Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

lier

Nope zou niet weten waar. Ik ga geen gaten boren in mijn Grainfather in elk geval.
Op de pomp is geen optie dat moge duidelijk zijn.
Bovendien lijkt het me heel vervelend schoonmaken

Loser

Citaat van: John op 14-02-2019  08:11 uHeeft iemand al zo'n peilglas gemonteerd op de Grainfather?



Ik ga dat binnenkort doen... Het is besteld en onderweg 😊

lier


Loser

Citaat van: lier op 14-02-2019  21:22 uWaar ga je die monteren dan?

Tussen de filter en de pomp denk ik een extra gat te boren.
Dan beschadig ik mijn isolatie mantel niet.
Maar ik bekijk het verder eenmaal het materiaal hier is...
Bij uitvoering zal ik foto posten

pippakillinova

Citaat van: Loser op 15-02-2019  01:52 uTussen de filter en de pomp denk ik een extra gat te boren.
Dan beschadig ik mijn isolatie mantel niet.
Maar ik bekijk het verder eenmaal het materiaal hier is...
Bij uitvoering zal ik foto posten

Ik zou er dan ook een kraantje tussen zetten anders werkt de pomp niet meer. Of een afneembare dop op het pijlglas oid.
Ben benieuwd naar het resultaat.

stiaanke

Citaat van: pippakillinova op 15-02-2019  08:00 uIk zou er dan ook een kraantje tussen zetten anders werkt de pomp niet meer. Of een afneembare dop op het pijlglas oid.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. Hij gaat een gat boren in de ketel.
Zoals jij bedoelt zou het ook kunnen. Niet boren maar een T-stuk tussen de filter en pomp plaatsen en daarop het pijlglas aansluiten eventueel met kraantje. Dan moet je er wel rekening mee houden dat je enkel kan aflezen wanneer de pomp niet draait.

hansHalberstadt

Als je niet in je ketel wilt boren (pompleifing is volgens mij sowieso geen optie vanwege de druk) kun je ook een slang langs de binnenwand omhoog laten komen en dan via aan lus buitenom weer naar beneden. Dan heb je ook een vloeistofniveau aan de buitenkant, maar dan zonder gat in je wand. je moet het alleen een keer aanzuigen.

McMelloW

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2019  11:18 uAls je niet in je ketel wilt boren (pompleifing is volgens mij sowieso geen optie vanwege de druk) kun je ook een slang langs de binnenwand omhoog laten komen en dan via aan lus buitenom weer naar beneden. Dan heb je ook een vloeistofniveau aan de buitenkant, maar dan zonder gat in je wand. je moet het alleen een keer aanzuigen.
Dit is een goed idee. Dat ga ik eens proberen.   :proost2:

JamMasterJustin

Wat is het voordeel van het peilglas? Je hebt toch een maattabel aan de binnenkant van de ketel?

pippakillinova

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2019  11:18 uAls je niet in je ketel wilt boren (pompleifing is volgens mij sowieso geen optie vanwege de druk) kun je ook een slang langs de binnenwand omhoog laten komen en dan via aan lus buitenom weer naar beneden. Dan heb je ook een vloeistofniveau aan de buitenkant, maar dan zonder gat in je wand. je moet het alleen een keer aanzuigen.

Moet het wel een S-vorm zijn...

Citaat van: JamMasterJustin op 15-02-2019  17:01 uWat is het voordeel van het peilglas? Je hebt toch een maattabel aan de binnenkant van de ketel?

Met spoelen is het niet te zien omdat de moutkorf ervoor zit. En juist dan is het wel handig om te zien wat het volume is.

hansHalberstadt

Citaat van: pippakillinova op 15-02-2019  17:08 uMoet het wel een S-vorm zijn...

Met spoelen is het niet te zien omdat de moutkorf ervoor zit. En juist dan is het wel handig om te zien wat het volume is.
Daar kan een slangetje van binnenuit dan natuurlijk weer niet langs. Dan zou je toch een gaatje moeten maken in je bovenplaat. evt heb je dan voor 33 euro weer een nieuwe.

KooTjoo

Ik gebruik meestal de plantenspuit truc. Even wat koud water vernevelen aan de buitenkant en even later is de hoogte van het water precies te zien.

Roodwang

Dat met die plantenspuit ga ik volgende keer proberen. Klinkt handig!

John

Ik heb zo'n thermomantel eromheen; dan werkt dat met die plantenspuit niet.

pippakillinova

Het gaat er toch om het niveau te kunnen zien bij het spoelen.
En precies dat proces kun je dus niet volgen omdat je het aan het doen bent
:bokser:

hansHalberstadt

Citaat van: pippakillinova op 15-02-2019  23:01 uHet gaat er toch om het niveau te kunnen zien bij het spoelen.
En precies dat proces kun je dus niet volgen omdat je het aan het doen bent
:bokser:

Dat was voor mij de reden om het volgende topic te openen:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38488.msg582939.html#msg582939
De snelheid waarmee je spoelt kun je daar aflezen als hoogtetoename en instellen met spankracht. Je hoeft dus niet in de ketel te kijken van binnen om het te kunnen volgen.

pippakillinova

Seal vastgelijmd, voor de geïnteresseerden:





 :brouwen:

lier


Silky

Citaat van: pippakillinova op 17-02-2019  18:52 uSeal vastgelijmd, voor de geïnteresseerden


Hopelijk ontstaan er geen kleine barstjes in het gelijmde oppervlak, want dan loert een infectie om de hoek nu de afdichtingsring niet meer kan afgenomen worden voor reiniging...

stiaanke

Citaat van: Silky op 18-02-2019  18:26 uHopelijk ontstaan er geen kleine barstjes in het gelijmde oppervlak, want dan loert een infectie om de hoek nu de afdichtingsring niet meer kan afgenomen worden voor reiniging...
Geen probleem toch. Alles wordt nadien gekookt.

Loser

Citaat van: stiaanke op 18-02-2019  18:38 uGeen probleem toch. Alles wordt nadien gekookt.

Bij mij zit mijn bodemplaat er in gelast en mijn bovenste plaat gaat er op zonder silicone ring. Op mijn overloop staat er een filtergaas.
Werkt prima!

pippakillinova

Citaat van: Loser op 18-02-2019  23:02 uBij mij zit mijn bodemplaat er in gelast en mijn bovenste plaat gaat er op zonder silicone ring. Op mijn overloop staat er een filtergaas.
Werkt prima!

Hoe is je rendement? Ik vrees namelijk dat je zonder bovenplaat geen optimale distributie van je recirculatie door je beslag hebt.

lier

Citaat van: pippakillinova op 19-02-2019  07:55 uHoe is je rendement? Ik vrees namelijk dat je zonder bovenplaat geen optimale distributie van je recirculatie door je beslag hebt.

Volgens mij heeft hij de bovenste plaat er wel op alleen zonder de siliconen ring

pippakillinova

Citaat van: lier op 19-02-2019  08:31 uVolgens mij heeft hij de bovenste plaat er wel op alleen zonder de siliconen ring

Inderdaad. Niet goed gelezen  :-[

carinabreijaert

David heath heeft een passende valse bodem gevonden voor de Grainfather. Ik deel dit als tip voor diegene die daar interesse in hebben. In het onderstaande filmpje kan je bekijken hoe het werkt en eruit ziet.
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.