Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thezewery

tx voor het aandachtspuntje! bedenk me nu dat ik ergens in de schuur nog een bovenmaatse vijverluchtpomp moet hebben liggen die ik enkel gebruik om tijdens gruwelwinters de vijver enigszins ijsvrij te houden...

Citaat van: Eric v B op 01-01-2018  15:47 uZorg dan dat er een olieafscheider geplaatst is om te voorkomen dat er oliedruppeltjes in je systeem komen. Lucht uit een compressor bevat minuscule oliedruppeltjes.

lier

Citaat van: pippakillinova op 02-01-2018 &nbsp;08:26 uWat ik wel vervelend vind is dat de pomp erg weinig capaciteit heeft. Meestal moet ik hem even een zetje geven door hem aan te zuigen. En in ieder geval altijd zorgen dat alle lucht uit de verticale buis geperst is. Bij kleine batches (<10L) is het drukverschil blijkbaar te klein om vanzelf aan de gang te komen. Nog maar niet te spreken over het overpompen na het koken als de filter een beetje vol troep zit.
Ik heb de pomp al meerdere malen uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar het probleem blijft.

Herkennen jullie dit?

Hoe oud is je GF? je hoort dit probleem voor zover ik het lees op de verschillende forums alleen bij de oudere modellen.
Ik heb er in elkgeval geen problemen mee en pomp er zelfs zonder problemen mee met een hoprocket tussen de GF en de koeler.
Dat gezegd hebbend besteed ik er altijd erg veel tijd aan om de GF goed schoon te maken na elke brouwsessie.

Wat betreft het aanzuigen lijkt me niet van invloed het is een centrifugaalpomp en die hebben een open verbinding tussen zuig en pers en zou dus automatisch moeten vullen, wellicht is het veertje van de checkvalve te sterk?

pippakillinova

Citaat van: lier op 02-01-2018 &nbsp;08:58 uHoe oud is je GF? je hoort dit probleem voor zover ik het lees op de verschillende forums alleen bij de oudere modellen.
Ik heb er in elkgeval geen problemen mee en pomp er zelfs zonder problemen mee met een hoprocket tussen de GF en de koeler.
Dat gezegd hebbend besteed ik er altijd erg veel tijd aan om de GF goed schoon te maken na elke brouwsessie.

Wat betreft het aanzuigen lijkt me niet van invloed het is een centrifugaalpomp en die hebben een open verbinding tussen zuig en pers en zou dus automatisch moeten vullen, wellicht is het veertje van de checkvalve te sterk?

Mijn Grainfather is 3 maanden oud. Ik heb er nu 8 brouwsels mee gemaakt. Het euvel is al van begin af aan.
De weerstand tussen pers- en retourleiding is echt minimaal, dat zou de pomp makkelijk aan moeten kunnen. En de kogelklep is open.

Dat aanzuigen helpt de pomp net over de drempel de drukval te overwinnen. Maar het is een wankel evenwicht. En aanzuigen van afgekoeld wort is natuurlijk geen optie i.v.m. infectiegevaar.

Maar als hij eenmaal loopt, dan loopt hij meestal wel goed.

Rene Haring

Hier een GF #1 in huis en dus de oude uitvoering. Tot op heden geen enkel probleem met de magneetpomp. Ook de oude controller en hierdoor er altijd bij mocht het nodig zijn om de pomp even te primen mocht deze niet in een keer het wort omhoog pompt. De Speidel doet dit wat eleganter door een paar prime stappen uit te voeren. Misschien goed om GF te laten weten voor een firmware uitbreiding?

Wel heb ik het kogeltje met veertje uit de leiding gehaald om een ongehinderde wort stroom te waarborgen. Hier bleef wel eens wat rommel in achter. Ik werk zelden met hopbloemen, eigenlijk nooit meer, en als dit het geval is dan extra bodemplaat filter in de vorm van een groot formaat stoommandje om de hopbloemen tegen te houden. Met hoppellets geen serieuze problemen als je rustig whirlpooled en het laat bezinken. Kleiner als 10..12 liter ga ik niet. Dan pak ik wat pannetjes en maak ik 6 liter. Genoeg voor 12..14 flesjes en relatief sneller met opbouwen en schoonmaken.

Voor het schoonmaken gebruikte ik pbw maar tegenwoordig enzybrew. Goedkoper en ook effectief. En af en toe een oplossing van huishoud citroenzuur gebruiken van tevoren op een brouwdag, dan wordt alles weer optisch gezien glanzend schoon.

lier

Citaat van: pippakillinova op 02-01-2018 &nbsp;09:22 uMijn Grainfather is 3 maanden oud. Ik heb er nu 8 brouwsels mee gemaakt. Het euvel is al van begin af aan.
De weerstand tussen pers- en retourleiding is echt minimaal, dat zou de pomp makkelijk aan moeten kunnen. En de kogelklep is open.

Dat aanzuigen helpt de pomp net over de drempel de drukval te overwinnen. Maar het is een wankel evenwicht. En aanzuigen van afgekoeld wort is natuurlijk geen optie i.v.m. infectiegevaar.

Maar als hij eenmaal loopt, dan loopt hij meestal wel goed.

Dan zou ik er mee terug gaan het is dan al vanaf het begin niet goed

Edwin brouwt

Die pompen geven relatief veel problemen: de pomp van mijn Grainfather begaf het al tijdens de eerste keer brouwen. Nu zit er een nieuwe in en loopt het als de bliksem, ook met 10 liter brouwsels.

JamMasterJustin

Ik herken de pompproblemen niet. Maak je het veertje met stalen balletje ook iedere keer schoon? Ik merk wel dat er heel veel troep aan de binnenkant van de filter blijft zitten. Dat krijg ik er niet af gespoeld, dus ik leg het een dag te drogen op de verwarming en dan kun je het droge spul er makkelijk uitkloppen.

Blaas je ook telkens je pomp? Ik ontkoppel de checkvalve iedere keer en blaas dan een keet hard. Er sproeit altijd nog een gezonde dot vloeistof uit de pomp die ik er liever niet voor een paar weken in heb zitten

pippakillinova

Citaat van: JamMasterJustin op 07-01-2018 &nbsp;16:09 uIk herken de pompproblemen niet. Maak je het veertje met stalen balletje ook iedere keer schoon? Ik merk wel dat er heel veel troep aan de binnenkant van de filter blijft zitten. Dat krijg ik er niet af gespoeld, dus ik leg het een dag te drogen op de verwarming en dan kun je het droge spul er makkelijk uitkloppen.

Blaas je ook telkens je pomp? Ik ontkoppel de checkvalve iedere keer en blaas dan een keet hard. Er sproeit altijd nog een gezonde dot vloeistof uit de pomp die ik er liever niet voor een paar weken in heb zitten

De terugslagklep heb ik eruit gehaald, dat helpt al. De pomp schoongemaakt, helpt ook. Nog niet helemaal zoals ik het graag zie. Maar het werkt.
Bij high gravity brouwen moet je er ook op letten dat je niet te fijn schroot, heb ik ook gemerkt.

thezewery

Citaat van: JamMasterJustin op 07-01-2018 &nbsp;16:09 uBlaas je ook telkens je pomp? Ik ontkoppel de checkvalve iedere keer en blaas dan een keet hard. Er sproeit altijd nog een gezonde dot vloeistof uit de pomp die ik er liever niet voor een paar weken in heb zitten
Dus als ik het goed begrijp om de stijgbuis en pomp droog te krijgen blaas je in de buis, zeg maar tegen de pompstroming in?
Na de koeler vroeg ik me al af hoe je deze delen enigszins droog krijgt...

JamMasterJustin

Dat klopt, ik haal de filter er aan de binnenzijde van de Grainfather af en maak deze apart schoon. Ik haal de kogelkraan eraf, samen met de bal en het veertje (pas op dat deze niet in het rond vliegen). Vervolgens zet ik mijn mond op die buis en blaas hard tegen de stroomrichting in. Al de vloeistof komt daardoor in de GF terecht, welke je dan weer kan droogvegen.

JamMasterJustin

Citaat van: pippakillinova op 07-01-2018 &nbsp;16:30 uDe terugslagklep heb ik eruit gehaald, dat helpt al. De pomp schoongemaakt, helpt ook. Nog niet helemaal zoals ik het graag zie. Maar het werkt.
Bij high gravity brouwen moet je er ook op letten dat je niet te fijn schroot, heb ik ook gemerkt.

Brouw je dus 10 liter high gravity? Ik heb nog nooit high gravity gebrouwen en weet vaag wat het inhoudt, maar heb je dan niet een veel dikkere wort dan normaliter? Misschien dat de pomp dat niet trekt (hoewel dat ook niet echt voorstelbaar is... dan zou je praktisch tegen het stroperige aan moeten zitten)

pippakillinova

Citaat van: JamMasterJustin op 07-01-2018 &nbsp;22:25 uBrouw je dus 10 liter high gravity? Ik heb nog nooit high gravity gebrouwen en weet vaag wat het inhoudt, maar heb je dan niet een veel dikkere wort dan normaliter? Misschien dat de pomp dat niet trekt (hoewel dat ook niet echt voorstelbaar is... dan zou je praktisch tegen het stroperige aan moeten zitten)

Het wort is inderdaad veel dikker, maar je omdat je dubbel zoveel mout stort is er ook meer gruis dat voor ellende kan zorgen. Gister een storting van 11kg en heb daar toch 20L@1117 uit weten te persen.

thezewery

In de handleiding staat dat 'ie er niet voor is ontworpen en vooral niet doen maar waarom zou je niet tijdens het koelen gewoon steeds terug de Grainfather in laten lopen tot de gewenste temperatuur is bereikt en dan pas naar gistvat?

pippakillinova

Citaat van: thezewery op 09-01-2018 &nbsp;08:30 uin de handleiding staat dat 'ie er niet voor is ontworpen en vooral niet doen maar waarom zou je niet tijdens het koelen gewoon steeds terug de Grainfather in laten lopen tot de gewenste temperatuur is bereikt en dan pas naar gistvat?

Officieel mag er geloof ik geen kokend wort door de pomp. Wellicht is dat de reden.
Ik doe het ook, maar je zou ook het koelwater op max. kunnen zetten en het kraantje knijpen zodat je meteen rond de 20 ºC zit.

Edwin brouwt

Hier een officiele video waarbij ze de net gekookte wort laten circuleren om het pijpwerk te steriliseren:

(rond 25:00)


Dus de pomp kan wel degelijk hete wort aan en  blijkbaar mag het :-)

thezewery

Inderdaad moet de laatste 5 minuten ter desinfectie het wort teruggerpompt worden...Dus waarom dan niet na die 5" het koude water aan en wachten op de juiste temperatuur?

Edwin brouwt

Citaat van: thezewery op 09-01-2018 &nbsp;09:58 uInderdaad moet de laatste 5 minuten ter desinfectie het wort teruggerpompt worden...Dus waarom dan niet na die 5" het koude water aan en wachten op de juiste temperatuur?


Precies, zo doe ik het altijd. Einde kook rondpompen, dan koudwater een paar minuten aan en dan koelen. Dat koelen kan ik snel starten omdat de koeler prima werkt en terugkoelen naar 18-20 geen probleem is.

lier

Ik circuleer altijd 5 minuten aan het begin van de kook om de koeler te steriliseren. liever niet aan het einde van de kook omdat ik dan de samenklontering van eiwitten verstoor

Aan het einde van de kook laat ik het Iers mos zijn werk doen door 15 min te wachten zodat alle eiwitten klonteren. dan whirlpool ik even met een roerspaan zodat alle eiwitten mooi in het midden van de pan liggen.

Na 15 min. wachten koel ik dan in 1 keer terug naar 18 graden (of 12 itv een ondergieten) direct in het gistvat. Alle eiwitten en evt hop liggen dan midden in de pan en komen dus ook niet in de pomp.
Ik houd de pan ook niet schuin om vervolgens al dat spul alsnog in mijn pomp te krijgen.

Misschien ligt daar een oorzaak van de pompproblemen die sommige mensen ervaren

Edwin brouwt

Citaat van: lier op 09-01-2018 &nbsp;13:31 uIk circuleer altijd 5 minuten aan het begin van de kook om de koeler te steriliseren. liever niet aan het einde van de kook omdat ik dan de samenklontering van eiwitten verstoor

Aan het einde van de kook laat ik het Iers mos zijn werk doen door 15 min te wachten zodat alle eiwitten klonteren. dan whirlpool ik even met een roerspaan zodat alle eiwitten mooi in het midden van de pan liggen.

Na 15 min. wachten koel ik dan in 1 keer terug naar 18 graden (of 12 itv een ondergieten) direct in het gistvat. Alle eiwitten en evt hop liggen dan midden in de pan en komen dus ook niet in de pomp.
Ik houd de pan ook niet schuin om vervolgens al dat spul alsnog in mijn pomp te krijgen.

Misschien ligt daar een oorzaak van de pompproblemen die sommige mensen ervaren


Goeie tip: bij begin koken even de koeler steriliseren!

RobW

Ik reinig mijn Grainfather altijd voor gebruik. Er kunnen zomaar 6 weken tussen twee brouwsessies zitten. Je weet nooit wat er in die tussentijd van binnen gebeurt.

pippakillinova

Citaat van: RobW op 09-01-2018 &nbsp;15:28 uIk reinig mijn Grainfather altijd voor gebruik. Er kunnen zomaar 6 weken tussen twee brouwsessies zitten. Je weet nooit wat er in die tussentijd van binnen gebeurt.

Als je na de vorige brouwsessie het wort slang even hebt doorgespoeld met schoon water en hebt leeggeblazen, kun je prima af met even steriliseren in de gf voordat je gaat koelen.

Edit: ikke niet goed gelezen. Even schoonspoelen van de Grainfather voor elke brouwsessie kan nooit kwaad als er weken/maanden tussen zit.

Rene Haring

Citaat van: pippakillinova op 09-01-2018 &nbsp;16:04 uAls je na de vorige brouwsessie het wort slang even hebt doorgespoeld met schoon water en hebt leeggeblazen, kun je prima af met even steriliseren in de gf voordat je gaat koelen.

Edit: ikke niet goed gelezen. Even schoonspoelen van de Grainfather voor elke brouwsessie kan nooit kwaad als er weken/maanden tussenzit.

Hier ook het geval als er enkele weken tussenzit. Voordat ik een brouw ga uitvoeren dan spoel ik de Grainfather zo'n halfuurtje door met leidingwater op een temperatuur van 55 ºC met daarin opgelost wat citroenzuur. Dat maakt de Grainfather bodem en leidingen weer kalkvrij mocht er sprake zijn van een lichte aanslag. En de Grainfather wordt hierdoor al opgewarmd voor het uiteindelijke maischen. De citroenzuur is keukenapparatuur kalkreiniger van het merk Heitmann  https://citronensäure.heitmann-haushalt.de/produkte/citronensaeure-375g/ . Zal zeker ook in ons land te koop zijn, maar dan van ander merk.

thezewery

Citaat van: lier op 09-01-2018 &nbsp;13:31 uNa 15 min. wachten koel ik dan in 1 keer terug naar 18 graden (of 12 itv een ondergieten) direct in het gistvat.
En dat meet je met een thermometer in het gistvat? Dat vind ik juist dan weer zo jammer, had liever iets van een thermometer op het einde van de koeler gezien of zo...

volleybaltrainer

Citaat van: thezewery op 09-01-2018 &nbsp;17:42 uEn dat meet je met een thermometer in het gistvat? Dat vind ik juist dan weer zo jammer, had liever iets van een thermometer op het einde van de koeler gezien of zo...
Hier zijn al verschillende oplossingen van getoond op het forum die heel weinig geld kosten. Even zoeken moet je het wel kunnen vinden. Adrie heeft ook een oplossing gemaakt met een koperen pijpje en een plak thermometer.

RobW

Citaat van: Rene Haring op 09-01-2018 &nbsp;16:42 uHier ook het geval als er enkele weken tussenzit. Voordat ik een brouw ga uitvoeren dan spoel ik de Grainfather zo'n halfuurtje door met leidingwater op een temperatuur van 55 ºC met daarin opgelost wat citroenzuur. Dat maakt de Grainfather bodem en leidingen weer kalkvrij mocht er sprake zijn van een lichte aanslag. En de Grainfather wordt hierdoor al opgewarmd voor het uiteindelijke maischen. De citroenzuur is keukenapparatuur kalkreiniger van het merk Heitmann  https://citronensäure.heitmann-haushalt.de/produkte/citronensaeure-375g/ . Zal zeker ook in ons land te koop zijn, maar dan van ander merk.

Citroenzuur kan je ook bij Brouwmarkt kopen. Gebruik zelf schoonmaakazijn.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.