Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bennemans


dirk

Hier lukt het niet, zowel in BrouwHulp- als beer.xml

Bennemans

Citaat van: dirk op 25-05-2018  12:06 uHier lukt het niet, zowel in BrouwHulp- als beer.xml
Vreemd...
Hier zojuist nog wat geimporteerd, werkt nog steeds.

Brouwerke94

Hier werkt het ook weer, moest wel een aantal dingen aanpassen, maar scheelt een hoop werk.

dirk

Waarom krijg ik de melding: " Error: Something went wrong when trying to import your recipe. " ?

Bennemans

Citaat van: dirk op 28-05-2018  12:51 uWaarom krijg ik de melding: " Error: Something went wrong when trying to import your recipe. " ?

Geen idee.
Je doet jouw recept(en) vanuit BrouwHulp wel exporteren als BeerXML?

dirk

Citaat van: Bennemans op 28-05-2018  16:38 uGeen idee.
Je doet jouw recept(en) vanuit BrouwHulp wel exporteren als BeerXML?


Jazeker!

Bennemans

Citaat van: dirk op 29-05-2018  15:17 uJazeker!
Dan snap ik er even niks van.

lier

Anders post eens een recept wat niet te exporteren valt, dan kunnen we kijken of er iets wel of niet in staat ten opzichte van onze recepten.

dirk

Citaat van: lier op 03-06-2018  09:54 uAnders post eens een recept wat niet te exporteren valt, dan kunnen we kijken of er iets wel of niet in staat ten opzichte van onze recepten.

Dank voor je behulpzaamheid. Zie de bijlage, deze is wel geƫxporteerd in Beer-XML, en geeft bij mij " Error: Something went wrong when trying to import your recipe. "


Adrie

Verwijder het commentaar in het recept en de import lukt wel. Vraag mij niet hoe het komt.

dirk

Citaat van: Adrie op 04-06-2018  08:43 uVerwijder het commentaar in het recept en de import lukt wel. Vraag mij niet hoe het komt.

Inderdaad dat was de truuk. Toch lukt het mij wel vaker recepten te importeren met commentaar in het recept.

Bedankt!

lier

Weer een probleem opgelost, lang leven het forum :proost:

thezewery

Grainfather zegt dat je altijd hun calculator voor het berekenen van de hoeveelheid maischwater moet gebruiken.
Dat zal ongetwijfeld, en waarschijnlijk enkel, te maken hebben met het systeem zelf qua doorloop enz.
Maar dit betekent wel dat je dus altijd dezelfde beslagdikte hebt.
Wat zijn de ervaringen met het afwijken hiervan en de werking van het apparaat?

dirk

Citaat van: lier op 07-06-2018  23:37 uWeer een probleem opgelost, lang leven het forum :proost:

YES  :proost:

Citaat van: thezewery op 08-06-2018  13:49 uMaar dit betekent wel dat je dus altijd dezelfde beslagdikte hebt.
Wat zijn de ervaringen met het afwijken hiervan en de werking van het apparaat?

Hoe kom je daar nou bij? Ik gebruik de Grainfather rekentool alleen om het minimum aan maischwater te bepalen, aangezien er voor een klein brouwsel relatief meer water nodig (valse bodem) dan voor een groot brouwsel. Het minimum voor 2 kg mout is bijna 4.5 l/kg en 5 kg mout 3.4 l/kg.

Spoelwater berekening is volgens Grainfather veel te royaal, daar kijk ik niet eens meer naar.




thezewery

Citaat van: dirk op 08-06-2018  14:41 uHoe kom je daar nou bij? Ik gebruik de Grainfather rekentool alleen om het minimum aan maischwater te bepalen, aangezien er voor een klein brouwsel relatief meer water nodig (valse bodem) dan voor een groot brouwsel. Het minimum voor 2 kg mout is bijna 4.5 l/kg en 5 kg mout 3.4 l/kg.

Spoelwater berekening is volgens Grainfather veel te royaal, daar kijk ik niet eens meer naar.
Uhh..hoe ik daarbij kom? Uit de Grainfather handleiding, dat overigens nergens vermeldt dat de berekening een minimum betreft (op zich wel logisch want dunner zal geen nadelig effect hebben op de werking van het apparaat...waarschijnlijk...maar het gaat vooral om dikker...).
De handleiding zegt ook dat enkel voor het maischwater de Grainfather formule moet worden hanteert, niet spoelwater.

dirk

Ik zou het lekker uitproberen :) om eens dikker te beslaan. Gewoon water toevoegen tot de geperforeerde plaat, ben benieuwd naar je uitkomsten.

lier

Ik kijk meestal naar het totaal brouwwater benodigd, de verhouding spoel en maischwater schat ik zelf in, laat me natuurlijk niet helemaal leiden door een computer programma.

hansHalberstadt

Citaat van: thezewery op 08-06-2018  13:49 uGrainfather zegt dat je altijd hun calculator voor het berekenen van de hoeveelheid maischwater moet gebruiken.
Dat zal ongetwijfeld, en waarschijnlijk enkel, te maken hebben met het systeem zelf qua doorloop enz.
Maar dit betekent wel dat je dus altijd dezelfde beslagdikte hebt.
Watt zijn de ervaringen met het afwijken hiervan en de werking van het apparaat?
De beslagdikte wil je bij een brouwautomaat waarschijnlijk niet al te groot maken omdat je afhankelijk bent van rondpompen van vloeistof langs de moutdeeltjes met daarin de af te breken zetmeel, terwijl je eigenlijk liefst zou willen roeren om steeds een andere stukje oppervlak van je mout in contact te brengen met de enzymen (die zitten vooral in de vloeistof)

Een dik beslag vraagt om meer spoelwater om op je gewenste SG te komen (som van maisch en spoelwater blijft in alle gevallen gelijk en levert je totale opvang aan wort voor koken) maar door meer spoelwater te gebruiken spoel je verder uit met daardoor een hoger rendement.

Een dun beslag levert een bovenwaarde voor het te halen SG, immers het SG kan nooit hoger worden dan het SG van je beslag zelf, zelfs als je helemaal niet spoelt. voor zware bieren ben je dus gebonden aan een minimale beslagdikte. en als je ook nog wilt spoelen om je rendement te verhogen dan moet het beslag nog dikker worden om je SG te kunnen halen.

Met een altijd zelfde beslagdikte heb je dus een bovengrens voor het begin SG wat je kunt halen. Voor lager begin SG bieren  gebruik je dan meer spoelwater en voor hoog SG bieren minder spoelwater. Compromis is dan het rendement (wordt lager voor zware bieren) of kans op kafjessmaak voor lichte bieren om dat je dan heel ver uitspoelt. (Maar kafjessmaak kun je voorkomen door je spoelwater aan te zuren)   

thezewery


lier

Om bij zware bieren je rendement omhoog te krijgen en je beslag dikte naar beneden kan je een dubbele maischstap toepassen.

thezewery

Citaat van: lier op 09-06-2018  23:46 uOm bij zware bieren je rendement omhoog te krijgen en je beslag dikte naar beneden kan je een dubbele maischstap toepassen.
Wat bedoel je precies?

Johannesdeloper

Er zal re-iterated mashing oftewel dubbel maischen bedoeld worden, meer info in een duidelijke youtube:


Johannesdeloper

Onfortuinlijk heb ik bij mijn laatste brouwsessie de siliconen ring van de bovenste filterplaat gebroken.
Ik heb deze week gebrouwen zonder bovenplaat.
Eigenlijk is dat niet onhandig. Geen gedoe om die plaat er in te krijgen zonder dat die ring er af schiet, en je kunt
tussen het maischen door makkelijk even roeren voor een beter rendement.
De moutpijp heb ik wel geplaatst.
Toch leek ik een paar procent minder rendement te hebben dan anders. Zou dat door die plaat gekomen zijn,
of eerder door het hoge tarwegehalte in dit recept - 60% ?

dirk

Citaat van: Johannesdeloper op 12-06-2018  21:00 uOnfortuinlijk heb ik bij mijn laatste brouwsessie de siliconen ring van de bovenste filterplaat gebroken.
Ik heb deze week gebrouwen zonder bovenplaat.
Eigenlijk is dat niet onhandig. Geen gedoe om die plaat er in te krijgen zonder dat die ring er af schiet, en je kunt
tussen het maischen door makkelijk even roeren voor een beter rendement.
De moutpijp heb ik wel geplaatst.
Toch leek ik een paar procent minder rendement te hebben dan anders. Zou dat door die plaat gekomen zijn,
of eerder door het hoge tarwegehalte in dit recept - 60% ?

Hoeveel was het rendement dan?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.