Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: volleybaltrainer op 26-11-2017  18:05 uWaarom gebruik je iets milieubelastend als loog om je etiketten te verwijderen, dat gaat ook heel erg goed met warm water. Ook veel minder gevaarlijk dan een basische oplossing.

Loog is niet milieubelastend als je dat neutraliseert met bijvoorbeeld met huishoudazijn. Een pH-meter kan goede diensten bewijzen.

JamMasterJustin

Vandaag de tweede brouw met de Grainfather gedaan. Wat blijft het een verademing. Ik ben nog even gaan stofzuigen en naar de winkel gegaan tussendoor. Heerlijk! Het filteren duurde (wederom) erg lang. Ik schat toch wel een uur. Ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe, maar het loopt echt tergend langzaam door.

Op het begin schrok ik even! mijn warmteelement deed het niet. De resetknop reageerde niet en opwarmen ho maar... Maar wat bleek: het kabeltje was uit de controller geschoten. Klein probleem en dom dat ik dat niet eerst heb gecontroleerd.

Ik vind het wel moeilijk om met spoelen de gewenste hoeveelheid te bepalen, hebben jullie daar tips voor?

Edwin brouwt

Citaat van: JamMasterJustin op 02-12-2017  21:19 uIk vind het wel moeilijk om met spoelen de gewenste hoeveelheid te bepalen, hebben jullie daar tips voor?

Ik hou altijd het recept aan. Dus met BrouwHulp alles plannen, dan overzetten naar de controller, en deze de nieuwe hoeveelheden laten omrekenen.

Wat betreft de lange spoeltijd: ik vind het juist (te) snel gaan, 20 minuten ongeveer.
Volgens mij is het 100% de fijn- grofheid van het schroten. Ik schoot liever iets te grof omdat er nogal wat verhalen rondgaan over verstopte pompen etc...

lier

Ik zou iets grover gaan schroten als ik jou was, om het filterproces wat te versnellen.

Wat betreft het aantal liters normaliter als je je spoelwater afmeet moet het goed komen, althans bij mij wel. Anders spoel je in eerste instantie een liter minder en vul dit aan voor je gaat koken direct in de ketel. blijft op den duur uiteraard een ervaringsgetal waar je je recept op aan kan passen, maar nogmaals bij klopt het doorgaans uitstekend.
Ik houd doorgaans de vuistregel per kg mout verlies je 1ltr water aan.

Dus basis berekening: batch zeg 23 liter en 5kg mouten 1 uur koken.
1,5 (ketel verlies volgens GF) + 23 + 5 + 3 ltr/h kookverlies = 32,5 liter brouwwater nodig.

Succes met je volgende brouwsel



JamMasterJustin

Morgen staat mijn derde brouwdag met de grainfather gepland. Ik heb grover en klam geschroot, dus ik ben benieuwd naar de filter-/spoeltijd

Nu zag ik in een filmpje van David Heath dat hij als tip gaf tijdens het maischen het bostel nog eens door te roeren (dus de pomp uit, plaat verwijderen, bostel omroeren, laten rusten, plaat erop en verder pompen). Volgens hem zou dat je rendement enorm verbeteren. Hebben jullie daar ervaringen mee?

dirk

Citaat van: JamMasterJustin op 28-12-2017  22:46 uVolgens hem zou dat je rendement enorm verbeteren. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Ja pas het altijd toe. Hoewel het niet echt nodig is, scheelt wel wat rendement (ca. 2% tot 4%).

lier

Nog nooit gedaan is misschien eens een idee, zit op ca 78% echt veel zal ik er niet mee winnen denk ik maar zal wel voorkomen dat de mout te veel indikt.
Zal het ook eens proberen

pippakillinova

Citaat van: JamMasterJustin op 28-12-2017  22:46 uNu zag ik in een filmpje van David Heath dat hij als tip gaf tijdens het maischen het bostel nog eens door te roeren (dus de pomp uit, plaat verwijderen, bostel omroeren, laten rusten, plaat erop en verder pompen). Volgens hem zou dat je rendement enorm verbeteren. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Niet de moeite is mijn ervaring. Het kost meer ingrijpen en weegt niet op tegen de winst (die ik overigens niet heb gemerkt).

Alles gelukt btw met het last minute vinden van gist gisteren?

JamMasterJustin


JamMasterJustin

Citaat van: EdwinBrouwt op 02-12-2017  21:40 uIk hou altijd het recept aan. Dus met BrouwHulp alles plannen, dan overzetten naar de controller, en deze de nieuwe hoeveelheden laten omrekenen.

Wat betreft de lange spoeltijd: ik vind het juist (te) snel gaan, 20 minuten ongeveer.
Volgens mij is het 100% de fijn- grofheid van het schroten. Ik schoot liever iets te grof omdat er nogal wat verhalen rondgaan over verstopte pompen etc...

Het grovere schroten en klam schroten helpt inderdaad enorm! Gaat nu als een tierelier, dank!

pippakillinova

Citaat van: JamMasterJustin op 29-12-2017  12:21 uHet grovere schroten en klam schroten helpt inderdaad enorm! Gaat nu als een tierelier, dank!

En 'grover' is...? Ik schroot op creditcarddikte, maar ben van plan om wat grover te schroten. Het rendement is nl. niet bepaald optimaal.

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 29-12-2017  12:50 uEn 'grover' is...? Ik schroot op creditcarddikte, maar ben van plan om wat grover te schroten. Het rendement is nl. niet bepaald optimaal.

Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schroten:1_schroten

JamMasterJustin

Citaat van: pippakillinova op 29-12-2017  12:50 uEn 'grover' is...? Ik schroot op creditcarddikte, maar ben van plan om wat grover te schroten. Het rendement is nl. niet bepaald optimaal.

Geen idee, ik schroot op gevoel met een schijvenmolen. Maar als het goed is, arriveert over 2 uur mijn walsenmolen

Ik kwam vandaag overigens achter de instelling dat je de kooktemperatuur zelf kunt aanpassen. Kennelijk kookt het wort bij mij al op 99 graden. De timer gaat niet lopen als 100 graden als kooktemperatuur is ingesteld.

JamMasterJustin

En de Meibock afgerond. Wat blijft de Grainfather toch een superapparaat. Eenvoudig en makkelijk (in alle processen)

thezewery

Hoe dan?
Ik zit de handleiding door te lezen en daar staat bij hoofdstuk reinigen dat er geen water in de koperen pijp van de koeler achter mag blijven.
Hoe krijg je alles eruit dan?
En hoe zit dat met kalkaanslag (geldt voor het hele apparaat trouwens)?

Rene Haring

Citaat van: thezewery op 31-12-2017  14:42 uHoe dan?
Ik zit de handleiding door te lezen en daar staat bij hoofdstuk reinigen dat er geen water in de koperen pijp van de koeler achter mag blijven.
Hoe krijg je alles eruit dan?
En hoe zit dat met kalkaanslag (geldt voor het hele apparaat trouwens)?


Wat jje kunt doen is een elektrisch luchtbed pompje aan de siliconenslang te koppelen en dan een tijdje in een verwarmde ruimte lucht door de tegenstroomkoeler te blazen. Sommigen  gebruiken een fietspomp. Let op, niet op de waterslang aansluiten maar waar de gekoelde wort doorheen gaat. Voordat hierover vragen worden gesteld...

JamMasterJustin

Ik blaas beiden uit met een fietspomp. Je kunt ook met je mond hard blazen, maar dat is verre van aangenaam.

Je zou ook (als je een koolzuurfles dichterbij hebt dan een fietspomp) met het koolzuur de koeler doorblazen. Let op: dan spuit het er wel uit in een rotvaart uit. En het is zonde van koolzuur. Maar het kost nauwelijks moeite als je de verloopstukken in huis hebt

thezewery

Hmmm.... Dus bij de eerstvolgende Lidl aanbieding of zo een luchtcompressor scoren...

Eric v B

Citaat van: thezewery op 01-01-2018  13:21 uHmmm.... Dus bij de eerstvolgende Lidl aanbieding of zo een luchtcompressor scoren...
Zorg dan dat er een olieafscheider geplaatst is om te voorkomen dat er oliedruppeltjes in je systeem komen. Lucht uit een compressor bevat minuscule oliedruppeltjes.

dirk

Citaat van: Rene Haring op 31-12-2017  15:23 uWat jje kunt doen is een elektrisch luchtbed pompje aan de siliconenslang te koppelen en dan een tijdje in een verwarmde ruimte lucht door de tegenstroomkoeler te blazen. Sommigen  gebruiken een fietspomp. Let op, niet op de waterslang aansluiten maar waar de gekoelde wort doorheen gaat. Voordat hierover vragen worden gesteld...

Beter kun je een andere koeler kopen, de koeler is zo ondermaats. In de winter voldoet het net, maar in de zomer is het behelpen. Ik ben blijk dat ik mijn Vailiant VCW 180-242 koeler nog had, die blaas je zo even droog.

Citaat van: JamMasterJustin op 29-12-2017  14:28 uKennelijk kookt het wort bij mij al op 99 graden. De timer gaat niet lopen als 100 graden als kooktemperatuur is ingesteld.

Waar heb je dat gevonden? Ik ben het boekje kwijt, en hier kookte het wort al een kwartier alvorens de timer aan ging. Ik weet het: soms kun je ook op 'set' drukken, en dan loopt alsnog de timer. Maar de laatste keer lukte dat gewoon niet.  :weetniet:

JamMasterJustin


dirk

Citaat van: JamMasterJustin op 01-01-2018  18:51 uAls je de app gebruikt onder settings
....

Tof :) Bedankt !

Triplezzz

Ik had hetzelfde probleem dat het wort al bij 99 graden kookte.
Meteen de settings aangepast voor de volgende sessie.
 :duimop:

pippakillinova

Die app werkt inderdaad ideaal. Bij mij viel zaterdag de stroom uit. Hij hervat uiteraard niet het programma, maar je kun het opnieuw inladen en dan je maischtijd verkorten met de tijd dat er even geen stroom was (bij mij ca. 30 minuten omdat ik even naar de winkel moest...). 2 graden afgekoeld, maar dat mag de pret niet drukken.

pippakillinova

Wat ik wel vervelend vind is dat de pomp erg weinig capaciteit heeft. Meestal moet ik hem even een zetje geven door hem aan te zuigen. En in ieder geval altijd zorgen dat alle lucht uit de verticale buis geperst is. Bij kleine batches (<10 L) is het drukverschil blijkbaar te klein om vanzelf aan de gang te komen. Nog maar niet te spreken over het overpompen na het koken als de filter een beetje vol troep zit.
Ik heb de pomp al meerdere malen uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar het probleem blijft.

Herkennen jullie dit?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.