Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Herman

Citaat van: muldereric op 16-11-2017  23:32 uIs dat iwaki model compatible met het origineel? Zo ja welk model heb je?

Het is een wat grotere, een MD20. Als ik die bevestig, moet hij wel wat geknepen worden. Past in ieder geval niet in de Grainfather, zal er naast moeten. Gelukkig heb ik echter geen pomp problemen.

bultje76

Kan die pomp wel tegen kokend wort? Veel pompen die ik zie gaan maar tot 80 graden.

lier

Rob, Dirk bedankt, was aan het twijfelen om zondag te gaan brouwen, maar wellicht beter eens de tijd nemen om al mijn brouwspullen eens een grondige schoonmaakbeurt te geven, niet alleen de Grainfather. Hoewel ik nu nog geen problemen heb is voorkomen altijd de beter optie zou ik zeggen.

Wat betreft handschoenen, bril etc geen probleem is in huis

lier

Citaat van: bultje76 op 17-11-2017  08:40 uKan die pomp wel tegen kokend wort? Veel pompen die ik zie gaan maar tot 80 graden.

Je hebt hittebestendige pompen op aliexpress tot 120 graden kost zover ik weet ca 60 euro incl verzendkosten.
Zal je de Grainfather pomp ff na moeten meten om te kijken of hij in te bouwen is.


Herman

Citaat van: bultje76 op 17-11-2017  08:40 uKan die pomp wel tegen kokend wort? Veel pompen die ik zie gaan maar tot 80 graden.
Officieel 80 graden inderdaad.

stiaanke

Wanneer jullie loog gebruiken met welke hoeveelheid per liter werken jullie dan?

dirk

Citaat van: stiaanke op 17-11-2017  11:27 uWanneer jullie loog gebruiken met welke hoeveelheid per liter werken jullie dan?

Citaat van: dirk op 14-11-2017  12:57 u...en je hebt er 1 a 3%w/w van nodig!

Dat is ca. 10 tot 30 gram per liter water. Ohja, zorg wel voor de juiste beschermingsmiddelen.

JamMasterJustin

Ik heb gisteren voor het eerst met de Grainfather gebrouwen. Wat een verademing, zeg! Hartstikke makkelijk, weinig gedoe. Ik had geen verstopte pomp en evenmin aanbranden.

Enig dingetje was dat het uitlekken/spoelen langer duurde dan ik had gedacht. Ik denk wel 40 minuten (grof geschat). Het liep/druppelde wel constant door, maar wel erg langzaam. Heb ik mogelijk te grof geschroot?

Bennemans

Langzaam spoelen is juist goed, bij mij duurt het dan weer geen 40 minuten, ligt ook aan je batch. Ik denk dat het te compact is geweest.

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 19-11-2017  09:38 uIk heb gisteren voor het eerst met de Grainfather gebrouwen. Wat een verademing, zeg! Hartstikke makkelijk, weinig gedoe. Ik had geen verstopte pomp en evenmin aanbranden.

Enig dingetje was dat het uitlekken/spoelen langer duurde dan ik had gedacht. Ik denk wel 40 minuten (grof geschat). Het liep/druppelde wel constant door, maar wel erg langzaam. Heb ik mogelijk te grof geschroot?

Je krijgt juist eerder langzamer doorloop door fijner te schroten.

Wat was de temperatuur van je spoelwater? Je mag rustig water gebruiken van 90 tot 94 ºC (wel aanzuren tot een pH 5 tot 6). Als je de moutkorf omhoog trekt koelt de bostel snel af.  Gisteren weer gezien tijdens het gezamenlijk brouwen bij De Roerstok waar 2 leden aan het brouwen waren met een Grainfather.

Wim67

Vandaag voor de 2e keer met de Grainfather gebrouwen. Pomp raakte verstopt door de hoppellets ondanks dat ik een hopspider gebruik. Was vergeten om een whirlpool te doen dus dat dat zal ook wel schelen.

Het wort kwam steeds trager uit de tegenstroomkoeler. Fiets pomp op de leiding en even doorblazen van de pomp brengt hem weer op gang. Eerste keer brouwen duurde 7,5 uur met schoonmaken erbij, 2e keer 6 uur dus we gaan vooruit.

cervisia

Citaat van: Wim67 op 19-11-2017  17:47 uVandaag voor de 2e keer met de Grainfather gebrouwen. Pomp raakte verstopt door de hoppellets ondanks dat ik een hopspider gebruik. Was vergeten om een whirlpool te doen dus dat dat zal ook wel schelen.

Het wort kwam steeds trager uit de tegenstroomkoeler. Fiets pomp op de leiding en even doorblazen van de pomp brengt hem weer op gang. Eerste keer brouwen duurde 7,5 uur met schoonmaken erbij, 2e keer 6 uur dus we gaan vooruit.

Vreemd, ik lees dat mensen met de pomp en met de koeler problemen hebben / lijken te ondervinden. Ik heb de Grainfather nu 2 1/2 in mijn bezit en heb nog steeds geen problemen ondervonden en ook nog niks stuk gehad. Wel heb ik de controller vervangen door de nieuwe versie zodat ik via de app kan brouwen en dat werkt geweldig, je vergeet minder snel een stap 8). Wat ik wel heel consequent doe is meteen naar het brouwen reinigen met 15 liter water van 60 graden en de Grainfather reiniger en laat het zeker 30 minuten rond pompen en neem meteen de koeler mee. Na 2 1/2 jaar kan ik zeggen dat het een geweldig apparaat is. :proost:

JamMasterJustin

Dat heb ik nu ook gedaan. Maar dan wel met een slangklem meteen de koeler bevestigd. Daarna alles met een fietspomp doorgeblazen om het water te verwijderen. Het schoonmaakwerk bij de Grainfather ivm ketelbrouwen is werkelijk een verademing

JamMasterJustin

Citaat van: Jacques op 19-11-2017  12:29 uJe krijgt juist eerder langzamer doorloop door fijner te schroten.

Wat was de temperatuur van je spoelwater? Je mag rustig water gebruiken van 90 tot 94 ºC (wel aanzuren tot een pH 5 tot 6). Als je de moutkorf omhoog trekt koelt de bostel snel af.  Gisteren weer gezien tijdens het gezamenlijk brouwen bij De Roerstok waar 2 leden aan het brouwen waren met een Grainfather.

Ik bedoelde met 'te grof' ook 'te fijn' schroten. Ik heb een schijvenmolen en blijf het lastig vinden om de goede stand te vinden om te schroten.

Het spoelwater had ik rond de 82 graden.

Ik had het water ruim over het bostel heen gedaan (zo'n vijf liter), maar ik las later dat dat een erg  negatief effect op je rendement kan hebben. Volgende keer toch maar iets meer geduld opbrengen

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 19-11-2017  21:40 uHet spoelwater had ik rond de 82 graden.

Het spoelwater mag rustig een stuk warmer. Door een hogere temperatuur verloopt het spoelen vlotter en spoelen er meer suiker uit. Tegenwoordig hanteer ik een temperatuur van 94 ºC. Het spoelwater wordt door mij wel aangezuurd tot een pH tussen 5 en 6. Hierdoor krijg je weinig uitloging van looistoffen. Verder moet je er op bedacht zijn dat je bostel snel afkoelt omdat het een vrij kleine hoeveelheid is. In de praktijk komt je filterbed hooguit een paar graden boven de 80 ºC, als je daar al boven komt. Steek maar eens een thermometer in je filterbed.

dirk

Citaat van: Jacques op 19-11-2017  22:05 uHet spoelwater mag rustig een stuk warmer. Door een hogere temperatuur verloopt het spoelen vlotter en spoelen er meer suiker uit. Tegenwoordig hanteer ik een temperatuur van 94 ºC. Het spoelwater wordt door mij wel aangezuurd tot een pH tussen 5 en 6. Hierdoor krijg je weinig uitloging van looistoffen. Verder moet je er op bedacht zijn dat je bostel snel afkoelt omdat het een vrij kleine hoeveelheid is. In de praktijk komt je filterbed hooguit een paar graden boven de 80 ºC, als je daar al boven komt. Steek maar eens een thermometer in je filterbed.

Ik spoel de bostel altijd uit met bijna kokend water (95-100 ºC). Gaat prima, wel zuur ik het water aan tot pH 5,8. Spoelen is bij mij binnen 5 minuten klaar. Wat mij opvalt is dat het te koken wort nauwelijks opwarmt door de (vrij) hete spoelwater, maar zoals Jacques al aangaf: met de kleine hoeveelheden koelt de boel al sneller af dan je lief is.

beermenke

Ook ik gebruik aangezuurd spoelwater van tegen de kook.
Koelt inderdaad in de maisch best af. Spoel vrij vlug ca 10 minuutjes want dan moet de binnenpan eruit omdat ie dan richting koken gaat. Laat dan de rest nog even uitlekken en gebruik dat meestal als starter voor een volgend brouwsel. Gist voor mijn gevoel toch fijner en sneller met starter. Dus ieder zijn eigen werkwijze.

dirk

Citaat van: dirk op 17-11-2017  12:34 uDat is ca. 10 tot 30 gram per liter water. Ohja, zorg wel voor de juiste beschermingsmiddelen.

Ik heb vanmiddag de flessenetiketten afgeweekt met 0,5% w/w loog, ik had toen geen handschoenen gebruikt, en dan merk je dat het dan nog scherper is dan de commerciële basische reinigers (Puro Caustic/ Chempro Caustic etc.) De Grainfather zou ik persoonlijk niet reinigen met meer dan 1% w/w loog, maar wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

volleybaltrainer

Citaat van: dirk op 26-11-2017  16:43 uIk heb vanmiddag de flessenetiketten afgeweekt met 0,5% w/w loog, ik had toen geen handschoenen gebruikt, en dan merk je dat het dan nog scherper is dan de commerciële basische reinigers (Puro Caustic/ Chempro Caustic etc.) De Grainfather zou ik persoonlijk niet reinigen met meer dan 1% w/w loog, maar wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
Waarom gebruik je iets milieubelastend als loog om je etiketten te verwijderen, dat gaat ook heel erg goed met warm water. Ook veel minder gevaarlijk dan een basische oplossing.

Johannesdeloper

Ik reinig mijn flesjes met 10l water en 2 eetlepels NAOH loog van het kruitvat. Gevoelsmatige komt dat mij overeen met de eetlepel grainfather reiniger die ik op 10l in mijn GF gebruik. 30g loog per liter lijkt mij heel erg veel?

RobW

Citaat van: Johannesdeloper op 26-11-2017  18:18 uIk reinig mijn flesjes met 10l water en 2 eetlepels NAOH loog van het kruitvat. Gevoelsmatige komt dat mij overeen met de eetlepel grainfather reiniger die ik op 10l in mijn GF gebruik. 30g loog per liter lijkt mij heel erg veel?

Lijkt mij ook. in chempro caustic zit als ik het goed heb rond de 5% loog en dat doseer je 5 gram de liter. Reken maar uit hoeveel dat dan van dat Kruitvat spul moet zijn...

Salamanca

5 gram per liter is 0.5%; 1 liter water is gelijk aan 1000 gram water.

dirk

Citaat van: volleybaltrainer op 26-11-2017  18:05 uWaarom gebruik je iets milieubelastend als loog om je etiketten te verwijderen, dat gaat ook heel erg goed met warm water. Ook veel minder gevaarlijk dan een basische oplossing.

Ik krijg ze er niet af met warm water. Met name Warsteiner etiketten weken slecht af, die Duitsers doen alles gründlich.

Loog valt qua milieubelasting wel mee, het is beter dan puro caustic of chemipro omdat er géén chloor in zit. Dat is pas milieubelastend!

Citaat van: Johannesdeloper op 26-11-2017  18:18 uIk reinig mijn flesjes met 10l water en 2 eetlepels NAOH loog van het kruitvat. Gevoelsmatige komt dat mij overeen met de eetlepel grainfather reiniger die ik op 10l in mijn GF gebruik. 30g loog per liter lijkt mij heel erg veel?

Hoe reken jij ? Volgensmij is 0,5% w/w ongeveer 5 gram per liter hoor.

Citaat van: RobW op 26-11-2017  18:32 uLijkt mij ook. in chempro caustic zit als ik het goed heb rond de 5% loog en dat doseer je 5 gram de liter. Reken maar uit hoeveel dat dan van dat Kruitvat spul moet zijn...

OK, dan bevat ChemiPro (uitgaande van 5 gr./l) dus 0,25 gr. de liter :)




volleybaltrainer

Citaat van: dirk op 26-11-2017  20:29 uIk krijg ze er niet af met warm water. Met name Warsteiner etiketten weken slecht af, die Duitsers doen alles gründlich.

Loog valt qua milieubelasting wel mee, het is beter dan puro caustic of chemipro omdat er géén chloor in zit. Dat is pas milieubelastend!

Hoe reken jij ? Volgensmij is 0,5% w/w ongeveer 5 gram per liter hoor.

OK, dan bevat ChemiPro (uitgaande van 5 gr./l) dus 0,25 gr. de liter :)
Ah ok, ik drink vooral bier van kleinere brouwerijen en voor die etiketten volstaat warm water eigenlijk altijd. Resten verwijder ik met een sponsje.

Even on topic, de grainfather maakte ik altijd schoon met pbw en de laatste 3 keer heb ik de Grainfather cleaner gebruikt, bij beide geen klachten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.