Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarinusHolkema

Wel deksel om tot kookpunt te komen, geen pomp. Pomp voegt in dat stadium weinig meer toe.

Adrie

Vandaag heb ik voor het eerst gebrouwen met de nieuwe controller (in combinatie met de Grainfather Connect app met een uit BrouwHulp geïmporteerd recept). Lees HIER mijn bevindingen. In het kort: fantastisch!

volleybaltrainer

Citaat van: Adrie op 30-03-2017  16:15 uVandaag heb ik voor het eerst gebrouwen met de nieuwe controller (in combinatie met de Grainfather Connect app met een uit BrouwHulp geïmporteerd recept). Lees HIER mijn bevindingen. In het kort: fantastisch!
Leuke review Adrie, ik heb de controller ook net besteld en kan niet wachten tot deze geleverd wordt.

Heb je ook al een bestemming voor de oude controller?

Groeten Marco

Robbie

Beste Adrie,

ik vroeg me af of de berekende hoeveelheid water klopt bij jou. Ik heb 4.1 kg graan en wens op een volume van 24 L voor koken te komen.

BrouwHulp zegt 15 L + 12.2 L spoelwater = 27.2 L totaal.
De Grainfather connect komt na importeren op 14.6 L + 14.7 L = 29.3 L - dat is meer als 2 liter meer.
Ik heb uiteindelijk 14.6 + 13 L = 27.6 gebruikt om op 24 L voor koken uit te komen.

Heb jij ook ongeveer deze uitkomsten - kan ik dit nog ergens fijn-afstellen?

Robbert

Johannesdeloper

Er blijft bij mij duidelijk meer meer wort achter in de Grainfather dan in een gewone pan.
Je kunt dat wat beperken door bij het wegpompen op het eind na het koelen, de Grainfather schuin te houden zodat de pomp meer wort meepomp.
Ik denk dat de berekening van Grainfather klopt.

Adrie

Citaat van: Robbie op 02-04-2017  20:14 uBeste Adrie,

ik vroeg me af of de berekende hoeveelheid water klopt bij jou. Ik heb 4.1 kg graan en wens op een volume van 24 L voor koken te komen.

BrouwHulp zegt 15 L + 12.2 L spoelwater = 27.2 L totaal.
De Grainfather connect komt na importeren op 14.6 L + 14.7 L = 29.3 L - dat is meer als 2 liter meer.
Ik heb uiteindelijk 14.6 + 13 L = 27.6 gebruikt om op 24 L voor koken uit te komen.

Heb jij ook ongeveer deze uitkomsten - kan ik dit nog ergens fijn-afstellen?

Robbert

Er zijn twee dingen belangrijk bij deze berekeningen: hoeveelheid verdamping tijdens het koken en de hoeveelheid water dat geabsorbeerd wordt door het graan. De eerste is bij mij gemiddeld 2,4 liter per uur, de tweede heb ik ingesteld op 0,93 l/kg. Beide getallen aan de hand van metingen bij het brouwen met de Grainfather. Ik kom dan meestal goed uit.

muldereric

Voor de Android gebruikers onder ons. IMake zegt dat ze de nieuwe Grainfather Connect app rond midden mei verwachten te releasen. Dat is weer vertraging ten opzichte van wat ik eerst gehoord heb (april)

Herman


muldereric

Citaat van: Herman op 06-04-2017  18:42 uIs die anders dan de huidige connect App?
Die huidige is erg slecht. Communicatie met de controller loopt vaak vast, je kan geen recepten importeren, vreet enorm veel batterijen e.d.

volleybaltrainer

Citaat van: muldereric op 06-04-2017  20:42 uDie huidige is erg slecht. Communicatie met de controller loopt vaak vast, je kan geen recepten importeren, vreet enorm veel batterijen e.d.
Vastlopers heb ik niet gehad, maar inderdaad het batterijverbruik is abnormaal, op een brouwdag kun je niet zonder powerpack

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


muldereric

Citaat van: volleybaltrainer op 11-04-2017  22:39 uVastlopers heb ik niet gehad, maar inderdaad het batterijverbruik is abnormaal, op een brouwdag kun je niet zonder powerpack

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Zet je Tapatalk handtekening ff uit a.u.b., dan is Jacques ook weer blij ;)

dirk

Hallo,

Binnenkort komt mijn Grainfather met Bluethooth bediening ook binnen  :brouwen:. Aangezien ik wat compact behuisd ben, is dat toch wel vooruitgang t.o.v. al die potten, pannen en gasbranders.
Nu heb ik toch nog een vraag. Ik ben vergeten PBW mee te bestellen, maar hoe erg is dat? Ik heb voorheen altijd de brouwspullen gereinigd met afwasmiddel en hardnekkige vervuiling met natriumhydroxide (1.5-3,0% oplossing), kan ik dit ook gebruiken in de Grainfather?

Graag verneem ik jullie reactie.

liekel

Ik heb nu een aantal brouwsels gedaan met de Grainfather. Eerst had ik veel problemen met verstopte pomp. Na het experimenteren met de instelling van de schrootmolen en het verwijderen van de terugslagklep(kogel) uit de pompinstallatie is dat probleem zo goed als opgelost.
Wat ik echter niet goed krijg is het koelen. Het duurt heel erg lang en als ik in de buurt van de 40oC kom zie ik de temperatuur op de controller vaak weer op lopen! Het lijkt net alsof de verwarming weer aan slaat, wat niet mogelijk zou moeten zijn. Kent iemand dit probleem of, beter nog, een oplossing?

RobW

De slang na een paar minuten rondpompen uit je Grainfather halen en uit laten lopen in je gistvat. Wat uit de koeler komt is prima op temperatuur voor je gistvat...

volleybaltrainer

Citaat van: liekel op 13-04-2017  12:13 uIk heb nu een aantal brouwsels gedaan met de Grainfather. Eerst had ik veel problemen met verstopte pomp. Na het experimenteren met de instelling van de schrootmolen en het verwijderen van de terugslagklep(kogel) uit de pompinstallatie is dat probleem zo goed als opgelost.
Wat ik echter niet goed krijg is het koelen. Het duurt heel erg lang en als ik in de buurt van de 40oC kom zie ik de temperatuur op de controller vaak weer op lopen! Het lijkt net alsof de verwarming weer aan slaat, wat niet mogelijk zou moeten zijn. Kent iemand dit probleem of, beter nog, een oplossing?
Hoi, koel je wel direct naar het gist at, want zo is het bedoeld. Je moet niet het gekoelde wort weer in het vat van de Grainfather pompen, maar direct in je gistvat. Er is ook een filmpje te vinden van Grainfather op YouTube die dit behandeld. Ik koel 25 liter bier in een kwartiertje naar 19 graden.

liekel

Bedankt voor de tips! Ik ga dat binnenkort uitproberen met water.

Colin Reinders

Ik wil graag BrouwVisie gaan gebruiken voor mijn Grainfather.
Heeft iemand hier al ervaring mee, met de Grainfather?
En wat voor een waarden zijn er in de configuratie gebruikt qua brouwerij constanten?

McMelloW

Van BrouwHulp en BROdeLuxe weet ik dat ze goed werken met de volumes etc in combinatie met een Grainfather.
Biermacht als android app werkt ook goed, maar dan moet je wel zelf de volumes van het water uitrekenen.

ppuk

Zijn er ook mede Grainfather brouwers die het standaard (pomp)filter vervangen hebben voor een filterheks? Dan ben ik ook meteen benieuwd hoe die is bevestigd :-)

dirk

Citaat van: ppuk op 08-06-2017  12:56 uZijn er ook mede Grainfather brouwers die het standaard (pomp)filter vervangen hebben voor een filterheks? Dan ben ik ook meteen benieuwd hoe die is bevestigd :-)

Waarom zou je dat willen?

ppuk

Ik heb nog niet met de Grainfather gebrouwen (altijd koelbox/filterheks icm pan gebruikt). Maar overal lees je dat het filter vrij vlot kan verstoppen zodra je meer dan 50 Gram hop gebruikt. Met van die lage Alpha zuren hop van een zekere leverancier zit je daar sneller aan dan je denkt :-) Maar ik denk al dat het lukt: het extra bijgeleverd filter insert zou ik passend klemmend kunnen maken voor de filterheks en is zeker voedselveilig.

Johannesdeloper

Citaat van: ppuk op 10-06-2017  08:25 uIk heb nog niet met de Grainfather gebrouwen (altijd koelbox/filterheks icm pan gebruikt). Maar overal lees je dat het filter vrij vlot kan verstoppen zodra je meer dan 50 Gram hop gebruikt. Met van die lage Alpha zuren hop van een zekere leverancier zit je daar sneller aan dan je denkt :-) Maar ik denk al dat het lukt: het extra bijgeleverd filter insert zou ik passend klemmend kunnen maken voor de filterheks en is zeker voedselveilig.
Ik vond al die hopdrab onderin de Grainfather ook maar niks. Het is gedoe met schoonmaken en het laatste wort wegpompen is ook lastig. Na de eerste keer brouwen
ben ik gewoon weer hopzakjes gaan gebruiken en dat bevalt prima.
Eventueel ga ik over op een hopspider, die kun je bovenin hangen.

Geert_d

Voor paar tientjes heb je al een prima hopspider: https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170610000314&SearchText=hop+spider

En ergens vooraan in het topic staat voorbeeld van een buis met een monofilament zak als spider. Die heb ik ook geprobeerd, werkt nog beter dan zo'n RVS spider vond ik. En het is veel makkelijker schoonmaken dan hopzakjes. Bij de RVS spider heb ik met pellets nog wel iets van drab (bij bellen helemaal niets) en met die losse zak gewoon geen enkele drab.

Brouwerij de Kelder

Wij gebruiken een 4l iter hopzak werkt prima echter kijken wij wel naar een hopspider 

rvvliet78

Ik gooi mijn hop (bloemen) er gewoon los in, nooit problemen gehad met verstoppingen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.