Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannesdeloper

72% ipv normaal rond de 77%. SG was 1042 beoogd was 1046.
Ik heb een 1 staps maisch gedaan van 60 minuten op 70gr, omdat dit bier een fruitbier gaat worden
en ik wat extra onvergistbare suikers wil hebben. (wat natuurlijk ook invloed heeft)

dirk

Volgende keer zelfde recept eens halen met de filterplaat er bovenop! Het rendement is inderdaad fors lager (bij mij ook vaak 78%).

John

Ik overweeg een automatisch brouwsysteem aan te schaffen (mijn Herms op gas werkt prima maar is niet automatisch en moet erbij blijven ter controle van e.e.a.).
De Grainfather met bluetooth lijkt me qua prijs/kwaliteitverhouding de beste keus. Ik kan alleen geen Nederlandse handleiding vinden. Ik wil wat specifieke dingen weten waar ik zo niet achter kom...

Kan iemand me daaraan helpen?



Edwin brouwt

Volgens mij is er geen NL handleiding, maar als je je vragen hier stelt, krijg je vast heel veel antwoorden  :)
Dus kom maar op!

John

Ok, Voor nu twee enkele vragen (er volgen er vast nog meer0:

Als je de timer instelt (vandaag instellen, morgen bv om 9.00 uur inmaischwater op temp), hoe lang houdt hij die temp. vast? En stel je dan temp. in van de start verwarmen ( en komt daar de verwarmingstijd bij of is dat de tijd dat water op temp. is?
en
Schakelt apparaat zelf het vermogen van het element?

En geeft het apparaat (of de app) ook aan wanneer er actie moet worden ondernomen (hop toevoeging e.d.)?

iemand al High gravity gebrouwen met Grainfather?

lier

Citaat van: John op 06-09-2018  15:05 uAls je de timer instelt (vandaag instellen, morgen bv om 9.00 uur inmaischwater op temp), hoe lang houdt hij die temp. vast? En stel je dan temp. in van de start verwarmen ( en komt daar de verwarmingstijd bij of is dat de tijd dat water op temp. is?
en
Schakelt apparaat zelf het vermogen van het element?

En geeft het apparaat (of de app) ook aan wanneer er actie moet worden ondernomen (hop toevoeging e.d.)?

iemand al High gravity gebrouwen met Grainfather?

In de delayed heat funktie geef je aan wanneer hij moet gaan verwarmen naar een bepaalde temperatuur (das dus eerder dan het tijdstip wanneer je de mout erin wil gooien) daarna houd hij de temperatuur gewoon vast tot jij er een recept naartoe stuurt.

Verwarmingselement wordt dmv een pid regeling aangestuurd naar de gewenste temperatuur, duurt voor je gevoel soms wat lang voor de temperatuur bereikt is, meer geen overshoot.

High-gravity brouwen
Nadeel van de brouwautomaten is dat ze een sweetspot hebben mbt de graanstort. bij de GF is dat tussen de 5 en 6 kg voor de lange maischpijp, ga je daar overheen gaat dit ten koste van je rendement. Om dit op te vangen gebruik ik een 2-staps maisch laatste brouwsel had ik bij een sg van 1105 een rendement volgens BrouwHulp van 72% en daar was ik niet ontevreden mee. Heb hetzelfde recept al eens gebrouwen met een enkele maisch stap en toen kwam ik op een sg van 1090 uit, veel minder dus

Appiehappie

CiteerSchakelt apparaat zelf het vermogen van het element?

Ja de grainfather connect (nieuwe versie) schakelt het vermogen automatisch. Als de temperatuur die ingesteld is bijna bereikt is word het vermogen (verwarmen) teruggebracht. Uiteindelijk komt de temperatuur zeer nauwkeurig tot stilstand op de ingestelde temperatuur. Daarna zal de Grainfather connect deze temperatuur in balans houden met een lichte opwarming. Je kunt dit ook zien in het display. Aan de rechterkant van het display zie je een vermogensbalk.



CiteerEn geeft het apparaat (of de app) ook aan wanneer er actie moet worden ondernomen (hop toevoeging e.d.)?

De grainfather connect geeft zowel via het display van de connect op de pan als in de app aan wanneer bijvoorbeeld hop moet worden toegevoegd. Het geluidssignaal stopt pas na akkoord (op knop drukken) van de brouwer.



Bron: http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/grainfather/grainfather-pid-controller

John


JamMasterJustin

Ik blijf het een prachtig apparaat vinden m.u.v. de siliconen ringen om de filterplaten. Wat een krengen zijn dat: ik moet toch altijd wel 5 a 6 keer proberen voordat ik de onderste plaat erin heb zonder dat de ring eraf schiet.

Na dat kleine moment van frustratie is het smooth sailing! De mobiele app van de GF werkt ook enorm goed. Je kunt gerust ergens anders (maar binnen Bluetooth-bereik) gaan zitten
 

Appiehappie

Citaat van: JamMasterJustin op 06-09-2018  18:03 uIk blijf het een prachtig apparaat vinden m.u.v. de siliconen ringen om de filterplaten. Wat een krengen zijn dat: ik moet toch altijd wel 5 a 6 keer proberen voordat ik de onderste plaat erin heb zonder dat de ring eraf schiet.

Na dat kleine moment van frustratie is het smooth sailing! De mobiele app van de GF werkt ook enorm goed. Je kunt gerust ergens anders (maar binnen Bluetooth-bereik) gaan zitten

Ik gebruik de siliconen ring niet aan de onderkant. Bij de oude pan zat maar 1 siliconen ring en die was voor het bovenfilter bedoeld. Ik zou de siliconen ring aan de onderkant niet gebruiken.
Bij mij zit het onderfilter veel strakker dan het bovenfilter. De 2e siliconenring kan je als reserve siliconenring bewaren. Je moet het filter met de ring ook altijd nat maken zodat hij beter in de
pan schuift.

Jan iets Grunn

Je kunt de siliconen ring om de filterplaat brengen. Dan verticaal door de moutpijp naar beneden en tegen het einde kantelen

John

Nog steeds positieve berichten. Prijs/kwaliteit echt ok of zijn er "gebruikers" die achteraf voor een ander systeem zouden kiezen?

volleybaltrainer

Citaat van: John op 06-09-2018  21:45 uNog steeds positieve berichten. Prijs/kwaliteit echt ok of zijn er "gebruikers" die achteraf voor een ander systeem zouden kiezen?
Ik denk eerlijk gezegd dat de andere systemen ook prima voldoen, maar ik ben zeer blij met mijn Grainfather. Vooral de Bluetooth optie en het feit dat je de tegenstroomkoeler bijgeleverd krijgt vind ik echt een plus. Het uitgesteld starten is ook fijn als je vroeg wilt beginnen met brouwen en toch nog net iets langer in bed wil liggen. Ook de integratie met het online platform vind ik een dikke plus.

Groeten Marco

Roodwang

Ik heb nooit last van die onderste siliconen ring. Na het schroten neem ik een handvol mout en haal dat langs de rand van de ring en langs de onderkant van de moutkorf.
Zonder problemen gaat de onderste plaat er dan in.


Joreb

Citaat van: JamMasterJustin op 06-09-2018  18:03 uIk blijf het een prachtig apparaat vinden m.u.v. de siliconen ringen om de filterplaten. Wat een krengen zijn dat: ik moet toch altijd wel 5 a 6 keer proberen voordat ik de onderste plaat erin heb zonder dat de ring eraf schiet.

Na dat kleine moment van frustratie is het smooth sailing! De mobiele app van de GF werkt ook enorm goed. Je kunt gerust ergens anders (maar binnen Bluetooth-bereik) gaan zitten

De siliconenringen zijn krengen inderdaad! Dat mag beter  :o

thezewery

Citaat van: Appiehappie op 06-09-2018  18:15 uIk gebruik de siliconen ring niet aan de onderkant. Bij de oude pan zat maar 1 siliconen ring en die was voor het bovenfilter bedoeld. Ik zou de siliconen ring aan de onderkant niet gebruiken.
Bij mij zit het onderfilter veel strakker dan het bovenfilter. De 2e siliconenring kan je als reserve siliconenring bewaren. Je moet het filter met de ring ook altijd nat maken zodat hij beter in de
pan schuift.
ik vraag me ook wel het nut van de onderste ring af aangezien de plaat op een rand rust en daardoor/-mee best goed afsluit lijkt me...

Joreb

Citaat van: Roodwang op 06-09-2018  23:55 uIk heb nooit last van die onderste siliconen ring. Na het schroten neem ik een handvol mout en haal dat langs de rand van de ring en langs de onderkant van de moutkorf.
Zonder problemen gaat de onderste plaat er dan in.

Dan bestaat de kans dat het gaat 'lekken' en de pomp dicht kan slaan! Beter is gewoon met water te behandelen! en geduld hebben  :o

Joreb

Citaat van: John op 06-09-2018  21:45 uNog steeds positieve berichten. Prijs/kwaliteit echt ok of zijn er "gebruikers" die achteraf voor een ander systeem zouden kiezen?

Ik heb te weinig ervaring met andere systemen!

Met de GrainFather blijf ik wel moeite hebben met de rendement! Tegenwoordig roer ik meer tijdens het maischen en merk dat er wel meer rendement te halen is! Alleen het lastige is om het bovenste filterplaat soms lastig terug te plaatsen is ivm de siliconenring! Met gebruik van water aan zijkanten ketel scheelt dat wel een beetje, maar wel geduld hebben!

Het filteren zelf lukt prima met goed schroten, doe je het te fijn dan heeft het weinig zin (gaat snel vastzitten en daardoor minder rendement)! Wel enorm geniet ik van de tegenstroomkoeler, wat gaat dat geweldig!

lier

Citaat van: JamMasterJustin op 06-09-2018  18:03 uIk blijf het een prachtig apparaat vinden m.u.v. de siliconen ringen om de filterplaten. Wat een krengen zijn dat: ik moet toch altijd wel 5 a 6 keer proberen voordat ik de onderste plaat erin heb zonder dat de ring eraf schiet.

Na dat kleine moment van frustratie is het smooth sailing! De mobiele app van de GF werkt ook enorm goed. Je kunt gerust ergens anders (maar binnen Bluetooth-bereik) gaan zitten

De onderste rubber ring bevestigen is eenvoudig:
Verwarm de gf tot de inmaisch temperatuur met de binnenpan zonder de onderste filterplaat erin, dan zet het een en ander een beetje uit.
Maak vervolgens de ring vochtig voor je hem er enigszins schuin in laat zakken. Vlak voor de bodem trek je hem recht en klaar is Kees.
Werkt elke keer in een keer :biersmile:

Edwin brouwt

Citaat van: lier op 07-09-2018  17:06 uDe onderste rubber ring bevestigen is eenvoudig:
Verwarm de gf tot de inmaisch temperatuur met de binnenpan zonder de onderste filterplaat erin, dan zet het een en ander een beetje uit.
Maak vervolgens de ring vochtig voor je hem er enigszins schuin in laat zakken. Vlak voor de bodem trek je hem recht en klaar is Kees.
Werkt elke keer in een keer :biersmile:


Precies mijn methode, binnenpan er in, even wachten, onderste filter er in.

thezewery

Citaat van: Joreb op 07-09-2018  12:40 uWel enorm geniet ik van de tegenstroomkoeler, wat gaat dat geweldig!
Yep! Inderdaad helemaal geweldig!

thezewery

Citaat van: lier op 07-09-2018  17:06 uDe onderste rubber ring bevestigen is eenvoudig:
Verwarm de gf tot de inmaisch temperatuur met de binnenpan zonder de onderste filterplaat erin, dan zet het een en ander een beetje uit.
Maak vervolgens de ring vochtig voor je hem er enigszins schuin in laat zakken. Vlak voor de bodem trek je hem recht en klaar is Kees.
Werkt elke keer in een keer :biersmile:
Volgende keer eens proberen, bedankt!

JamMasterJustin

Citaat van: Joreb op 07-09-2018  12:40 uIk heb te weinig ervaring met andere systemen!

Met de GrainFather blijf ik wel moeite hebben met de rendement! Tegenwoordig roer ik meer tijdens het maischen en merk dat er wel meer rendement te halen is! Alleen het lastige is om het bovenste filterplaat soms lastig terug te plaatsen is ivm de siliconenring! Met gebruik van water aan zijkanten ketel scheelt dat wel een beetje, maar wel geduld hebben!

Het filteren zelf lukt prima met goed schroten, doe je het te fijn dan heeft het weinig zin (gaat snel vastzitten en daardoor minder rendement)! Wel enorm geniet ik van de tegenstroomkoeler, wat gaat dat geweldig!

Een laag rendement herken ik niet. Alle keren dat ik heb gebrouwen met de GF was mijn rendement precies zoals aangegeven door de producent. Ok, 1x was dat niet het geval, maar dat lag aan een verkeerde afstelling met schroten die ik pas te laat opmerkte

De tegenstroomkoeler is inderdaad een enorme verademing: werkt erg prettig.

Ik sprak pas iemand met een Bulldog ketel. De Grainfather heeft vooral wat extra's die de andere goedkopere ketels niet hebben (delayed heat, meldingen voor hop e.d., de tegenstroomkoeler, prima mobiele software, etc), maar of dat het prijsverschil waard is is weer heel persoonlijk

hansHalberstadt

Als je de Grainfather nu vergelijkt met een goed uitontwikkelde standaard set: beslagketel met roerlepel (evt roerwerk), goed hevelfilter, goede manier om spoelwater op te warmen en de spoelsnelheid in te stellen, kookketel, hopfilter, goede koeler, wat is dan het echte voordeel (of nadeel) van de Grainfather tov de standaard methode?

Koen S

Voordeel:
Compact, dus weinig plaats nodig.
Deels geautomatiseerd dus minder manuele handelingen dus meer comfort voor de brouwer.
Nadeel:
Je bent afhankelijk van de techniek, als er iets mis gaat heb je dat minder in de hand en/of het is een heel gedoe.
Je hebt ook minder het gevoel dat je zelf brouwt, maar misschien is dat te veel nostalgie.




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.