Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs  (gelezen 139026 keer)

Offline thezewery

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs
« Reactie #625 Gepost op: 13-01-2018 20:42 u »
Het past niet 1, 2, 3 op elkaar maar met wat gegoochel met koppelingen is het mij gelukt het werkend te krijgen. Vraag mij niet wat de maten van de koppelingen waren want dat weet ik helaas niet meer.  :-[

ik hoop/schat dat die thermometer uit de link van JamMasterJustin wl zonder exotische koppelingen ed past...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #626 Gepost op: 13-01-2018 22:03 u »
We zullen het zien...! Spannend

Vandaag weer een mooie brouwdag gehad met de Grainfather en tegelijkertijd ouderwets BIAB met een weckketel. In totaal 50 liter gemaakt voor een feest. Alles was spot on. Ik heb voor het eerst met een walsenmolen geschroot. N snap ik waar jullie die snelle filtertijden vandaan halen 😅 wat een verademing. SG was telkens prima, hoeveelheden super nauwkeurig. Nadat de BIAB-ketel klaar was heb ik de inhoud van die ketel bij de Grainfather gedaan (deze was bijna leeggepompt), werkte goed qua koelen. De pomp kon het makkelijk aan!

Bij het schoonmaken drukte ik (terwijl de ball lock was verwijderd) op pompen ipv verwarmen... dt heb ik geweten! 💦💦💦

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
« Reactie #627 Gepost op: 13-01-2018 23:06 u »

Bij het schoonmaken drukte ik (terwijl de ball lock was verwijderd) op pompen ipv verwarmen... dt heb ik geweten!

Ik heb de ball lock ook verwijderd en ben ook heel erg bewust om de kraan elke keer dicht te zetten, maar ik ben bang dat het me ook nog wel een keer overkomen

Misschien toch maar eens terugplaatsen en kijken water verschil is.

Groeten Marco

Offline Loser

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #628 Gepost op: 13-01-2018 23:46 u »
Als je sneller wil koelen, er zijn Amerikanen die er hun koelspiraal tussen plaatsen in een emmer ijs, weet niet of iemand dit hier al getest heeft?
Ik zelf ben ook wel tevreden over de tegenstromer.
Handig spul, ik sluit bij het cleanen alles mooi aan elkaar (er staan Quic kDisconnects op) en na dit alles blaas ik de tegenstromer zo leeg mogelijk met Perslucht.

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #629 Gepost op: 14-01-2018 02:20 u »
Hij ging weer lekker vandaag :D

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #630 Gepost op: 14-01-2018 10:03 u »

Ik heb de ball lock ook verwijderd en ben ook heel erg bewust om de kraan elke keer dicht te zetten, maar ik ben bang dat het me ook nog wel een keer overkomen

Misschien toch maar eens terugplaatsen en kijken water verschil is.

Groeten Marco

Bij mij sluit het kraantje niet 100%, dus moet ik er ook aan denken om de pomp altijd uit te zetten anders lekt 'ie...

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
« Reactie #631 Gepost op: 14-01-2018 13:54 u »
Is het siliconenringetje niet gebroken? Dat was bij mij gisteren het geval. Ik heb een klein stukje van een silliconenslang geknipt. Dat past precies en verhelpt het euvel. Ik verwijder de ball lock overigens alleen tijdens het poetsen. Bij het brouwen zit ie erin

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #632 Gepost op: Gisteren om 10:09 »
die ringetjes zijn inderdaad nogal dun en erg ruim bemeten...

Is het siliconenringetje niet gebroken? Dat was bij mij gisteren het geval. Ik heb een klein stukje van een silliconenslang geknipt. Dat past precies en verhelpt het euvel. Ik verwijder de ball lock overigens alleen tijdens het poetsen. Bij het brouwen zit ie erin

Offline sierkgoedemoed

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #633 Gepost op: Gisteren om 10:40 »
Ik heb dit weekend weer gebrouwen met de GF en weer behoorlijke aanbranding op de bodem. Terwijl vorige 3 brouwsels prima gingen.

De verbranding zat er al op voor het koken. Tijdens de sparging zet ik de GF al op koken om tijd te winnen. Gedurende spargen kan ik dus niet over de bodem schrapen. Misschien voortaan toch eerst de sparge afronden...

Eerdere posts geven aan dat aanbranding een relatie heeft met de mate van malen. Ik maal op creditcard dikte. Ook maak de mout ligt vochtig. Ik heb mooie kafjes dus denk dat het goed is. Wel merkte ik dat de doorstroom minder was en ik de circulatie moest knijpen. Waardoor er dus minder stroming is boven de bodemplaat. Misschien dat de aanbranding al tijdens de mash is ontstaan.

Brouwsel bevatte 6 kg pilsmout en 1 kg diverse mout (vienna en cara). Dit op 22 liter mash water.

Suggesties? Met name betreffende de wals afstelling? Wanneer is het te fijn gemaald?

Bedankt alvast.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #634 Gepost op: Gisteren om 11:04 »
Ik heb dit weekend weer gebrouwen met de GF en weer behoorlijke aanbranding op de bodem. Terwijl vorige 3 brouwsels prima gingen.

De verbranding zat er al op voor het koken. Tijdens de sparging zet ik de GF al op koken om tijd te winnen. Gedurende spargen kan ik dus niet over de bodem schrapen. Misschien voortaan toch eerst de sparge afronden...

Eerdere posts geven aan dat aanbranding een relatie heeft met de mate van malen. Ik maal op creditcard dikte. Ook maak de mout ligt vochtig. Ik heb mooie kafjes dus denk dat het goed is. Wel merkte ik dat de doorstroom minder was en ik de circulatie moest knijpen. Waardoor er dus minder stroming is boven de bodemplaat. Misschien dat de aanbranding al tijdens de mash is ontstaan.

Brouwsel bevatte 6 kg pilsmout en 1 kg diverse mout (vienna en cara). Dit op 22 liter mash water.

Suggesties? Met name betreffende de wals afstelling? Wanneer is het te fijn gemaald?

Bedankt alvast.

creditcard dikte (0,8mm) is echt veel te fijn.
Probeer eens ergens een setje voedermaatjes te regelen en stel hem eens af op 1,1 of 1,2mm (ik zit op 1,2mm) en kijk of je dan nog een mooi resultaat hebt.
Er is een topic toon je schroot resultaat, daar kan je zien hoe fijn/grof je schroot ongeveer moet zijn en kan je bij twijfel een foto plaatsen.

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #635 Gepost op: Gisteren om 11:38 »
Tijdens het spoelen ook rondpompen met de GF terwijl je de inhoud aan de kook brengt.

Het past met de originele slang en de pomp kan het aan. Als het spoelen klaar is dan zet je de pomp uit, verwijder de slang en dan pas de moutemmer. Eventueel roer en schraap je verder tot dat alles kookt.
Let ook op bij het meekoken van kandijsuiker brokken. Los deze eerst op in een volume hete wort en giet dit bij de kokende wort. Anders brand de kandij aan op de bodem.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #636 Gepost op: Gisteren om 11:57 »
nog een praktisch vraagje...ter sterilisatie van de koeler laat je die de laatste 5-10" van het koken alvast draaien, maar dan terug de ketel in..wordt allemaal best heet...hoe haal je dan de hopsokken eruit?

of haal je die eerst eruit en laat hem dan dus nog 5-10" extra koken tbv de koeler?

Offline dirk

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #637 Gepost op: Gisteren om 12:56 »

Een brouwer maalt niet, die schroot. Kijk eens hier....

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #638 Gepost op: Gisteren om 14:42 »
nog een praktisch vraagje...ter sterilisatie van de koeler laat je die de laatste 5-10" van het koken alvast draaien, maar dan terug de ketel in..wordt allemaal best heet...hoe haal je dan de hopsokken eruit?

of haal je die eerst eruit en laat hem dan dus nog 5-10" extra koken tbv de koeler?

Hopsok(ken) laat je aan een stevig draadje in de GF hangen tijdens het steriliseren van de koeler. Na einde kookperiode, of zelf gewenst tijdstip, trek je de hopsok omhoog aan het draadje (goh...) en leg het in een ontsmette vergiet op de GF om uit te lekken of zachtjes uit te drukken met een ontsmette roerspatel.  Is dit antwoord op je vraag?

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #639 Gepost op: Gisteren om 14:48 »
Hopsok(ken) laat je aan een stevig draadje in de GF hangen tijdens het steriliseren van de koeler. Na einde kookperiode, of zelf gewenst tijdstip, trek je de hopsok omhoog aan het draadje (goh...) en leg het in een ontsmette vergiet op de GF om uit te lekken of zachtjes uit te drukken met een ontsmette roerspatel.  Is dit antwoord op je vraag?

maar er staat dan een best wel warme koeler op een glazen deksel gezellig te pompen, wat niet zo heel makkelijk opzij te zetten is tijdens dat koelen. en koeler ernaast plaatsen is eigenlijk geen optie doordat het slangetje zo kort is

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #640 Gepost op: Gisteren om 15:30 »
maar er staat dan een best wel warme koeler op een glazen deksel gezellig te pompen, wat niet zo heel makkelijk opzij te zetten is tijdens dat koelen. en koeler ernaast plaatsen is eigenlijk geen optie doordat het slangetje zo kort is

Siliconen slang(en) vervangen door langere silicone slang(en) en meteen een inline thermometer opnemen

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
« Reactie #641 Gepost op: Gisteren om 19:35 »

dat haal je wel, hoor. Ik zet altijd een barkruk die min of meer zo hoog als de GF is naast de GF. Dat maakt het net allemaal iets makkelijker