het brouwproces. De mouten die je gebruikt zijn niet steeds dezelfde en tijdens de vergisting zijn er ook veel parameters die invloed hebben op de kwaliteit van je bier. Temperatuurgecontroleerd vergisten en precies de gist doseren zijn vele malen belangrijker voor de reproduceerbaarheid van je bier dan een paar minuten hoger of lager maischen.

lier

Citaat van: Jacques op 08-09-2018  22:45 uDat wordt wel eens meer beweerd. In de praktijk is het verloop van het maischen maar een heel klein onderdeeltje van het brouwproces. De mouten die je gebruikt zijn niet steeds dezelfde en tijdens de vergisting zijn er ook veel parameters die invloed hebben op de kwaliteit van je bier. Temperatuurgecontroleerd vergisten en precies de gist doseren zijn vele malen belangrijker voor de reproduceerbaarheid van je bier dan een paar minuten hoger of lager maischen.

Maar we hebben het hier niet over de rest van het brouwproces we hebben het over de voordelen van de gf tov traditioneel de rest is dus geen factor in de discussie. Als je een bier wil reproduceren moeten alle stappen gelijk zijn dus ook het maischproces.

Jacques

Citaat van: lier op 08-09-2018  23:19 uMaar we hebben het hier niet over de rest van het brouwproces we hebben het over de voordelen van de gf tov traditioneel de rest is dus geen factor in de discussie. Als je een bier wil reproduceren moeten alle stappen gelijk zijn dus ook het maischproces.

Het heeft weinig zin om het het maischproces exact uit te voeren voor een betere reproduceerbaarheid als andere factoren een veel grotere rol spelen. Je hebt dan nog steeds niet steeds hetzelfde bier.

De rol van het maischproces wordt sterk overschat door veel hobbybrouwers. Ze geven honderden euro's uit voor een automatische brouwketel om vervolgens het wort te vergisten in een goedkope plastic vergistingsemmer. Dit terwijl de vergisting de belangrijkste fase is van het brouwproces...

beermenke

Citaat van: Jacques op 08-09-2018  23:35 uDe rol van het maischproces wordt sterk overschat door veel hobbybrouwers. Ze geven honderden euro's uit voor een automatische brouwketel om vervolgens het wort te vergisten in een goedkope plastic vergistingsemmer. Dit terwijl de vergisting de belangrijkste fase is van het brouwproces...


Inmiddels achter. Keuze vergistingsvat en gecontroleerd vergisten absoluut vele malen belangrijker dan maischproces.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 08-09-2018  22:45 uDat wordt wel eens meer beweerd. In de praktijk is het verloop van het maischen maar een heel klein onderdeeltje van het brouwproces. De mouten die je gebruikt zijn niet steeds dezelfde en tijdens de vergisting zijn er ook veel parameters die invloed hebben op de kwaliteit van je bier. Temperatuurgecontroleerd vergisten en precies de gist doseren zijn vele malen belangrijker voor de reproduceerbaarheid van je bier dan een paar minuten hoger of lager maischen.


Volgens mij had je gewoon weer eens zin om het niet eens te zijn met de stelling, Jacques.  ;)


Alle stappen in het hele proces zijn belangrijk, sommige stappen meer, sommige stappen minder belangrijk. Feit is dat de temperatuur heel stabiel is bij de Grainfather en dat krijg je bij een pan op het vuur of een elektrische ketel van 110,- echt niet voor elkaar: uitschieters naar 80 graden (terwijl je 65 wil) ontstaan snel op bepaalde plekken in je pan.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-09-2018  07:47 uFeit is dat de temperatuur heel stabiel is bij de GF en dat krijg je bij een pan op het vuur of een elektrische ketel van 110,- echt niet voor elkaar: uitschieters naar 80 graden (terwijl je 65 wil) ontstaan snel op bepaalde plekken in je pan.
Roerwerk is daarvoor de oplossing. Dat kan al met een simpele 2e hands boormachine en wat handigheid, of gewoon goed roeren met een grote lepel tijdens de opwarmstappen.

volleybaltrainer

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2018  07:57 uRoerwerk is daarvoor de oplossing. Dat kan al met een simpele 2e hands boormachine en wat handigheid, of gewoon goed roeren met een grote lepel tijdens de opwarmstappen.
Beste Hans,

Dat is zeker waar en vergt alleen wat knutselwerk, de grainfather en andere automaten zijn voor veel mensen een oplossing om zonder knutselen toch van hun hobby te genieten.

Voor mij was het gemak wat de grainfather biedt de hoofdreden om er één aan te schaffen, zonder gedoe in een mum van tijd een lekker bier kunnen brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: volleybaltrainer op 09-09-2018  08:10 uBeste Hans,

Dat is zeker waar en vergt alleen wat knutselwerk, de grainfather en andere automaten zijn voor veel mensen een oplossing om zonder knutselen toch van hun hobby te genieten.

Voor mij was het gemak wat de grainfather biedt de hoofdreden om er één aan te schaffen, zonder gedoe in een mum van tijd een lekker bier kunnen brouwen.

Dat lijkt me een belangrijke conclusie inderdaad. Ik ben vooral op zoek naar redenen waarom iemand dit ding gebruikt ,dus wil zeker niemand aan het hobbyen zetten die daar geen in in heeft. Maar stel dat je voor een vergelijkbaar bedrag een complete conventionele installatie zou kunnen kopen met beslagketel met roerwerk, brander, filter, kookketel, koeler etc. Is er voor jou dan nog steeds een voordeel mbt de Grainfather?, bv opslagruimte, alles automatisch willen, etc?

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2018  10:48 uDat lijkt me een belangrijke conclusie inderdaad. Ik ben vooral op zoek naar redenen waarom iemand dit ding gebruikt ,dus wil zeker niemand aan het hobbyen zetten die daar geen in in heeft. Maar stel dat je voor een vergelijkbaar bedrag een complete conventionele installatie zou kunnen kopen met beslagketel met roerwerk, brander, filter, kookketel, koeler etc. Is er voor jou dan nog steeds een voordeel mbt de Grainfather?, bv opslagruimte, alles automatisch willen, etc?
De keren dat ik samen gebrouwen heb met iemand die een grainfather gebruikte, stond ik toch versteld van het gemak, (zelf brouw ik met een gewoon 3 pan systeem) de beperkte ruimte die je maar nodig hebt tov een 3 pan systeem is toch vooral een pluspunt je hebt geen afzonderlijke brouwruimte nodig, met dit apparaat kan je bij wijze van spreken zelfs in de woonkamer aan de slag.
De kostprijs, 'tja die is wat hoger maar begin eens te tellen wat je 3 pan systeem werkelijk kost, dus tel elk stukje en maak dan alles in RVS, het verschil is dan zelfs zeer niet zo groot meer.

Als een beginnende brouwer bij mij komt en die vraagt wat doe ik nu best, zeg ik steeds brouw het eerste jaar bij andere en steel met je ogen wat de opties zijn.
En dan kom ik zelfs tot de conclusie dat zo een grainfather (of gelijkwaardig ander type) dikwijls een goede optie is mits enkele kleine aanpassingen zoals een takel om je moutpijp langzaam omhoog te halen.

Voor de niet technische knutselaars is en blijf zo een brouwautomaat het een van de beste oplossing volgens mij om een brouw opzet te hebben zonder zorgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 09-09-2018  11:46 uVoor de niet technische knutselaars is en blijf zo een brouwautomaat het een van de beste oplossing volgens mij om een brouw opzet te hebben zonder zorgen.

Zie jij ook verschil in kwaliteit van het bier tov een traditionele installatie of andere verschillen? (even aannemende dat je al een takel hebt om zuurstofinslag bij het spoelen te voorkomen)?

dirk

Citaat van: JamMasterJustin op 06-09-2018  18:03 uNa dat kleine moment van frustratie is het smooth sailing! De mobiele app van de GF werkt ook enorm goed. Je kunt gerust ergens anders (maar binnen Bluetooth-bereik) gaan zitten
 

Ook buiten bluetooth bereik functioneert de app nog steeds goed hoor.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2018  11:52 uZie jij ook verschil in kwaliteit van het bier tov een traditionele installatie of andere verschillen? (even aannemende dat je al een takel hebt om zuurstofinslag bij het spoelen te voorkomen)?
Ik vermoed dat de invloed van de brouwinstallatie minder invloed heeft op de kwaliteit van je bieren (mits correct gebruik) dan de handelingen die je achteraf doet  zoals (foutief) gebruik CCT, al dan niet overhevelen tijdens of na de gisting, hergisting op fles, carboniseren enz.
Ik heb het eventuele smaakverschil met mijn beperkt getrainde smaakpapillen nog niet kunnen vaststelen.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-09-2018  07:47 uVolgens mij had je gewoon weer eens zin om het niet eens te zijn met de stelling, Jacques.  ;)


Alle stappen in het hele proces zijn belangrijk, sommige stappen meer, sommige stappen minder belangrijk. Feit is dat de temperatuur heel stabiel is bij de Grainfather en dat krijg je bij een pan op het vuur of een elektrische ketel van 110,- echt niet voor elkaar: uitschieters naar 80 graden (terwijl je 65 wil) ontstaan snel op bepaalde plekken in je pan.

Zoals hansHalberstadt ook al schrijft zijn uitschieters naar 80 graden een gevolg van niet roeren. Daarbij voeg ik nog toe dat ook niet goed opletten ook een factor van betekenis is.

Waar het mij om draait is dat je door het gebruik van een brouwautomaat je geen betere bieren brouwt. Maischen is veeeel minder belangrijk dan vaak gedacht wordt. Een goede vergisting dáár draait het om.  In het blad Brauwelt las ik deze middag een artikel over een gadget die gebruikt kan worden met de lens van en mobieltje om gistcellen te tellen. Een app berekent het aantal cellen. Een geweldige ontwikkeling. Het tellen van gistcellen komt hierdoor voor ons onder handbereik. We kunnen daardoor de kwaliteit van van ons bier veel meer sturen.
https://www.craftbrewingbusiness.com/news/what-to-see-at-cbc-2018-control-your-beer-quality-with-these-simple-tools/

In ieder geval is bij mij de kwaliteit van mijn bier niet beter geworden door het gebruik van een brouwautomaat. Wel is het zo dat het brouwen wat relaxter is omdat ik mij niet druk hoeft te maken over maischtijden en -temperaturen. Dat doet het apparaat voor mij. Dat is zeker handig, maar met een alarmthermometer en timer kon ik ook regelen dat alles volgens het geplande maischschema verliep.

lier

Citaat van: Jacques op 09-09-2018  21:30 uZoals hansHalberstadt ook al schrijft zijn uitschieters naar 80 graden een gevolg van niet roeren. Daarbij voeg ik nog toe dat ook niet goed opletten ook een factor van betekenis is.

Waar het mij om draait is dat je door het gebruik van een brouwautomaat je geen betere bieren brouwt. Maischen is veeeel minder belangrijk dan vaak gedacht wordt. Een goede vergisting dáár draait het om.  In het blad Brauwelt las ik deze middag een artikel over een gadget die gebruikt kan worden met de lens van en mobieltje om gistcellen te tellen. Een app berekent het aantal cellen. Een geweldige ontwikkeling. Het tellen van gistcellen komt hierdoor voor ons onder handbereik. We kunnen daardoor de kwaliteit van van ons bier veel meer sturen.
https://www.craftbrewingbusiness.com/news/what-to-see-at-cbc-2018-control-your-beer-quality-with-these-simple-tools/

In ieder geval is bij mij de kwaliteit van mijn bier niet beter geworden door het gebruik van een brouwautomaat. Wel is het zo dat het brouwen wat relaxter is omdat ik mij niet druk hoeft te maken over maischtijden en -temperaturen. Dat doet het apparaat voor mij. Dat is zeker handig, maar met een alarmthermometer en timer kon ik ook regelen dat alles volgens het geplande maischschema verliep.

Er is ook niemand die hier beweerd dat het bier beter wordt met een brouwautomaat, sterker nog iedereen geeft aan dat met het gemak ook beperkingen komen.

Wat betreft de prijs, een goede brouwpan, een brander met gasfles, 2e pan voor spoelwater hevelfilter (of alternatief) , roerwerk, koeler ik denk dat het een en ander redelijk bij elkaar komt, zeker als je voor de goedkope brouwautomaten gaat.

dus waarom zou iemand in hemelsnaam voor een brouwautomaat kiezen? Dat is gemak en temperatuur controle.

En inderdaad Jacques het is geen garantie voor een goed bier, ook daar is denk ik iedereen het mee eens.

Het werkt voor mij in elk geval wel als drempel verlagend, want sinds ik in het bezit ben van een Grainfather brouw ik vaker dan toen ik nog traditioneel bezig was.

Jacques

Citaat van: lier op 09-09-2018  22:31 uEr is ook niemand die hier beweerd dat het bier beter wordt met een brouwautomaat, sterker nog iedereen geeft aan dat met het gemak ook beperkingen komen.

Wat betreft de prijs, een goede brouwpan, een brander met gasfles, 2e pan voor spoelwater hevelfilter (of alternatief) , roerwerk, koeler ik denk dat het een en ander redelijk bij elkaar komt, zeker als je voor de goedkope brouwautomaten gaat.

dus waarom zou iemand in hemelsnaam voor een brouwautomaat kiezen? Dat is gemak en temperatuur controle.

En inderdaad Jacques het is geen garantie voor een goed bier, ook daar is denk ik iedereen het mee eens.

Het werkt voor mij in elk geval wel als drempel verlagend, want sinds ik in het bezit ben van een Grainfather brouw ik vaker dan toen ik nog traditioneel bezig was.

Mijn reactie had betrekking op de reproduceerbaarheid van je bieren. Dat is een kwaliteitskenmerk. Naar mijn idee is dit effect zeer beperkt omdat andere factoren dan het maischen veel meer invloed hebben op de kwaliteit van je bier.
Daarvoor hoef je geen brouwautomaat aan te schaffen. Het is voordeel van een brouwautomaat is vooral het gebruiksgemak dat je hebt en ook het feit dat het wat minder ruimte in beslag neemt dan twee ketels met daarbij behorende branders.

Gossi

Ik heb mijn hele leven in de zuivelindustrie gewerkt. We maakten gesuikerde geconcentreerde melk. Onder vacuüm werd de melk ingedikt. Je moest de temperatuur en het vacuüm onder controle houden door stoomkranen en vacuümkranen meer of minder open te zetten. De één kon dat beter dan de ander en we waren de hele tijd druk om het proces onder controle te houden.
Later nam de computer dit over en konden we ons beter concentreren op de kwaliteit van het product. De kwaliteit was constanter en beter reproduceerbaar.
Ik zie dit nu ook gebeuren met het bierbrouwen. De computer neemt het domme werk over en wij kunnen ons veel beter concentreren op de kwaliteit van onze bieren.
Natuurlijk zeiden de oudere zuivelaars dat ze vroeger veel beter inspeelden op de omstandigheden en dat de computer dat niet kon.

De oude bierbrouwers beweren hetzelfde. Ik ben er van overtuigd dat de Grainfaters van deze tijd de oude installaties binnen de kortste keren zullen verdringen en dat de oude installaties binnen 10 jaar in het museum te bewonderen zullen zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Gossi op 10-09-2018  00:35 uIk ben er van overtuigd dat de Grainfaters van deze tijd de oude installaties binnen de kortste keren zullen verdringen en dat de oude installaties binnen 10 jaar in het museum te bewonderen zullen zijn.
Helemaal met je eens dat de techniek de domme handelingen kan vervangen, mits dat niet ten koste gaat van het sluiten van compromissen, bv
-alles in 1 ketel waardoor je de zaak op moet tillen bij het spoelen levert onnodige zuurstofinslag
-pompen ipv roeren geeft minder optimale toegang van de enzymen tot de zetmeel
-sweet spot voor beslagdikte en sterke van het bier
?

Ik heb zelf een installatie met 2 ketels en programmeerbare temperatuurregeling, roerwerk, filter+geregelde spoelsnelheid en filter onderdruk, etc. Dus vergelijkbaar met de Grainfather, maar dan zonder evt compromissen. dus zodra er een installatie komt zonder compromissen denk ik dat die het gaat worden (mits acceptabele prijs)

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2018  08:26 u-alles in 1 ketel waardoor je de zaak op moet tillen bij het spoelen levert onnodige zuurstofinslag

Sinds wanneer is zuurstofinslag bij de Grainfather een daadwerkelijk probleem? Het is goed zuurstofinslag te vermijden, maar is dit geen spijkers op laag water zoeken? Het spoelen duurt bij de Grainfather nog geen 10 minuten, gewoon zoveel water er op gooien zodat het filterbed NIET droogvalt.

Gr. Dirk

P.S. zelf verleng ik wel alleen het slangetje van de Grainfather omdat anders (bij microbatches) de rondgepompte wort zo hard op de filterplaat klettert.

hansHalberstadt

Zuurstofinslag ontstaat niet op het oppervlak, maar juist aan de onderkant, als een een te grote afstand zit tussen de onderkant van het filter en de gefilterde wort. (kletteren). Als dat gebeurt kun je in 10 minuten wel degelijk te maken krijgen met oxidatie, zeker omdat dan de temperatuur hoog is gaan oxidatiereacties snel.

stiaanke

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2018  14:06 uZuurstofinslag ontstaat niet op het oppervlak, maar juist aan de onderkant, als een een te grote afstand zit tussen de onderkant van het filter en de gefilterde wort. (kletteren). als dat gebeurt kun je in 10 minuten wel degelijk te maken krijgen met oxidatie, zeker omdat dan de temperatuur hoog is gaan oxidatiereacties snel.
Heeft er al iemand eens gemeten hoeveel zuurstof onder deze filter zit gedurende het spoelen? Een dampende omgeving met 100% luchtvochtigheid. :denken:

dirk

Citaat van: stiaanke op 10-09-2018  16:18 uHeeft er al iemand eens gemeten hoeveel zuurstof onder deze filter zit gedurende het spoelen? Een dampende omgeving met 100% luchtvochtigheid. :denken:

Nee, ik heb geen problemen met oxidatie. Jij wel?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.