Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eskil

Gisteren voor de derde keer gebrouwen met de Grainfather.
 Ik heb hem wel voorzien van een isolatie mantel, dat verkort de opwarmtijd  tussen de verschillende stappen. Nadeel is wel dat het laatste wort dat je naar je vergistingsvat pompt erg heet is door de restwarmte in het element. Ik moet dan meer koel water door de tegenstroom koeler pompen, of (goede tip hier gelezen) de uitstroom wat verminderen met het rode kraantje.
Verder verloopt alles heel vlot, mijn eerste twee brouwsels waren volgens recept en de meetwaarden klopten exact.
De eerste was een dubbel, die ondertussen klaar is en prima smaakt.
De tweede was een Kolsch, maar meer een Wiess want nogal troebel. Misschien mijn lompigheid want ik stortte een deel van de fijngeschrote tarwemout langs de moutpijp.
De derde was volgens eigen recept, met o.a. boekweit en rijst vlokken, 1 keer liep het graanpaket vast en heb ik het los moeten roeren. Daarna de bovenste filterplaat minder vast aangedrukt en daarna liep er geen wort meer in het overlooppijpje.
De jodiumtest was o.k., pH was 5.2, SG was uiteindelijk 13% . Alleen toch weer te troebel naar mijn zin. Het volgende brouwsel ga ik een filter gebruiken (monofilament).
Het schoonmaken van de Grainfather gaat heel makkelijk, gewoon de instructies volgen.
Ik ben in ieder geval heel tevreden met mijn grainfathertje, binnen no-time brouw ik 20 liter. :biersmile:

Jacques

Citaat van: Eskil op 19-07-2015  10:34 uDe jodiumtest was o.k., pH was 5.2, SG was uiteindelijk 13%.

??? SG waarden worden niet in procenten uitgedrukt. Maar in een waarde zoals bijvoorbeeld 1080 of 1.080.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee over welk begin SG je het hebt. Waarschijnlijk heb je de schaal afgelezen waarop te zien is wat het alcoholgehalte is als alle suikers zouden vergisten. Echter in wort heb je ook onvergistbare suikers zodat het alcoholgehalte lager zal uitvallen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 19-07-2015  21:57 uIk heb eerlijk gezegd geen idee over welk begin SG je het hebt.

13 Plato!  ;) Dat is gram per 100 gram en zou je dus ook in % uit kunnen drukken... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-07-2015  10:13 u13 Plato!  ;) Dat is gram per 100 gram en zou je dus ook in % uit kunnen drukken... ;)

Volgens mij vul je nu iets zelf in.
Het is de vraag of dit bedoeld is. Volgens mij kan Eskil beter zelf het antwoord geven aan de hand van zijn hydrometer.

Eskil


Jacques

Citaat van: Eskil op 21-07-2015  05:55 uBrix.

Ok, dan hebben we het niet over een SG waarde (en is er niet gemeten met een hydrometer). 13 Brix komt overeen met een SG van 1039.

William

Citaat van: Jacques op 21-07-2015  22:09 u13 Brix komt overeen met een SG van 1039.

Zullen we de tafel van 4 gebruiken -> sg=1052  ;)

Jacques

Citaat van: William op 21-07-2015  22:25 uZullen we de tafel van 4 gebruiken -> SG=1052  ;)

Je hebt gelijk. Ik had de tool van Hans Halberstadt gebruikt. Zie nu dat ik niet de juiste waarde heb ingevuld. Beter gezegd ik had 13 ingevuld maar daarna niet op de tab gedrukt. De waarde 1039 komt overeen met de default waarde van 10 Brix van de rekentool.

Volgens deze tools komt 13 Brix overigens overeen met een SG van 1051. Een marginaal verschil. Voor een simpele conversie werkt de factor 4 prima, maar voor een preciezere benadering is het beter een rekentool te gebruiken. Neemt niet weg dat er bij mij wel een belletje had moeten rinkelen...

Speciaaltje

Goede avond.

Mijn ervaringen met de Grainfather zijn ook erg positief. Ik heb er nu twee keer mee gebrouwen, en qua gebruik van de Grainfather is dit goed verlopen. Wel vind ik het lastig om kleine stukjes aanslag uit de overflow pijpjes te halen, omdat deze erg smal zijn en je er niet makkelijk iets in kunt steken.

Ik was eigenlijk ook op zoek naar het antwoord op de vraag hoeveel liter per uur er verdampt wordt tijdens het koken met de Grainfather. Na het brouwen van de tweede batch had ik namelijk een te groot volume na koken.

Citaat van: cervisia op 21-06-2015  20:04 uIk was begonnen met 20 liter en 4,5 kg mout gestort. Na 60 min koken had ik nog 14 liter over, dus ik schat ongeveer 2 liter per uur verlies met koken. Wel een leuk apparaat he de Grainfather!?

In het instructions boekje wat bij de Grainfather geleverd wordt staat "If you collect 28 L after sparging, you will lose between 8 and 10% during boiling...". Dit vind ik een beetje vreemd, want het heeft toch niets te maken met welk volume je begint met koken, procentueel blijft het hetzelfde wat je verliest lijkt me. Absoluut gezien gaat het natuurlijk wel afwijken als je kijkt naar bijvoorbeeld 20 liter of 28 liter bij aanvang koken.

Ik heb zelf maar het gemiddelde van 9% verlies bij koken ingevuld in BrouwHulp. Dat komt neer op 2.1 L/uur. Zijn er al mensen hier die zelf hebben gemeten wat het verlies tijdens koken is?

En wat hebben jullie ingevuld in BrouwHulp voor de brouwinstallatie als dit de Grainfather betreft?

pim1980

Van het weekend onze Grainfather voor het eerst geprobeerd. Ervaring over het apparaat in het algemeen erg positief:
- eenvoudig in gebruik, degelijk, alles werkt erg goed, eenvoudig te reinigen.

Paar kritiekpuntjes:

- Hij geeft geen piepje bij het bereiken van je volgende maischtemperatuur. Dat moet je dus in de gaten houden. Hij piept wel bij bereiken kook, dus had er wel in kunnen zitten.
- Geen peilglas aan de buitenzijde. Erg lastig om de hoeveelheid af te lezen als de korf geplaatst is. Gaan we er zelf opzetten.
- Geen handvat voor het glazen deksel. Gevolg: brandblaren door het stoom. Gaan we dus een handvatje voor maken.
- Van een brouwsel van 23 liter is in 80 minuten 4 liter weggekookt. Dat vind ik toch wel erg veel (17%).

Na de aanpassingen zijn we wel erg tevreden met dit apparaat denk ik!

McMelloW

Pim,

Een dunne lat met streepjes als peilstok. Of streepjes op de steel van je roerstok. Je schuift deze langs de moutkorf in de GF. Dat is gemakkelijker en sneller dan een peilbuis aan de buitenkant.
Deksel met een pannelap of theedoek aan de metalen rand beetpakken. Een handvat is handiger, maar is er bij mij ook nog niet van gekomen. Met het koken heb ik geen deksel op de GF
Kook verlies is bij ongeveer 2l/h, heb je hier de krimp van het koelen (4%) ook mee geteld.

Veel succes verder brouwen

pim1980

Een vaste transparante peilbuis naast de bestaande litermarkering vind ik toch zeker makkelijker ;)

We hadden wel de deksel erop. Meting is echt puur voor de kook en direct na de kook. Dus 23 liter op ca. 80 graden en 19 liter op 100 graden.

scjvanberkel

Eerste paar keer ging prima, alleen nu ik wat grotere hoeveelheden mout probeer heb ik al 2x gehad dat ie niet goed doorliep en dat het brouwsel op een gegeven moment gaat schuimen. hoe zou dit kunnen?

mvg sybren

chm

Wat bedoel je met schuimen?  Als het bij de kook is is het normaal, gewoon inroeren.

scjvanberkel

Pardon was niet helemaal duidelijk, misschien lag het aan het schroten maar begon te schuimen na een uur op 63 graden. Denk nu dat de pomp droog liep omdat het iets dikker werd ondanks dat ie slecht doorliep..

chm

Dat kan ook niet want daarvoor dient de overflow die zorgt dat de pomp niet kan droog komen te staan. Ik denk dat je te fijn geschroot hebt. Hoe was je eind SG?

PeterEngeltje

Ik weet het niet met die Grainfather.
Wat is het toch heerlijk om gewoon in brouwpannen te roeren. Veel minder gecomliceerd.

Hoewel, een herms is ook heel mooi? Wil ik graag gaan bouwen om te brouwen.

Sorry voor deze wartaal ik ben net terug uit Thailand en heb nog wat jetlag.

In Thailand heb ik een mooie rit van 40 km gemaakt op de brommer naar de Hua Hin Winehills.
Best wel lekkere wijntjes, makelijk hoor die vergisting met 100% vergistbare suikers.

Voor de dorst nog een lekker Leo biertje gedronken.
Voor de Thailand gangers. Vergeet Singha en  Chiang bier. Leo bier is het pilsje voor mij.

tdb

Nog andere forumleden die brouwen met de grainfather of hier al ervaring mee hebben?
 Al een tijdje allerlei informatie, reviews etc hierrond aan het lezen. Ik ben zelf nog een beetje mijn weg aan het zoeken in het hele hobbybrouwgebeuren maar dit lijkt een goede oplossing voor mij. Ik ben niet van plan om alles zelf bij elkaar te zoeken en te customiseren (lees: gewoon niet handig).
 Dus ik hoor graag al jullie ervaringen omtrent de grainfather? Staan er recent nog aanpassingen gepland waardoor ik beter nog wacht op een nieuwe versie?

koffie

Mijn buurman/medebrouwer heeft een Grainfather . Mooi ding, doordacht. Weinig op aan te merken, behalve de controller. Daar hadden ze gewoon iets meer tijd en geld in moeten stoppen zodat je er een maischschema in kan stoppen (maar dat kun je dus zelf opvangen door een dure ArdBir te plaatsen).
Enige echte grote nadeel wat mij betreft is het aantal liters wat je er mee kunt maken :P

McMelloW

tdb,

Kijk eens op de facebook groep Grainfather Users Group Daar komt van alles voorbij over de Grainfather. Veel succes met er doorheen scrollen, het is onderhand 10 km lang of zo.

Zelf heb ik er ook eentje. Ik vind z'n geld dubbel en dwars waard en ben er erg tevreden over. Ik heb zelf een ArdBir in een kastje gebouwd en aan de Grainfather gekoppeld. De foto's staan hier. Nu kan ik wel het hele brouw schema invoeren. Piepjes voor de volgende stap en/of een brouwers handeling. Werkt prima.
Je moet wel iets bedenken voor je spoel water: Of in de Grainfather vooraf verwarmen en ergens in warm houden. Of in een andere pan verwarmen tijdens het maischen.
Veel succes met inlezen.
Tip: niet te lang blijven lezen. Als je het geld er voor hebt, kopen en gaan brouwen.  :proost:

atacama

Hallo allen,
Ik ben serieus aan het overwegen een Grainfather te kopen.
Op het moment brouwen we met een groepje en hebben we een vrij complete set. Alleen het formaat van de pan is groot (98liter, we brouwen vaak over de 60) wat leuk is om echt te brouwen maar 'ff een experimentje' of een bier ontwikkelen is er daardoor niet bij. Daarbij is alles daarop gericht en niet bepaald compact te noemen.

Ik zit met wat kleine vraagtekens waarvan ik hoop dat jullie hier een reactie op kunnen geven:
- Ik lees een enkele keer dat de Grainfather niet geschikt is voor zwaardere bieren. Is dit juist en aan hoe zwaar moet ik dan denken?
   Onze interesse is breed maar onze voorkeuren liggen toch wel bij de zwaardere bieren.
- Wij gebruiken nu een platenkoeler, als ik het verhaal lees over de bijgeleverde koeler heb ik het idee dat dit een stuk langzamer koelt dan wat we nu doen (1x door de platenkoeler en dan komt het op temperatuur in het vat). Zou het in theorie mogelijk zijn om de bijgeleverde koeler te verwisselen voor de platenkoeler?
- 30 liter van de Grainfather is leuk, maar iets minder mag voor een experimentje ook wel. Ik begreep via Twitter dat 10 tot 15 liter moet kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

paul

Ondertussen mijzelf overtuigd en tot aanschaf overgegaan :)

PeterEngeltje

Ik blaas deze topic even nieuw leven in want ik ben net als atacema erg benieuwd naar de capaciteit van de Grainfather. Licht bier 30 L, zwaar bier 20 L klopt dat?
Ik zag dit apparaat een tijdje terug niet zo zitten, maar na een zoveelste defecte gasbrander en een pijnlijke rug van het schouwen met zware pannen ga ik toch een beetje over stag.

McMelloW

Zelf heb ik dit nog geen zware brouwsels gebrouwen. Op de facebook pagina zag ik dit fotootje met een graanstort van 9 kg. Het wort zit nog iets onder de gaten voor het handvat.



Verder kan je natuurlijk twee keer graan maischen met hetzelfde water. Met een korf is dit vrij eenvoudig.
Je kan maximaal 30 L voor het koken in de Grainfather hebben.
Hoe zwaar wil je gaan? High Gravity brouwen.

McMelloW

Citaat van: atacama op 29-10-2015  11:19 uOndertussen mijzelf overtuigd en tot aanschaf overgegaan :)

Leuk, heel veel brouwplezier.  :brouwen:  :brouwen:
Hou ons op de hoogte van je ervaringen

McMelloW

Een reactie op facebook of de grenzen van de Grainfather al bereikt zijn kwam dit antwoord. Het is helaas is wel in het Engels, maar ik wil het jullie niet onthouden.

Martin Potter: Not yet Trevor. We're up somewhere around 180+ Brews (Not all have been properly documented, so we don't have an exact number). Can't say the unit has been afforded the respect and care it deserves, but we were prepared to make it a sacrificial lamb to find the limits and see if we could destroy it. So - I can confidently say that I'm impressed. In the next few weeks, I hope to be able to pull together a long term review and our thoughts on it.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.