Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

McMelloW

Citaat van: Jacques op 27-05-2015  22:33 uHet zou aardig zijn als er een vergelijking zou zijn van de drie systemen langs elkaar. Het zou leuk zijn als dan ook met een zelfgebouwde RIMS en een traditionele pan gebrouwen wordt. Alles goed documenteren en verslag doen op het forum. Dan kan iedereen zijn keuze maken. Ik weet niet of dit te regelen is. Bij De Roerstok organiseren we wel eens een gezamenlijke brouwdag. Maar dat duurt nog een tijdje.

Zo iets moet toch te organiseren zijn. Misschien in samenwerking met fabrikanten / leveranciers die hun apparatuur beschikbaar stellen. Laat maar horen.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: McMelloW op 27-05-2015  22:42 uZo iets moet toch te organiseren zijn. Misschien in samenwerking met fabrikanten / leveranciers die hun apparatuur beschikbaar stellen. Laat maar horen.  :biersmile:

Het lijkt mij mooi dit buiten de fabrikanten/leveranciers te doen. Dat maakt de onafhankelijkheid een stuk groter. Over een paar weken zijn er meer gebruikers van een GrainFather en Brewferm Beer Brew. Vervolgens is het een geschikte locatie vinden.

bob den Brouwer

Citaat van: Jacques op 27-05-2015  22:33 uOverigens zag ik afgelopen weekend de Brewferm Beer Brew in werking. Een systeem dat vergelijkbaar is met de GrainFather. Daar was ik niet erg onder de indruk van.

Dat is nog zacht uitgedrukt, zeker gezien de Brewferm Beer Brew 25 duurder is als een GrainFather als je de pomp, slangen en koeler er nog bij moet kopen.
En dan hebben we het nog niet eens over de temperatuurregeling gehad die bij de Grainfather veel beter  en stabieler geregeld is. Zelf denk ik dat de Brewferm Beer Brew 25 die officieel Beer Brew 30 heet en uit Noorwegen http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-30-generasjon-3 komt overhaast op de markt is gebracht als antwoord op de Bruameister en Grainfather.

Trouwens vind ik de Beer Brew 30 of 25 als 2 druppels water lijken op de Klarstein ketel die je al kunt kopen voor voor 174,90 http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2500W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html met als grootste verschil een filterbodem i.p.v. een moutkorf dan lijkt de Beer Brew wel heel duur, ik kan me namelijk niet voorstellen dat een moutkorf een prijsverschil maakt van 420,10 euro of is er iets anders dat de Beer Brew zo bijzonder maakt?

Wel moet ik bekennen dat ik het met Jacques eens ben dat de Braumeister het superieure apparaat van dit trio is maar dat mag dan ook wel voor ruim het dubbele bedrag! Zelf heb ik een Grainfather gekocht met 10% korting voor 674,10 een pure financiële overweging dus... Voor het prijsverschil kan ik heel veel mout, hop en gist kopen  ;D ;D

Hij is vandaag binnengekomen via PostNL vanavond uitpakken en reinigen en dit weekend brouwen!  :brouwen: ik zal mijn ervaringen hier zeker nog gaan delen ben heel benieuwd.

Bob

McMelloW

Citaat van: bob den Brouwer op 28-05-2015  17:19 u.... Zelf heb ik een Grainfather gekocht met 10% korting voor 674,10 een pure financiële overweging dus.. voor het prijsverschil kan ik heel veel mout, hop en gist kopen  ;D ;D

Hij is vandaag binnengekomen via PostNL vanavond uitpakken en reinigen en dit weekend brouwen!  :brouwen: ik zal mijn ervaringen hier zeker nog gaan delen ben heel benieuwd.

Bob
Haha, Bij mij is ook net binnen.   ;D ;D  Even sleutelen en schoonmaak rondje doen. Ervaringen volgen.  :brouwen:

bob den Brouwer

Citaat van: McMelloW op 28-05-2015  19:44 uHaha, Bij mij is ook net binnen.   ;D ;D  Even sleutelen en schoonmaak rondje doen. Ervaringen volgen.  :brouwen:

Ik kan niet wachten om te brouwen! Is het al bijna zaterdag?  :brouwen:

chm

Het zal jullie best bevallen. Wij hebben ondertussen 2 keer gebrouwen met de GrainFather.

McMelloW

Gistermiddag de eerste brouwpoging gedaan. :brouwen:  Het verliep allemaal prima.  :biersmile:
Nu wat meer brouwervaringen gaan opdoen met deze ketel.



De buiten brouwerij  :)

Wisdom

Citaat van: bob den Brouwer op 28-05-2015  17:19 uEn dan hebben we het nog niet eens over de temperatuurregeling gehad die bij de Grainfather veel beter  en stabieler geregeld is.

Kan je hierover je argumeten delen die je tot deze conclusie brachten.

McMelloW

@wisdom
Ik kan alleen mijn ervaring met de temperatuur regeling van de Grainfather delen.

Bij de Grainfather is de temperatuur regeling geregeld met een STC-200. De verwarming gaat met een 500 W of 2000 W element.
Temperatuur meten is met de voeler van de STC-200  in een pijpje in de kettel 5 cm vanaf de bodem. De spreiding van de STC-200  is ingesteld op ± 1°C. Opwarmen doe je met 2000 W en op de ingestelde temperatuur houden doe je met 500 W.
Ik heb op diverse momenten het wort temperatuur gemeten met een alcohol thermometer. De thermometer geeft 1-2°C meer aan dan het display van de STC-200.


McMelloW

@Jacques

Ik weet niet of het heel veel werk is maar misschien kunnen we de vergelijkingen met ander brouwketels afsplitsen naar dit draadje
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26625.0.html
Zodat hier alleen de ervaringen met de Grainfather overblijven.

PeterEngeltje

Ik volg de discussie in deze tread met grote verbazing en veel plezier. Jongens, jongens toch!! Wat een verhitte discussie over Braumeister of Grainfather. Laat iedereen gewoon lekker brouwen zo als hij dat wenst. De discussie gaat helemaal niet meer over het brouwen zelf, jammer :huilen:
Ik ga geen van beide apparaten aanschaffen. Als ik deze discussie lees ben ik blij dat ik nog heel dicht bij het brouwproces in pannen sta te roeren. Ik zeg er wel bij, geïnteresseerd in het brouwen, wil ik die GrainFather wel een keer in de praktijk zien.

Maar Jacques toch:
Citaat van: Jacques op 27-05-2015  20:59 uEn verder is een Braumeister een apparaat waarbij je het maischen kunt uitvoeren zonder omkijken. Bij een GrainFather moet je de tussentijdse temperatuurstijgingen zelf handmatig instellen. Dat vraagt meer aandacht.

Jij en ik zijn hobbybrouwers van het eerste uur. Maischen zonder omkijken? Dat vraagt bij de Braumeister om minder aandacht? Mijn vraag: Waar is de passie gebleven?

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 07-06-2015  01:52 uIk ga geen van beide apparaten aanschaffen. Als ik deze discussie lees ben ik blij dat ik nog heel dicht bij het brouwproces in pannen sta te roeren. Ik zeg er wel bij, geïnteresseerd in het brouwen, wil ik die GrainFather wel een keer in de praktijk zien.

Maar Jacques toch:
Jij en ik zijn hobbybrouwers van het eerste uur. Maischen zonder omkijken? Dat vraagt bij de Braumeister om minder aandacht? Mijn vraag: Waar is de passie gebleven?

De passie is er nog steeds. Die is echt niet minder doordat ik niet de hele tijd in een pan sta te roeren en de tijd en temperatuur in de gaten moet houden. Daar zit voor mij het ambacht niet. Het samenstellen van recepten, het bedenken van het maischschema, het sturen van de vergisting en oppassen voor oxidatie, vooral tijdens het bottelen, zorgen voor een goed bier. Dat is heel wat meer dan roeren in een pan gedurende zo'n anderhalf uur...

Doordat ik tegenwoordig met mijn Braumeister 20 liter per keer brouw wordt er door mij vaker gebrouwen. Het gaat allemaal iets makkelijker en sneller. Eigenlijk ben ik nog meer een gepassioneerde brouwer dankzij de Braumeister.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 05-06-2015  17:32 u@Jacques

Ik weet niet of het heel veel werk is maar misschien kunnen we de vergelijkingen met ander brouwketels afsplitsen naar dit draadje
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26625.0.html
Zodat hier alleen de ervaringen met de Grainfather overblijven.

Ik ben even door het topic gelopen maar de discussie heeft een zodanige wending aangenomen door de filmpjes met de vergelijking van de Grainfather met de Braumeister dat het uitsplitsen eigenlijk niet te doen is. De vergelijking heeft reacties opgeroepen die betrekking hebben op de Grainfather sec maar wel verwijzen naar de gevoerde discussie. Dat maakt het uitsplitsen ondoenlijk.

Het topic waarnaar je verwijst is overigens ook niet gestart voor de vergelijking van beide systemen. Ik denk dat er altijd wel een vergelijk gemaakt wordt tussen de beschikbare systemen.

BdeB

Gisteren een volle ketel gebrouwen met 7,5 kilo mout. Het maischen ging moeizaam. Te weinig water door het graan en teveel door de overlooppijp. Vermoedelijk toch te fijn geschroot. Ik heb een walsenmolen met twee walsen. Iemand enig idee op hoeveel millimeter ik deze moet instellen?

Alvast bedankt.

Bart

McMelloW

Citaat van: BdeB op 13-06-2015  11:21 uGisteren een volle ketel gebrouwen met 7,5 kilo mout. Het maischen ging moeizaam. Te weinig water door het graan en teveel door de overlooppijp. Vermoedelijk toch te fijn geschroot. Ik heb een walsenmolen met twee walsen. Iemand enig idee op hoeveel millimeter ik deze moet instellen?

Alvast bedankt.

Bart
Hoi Bart,
Zelf heb ik de laatste keer op 1.2 mm geschroot. Op de ze moutmolen. Het doorlopen ging redelijk goed. Niet heel helder, maar acceptabel.
Dit is mogelijk nog iets te fijn. De volgende keer probeer ik op 1.3 mm

Op het forum van de AHB is een speciaal Grainfather draadje in Gear en Equipment en op de Fasebook pagina is een Grainfather User Group. Daar zitten al meer evaren Grainfather gebruikers. Erg handig om te volgen. Wel allebei in het Engels.

Hier las ik oa over de problemen die hop gaven met het pompem bij het koelen. Ik had daar geen last van, want ik heb gelijk hopkookzakjes gebruikt. Er zijn Grainfather gebruikers die gebruiken een hopspin. Zelf denk ik om in de toekomst deze monofilament filterzak te gaan gebruiken.

Ik hoor graag van je ervaringen.

BdeB

De hop heb ik ook gekookt in zakjes. Met koken en koelen geen problemen gehad. Het maischen was gewoon een ramp. Meerdere malen de boel open gemaakt om te roeren. Uiteindelijk wel heldere wort.

Vanavond nog een keer proberen ;D

BdeB

Een beetje grover geschoot en een densiteit van 1030 ipv de berekende 1048. Typisch gevalletje gootsteen dus. Was gisteren toch meer succesvol. Daar heb ik in ieder geval nog een bier aan overgehouden.

Volgende week een nieuwe kans... :brouwen:


Neetje

Wat langer koken voor opkrikken SG. Misschien een beetje suiker erbij!

BdeB

Dan moest ik wel heel lang gaan koken ;D. Daar komt bij dat ik ook serieus smaak miste. Ga je met koken niet terug vinden, denk ik.

andy holland

Beste Brouwers,

Graag wilde ik weten hoe bij de Grainfather kan zien hoe de graden minder worden tijdens het koelen? Moet je het steeds zelf meten door die glasplaat heen of gaat de temperatuur op het display naar beneden?

Bij voorbaat dank voor antwoord!

Waterberg

Bij het koelen zie je de graden teruglopen zolang je de uitstromende wort terug in de ketel laat lopen.
Theoretisch zou je dit kunnen doen tot de temperatuur 20 graden is maar dan ben je erg lang bezig.
Ik heb zodra slang met de uitstromende wort koel aanvoelde de uitstromende wort in mijn gistvat laten lopen. Dit wordt ook geadviseerd in de video van Grainfather.

Eenmaal in het gistvat heb ik de temperatuur gemeten en kwam op 23 graden uit.
15 liter wort heb ik in iets van 10 min afgekoeld. De tegenstroomkoeler is erg effectief is mijn ervaring.

BdeB

Ook mijn ervaring. Gewoon rechtstreeks in het gistvat. Eventueel kun je de instroom een beetje knijpen met het rode kraantje na de pomp om harder te koelen.

cervisia

Hallo,

Mijn eerste ervaringen zijn erg positief! Had twee jaar gelden mijn installatie verkocht maar wilde toch graag weer brouwen!
Zat te twijfelen zelf bouwen of een Speidel, tot dat ik de Grainfather tegen kwam. Vond het erg interessant wat betreft prijs en ik had al ervaring met het rondpompen van het wort. Dus ik heb hem maar eens aangeschaft, prijs kwaliteit is goed te noemen. Ja er zijn zeker wat kleine verbeterpunten en ik vind het een gemiste kans dat je geen maischschema kan instellen. Ik heb er nu drie keer mee gebrouwen en dat liep gewoon super. En wat mij opviel is dat de tegenstroomkoeler echt goed werkt binnen 15 minuten had ik 18 liter terug gekoeld naar 23 graden. Nu is het afwachten of de pomp en de andere onderdelen duurzaam zijn.

Ik zit alleen nog wat te zoeken naar de water mout verhouding. Volgens de fabrikant moet je altijd kg mout x 2,7 +3,5 liter. Ik vraag me af of dit met elk recept kan. Hebben jullie hier misschien meer ervaring mee!?

McMelloW

Hallo Cervisia

Zelf heb ik ook nog geen ervaring met kleinere storten. De 3.5 L is de ruimte onder de moutkorf, die moet je sowieso vullen. Verder ben ik ook reuze benieuw hoe het werkt als je minder maischwater gebruikt dan het laagste punt van de overflow pijp. Overlopen gaat dan niet lukken. Vul je het maisch water aan dan moet je begreep ik minder spoelwater gebruiken.
Je totale verlies is: kookverlies + restant in de ketel onder de hopfilter + krimp door het koelen + graanabsorbtie. Ik ben ook nog niet helemaal uit de berekening. Ook omdat Grainfather altijd uit gaat van 23 L in je gistvat.

Hoeveel liters verlies jij aan het koken/uur?

cervisia

Citaat van: McMelloW op 21-06-2015  19:51 uHallo Cervisia

Zelf heb ik ook nog geen ervaring met kleinere storten. De 3.5 L is de ruimte onder de moutkorf, die moet je sowieso vullen. Verder ben ik ook reuze benieuw hoe het werkt als je minder maischwater gebruikt dan het laagste punt van de overflow pijp. Overlopen gaat dan niet lukken. Vul je het maisch water aan dan moet je begreep ik minder spoelwater gebruiken.
Je totale verlies is: kookverlies + restant in de ketel onder de hopfilter + krimp door het koelen + graanabsorbtie. Ik ben ook nog niet helemaal uit de berekening. Ook omdat Grainfather altijd uit gaat van 23 L in je gistvat.

Hoeveel liters verlies jij aan het koken/uur?

Ik was begonnen met 20 liter en 4,5 kg mout gestort. Na 60 min koken had ik nog 14 liter over, dus ik schat ongeveer 2 liter per uur verlies met koken. Wel een leuk apparaat he de Grainfather!?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.