Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bennemans

Citaat van: EdwinBrouwt op 12-10-2017  14:42 uNu nog even Brouwmarkt bellen waar hij blijft... het duurt al 3 weken ... :weetniet:

Hier idem. Wel al met 10 dagen weer retour, gewoon even bellen en vragen naar de status.

Edwin brouwt

Citaat van: Bennemans op 12-10-2017  16:23 uHier idem. Wel al met 10 dagen weer retour, gewoon even bellen en vragen naar de status.

Ook een kapotte pomp? Dat lijkt wel een "dingetje" met die grainfathers.
(ik zit al 27 dagen te wachten op retour ... )

Bennemans

Citaat van: EdwinBrouwt op 12-10-2017  16:30 uOok een kapotte pomp? Dat lijkt wel een "dingetje" met die grainfathers.
(ik zit al 27 dagen te wachten op retour ... )

Ja, ook een defecte pomp. Al met het proefdraaien voor de eerste brouw had ik dat irritante gebrom en pompte er niets rond.
Later deed de pomp het normaal.
Ook met het brouwen ging het goed, geen problemen met maischen en later tijdens de kook om de tegenstroom  koeler te ontsmetten. Pas op het moment dat ik het wort naar het gistvat wilde gaan pompen weer diezelfde problemen.
Ik heb uiteindelijk het wort naar een rvs pan geheveld en in een met koud water gevuld bad terug gekoeld.

De GF terug gebracht naar Brouwmarkt en deze werd na reparatie netjes terug gestuurd.
Tot nu toe (3 brouwsels verder) geen problemen gehad......... Even afkloppen.

Dus....

Edwin brouwt

Citaat van: Bennemans op 12-10-2017  16:45 uJa, ook een defecte pomp. Al met het proefdraaien voor de eerste brouw had ik dat irritante gebrom en pompte er niets rond.
Later deed de pomp het normaal.
Ook met het brouwen ging het goed, geen problemen met maischen en later tijdens de kook om de tegenstroom  koeler te ontsmetten. Pas op het moment dat ik het wort naar het gistvat wilde gaan pompen weer diezelfde problemen.
Ik heb uiteindelijk het wort naar een rvs pan geheveld en in een met koud water gevuld bad terug gekoeld.

De GF terug gebracht naar Brouwmarkt en deze werd na reparatie netjes terug gestuurd.
Tot nu toe (3 brouwsels verder) geen problemen gehad......... Even afkloppen.

Dus....

Wauw, bij mij precies hetzelfde verhaal: eerste brouw, na koken voordat het in het  gistvat zat (ik had toevallig nog een argesan pan met kraan staan). Bijzonder.

liekel

Ik heb ook problemen met de pomp gehad. Maar ik ben toen wat grover gaan schroten (bijna 0,4) en heb de terugslagklep (gewoon een kogeltje met een veertje) uit de doorvoerstang achter de pomp gehaald. Sindsdien geen problemen meer

lier

Kan ook met het schoonmaken te maken hebben, sinds ik met de highperformance cleaner van grainfather schoonmaak draait het allemaal een stuk soepeler bij mij.

De terugslagklep verwijderen zou ik nooit doen, dat is een veiligheid bij ongewenst starten van de pomp.

Tjardo

Citaat van: Bennemans op 12-10-2017  16:45 uJa, ook een defecte pomp. Al met het proefdraaien voor de eerste brouw had ik dat irritante gebrom en pompte er niets rond.
....
Ook met het brouwen ging het goed, geen problemen met maischen en later tijdens de kook om de tegenstroom  koeler te ontsmetten. Pas op het moment dat ik het wort naar het gistvat wilde gaan pompen weer diezelfde problemen.
....


Bij mij gaat het ook pas mis als ik de tegenstroomkoeler aan wil zetten


Citaat van: lier op 12-10-2017  18:49 uKan ook met het schoonmaken te maken hebben, sinds ik met de highperformance cleaner van grainfather schoonmaak draait het allemaal een stuk soepeler bij mij.

De terugslagklep verwijderen zou ik nooit doen, dat is een veiligheid bij ongewenst starten van de pomp.

Na reinigen met afwasmiddel en naspoelen met water pomp ik 15 minuten PBW bij 60 graden rond (als de pomp het doet natuurlijk) dus daar zal het niet aan liggen, kogeltje en veertje heb ik ook verwijderd maar heeft de problemen niet opgelost

lier

Citaat van: Tjardo op 13-10-2017  10:31 una reinigen met afwasmiddel en naspoelen met water pomp ik 15 minuten PBW bij 60 graden rond (als de pomp het doet natuurlijk) dus daar zal het niet aan liggen, kogeltje en veertje heb ik ook verwijderd maar heeft de problemen niet opgelost

Laat hem eens een nachtje weken, als het probleem zich alleen voordoet op het moment dat de pomp druk moet leveren kan het bijna niet anders dan vuiligheid in de waaier en leidingwerk zijn.  Slijtage aan de waaier van de pomp lijkt mij onwaarschijnlijk zo snel.


Tjardo

Het is ondertussen op internet algemeen bekend dat de pomp de zwakste schakel is van de Grainfather, vanmorgen telefonisch contact gehad met vd Kooy, zeer aardige man aan de lijn die vroeg of ik de mailwisseling met Grainfather naar Van der Kooy wilde doorsturen, zij sturen die mails dan door naar de Europese distributeur voor verdere afhandeling van het probleem, hopelijk krijg ik snel antwoord van Van der Kooy of de distributeur. In ieder geval zijn ze zeer meewerkend bij Van der Kooy :duimop:, fijn!

PeterEngeltje

Tip:
Gisteren heb ik weer met de Grainfather gebrouwen.
En weer vond ik het zonde dat er best wel veel wort (circa 1,5 liter) in de brouwketel achter blijft.
Ook al hou je hem flink schuin, er blijft behoorlijk wat wort achter.
Ik bedacht ineens dat ik voor het koudhoppen kiezelstenen gebruik om de hopzakjes te verzwaren.
Als je wat van die stenen na het koken en voor het koelen in de Grainfather doet creër je op de bodem een volume met de stenen waardoor je meer wort kunt overpompen.
Ik heb het nog niet getest, maar volgens mij werkt het wel.
De stenen kun je van te voren in water koken om er zeker van te zijn dat ze steriel zijn.
Ik weet niet of het hete wort heet genoeg is om de stenen steriel te maken en zou dat ook niet gokken.

dirk

Citaat van: PeterEngeltje op 28-10-2017  13:07 uTip:
Gisteren heb ik weer met de Grainfather gebrouwen.
En weer vond ik het zonde dat er best wel veel wort (circa 1,5 liter) in de brouwketel achter blijft.
Ik bedacht ineens dat ik voor het koudhoppen kiezelstenen gebruik om de hopzakjes te verzwaren.
Als je wat van die stenen na het koken en voor het koelen in de Grainfather doet creër je op de bodem een volume met de stenen waardoor je meer wort kunt overpompen.
Ik heb het nog niet getest, maar volgens mij werkt het wel.
De stenen kun je van te voren in water koken om er zeker van te zijn dat ze steriel zijn.
Ik weet niet of het hete wort heet genoeg is om de stenen steriel te maken en zou dat ook niet gokken.

Ik hou de grainfather altijd schuin, i.c.m. met pellets dat scheelt snel een kleine liter. Wort wat achterblijft weck ik in, zo heb ik voldoende wort voor het opkweken van gist.

stiaanke

Is het filter wel correct geplaatst?  Let er op dat de opening in het zwarte onderdeel naar onderen is geplaatst. Bij mij blijft minder dan een liter achter in de ketel wanneer ik deze schuin houd.

volleybaltrainer

Citaat van: stiaanke op 28-10-2017  14:33 uIs het filter wel correct geplaatst?  Let er op dat de opening in het zwarte onderdeel naar onderen is geplaatst. Bij mij blijft minder dan een liter achter in de ketel wanneer ik deze schuin houd.
Ja dat is wel belangrijk. Ik houd de Grainfather ook gewoon schuin en houd dan zeker niet meer dan een liter over na het pompen, ik denk zelfs dat het meeste terug komt lopen uit tegenstroomkoeler.

Groeten Marco

lier

Ik heb de koeler niet op de Grainfather liggen maar op een plankje er naast. Tegen de tijd dat hij bijna leeg is til ik het hele ding op en zet hem op een kratje zodat de bodem hoger is als de uitstroomopening ex koeler. Tegen de tijd dat de pomp lucht hapt hevelt de rest incl inhoud koeler naar je gistvat. Schuinhouden doe ik niet, als je filter goed zit blijft er maar een klein beetje in de pan zitten waarvan het meeste eiwitten zijn.

PeterEngeltje

Citaat van: stiaanke op 28-10-2017  14:33 uIs het filter wel correct geplaatst?  Let er op dat de opening in het zwarte onderdeel naar onderen is geplaatst. Bij mij blijft minder dan een liter achter in de ketel wanneer ik deze schuin houd.
Ja zwarte siliconen onderdeel zit goed, met opening naar onderen.
Ik hou de Grainfather op het laatst ook schuin.
Ik heb het volume van het restant wort nooit echt gemeten misschien is 1,5 liter iets te hoog ingeschat, maar het is zeker ruim 1 liter.

Deze tip vind ik ook interessant:
Citaat van: lier op 28-10-2017  16:17 uIk heb de koeler niet op de Grainfather liggen maar op een plankje er naast. Tegen de tijd dat hij bijna leeg is til ik het hele ding op en zet hem op een kratje zodat de bodem hoger is als de uitstroomopening ex koeler. Tegen de tijd dat de pomp lucht hapt hevelt de rest incl inhoud koeler naar je gistvat. Schuinhouden doe ik niet, als je filter goed zit blijft er maar een klein beetje in de pan zitten waarvan het meeste eiwitten zijn.

Bijzonder dat er bij jou zonder schuin houden weinig wort in de Grainfather achterblijft.
Heb jij misschien een nieuwere versie waarbij het filter dichter op de bodem zit.
Mijn Grainfather is twee jaar oud.

Eskil

Citaat van: lier op 28-10-2017  16:17 uIk heb de koeler niet op de Grainfather liggen maar op een plankje er naast. Tegen de tijd dat hij bijna leeg is til ik het hele ding op en zet hem op een kratje zodat de bodem hoger is als de uitstroomopening ex koeler. Tegen de tijd dat de pomp lucht hapt hevelt de rest incl inhoud koeler naar je gistvat. Schuinhouden doe ik niet, als je filter goed zit blijft er maar een klein beetje in de pan zitten waarvan het meeste eiwitten zijn.
Jaha , zo doe ik het ook ! ik druk het filter ook nog naar beneden met mijn roerstok.
En ik laat mijn hopbellen die ik los in de ketel gooi nog ff uitlekken, en dat gaat ook nog in het gistvat.

lier

Mijn Grainfather is ca 5 maanden oud dus zou kunnen.
Maar laat liever een restje in de Gainfather zitten dan dat ik al die trub mee zuig naar mijn gistvat. Ik doe wel een whirlpool en ik gebruik ultramoss om de eiwitten neer te slaan dus de hoeveelheid bruikbare wort dat achterblijft is echt minimaal. Wel even geduld hebben om de boel neer te laten slaan natuurlijk.

lier

Zal de volgende keer wel een foto maken als ik gebrouwen heb.

Edwin brouwt

Ik heb de laatste keer  (met vervangen en super-soepeldraaiende pomp) de ketel en beetje schuin tijdens het koelen/overhevelen naar het gistvast. Wat er in de ketel overbleef in een maatbeker gegoten: precies 1 liter. Na een kwartiertje bezinken zat er een paar centimeter eiwit/hopresten onderin in: dat zit dus mooi niet in het gistvat :-)



dirk

Citaat van: McMelloW op 09-10-2017  12:20 uBij 30l staat de vloeistof ongeveer 44cm hoog. Dan heb je nog 5-5.5 cm tot de bovenkant van de ring. Met een heftige rollende kook kan dit gemakkelijk over koken.
Veel succes met de experimenten.

Nu een Westmalle Extra aan het brouwen. Heb 30.2 liter wort verzameld, dit kookt niet over. Aangezien het ook bij dat volume niet heftig rollend kookt. Voor aanvang heb ik wel schuim afgeschept, maar dat doe ik altijd. Ik denk dat er makkelijk nog 1 a 2 liter wort bij kan, voor dat het kritisch wordt.

lier

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-10-2017  08:14 uIk heb de laatste keer  (met vervangen en super-soepeldraaiende pomp) de ketel en beetje schuin tijdens het koelen/overhevelen naar het gistvast. Wat er in de ketel overbleef in een maatbeker gegoten: precies 1 liter. Na een kwartiertje bezinken zat er een paar centimeter eiwit/hopresten onderin in: dat zit dus mooi niet in het gistvat :-)



Ziet er netjes uit

JamMasterJustin

Ik heb sinds deze week ook een Grainfathter. Op stookwinkel.nl stond best een fijne aanbieding. Nu wil ik komende zaterdag gaan brouwen en vraag ik mij het volgende af. Wat zijn jullie brouwinstallatie instellingen in BrouwHulp? Hoeveel water verdampt er per uur?

Edit: ik zie net op de FAQ op de site can Grainfather dat er 2 liter per uur verdampt. Is dat voor jullie een reele schatting?

Wat is het nut van de knopje onderaan de grainfather: is dat voor het aan/uit schakelen van de warmte elementen of puur voor het grotere warmte element? Zet je de knop om als je je temperatuur tijdens het maishen (bij een maishstap) hebt bereikt?


lier

Instelling Grainfather zoals ik ze heb gezet, is geen exacte wetenschap maar goed genoeg. Ketelverlies na koelen is achteraf wellicht eerder 1 liter dan 0,6



Succes met je Grainfather, je zal er geen spijt van hebben denk ik.

pippakillinova

Citaat van: JamMasterJustin op 13-11-2017  05:19 uIk heb sinds deze week ook een Grainfathter. Op stookwinkel.nl stond best een fijne aanbieding. Nu wil ik komende zaterdag gaan brouwen en vraag ik mij het volgende af. Wat zijn jullie brouwinstallatie instellingen in BrouwHulp? Hoeveel water verdampt er per uur?

Edit: ik zie net op de FAQ op de site can Grainfather dat er 2 liter per uur verdampt. Is dat voor jullie een reele schatting?

Wat is het nut van de knopje onderaan de grainfather: is dat voor het aan/uit schakelen van de warmte elementen of puur voor het grotere warmte element? Zet je de knop om als je je temperatuur tijdens het maishen (bij een maishstap) hebt bereikt?

2L/h is reëel. Zal iets afwijken als je binnen of buiten brouwt, en of je de deksel erop/-af hebt uiteraard.

De functie van het knopje ontgaat mij eerlijk gezegd ook. Schakelen tussen 500 W en 2 kW doet hij automatisch. Behalve als het knopje uitstaat blijft hij op 500 W  :weetniet:.

Wat ik wel jammer vind is dat je tijdens het spoelen niet kunt zien hoeveel wort er in de ketel zit. De graanmand zit ervoor. En als je een storting van 9kg hebt til je de graanmand niet eventjes op om te kijken.

Anyway, evengoed een mooi product en veel brouwplezier gewenst!

 :brouwen:

Edwin brouwt

Volgens mij is het knopje voor de oude controller: daar moest je handmatig van maisch- naar kookvermogen schakelen. Voor de nieuwe controller niet dus :-)

(Ik heb er nu 3x mee gebrouwen, de pomp ging kapot tijdens de eerste keer, maar toch superblij: fijn apparaat)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.