Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

kbhoster

Beste mede hobbybrouwers,
Ik ben geinteresseerd in de Grainfather. Is er iemand in de buurt van Geldermalsen die mij eens kan en wil laten zien hoe en wat? Natuurlijk kan ik in de winkel gaan kijken, maar hoor en zie liever van een directe gebruiker.
Alvast bedankt voor je reactie!

DJ

Sluit je bij je aan, alhoewel ik een paar Amerikanen op pad heb gestuurd om die ik ook al ben tegen gekomen te bekijken.
Als dat wat is dan gaan we maar even doorsparen, maar de Grainfather staat nu al beter bekend dan die BeerBrew.

http://www.cobrewingsystems.com/collections/complete-brewing-systems/products/down-under-single-vessel-brew-system

emiel1

Die van Colorado Brewing systems ziet er wel erg houtje-touwtje uit. Wel netjes afgewerkt en het lijkt ook allemaal wel degelijk en zwaar spul, maar denk dat als je een beetje handig bent, je zo'n ding voor een stuk minder geld zelf zo kunt bouwen...

DJ

Timmeren kan ik prima en op bacteriologisch gebied ben ik aardig onderlegt, maar wat sommige echt kunnen maken, dat is echt prachtig daar heb ik mensen voor nodig.
Ik ga wel om een oude pan bij ons vragen en de lassers wat vragen om te maken, kijken of dat lukt.
Maar het ziet er gelikt uit, hoop rvs en een hand lift, mijn collega zei al dat kunnen we ook elektrisch maken stapsgewijs.
Dus ik ga wel sparen, vindt hem prachtig, dus voorlopig blijf ik mijn pannetje nog even trouw.

Maar ik ben bang dat ik de Grainfather eerder heb dan die Amerikaan.

Adrie

Nou, ik ben ook aan de Grainfather. HIER mijn ervaringen met mijn eerste Grainfather brouwsel.

Hay

Mooi verslag Adrie, ik vind de Grainfather een leuk ding moet ik zeggen.
Daar zou ik ook nog wel is een keer mee kunnen gaan brouwen.
Ik brouw altijd 20 l per keer in het gistvat en dat gaat met de Grainfather prima.
Maar voorlopig houd ik het nog ff bij mijn vertrouwde koelboks.
Veel plezier ermee.

Ronald82

Mooi verslag Adrie, erg leuk en interessant om te lezen.

Ik ben zelf nog steeds zoekende Grainfather of het brouwen op gas (gasflessen) en dan waarschijnlijk met de Polsinelli ketel met moutkorf.




 
 

William

Mooi verslag Adrie. Met zo'n compact apparaat mag je waarschijnlijk ruimte van jouw brouwruimte gaan inleveren :)
Zo word je steeds duurzamer :duimop: Wat is de volgende stap?

Kun je bij het schoonmaken ook goed bij de verwarmingsspiraal komen? Bij de Speidel heeft me het wel een tijdje gekost om een goede methode te vinden om alles weer te laten blinken.

Het door jouw beschreven nadeel van kletterend wort richting de kookketel wanneer de moutkorf wordt opgetild zie ik bij de Spiedel ook maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt in de smaak van het bier.

Heb je enig idee van de temperatuurhomogeniteit over de hoogte van het moutbed?

Jacques

Citaat van: William op 08-05-2016  09:23 uHet door jouw beschreven nadeel van kletterend wort richting de kookketel wanneer de moutkorf wordt opgetild zie ik bij de Braumeister ook maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt in de smaak van het bier.

Ik voorkom het kletteren door de korf bij de Braumeister eerst op de bovenste nokken te zetten. De bodem van de korf blijft zo in de vloeistof. Door het spoelen stijgt de het vloeistofniveau. Tegen het einde van het spoelen zet ik de korf pas op de onderste nokken. Het gaat dan nog maar om een beperkte hoeveelheid vloeistof dat uit de korf lekt en de valhoogte is ook beperkt.
Of je bij de Grainfather ook zo kunt werken zonder gebruik te maken van een lier weet ik niet.

Adrie

Citaat van: William op 08-05-2016  09:23 uMooi verslag Adrie. Met zo'n compact apparaat mag je waarschijnlijk ruimte van jouw brouwruimte gaan inleveren :)
Zo word je steeds duurzamer :duimop: Wat is de volgende stap?

Geen idee. Uitsluitend met biologische mout en hop brouwen, denk ik.

Citaat van: William op 08-05-2016  09:23 uKun je bij het schoonmaken ook goed bij de verwarmingsspiraal komen? Bij de Speidel heeft me het wel een tijdje gekost om een goede methode te vinden om alles weer te laten blinken.

De verwarmtingselementen zitten in de bodem, dus daar heb je geen last van bij het schoonmaken. Je hebt alleen vlakke wanden en een vlakke bodem. Heel gemakkelijk dus.

Citaat van: William op 08-05-2016  09:23 uHeb je enig idee van de temperatuurhomogeniteit over de hoogte van het moutbed?

Nee, het is ook niet zo simpel om midden in het graanbed te meten, omdat het graan mooi verpakt zit in de moutkorf.

Rene Haring

Kleine tip om temperatuur gekoelde wort te meten bij overpompen naar gistvat.
Een metalen pijpje opnemen in de uitstroomleiding met daarop geplakt zo'n thermostrip die we op gistvaten plakken. Om het geheel enigzins strak te trekken een stukje heldere krimpkous eroverheen trekken en krimpen. Gebruik het hier al sinds begin van Grainfather en werkt als een speer. Lijkt op dat ding van Blichmann.

En bedankt voor een update van de Witte Wieven! Ben door mijn voorraadje met Mosaic hop heen dus met de de update een mooi alternatief voor de hop  :proost:

Tjardo

Leuk verslag Adrie, ik heb nog geen moment spijt gehad van de Grainfather aanschaf. Daarvoor was ik in de keuken in de weer met pan, elektrische weckketel en filteremmer nu brouw ik op zolder. Vrouwlief is ook erg blij dat ik naar boven verhuis als ik ga brouwen ;-)

Adrie

Citaat van: Rene Haring op 08-05-2016  10:26 uKleine tip om temperatuur gekoelde wort te meten bij overpompen naar gistvat.
Een metalen pijpje opnemen in de uitstroomleiding met daarop geplakt zo'n thermostrip die we op gistvaten plakken. Om het geheel enigzins strak te trekken een stukje heldere krimpkous eroverheen trekken en krimpen. Gebruik het hier al sinds begin van Grainfather en werkt als een speer. Lijkt op dat ding van Blichmann.

En bedankt voor een update van de Witte Wieven! Ben door mijn voorraadje met Mosaic hop heen dus met de de update een mooi alternatief voor de hop  :proost:

Dat is een slimme oplossing, Rene. En wat die Witte Wieven betreft, veel Amerikaanse of Nieuw-Zeelandse hoppen zullen werken.

McMelloW

Citaat van: William op 08-05-2016  09:23 uHeb je enig idee van de temperatuurhomogeniteit over de hoogte van het moutbed?
De temperatuur een paar keer gemeten uit de pomp boven op de bovenste filterplaat. Dit is hetzelfde als de ingestelde temperatuur. Hoe het midden in het moutbed is weet ik niet. Het meten lijkt mij praktisch lastig en ik heb er ook de spullen niet voor.

McMelloW

Citaat van: Rene Haring op 08-05-2016  10:26 uKleine tip om temperatuur gekoelde wort te meten bij overpompen naar gistvat.
Een metalen pijpje opnemen in de uitstroomleiding met daarop geplakt zo'n thermostrip die we op gistvaten plakken. Om het geheel enigzins strak te trekken een stukje heldere krimpkous eroverheen trekken en krimpen. Gebruik het hier al sinds begin van Grainfather en werkt als een speer. Lijkt op dat ding van Blichmann.

En bedankt voor een update van de Witte Wieven! Ben door mijn voorraadje met Mosaic hop heen dus met de de update een mooi alternatief voor de hop  :proost:
Dit klinkt als een DHZ thrumometer. Kan je ook een fotootje plaatsen.

McMelloW

Adrie, leuk dat je ook 'om' bent naar een Grainfather.
Ik ben benieuwd naar je instelling voor de Grainfather in BrouwHulp. Maar ook hoe je BrouwHulp gebruikt hebt in combinatie met je BrouwHulp.

Rene Haring

Hier een afbeelding van de doorstroom thermometer die ik toepas bij de Grainfather. Nog niet voorzien van krimpkous omdat de strip goed genoeg blijft plakken. Positie is bij mij direct na de tegenstroomkoeler maar handiger zou zijn om het wat verder in de slang op te nemen. Nu moet ik oppassen voor knikken. Misschien dat ik een constructie ga maken waarmee de doorstroom thermometer aan de rand van het gistvat kan hangen zodat de slang er niet uit kan glippen.

[/URL]

Succes mer nabouwen!

McMelloW

Dit precies wat ik bedoel. Ik zo'n stripje liggen. Maar even aan het knutselen gaan.

broeder

Citaat van: Rene Haring op 08-05-2016  18:49 uHier een afbeelding van de doorstroom thermometer die ik toepas bij de Grainfather. Nog niet voorzien van krimpkous omdat de strip goed genoeg blijft plakken. Positie is bij mij direct na de tegenstroomkoeler maar handiger zou zijn om het wat verder in de slang op te nemen. Nu moet ik oppassen voor knikken. Misschien dat ik een constructie ga maken waarmee de doorstroom thermometer aan de rand van het gistvat kan hangen zodat de slang er niet uit kan glippen.

[/URL]

Succes mer nabouwen!

Schitterend bedacht...
Ga ik zeker toepassen.
groet, broeder Willem

Adrie

Citaat van: McMelloW op 08-05-2016  14:02 uAdrie, leuk dat je ook 'om' bent naar een Grainfather.
Ik ben benieuwd naar je instelling voor de Grainfather in BrouwHulp. Maar ook hoe je BrouwHulp gebruikt hebt in combinatie met je BrouwHulp.

De instellingen in BrouwHulp zie je hieronder.



Samenwerking met BrouwHulp is heel eenvoudig: gewoon de timers gebruiken. BrouwHulp geeft aan wanneer een maischstap is afgelopen, zodat je de temperatuur kunt verhogen op de GrainFather. Zodra deze is bereikt, klik je weer op de knop om de timer voor de volgende maischstap aan te zetten.

Bij het koken geeft BrouwHulp 5 minuten van tevoren aan dat je voor een hop- of kruidengift moet afwegen en op het moment van toevoegen krijg je weer een melding.

McMelloW

Adrie bedankt.

Je gebruikt dus de fysieke maten van de Grainfather ketel als maischkuip
De filterkuip maak je net zo groot. Dat is dus groter dan de moutpijp van de Grainfather.
De kookketel is duidelijk.
De hoeveelheid maischwater wijkt af van de Grainfather-formule. en verschilt ook per brouwvolume
Een recept voor 2.25 kg / 10 L bier geeft in BrouwHulp 8.5 L maischwater en de Grainfather-formule geeft aan 9.57 L 
Hetzelfde recept 5.184 kg / 23.1 L geeft in BrouwHulp 19.7 L maischwater en de Grainfather-Formule geeft aan 17.5 L

Gebruik jij de volumes uit BrouwHulp? Maakt dit nog wat uit voor je uiteindelijke bier?

Adrie

De verschillen kunnen komen door een andere waarde voor de adsorptie van water door graan. Verder houdt de spreadsheet van Grainfather geen rekening met uitzetten van water door verhitting, BrouwHulp doet dat wel. Al met al maakt het niet zo heel veel uit. Als je te weinig wort in de ketel hebt voor koken, voeg je gewoon nog wat extra water toe. Heb je teveel, dan kook je wat langer.

McMelloW

Adrie bedankt. Volgende brouw eens met deze afmetingen van de brouwinstallatie werken.

Nog een andere punt.
Jij koelt terug in de ketel naar 70°C en daarna naar 40°C voordat je naar je gistvat pompt. Speciale reden?
Als je je gekoelde bier terug de ketel in pompt, wordt het weer verwarmd door het nog anwezigen hete bier.
Gelijk je gistvat in, verbruikt minder koelwater en is volgens mij beter voor je bier.

Adrie

Ik deed dit omdat ik bij 70 graden nog hop wilde toevoegen en deze laten trekken. Tijdens het trekken heb ik verder afgekoeld. Als ik gelijk naar het gistvat was gegaan, dan had een deel van het bier niet meer in contact gestaan met de hop.

Tjardo

Afgelopen maandag de micro pipe-work voor de Grainfather besteld in Zweden (in Nederland nog niet te krijgen, ook bij graifather.co.uk uitverkocht..) vandaag al thuisbezorgd. Echt top service!
Voor de geïnteresseerden, hier heb ik hem besteld. Binnenkort dus eens 10 liter brouwen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.