Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dirk

Citaat van: volleybaltrainer op 09-01-2018  18:24 uHier zijn al verschillende oplossingen van getoond op het forum die heel weinig geld kosten. Even zoeken moet je het wel kunnen vinden. A drie heeft ook een oplossing gemaakt met een koperen pijpje en een plak thermometer.

Je hoeft niet eens te zoeken... Dat is allang in dit draadje besproken, welk paginanummer mogen ze zelf uitzoeken.

[offtopic]no offence maar zelf zoeken/lezen daar nemen newbie's op het forum nauwelijks de moeite voor... Dan krijg je van zulke 'simpele vragen' waar een gevorderde brouwer ook geen reet mee opschiet. Ik reageer niet eens meer op zulke vragen, tenzij een newbie laat zien dat hij/zij er moeite voor heeft gedaan.[/offtopic]

pippakillinova

Citaat van: dirk op 09-01-2018  19:34 uJe hoeft niet eens te zoeken... Dat is allang in dit draadje besproken, welk paginanummer mogen ze zelf uitzoeken.

[offtopic]no offence maar zelf zoeken/lezen daar nemen newbie's op het forum nauwelijks de moeite voor... Dan krijg je van zulke 'simpele vragen' waar een gevorderde brouwer ook geen reet mee opschiet. Ik reageer niet eens meer op zulke vragen, tenzij een newbie laat zien dat hij/zij er moeite voor heeft gedaan.[/offtopic]

Ik ben het met je eens, maar tegelijkertijd is het ook een forum en geen wiki.

Rene Haring

Citaat van: Rene Haring op 08-05-2016  18:49 uHier een afbeelding van de doorstroom thermometer die ik toepas bij de Grainfather. Nog niet voorzien van krimpkous omdat de strip goed genoeg blijft plakken. Positie is bij mij direct na de tegenstroomkoeler maar handiger zou zijn om het wat verder in de slang op te nemen. Nu moet ik oppassen voor knikken. Misschien dat ik een constructie ga maken waarmee de doorstroom thermometer aan de rand van het gistvat kan hangen zodat de slang er niet uit kan glippen.

[/URL]

Succes mer nabouwen!

En voila, hier is het mee begonnen en eeuwige roem op forum via citaat door Adrie 😁

dirk

En zo gaan we alle posts tot het treurige aan toe recyclen...

[ontopic] Toch bedankt want ik heb deze opstelling ook zo gemaakt, werkt erg goed![/ontopic]

lier

Citaat van: thezewery op 09-01-2018  17:42 uEn dat meet je met een thermometer in het gistvat? Dat vind ik juist dan weer zo jammer, had liever iets van een thermometer op het einde van de koeler gezien oid...

Ik heb de de afkoopslang van de koeler doorgeknipt en daar een stukje koperen pijp tussen geplaatst. op die koperen pijp heb ik zo'n plakthermometer geplakt. die plakthermometers zijn voldoende nauwkeurig om binnen een graag of 2 goed af te lezen, is voor mij voldoende.

lier

Oke voortaan even alle post lezen voor ik reageer  :P

thezewery

Doe dat dan ook niet

Citaat van: dirk op 09-01-2018  19:34 uIk reageer niet eens meer op zulke vragen[/offtopic]

sierkgoedemoed

Hi.

Hoe lang duurt bij jullie het koelen? Ik lees hier dat het bij een aantal gebruikers 15 min duurt. Bij mij eerder 20 min. In de winter heb je kouder water en gaat het kraantje vol open. Ook dan duurt 23l wort koelen rond de 20 min. Vooral de hoeveelheid water vind ik niet fijn. Ervaringen? Suggesties?

Groeten.

KooTjoo

Citaat van: sierkgoedemoed op 10-01-2018  08:12 uHi.
Hoe lang duurt bij jullie het koelen?

Hooguit 5 minuten. Ik laat eerst 10 minuten de hete wort door de cooler lopen en hierna zet ik koude kraan aan. Binnen 5 minuten is het wort die uit de cooler loopt ongeveer 20 graden en laat ik dit in de vergistingstank lopen. Let op dat je niet probeert de complete inhoud van de GF terug te koelen en dit dan pas in de vergistingstank laat lopen.

pippakillinova

Citaat van: KooTjoo op 10-01-2018  08:31 uHooguit 5 minuten. Ik laat eerst 10 minuten de hete wort door de cooler lopen en hierna zet ik koude kraan aan. Binnen 5 minuten is het wort die uit de cooler loopt ongeveer 20 graden en laat ik dit in de vergistingstank lopen. Let op dat je niet probeert de complete inhoud van de GF terug te koelen en dit dan pas in de vergistingstank laat lopen.

Hetzelfde hier. Als het display tussen de 60 en 70 graden aangeeft hang ik de slang in het vergistingsvat.

sierkgoedemoed

Citaat van: KooTjoo op 10-01-2018  08:31 uHooguit 5 minuten. Ik laat eerst 10 minuten de hete wort door de cooler lopen en hierna zet ik koude kraan aan. Binnen 5 minuten is het wort die uit de cooler loopt ongeveer 20 graden en laat ik dit in de vergistingstank lopen. Let op dat je niet probeert de complete inhoud van de GF terug te koelen en dit dan pas in de vergistingstank laat lopen.
Ik doe het steriliseren van de koeler 10 min na koken. Bij begin koelen gaat het eerste gedeelte van de gekoelde wort terug naar de GF totdat deze een temperatuur heeft bereikt van rond de 21 graden. Dan stop ik de pomp en gaat de slang in mijn fermenter. Dit gedeelte gaat vrij snel. Ik koel dus niet de hele GF.

Wat lang duurt naar mijn idee is het legen van de GF via de koeler naar de fermenter. Dit duurt bij mij rond de 20 min en veel water verbruik.

Met koud weer staat het kraantje van de GF vol open. Maar het blijft maar een straaltje wat de GF pomp produceert. Ik ga dit weekend testen zonder kogel beveiliging. Misschien dat dat weerstand scheelt.

dirk

Citaat van: sierkgoedemoed op 10-01-2018  10:50 uMet koud weer staat het kraantje van de GF vol open. Maar het blijft maar een straaltje wat de GF pomp produceert. Ik ga dit weekend testen zonder kogel beveiliging. Misschien dat dat weerstand scheelt.

Het scheelt weerstand, alleen merk je daar in de praktijk niks van. Ik heb de GF koeler allang verruild voor de Vaillant VCW koeler, veel effectiever, compacter en makkelijker schoon te maken.

Winne2

Mooi om te lezen hoe eenieder het doet. Pik er uit wat handig (b)lijkt. Denk dat het "piesstraaltje" ook veroorzaakt wordt door belemmering van het filter in de GF wat eiwit, trub en hopresten tegenhoudt.
Vindt 20 min voor terugkoelen van 80-100'C naar 18'C voor 20 liter niet zo erg lang overigens. Daarna zit het ook mooi op temperatuur in je gistvat. Heb je meer haast zou je ook niet zover naar beneden kunnen koelen en dit in gistvat in de koelkast doen en later pas beluchten en gist enten b.v.

dirk

Citaat van: Winne2 op 10-01-2018  13:04 uMooi om te lezen hoe eenieder het doet. Pik er uit wat handig (b)lijkt. Denk dat het "piesstraaltje" ook veroorzaakt wordt door belemmering van het filter in de GF wat eiwit, trub en hopresten tegenhoudt.
Klopt, als je alleen hoppellets gebruikt, en het filter vrijhoudt (ik schraap zelf voorzichtig het filter vrij met een roerstok) scheelt dat toch aanmerkelijk.

Citaat van: Winne2 op 10-01-2018  13:04 uVindt 20 min voor terugkoelen van 80-100'C naar 18'C voor 20 liter niet zo erg lang overigens. Daarna zit het ook mooi op temperatuur in je gistvat. Heb je meer haast zou je ook niet zover naar beneden kunnen koelen en dit in gistvat in de koelkast doen en later pas beluchten en gist enten b.v.

Da's normaal voor een GF koeler, alleen kan het met een betere koeler wel sneller. Zelf doe ik er 10 minuten over, maar dat komt omdat de Vaillaint VCW gewoon een hogere debiet aankan. De GF koeler is gewoon onder gedimensioneerd voor het beoogde gebruik: ik gebruik hem niet meer.

JamMasterJustin

Nu zou het voor mensen die nog geen Grainfather hebben kunnen lijken dat de koeler niet zou werken of niet naar behoren zou werken... De koeler werkt prima, koelt in 20 minuten hete wort tot 20 graden. De Grainfather (incl. koeler) doen wat ze beloven. Maar goed, als je dat niet snel genoeg vindt (wat ik zelf niet goed begrijp als je brouwdag enkele uren duurt; dan kan die 10 minuten er ook wel bij), dan kun je inderdaad een andere koeler kopen (wat naar mijn idee geldverspilling is, maar ieder z'n meug).



Appiehappie

Citaat van: JamMasterJustin op 10-01-2018  17:46 uIk ga bij de koeler overigens aan het uiteinde ook een thermometer installeren. Via Aliexpress besteld. Het kan waarschijnlijk goedkoper, maar dit was kant en klaar

https://nl.aliexpress.com/item/HOMEBREW-IN-LINE-THERMOMETER-TEE-HOME-BREWING-BEER/32701525584.html?spm=a2g0z.search0104.3.23.4rU44q&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10613_10304_10615_10307_10614_10301_10059_10314_10534_100031_10604_10103_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_4&algo_expid=eb65db22-baa2-4934-91bf-877f565562bb-3&algo_pvid=eb65db22-baa2-4934-91bf-877f565562bb&priceBeautifyAB=0

Werkt prima. Vorig jaar de tegenstroomkoeler van mijn Grainfather (oud model) voorzien van een inline thermometer van Aliexpress. Ik heb de tegenstroomkoeler daarna al weer gebruikt. Door middel van het rode kraantje kan je zeer nauwkeurig de temperatuur in de gaten houden.



Zeker aan te raden. Het past niet 1, 2, 3 op elkaar maar met wat gegoochel met koppelingen is het mij gelukt het werkend te krijgen. Vraag mij niet wat de maten van de koppelingen waren want dat weet ik helaas niet meer.  :-[

pippakillinova

Ik heb ook een inline thermometer op de koeler, maar kijk ik er niet eens op. Ik doe het uiteindelijk op de tast.

sierkgoedemoed

Toch weer even terug naar de topic. De inline meter ziet er mooi uit. Ik gebruik een blinchmann thrumometer. Het aflezen vind ik lastig. Het gaat om zo'n sticker waarbij de actuele temperatuur verkleurd. Wel is deze hygiƫnischer dan een inline meter vermoed ik.

Verder maak ik me minder druk over de duur van het koelen maar eerder over het waterverbruik.

beermenke

Ik heb een 150 liter ton buiten staan en gebruik dit als koelwater. Bij strenge vorst moet ie leeg en zomerdag koelt ie nauwelijks maar bij warm weer en vrieskou brouw ik toch niet. Ik gebruik een dompelkoeler met een pomp van een cv installatie. Voldoet voor 20 liter prima en funcioneert al jaren.

JamMasterJustin

Citaat van: sierkgoedemoed op 12-01-2018  11:04 uToch weer even terug naar de topic. De inline meter ziet er mooi uit. Ik gebruik een blinchmann thrumometer. Het aflezen vind ik lastig. Het gaat om zo'n sticker waarbij de actuele temperatuur verkleurd. Wel is deze hygiĆ«nischer dan een inline meter vermoed ik.

Over welk hygiene aspect maak je je zorgen? De inline thermometer is volledig te demonteren, dan kun je overal bij. Ok, het is anders dan een rechte buis, maar je krijgt dit zonder al te veel moeite schoon, denk ik

sierkgoedemoed

Citaat van: JamMasterJustin op 13-01-2018  06:51 uOver welk hygiene aspect maak je je zorgen? De inline thermometer is volledig te demonteren, dan kun je overal bij. Ok, het is anders dan een rechte buis, maar je krijgt dit zonder al te veel moeite schoon, denk ik
Daar heb je gelijk in. Kost alleen een extra handeling.

Appiehappie

Citaat van: JamMasterJustin op 13-01-2018  06:51 uOver welk hygiene aspect maak je je zorgen? De inline thermometer is volledig te demonteren, dan kun je overal bij. Ok, het is anders dan een rechte buis, maar je krijgt dit zonder al te veel moeite schoon, denk ik
Inderdaad JamMasterJustin. De inline thermometer is prima te demonteren. De ronde thermometer kan je gewoon losdraaien en verwijderen. Daarna kan je prima in de bocht schoonmaken met bijvoorbeeld een tandenborstel.

Het mooie van deze inline thermometer is dat je het temperatuursverloop duidelijk kan zien. De thermometer reageert ook snel op temperatuursveranderingen. Het nadeel van een thermometer sticker op een koperbuis is de afleesbaarheid bij fel daglicht.

Ik ben er in ieder geval blij mee. Dat het koelen van het wort met een Grainfather tegenstroomkoeler wat langer duurt is niet erg. Tijdens het koelen drink je gewoon lekker een eigen gebrouwen biertje en hou je de temperatuur van het wort relaxed in de gaten.  :biersmile:

Appiehappie

Citaat van: Appiehappie op 13-01-2018  11:08 uInderdaad JamMasterJustin. De inline thermometer is prima te demonteren. De ronde thermometer kan je gewoon losdraaien en verwijderen. Daarna kan je prima in de bocht schoonmaken met bijvoorbeeld een tandenborstel.



Het mooie van deze inline thermometer is dat je het temperatuursverloop duidelijk kan zien. De thermometer reageert snel op temperatuursveranderingen. Het nadeel van een thermometer sticker op een koperbuis is de afleesbaarheid bij fel daglicht.

Ik ben er in ieder geval blij mee. Dat het koelen van het wort met een Grainfather tegenstroomkoeler wat langer duurt is niet erg. Tijdens het koelen drink je gewoon lekker een eigen gebrouwen biertje en hou je de temperatuur van het wort relaxed in de gaten.  :biersmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.