Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pippakillinova

Citaat van: EdwinBrouwt op 13-11-2017  14:25 uvolgens mij is het knopje voor de oude controller: daar moest je handmatig van maisch- naar kookvermogen schakelen. Voor de nieuwe controller niet dus :-)

Oja natuurlijk. Je kunt 'm ook gebruiken met een andere controller  :stom:.

JamMasterJustin

Dank voor de reacties. Ik ga komende zaterdag beginnen als Jubbega deze week het schoonmaakmiddel levert

RobW

Dat schoonmaken vind ik nog wel een dingetje bij de Grainfather. Ik had de laatste brouwsels een bijsmaak in mijn bier die gewoon echt vies was. Kon het niet thuisbrengen en snapte ook niet waar het vandaan kwam. Gebruikte schoonmaakmiddel van Grainfather volgens voorschrift.

Toch was de installatie de hoofdverdachte en heb ten einde raad de boel met sterke hete loog doorgespoeld en warempel, er kwam weer een goede tripel uit.

Heb het idee dat dat spul van Grainfather niet goed reinigt. Wat gebruiken jullie?

dirk

Citaat van: RobW op 13-11-2017  20:18 uDat schoonmaken vind ik nog wel een dingetje bij de Grainfather. Ik had de laatste brouwsels een bijsmaak in mijn bier die gewoon echt vies was. Kon het niet thuisbrengen en snapte ook niet waar het vandaan kwam. Gebruikte schoonmaakmiddel van Grainfather volgens voorschrift.

Toch was de installatie de hoofdverdachte en heb ten einde raad de boel met sterke hete loog doorgespoeld en warempel, er kwam weer een goede tripel uit.

Heb het idee dat dat spul van Grainfather niet goed reinigt. Wat gebruiken jullie?

PBW: ik maak 5 liter aan met 35 g. poeder. Alles een halfuurtje laten circuleren bij 50 graden Celsius. Nog nooit een probleem mee gehad, behalve dat PBW smerig stuift, en vrij aan de prijs is.

Reinigen met loog is ook een oplossing, aangezien dat ook gebruikt wordt in professionele brouwerijen. Kost geen drol en zeer effectief, alleen vraag ik me af of dat ook op langere termijn goed is voor de Grainfather. Ook google geeft mij geen soelaas.


lier

Koop gewoon de Grainfather cleaner, kost 1,20 per schoonmaakbeurt en dan is hij weer helemaal fris en schoon.
Het is ook behoud van je brouwketel en je pomp en daar ben je neem ik aan zuinig op.

dirk

Citaat van: lier op 14-11-2017  12:44 uKoop gewoon de Grainfather cleaner, kost 1,20 per schoonmaakbeurt en dan is hij weer helemaal fris en schoon.

Blijkbaar heeft RobW er andere ervaringen mee. Aangezien natriumhydroxide een vaak gebruikte bestanddeel is van basische schoonmaakmiddelen, is dit echt geen gekke vraag. Dit goedje kost bij K&J 5,95 per kg, en je hebt er 1 a 3%w/w van nodig!

lier

Inderdaad daar had ik overheen gelezen vreemd. Ik gebruik het spul nu al zo'n 20 brouwsels en heb nergens last van.

RobW

Wat me ook opviel is dat het filter aan de binnenkant niet schoon was na reinigen met Grainfather reinigingsmiddel gebruikt volgens voorschrift. Met loog wel. RVS en Koper geeft geen problemen met loog. Aluminium wel, maar dat zit er niet in. En loog kost inderdaad geen drol. Wel goed naspoelen.

volleybaltrainer

Citaat van: RobW op 15-11-2017  18:03 uWat me ook opviel is dat het filter aan de binnenkant niet schoon was na reinigen met Grainfather reinigingsmiddel gebruikt volgens voorschrift. Met loog wel. RVS en Koper geeft geen problemen met loog. Aluminium wel, maar dat zit er niet in. En loog kost inderdaad geen drol. Wel goed naspoelen.
Het filter en alle andere kleine onderdelen doe ik altijd in de vaatwasser, dan wordt het ook mooi schoon. Grainfather altijd met pbw schoongemaakt en dat beviel prima, ik heb nu eens het schoonmaakmiddel van GF gekocht en 2 keer gebruikt, lijkt ook prima te werken.

lier

Misschien ook eens met loog schoonmaken om laatste restjes te verwijderen, als je het niet opgebracht had zou ik er niet aan gedacht hebben dat de Grainfather cleaner wellicht af en toe wat hulp kan gebruiken :nut: is het proberen waard. Nogmaals heb ik geen smaakproblemen en laat mijn bieren proeven door de mannen van het gilde dus dat zou naar voren gekomen moeten zijn.

Rene Haring

Reinigen zoals ik het sinds begin van Grainfather doe. Alle te verwijderen RVS items in de vaatwasser, de Grainfather en moutkorf goed doorspoelen met PBW of Enzybrew bij 55 ºC voor 30 minuten. Als ik aanslag heb op de bodem zoals kalk of licht aanbrandsel, dan tijdje weken en doorspoelen bij 55 ºC met een citroenzuur oplossing zoals voor ontkalken van waterkokers en dergelijke. Alles elke keer blinkend schoon en geen smaakjes. Ik gebruik geen sponsjes om krassen te vermijden. Het is vrij simpel allemaal. Lees de Grainfather handleiding, accepteer wat er staat en investeer die paar euro extra in reinigingsmiddel. De Grainfather is al een hele uitgave en om dan als leek een paar eurootjes te winnen met allerlei zelf gemaakte oplossingen vind ik niet verantwoord. Per slot van rekening ben je voedsel aan het bereiden.

lier

Rene, ik was dezelfde mening toegedaan echter heeft Rob blijkbaar bijsmaak in zijn bier bij gebruik van alleen Grainfather cleaner

dirk

Citaat van: Rene Haring op 15-11-2017  21:58 uLees de Grainfather handleiding, accepteer wat er staat en investeer die paar euro extra in reinigingsmiddel.

Die investeringen heeft RobW al gedaan, en blijkbaar voldoet dit niet. Rob komt aanzetten met NaOH (loog), een goede keus aangezien dit veel gebruikt wordt in de voedingsmiddelen industrie om leidingwerken en tanks te reinigen (CIP). Enige nadeel is dat je er voorzorgsmaatregelen voor moet nemen i.t.t. tot die commerciële cleaners. Alhoewel PBW is ook smerig, je hebt er echt een mondkapje voor nodig.

Citaat van: Rene Haring op 15-11-2017  21:58 uDe Grainfather is al een hele uitgave en om dan als leek een paar eurootjes te winnen met allerlei zelf gemaakte oplossingen vind ik niet verantwoord.

Flauwekul...  Het gaat niet om die paar eurootjes. Het gaat om een goede reiniging. En blijkbaar volstaat dat volgens RobW niet met de Grainfather cleaner.


RobW

Citaat van: dirk op 16-11-2017  18:19 uFlauwekul...  Het gaat niet om die paar eurootjes. Het gaat om een goede reiniging. En blijkbaar volstaat dat volgens RobW niet met de Grainfather cleaner.

Precies. En de missie is geslaagd, gisteren een flesje van het laatste brouwsel geproefd en dat is weer dik in orde.

Kijk, als de viezigheid niet uit het filter weg is na reiniging dan is het ook niet weg uit het leidingwerk. Dat gaat problemen geven. Ik snap best dat je dat kleine spul in de vaatwasser kan reinigen maar de rest moet ook schoon worden. Loog wordt het hier. Neem geen risico meer. Vooral tijd is hier erg schaars en vind het zonde als ik een dag voor niets in de weer ben geweest.

lier

Citaat van: RobW op 16-11-2017  20:40 uPrecies. En de missie is geslaagd, gisteren een flesje van het laatste brouwsel geproefd en dat is weer dik in orde.

Kijk, als de viezigheid niet uit het filter weg is na reiniging dan is het ook niet weg uit het leidingwerk. Dat gaat problemen geven. Ik snap best dat je dat kleine spul in de vaatwasser kan reinigen maar de rest moet ook schoon worden. Loog wordt het hier. Neem geen risico meer. Vooral tijd is hier erg schaars en vind het zonde als ik een dag voor niets in de weer ben geweest.

Welk product heb je dan precies gebruikt? Puro Caustic of zo?

Tjardo

Citaat van: Tjardo op 11-10-2017  21:37 uIk heb de Grainfather sinds december 2015 en heb er een keer of 20 mee gebrouwen tot nu toe, de laatste 7 keer met problemen met de pomp, tijdens maischen doet de pomp het prima, echter als ik na koken de pomp aanzet om te koelen maakt de pomp een zoemend geluid maar pompt niet, precies zoals in deze video. Pomp uit/aan helpt niet, doorblazen helpt niet. het enige dat werkt is de pomp verwijderen (wat een hele opgave is met 23 liter wort van 100 graden in de ketel) daarna openmaken onderdelen even afspoelen en weer in elkaar zetten. Zeer vervelend natuurlijk omdat de late hopgiften en vlamuit hopgiften veel te lang in het wort zitten met te bitter bier als gevolg en vuil zie ik niet als ik de pomp open maak en de filter is ook nooit verstopt of zo.

Afgelopen zondag verloor ik ongeveer 5 liter kokend hete en zeer plakkerige wort op de zoldervloer toen de Kocher opensprong nadat ik de pomp had verwijderd. Ik zwaar gefrustreerd en vrouwlief des duivels... Ik ben het echt spuugzat. Ik heb Grainfather een email gestuurd, in de reactie zeiden ze dat ik gelukkig nog garantie heb (2 jaar??) en dat ik contact moet opnemen de winkel waar ik de Grainfather heb gekocht (Van der Kooy). Zit ik eigenlijk wel te wachten op een nieuwe pomp van dezelfde slechte kwaliteit? Nou ja, vrijdag heb ik pas tijd om contact op te nemen met Van der Kooy, ik zal hier laten weten hoe de garantie afhandeling is verlopen. Voorlopig ben ik mijn plezier tijdens het brouwen wel echt verloren...

We zijn inmiddels bijna 5(!) weken verder en ik heb nog steeds geen nieuwe pomp ontvangen helaas. Vorige week vrijdag was het precies 4 weken geleden sinds ik contact heb opgenomen met vd Kooy ivm de problemen met mijn pomp en ik had nog helemaal niks gehoord van vd Kooy, slechte zaak natuurlijk.

Ik heb ze dus toen maar opgebeld en om opheldering gevraagd, volgende week (deze week dus) zou de pomp binnenkomen bij vd Kooy, ze zouden deze direct naar mij doorsturen.
Morgen maar weer bellen dus, pffff ben het spuugzat, kan al 5 weken niet brouwen...  :echtboos:

lier

Nou het zit je niet mee Tjardo, ik hoop dat je snel een nieuwe pomp ontvangt een een heerlijk brouwsel maakt :biersmile:.

Jacques

Citaat van: Tjardo op 16-11-2017  21:17 uMorgen maar weer bellen dus, pffff ben het spuugzat, kan al 5 weken niet brouwen... 

Heb je dan je oude pan weggedaan?

Tjardo

Citaat van: Jacques op 16-11-2017  22:14 uHeb je dan je oude pan weggedaan?

Ja, die heb ik ongeveer een jaartje geleden aan een forumlid verkocht...

Jacques

Citaat van: Tjardo op 16-11-2017  22:16 uJa, die heb ik ongeveer een jaartje geleden aan een forumlid verkocht...

Is natuurlijk een keuze. Zelf brouw ik nu 4,5 in een automaat maar mijn oude pan heb ik niet weggedaan. Je weet maar nooit of je die nog eens nodig hebt.

Herman

Of je nu Grainfather hebt of Speidel Braumeister, het is sowieso handig om wat onderdelen op voorraad te hebben.

Na aanschaf heb ik meteen reserve ringen voor de filterdelen gekocht, idem de siliconen aansluitrubbers voor de pomp. Verder heb ik een iwaki pomp in de kast liggen, mocht de pomp van de Grainfather het begeven dan heb ik dus een alternatief dat robuuster is dan het origineel.

muldereric

Citaat van: Herman op 16-11-2017  23:00 uOf je nu Grainfather hebt of Speidel Braumeister, het is sowieso handig om wat onderdelen op voorraad te hebben.

Na aanschaf heb ik meteen reserve ringen voor de filterdelen gekocht, idem de siliconen aansluitrubbers voor de pomp. Verder heb ik een iwaki pomp in de kast liggen, mocht de pomp van de Grainfather het begeven dan heb ik dus een alternatief dat robuuster is dan het origineel.
Is dat iwaki model compatible met het origineel? Zo ja welk model heb je?

dirk

Citaat van: lier op 16-11-2017  21:10 uWelk product heb je dan precies gebruikt? Puro Caustic of zo?

Hij gebruikt loog aka natriumhydroxide of bijtende soda.

Soms wordt dit ook verkocht als gootsteenontstopper.





Maar niet alle gootsteenontstoppers bestaan uit 100% natriumhydroxide, dus pas op.

Puro Caustic is een heel ander product op basis van NaOH, totaal ongeschikt. Chloor tast RVS (putcorrosie) aan en koper (vormt giftige chloorverbindingen) aan. Verder is het niet nodig voor het reinigen van leidingwerk, aangezien dit niet gedesinfecteerd hoeft te worden

RobW

Ik gebruik de korrels van Kruidvat in de oranje flesjes. Is ook 100% natriumhydroxide.

Is echt bende, goede handschoenen dragen en heel erg goed naspoelen.

volleybaltrainer

Citaat van: RobW op 17-11-2017  00:57 uIk gebruik de korrels van Kruidvat in de oranje flesjes. Is ook 100% natriumhydroxide.

Is echt bende, goede handschoenen dragen en heel erg goed naspoelen.
Loog is inderdaad zeer gevaarlijk, vooral in hoge concentraties. Wanneer je gaat verdunnen, of de korrels op gaat lossen, altijd loog toevoegen aan een flinke hoeveelheid water en NOOIT andersom. Het oplossen of verdunnen kan gepaard gaan met veel warmte ontwikkeling en als je water bij loog  doet kan dit spetteren tot gevolg hebben. Draag daarom ook altijd een veiligheidsbril of gelaatscherm wanneer je met loog werkt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.